„Prin derogare de la prevederile art. 167 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală (...) (regulile actuale ale compensării - n. red.), obligațiile fiscale ale contribuabilului incluse în mecanismul reglementat de prezenta lege, se pot stinge și prin compensare, la cererea contribuabilului, cu creanțele acestuia față de FNUASS (Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate - n. red.), reprezentând indemnizații de asigurări sociale de sănătate aferente concediilor medicale de recuperat, pe seama bugetului de stat, fără compensare între bugete, indiferent dacă obligaţiile şi, respectiv creanţele supuse stingerii prin compensare sunt administrate sau nu de aceeaşi autoritate publică”, prevede proiectul.
Concret, este detaliat că obligațiile fiscale acceptate în viitorul mecanism de stingere prin compensare sunt cele care se declară prin formularul 112 - adică impozitul pe venit și contribuțiile sociale pentru pensii, sănătate și muncă. Practic, angajatorii vor putea să acceseze mecanismul direct prin intermediul declarației 112, fiind vorba de o autocompensare.
„Mecanismul de stingere se realizează prin autocompensare din inițiativa contribuabilului și se derulează prin intermediul declarației D112.
Sumele reprezentând indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate aferente concediilor medicale, plătite asiguraţilor de către angajatori/plătitorii de venit care, potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 158/2005 (...), se suportă din bugetul FNUASS, se pot compensa, la opţiunea angajatorului/plătitorului de venit, cu impozitele şi contribuţiile sociale datorate şi declarate de acesta prin Declaraţia D112.
Angajatorul/plătitorul de venit poate opta (...) cu condiția renunțării exprese la dreptul său de restituire față de FNUASS, pentru sumele autocompensate, prin completarea în acest sens a Declaratiei D112”, prevede propunerea legislativă.
Totodată, va exista și o ordine în care se va putea face compensarea:
- contribuția asigurătorie pentru muncă;
- contribuția pentru sănătate;
- contribuția pentru pensii;
- impozitul pe veniturile salariale.
În fine, mai este prevăzut că viitorul mecanism va fi disponibil inclusiv pentru angajatorii care nu și-au recuperat încă sumele suportate pentru concedii medicale până la intrarea în vigoare a proiectului de lege. În orice caz, legea va avea nevoie și de un ordin procedural pentru a deveni operațională.
Desigur, va exista și un mecanism de control prin care Fiscul va putea să verifice corectitudinea acestor autocompensări făcute de angajatori, în așa fel încât să fie depistate rapid eventualele probleme.
Ce probleme zice Guvernul că sunt cu această măsură
Recent, Guvernul a venit cu un punct de vedere negativ pentru măsura propusă. Înainte de toate, este explicat că mecanismul de compensare gândit de inițiatori contravine legilor de bază aplicabile finanțelor publice. De ce? Pentru că taxele salariale și sumele pentru indemnizațiile de concediu medical sunt administrate de autorități diferite.
„Principiul de bază al compensării este ca cele două subiecte ale raportului juridic fiscal (statul, pe de o parte, și contribuabilul, pe de altă parte) să fie, deopotrivă, debitor și creditor unul față de celălalt. A doua condiție care trebuie îndeplinită este ca respectivele creanțe să fie administrate de aceeași autoritate publică. Prin urmare, dacă un debitor datorează la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), pe de o parte, impozite, taxe, contribuții și, pe de altă parte, are de încasat de la ANAF sume plătite în plus ori TVA de rambursat, compensarea se realizează de drept, de către ANAF, până la concurența sumei celei mai mici.
În ipoteza în care debitorul datorează la ANAF impozite, taxe, contribuții, dar are de încasat diverse sume de la alte autorități publice, compensarea fiscală reglementată de Codul de procedură fiscală nu operează, întrucât sumele nu sunt administrate de aceeași autoritate publică. (...) Precizăm că mecanismul de compensare propus prin inițiativa legislativă contravine legilor de bază aplicabile finanțelor publice”, explică reprezentanții Executivului.
Apoi, se atrage atenția că instituirea acestui mecanism special ar favoriza, practic, angajatorii, în dauna altor categorii de contribuabili care au sume de primit de la autoritățile statului: „De asemenea, considerăm că derogarea de la regula generală, propusă prin inițiativa legislativă, poate genera o serie de probleme, cum ar fi crearea unui tratament discriminatoriu față de ceilalți contribuabili. Această propunere poate crea un avantaj unor categorii de contribuabili față de alți contribuabili care nu au de recuperat sume de la buget reprezentând concedii medicale, dar au alte sume de recuperat de la alte autorități ale statului.”
Parlamentarii au mai propus, în trecut, această măsură, astfel că nu vorbim de vreo noutate. De exemplu, o altă inițiativă a apărut la Senat în 2022 și a fost adoptată tacit la această Cameră, iar acum se află, în așteptarea votului decisiv, la Camera Deputaților.
Atenție! Proiectele de legi nu se pot aplica fără a fi adoptate de Parlament, promulgate de președintele țării și publicate în Monitorul Oficial.