Nerespectarea prevederilor europene referitoare la colectarea și depozitarea deșeurilor au adus României penalități iar autoritățile s-au grăbit (după cinci ani de senină ignorare a Directivei 1999/31/CE) să emită OUG 96/2023 privind unele măsuri de eficientizare a gestionării deșeurilor.
”Unele” dintre aceste măsuri, cum involuntar ironic le definește amintita normă, modifică OUG 196/2005 privind Fondul pentru mediu, introducând obligația producătorilor de a plăti ”o contribuție datorată de către operatorii economici care introduc pe piață produse ambalate în ambalaje primare nereutilizabile prevăzute în HG 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție - returnare”.
Conform măsurii, ”contribuția” este în valoare de 50 de bani: ”pentru fiecare unitate de ambalaj nereutilizabil din metal pentru care nu au fost îndeplinite obiectivele minime anuale de returnare, contribuția este egală cu valoarea garanției prevăzute” sau de un leu ”pentru fiecare unitate de ambalaj nereutilizabil din sticlă și/sau plastic, după caz, pentru care nu au fost îndeplinite obiectivele minime anuale de returnare, contribuția este egală cu valoarea dublă a garanției”.
Plata contribuțiilor menționate se face atunci când obiectivele minime anuale de returnare nu sunt îndeplinite. Această plată este calculată pentru diferența dintre cantitățile de ambalaje primare nereutilizabile așteptate să fie returnate conform obiectivelor minime anuale de returnare și cantitățile validate ca întoarse în cadrul sistemului de garanție-returnare.
Conform HG 1.074/2021, producătorii sunt obligați să realizeze următoarele obiective minime anuale de returnare a ambalajelor SGR:
- 65% sticlă, 65% plastic, 65% metal pentru anul 2024;
- 75% sticlă, 80% plastic, 80% metal pentru anul 2025;
- 85% sticlă, 90% plastic, 90% metal începând cu anul 2026.
Operatorii economici se confruntă acum, pe lângă aceste taxe nou introduse, și cu obligativitatea de a furniza rapoarte trimestriale suplimentare privind ambalajele. Aceste informații includ:
- cantitățile de ambalaje primare nereutilizabile, exprimate în kilograme și tip de material, precum și numărul de unități de ambalaje primare nereutilizabile, raportate de operatorii economici ca fiind introduse pe piață;
- cantitățile de ambalaje primare nereutilizabile, exprimate în kilograme și tip de material, și numărul de unități, returnate conform HG 1.074/2021;
- cantitățile de deșeuri de ambalaje primare nereutilizabile, exprimate în kilograme și tip de material, precum și numărul de unități, încredințate de administratorul sistemului de garanție-returnare spre reciclare, respectiv cele care intră în instalațiile de reciclare, conform HG 1074/2021.
Penalitățile pe care le datorează operatorii economici ce nu îndeplinesc obiectivele de returnare a ambalajelor trebuie plătite până la 25 ianuarie inclusiv a anului următor.
OUG 96/2023 modifică și prevederi ale Legii 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje, astfel că operatorii economici sunt obligați să menționeze distinct în declarațiile lor către Fondul pentru Mediu ambalajele primare nereutilizabile care sunt gestionate prin mecanismul SGR.
Rămâne de văzut cum vor reacționa operatorii economici în fața acestor cerințe. O primă reacție există din partea producătorilor de vinuri, care au atacat în instanță prevederile HG 1.074/2021, acțiune care a fost urmată, la scurt timp, de o inițiativă de modificare a actului normativ în cauză. Despre acest subiect puteți citi aici.
Comentarii articol (0)