Ordinul ME 6480/2024 stabilește cadrul legal pentru admiterea în învățământul liceal în anul școlar 2025-2026, atât pentru liceele de stat, cât și pentru cele particulare care aleg să aplice prevederile acestui document. Aceasta, în contextul în care Legea 198/2023 a reintrodus examenul de admitere la liceu, în plus față de distribuirea elevilor în baza rezultatelor de la evaluarea națională, pentru maximum 50% din numărul de locuri atribuite prin planul de școlarizare.
Procesul de admitere în învățământul liceal pentru anul școlar 2025-2026, așa cum este reglementat de ordinul menționat, cuprinde o serie de etape și prevederi specifice. Astfel structurarea admiterii se face în două etape distincte.
Procesul de admitere începe în februarie 2025 cu etapa de pregătire. În această etapă, autoritățile școlare și unitățile de învățământ realizează activități administrative și organizatorice, care includ elaborarea planurilor de măsuri, anunțarea metodologiilor și afișarea ofertelor educaționale.
În lunile mai și iunie 2025, se vor desfășura probele de aptitudini pentru liceele vocaționale și probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă. Etapa de repartizare computerizată se desfășoară pe 23 iulie 2025.
Calendarul include o etapă dedicată admiterii pe locuri speciale pentru elevii romi și cei cu cerințe educaționale speciale (CES). Această etapă se desfășoară din martie până în iulie 2025 și cuprinde ședințe de informare, afișarea locurilor disponibile și repartizarea computerizată a candidaților.
Pentru candidații care nu au fost repartizați în prima etapă sau nu au susținut evaluarea națională, există o a doua etapă de admitere în august 2025. Această etapă va fi urmată de o nouă repartizare, între 18 și19 august 2025.
Un aspect important al acestei etape este reprezentat de criteriul media de admitere a ultimului admis, care trebuie respectat în toate cazurile, cu excepția redistribuirii gemenilor sau tripleților.
După finalizarea repartizării computerizate și a rezolvării situațiilor speciale, se derulează procesul de repartizare a elevilor care nu au susținut evaluarea națională, în ordinea descrescătoare a mediilor de absolvire a claselor V-VIII.
O situație excepțională este reprezentată de cazul în care, după aplicarea tuturor criteriilor de departajare, candidații prezintă în continuare medii și note egale. În această situație, toți candidații sunt declarați admiși la opțiunea solicitată.
Ordinul menționează, de asemenea, o serie de aspecte specifice, precum posibilitatea candidaților de a opta pentru stabilirea mediei de la evaluarea națională fără a lua în calcul rezultatul la proba de limbă maternă, precum și procedura de recunoaștere și echivalare a rezultatelor obținute la examene cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice.
În ceea ce privește liceele vocaționale, viitorii liceeni trebuie să îndeplinească o serie de criterii specifice. Prin urmare, procesul de admitere include susținerea unor probe de aptitudini, iar notele obținute la acestea, alături de rezultatele de la evaluarea națională, vor determina media finală de admitere. Este important de menționat că, pentru anumite profiluri (artistic, sportiv, teologic, militar și filologie la Liceul Waldorf), probele de aptitudini sunt evaluate prin note.
Comentarii articol (1)