ANPC a dezvăluit criteriile avute în vedere de inspectorii săi atunci când efectuează controale în diverse domenii (despre cele din zona HoReCa puteți citi aici) și a publicat pe pagina de internet a instituției fișele de control aferente. Documentele în cauză pot constitui un ghid util comercianților interesați să se conformeze criteriilor de conformitate ale activităților pe care le desfășoară, evitând astfel atât costisitoarele sancțiuni pe care ANPC le poate aplica, cât și, în anumite cazuri, chiar suspendarea activității.
Comercianții trebuie să știe că amenzile pe care le pot aplica inspectorii de la protecția consumatorului sunt cumulative, fiecare capitol vizat de control putând aduce amenzi cuprinse între 1000 și 30.000 lei, consecințele neconformării la rigorile specifice activităților pe care le desfășoară putând duce la sancțiuni financiare mai mult decât drastice.
În ceea ce privește domeniul alimentar, fișele de control făcute publice de ANPC cuprind domeniile comerțului cu legume-fructe, ouă, carne preambalată, produse tradiționale, miere, zaharuri, patiserie, cacao și suplimente alimentare.
Din documente reiese că inspectorii verifică existența documentelor de proveniență ale produselor, cu respectarea prevederilor legale referitoare la origine, calitate și conformitatea caracteristicilor organoleptice specifice fiecărui produs.
Un alt aspect important care este vizat în cazul unui control este acela al încadrării produsului în durata de valabilitate prevăzută, conformitatea ambalajelor, acolo unde acestea există, precum și măsura în care consumatorilor le sunt puse la dispoziție informații cu privire la caracteristicile și elementele de identificare ale produsului respectiv. Foarte important, la acest capitol, este ca informațiile existente pe etichetele produselor să fie traduse în limba română, precum și respectarea și declararea categoriei de calitate.
De asemenea, prețurile, unitățile de măsură, valorile nutriționale și, atunci când este cazul, eventualele promoții, trebuie să fie prezentate foarte clar și lizibil, astfel încât să fie eliminat orice risc de confuzie ori interpretare greșită.
În plus, consumatorii trebuie să fie informați cu privire la modul în care pot fi contactați producătorii, ambalatorii, distribuitorii sau importatorii, prin menționarea pe etichete a adresei poștale a sediului social al acestora, precum și a altor date de contact.
Inspectorii ANPC verifică modul în care produsele alimentare sunt depozitate și păstrate. în funcție de tipul alimentului despre care vorbim, comercianții vor trebui să aibă depozite și vitrine frigorifice pentru care se verifică modul în care completează graficele de urmărire a temperaturilor recomandate pentru fiecare categorie de produs pus la vânzare.
Pe lângă aceste rigori, comercianții de suplimente alimentare, de produse zaharoase și de patiserie și cei care vând cacao trebuie să își informeze clienții cu privire la substanțele care pot provoca alergii sau intoleranțe, precum și cu privire la declarația nutrițională, care cuprinde informații cu privire la caracteristicile nutriționale sau de sănătate a produselor în cauză.