ACCES PREMIUM
De ce premium?
Raportarea CESOP: Ce condiții trebuie să verifice firmele pentru a vedea dacă sunt obligate să declare plățile primite de comercianții online
Raportarea fiscală nou-introdusă în contextul apariției sistemului european CESOP urmează să fie operaționalizată pe repede-nainte, după ce cadrul legal primar abia a fost stabilit prin lege. În acest sens, prestatorii de servicii de plăți online, adică cei obligați să facă raportarea CESOP, trebuie să înceapă rapid analizele interne pentru a vedea dacă sunt vizați de aceasta și, dacă da, să identifice informațiile de care au nevoie.
Articolul continuă mai jos
Este vorba de crearea unui
sistem european denumit CESOP, în care vor ajunge informațiile despre plățile transfrontaliere și beneficiarii lor.
Informațiile trebuie raportate trimestrial de prestatorii de servicii de plăți online, în cazurile în care vorbim de firme care au primit minimum 26 de asemenea plăți într-un trimestru, conform
Legii 33/2024.
Din moment ce prima raportare va trebui făcută la
30 aprilie 2024 (ultima zi calendaristică a lunii de după fiecare trimestru, chiar dacă e o zi liberă), pentru perioada ianuarie - martie 2024, prestatorii de servicii de plăți online trebuie să înceapă deja pregătirile (instituțiile de credit, instituțiile emitente de monedă electronică, furnizorii de servicii poștale giro și instituțiile de plată). Primul pas în acest sens este
să verifice dacă sunt îndeplinite, la nivelul lor, condițiile ce impun transmiterea raportării CESOP.
„Cum știm dacă noi suntem, într-adevăr, obligați să facem această raportare? Ei bine, avem câteva condiții. În primul rând, trebuie să fii prestator de servicii de plată. În al doilea rând, trebuie să prestezi servicii de plată și, în al treilea rând, trebuie să fii implicat în procesarea unei plăți dintre un plătitor și un beneficiar. Știu că pare că, în mod normal, da, dar se mai pot întâmpla și altfel de tipuri de plăți. De aceea, dacă aceste trei condiții sunt îndeplinite, cel mai probabil avem obligația să analizăm, cel puțin, dacă nu cumva avem obligația să facem raportarea CESOP.Prin urmare, trebuie să ne uităm la următoarele două condiții, care sunt suplimentare, prima dintre ele fiind dacă plata este o plată transfrontalieră (în sensul Directivei CESOP, plata transfrontalieră se referă la un plătitor care este stabilit într-un stat membru și la un beneficiar al plății care este stabilit fie într-un stat membru, fie într-o țară terță, fie într-un teritoriu terț). Dacă și această condiție este îndeplinită, trebuie să ne uităm la următoarea condiție (și ultima) - trebuie să vedem câte astfel de tranzacții procesăm către același beneficiar al plății într-un trimestru calendaristic și, dacă depășim plafonul de 25, atunci trebuie să facem raportarea tuturor.Raportarea se face în format XML și trebuie făcută trimestrial, pentru că datele sunt trimise ulterior de Fisc către sistemul CESOP. Mai mult decât atât, datele sau XML-urile trebuie să cuprindă informații la nivel de detaliu pentru fiecare plată. De aceea, dacă știți că sunteți prestatori de servicii de plată sau ați putea să fiți implicați în procesarea unor plăți, vă recomandăm să verificați dacă această obligație vă impactează sau nu. Și, bineînțeles, să începeți analiza cu ce informații sunt necesare, unde se găsesc și cum se face raportarea”, a explicat, la
o conferință recentă,
Anca Macovei, Director la PwC România.
În plus, este importantă și o precizare dintr-un articol recent al specialiștilor de la Deloitte România.
„Nu orice serviciu de plată este vizat de raportarea CESOP. Conform normelor europene în vigoare, sunt supuși obligației de raportare numai prestatorii de servicii de plată care execută operațiuni de plată și transferuri de fonduri în conturi de plăți, cei care execută operațiuni de plată acoperite de o linie de credit, cei care emit instrumente de plată și acceptă operațiuni de plată, precum și instituțiile de virament poștal care prestează servicii de plată. Nu vor face obiectul raportării, spre exemplu, serviciile de inițiere a plăților sau serviciile legate de funcționarea unui cont de plăți”, au precizat
Raluca Bâldea, Partener, și
Monica Zipiș, Manager.
Mai departe, companiile care constată că îndeplinesc condițiile amintite mai sus trebuie
să înceapă să identifice și să adune informațiile despre plățile primite trimestrial de comercianți, pe care trebuie să le raporteze la Fisc. Procesul se anunță a fi laborios și este recomandabilă începerea sa cât mai rapid, chiar dacă Fiscul încă n-a venit cu modelul formularului și regulile de completare.
„Procesul de conformare este unul laborios și, având în vedere termenul scurt până la prima raportare, contribuabilii afectați de această nouă cerință trebuie să demareze rapid demersurile pentru a identifica toate plățile și tranzacțiile care ar putea intra sub incidența raportării, să verifice dacă sunt îndeplinite condițiile pentru ca operațiunile să fie considerate raportabile și să evalueze dacă datele necesare în acest scop sunt disponibile, complete și corecte. Contribuția acestor măsuri la scăderea deficitului de colectare a TVA în România va fi vizibilă în timp, dar este necesară, având în vedere nivelul ridicat la care se află acest indicator în țara noastră”, au adăugat specialistele de la Deloitte.
Informațiile despre firmele care primesc plăți din alte state UE vor fi colectate și raportate către sistemul CESOP. Măsura este necesară pentru a pune la dispoziția administrațiilor fiscale un instrument puternic și eficient care să le ajute la controalele de depistare a fraudelor de TVA din cadrul comerțului online în UE.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.