GIE/GEIE reprezintă o asociere între două sau mai multe persoane fizice sau juridice, constituită pe o perioadă determinată, în scopul facilitării sau dezvoltării activității economice a membrilor săi, precum și al îmbunătățirii rezultatelor activității respective.
Comparativ cu alte state europene, precum Germania sau Belgia, unde numărul de GEIE depășește 500, în România, GIE/GEIE sunt mai puțin cunoscute, fiind introduse în dreptul român mai târziu decât celelalte forme de asociere sau alte instrumente legale tradiționale.
Astfel, la ora actuală, în România se înregistrează un număr redus de GIE/GEIE, în 2022 fiind raportate 83 de grupuri de interes dintre care 68 GIE și 15 GEIE.
Suspiciunea că s-ar sustrage de la impozitarea profitului
Această situație este generată, în primul rând, de legislația care nu reglementează activitățile și responsabilitățile membrilor unui GIE/GEIE, mai ales în legătură cu participarea la licitații și accesarea fondurilor nerambursabile sau a schemelor de ajutor de stat.
Acest lucru poate duce la interpretări diferite și la incertitudine în ceea ce privește statutul legal și drepturile sau obligațiile acestor tipuri de asociere. Ca urmare, și din partea companiilor există o reținere față de această formă de asociere, deoarece le este „teamă” de eventuale sancțiuni în lipsa unei legislații foarte clare, apelând adesea la recomandările specialiștilor financiar-contabili și juridici.
Recomandarea Consiliului, transmisă public printr-un comunicat, vine după realizarea unui studiu preliminar privind grupurile de interes economic, studiu ce concluzionează că GEIE nu se sustrag de la impozitarea profitului.
„Transferarea veniturilor și cheltuielilor, respectiv a profitului sau pierderii către membrii fondatori ai grupului, în aceste cazuri în care fondatorii sunt din străinătate și au ales să lucreze pe un anumit proiect fără reprezentanță în România/sau fără a implica reprezentanța, poate avea ca efect o sustragere de la impozitarea în România a profitului obținut aici și transferarea sa în formă brută întreprinderilor fondatoare. Această îngrijorare, referitoare la activitatea GEIE în funcțiune, a fost înlăturată cu ajutorul informațiilor primite de la membrii acestor grupuri, în baza solicitărilor de informații transmise de către autoritatea de concurență”, menționează autorii analizei.
În legislația română, noțiunea juridică a grupului de interes economic (GIE), cât și cea a grupului european de interes economic (GEIE) au fost introduse prin Titlul V al Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției, prima noțiune reprezentând în fapt o transpunere la nivel național a modelului GEIE din Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 2137/85, în limitele permise de acest regulament, dar în condițiile specifice ale sistemului legislativ român, sub forma unei entități de drept intern, căreia îi lipsește însă caracterul transfrontalier al GEIE.
Citește integral articolul pe www.cursdeguvernare.ro.
Comentarii articol (0)