Conform Eurostat, rata abandonului școlar înregistrat de România anul trecut a fost de 16.6%, context în care, începând cu debutul anului școlar 2024 - 2025, atât Statutul elevului, cât și Regulamentul - cadru de organizare și funcționare a instituțiilor de învățământ preuniversitar stabilesc o serie de măsuri privind protejarea dreptului la educație și combaterea abandonului școlar al elevelor gravide și al elevilor părinți.
O primă măsură introdusă este aceea că, în scopul protejării dreptului la educație și combaterea abandonului școlar, elevele gravide și elevii părinți beneficiază de monitorizare integrată pe perioada școlarizării.
Aceasta presupune că elevele gravide și elevii părinți beneficiază cu prioritate de două facilități importante. Prima dintre ele permite transferul în cadrul unor formațiuni de studiu în care sunt școlarizați și elevi beneficiari ai unui program flexibil, tocmai pentru prevenirea și combaterea abandonului școlar de către această categorie de elevi.
De asemenea, părinții elevi au prioritate la transfer în cadrul unei unități de învățământ care are în structură nivelul antepreșcolar pentru înscrierea copilului, în cazul transferului între filiere, profiluri, specializări în învățământul liceal, conform prevederilor legale.
Regulamentul prevede faptul că inspectoratele școlare sunt obligate să sprijine coordonarea acestor activități prin metoda managementului de caz, care este realizată de Direcția Generală de Asistență și Protecția Copilului.
Astfel, mecanismul de coordonare în cadrul managementului de caz presupune implicarea specialiștilor care pot identifica nevoile elevelor gravide și ale elevilor părinți, planificând, implementând și monitorizând diverse acțiuni în vederea atingerii scopului de protejare a dreptului la educație al acestora.
Echipa implicată în managementul de caz include un cadru didactic care supraveghează parcursul educațional, menține legătura cu unitatea de învățământ și propune măsuri educaționale, un inspector școlar care monitorizează progresul și parcursul școlar, asigurând continuarea studiilor, oferind consiliere administrativă privind drepturile educaționale, mediatorul școlar și mediatorul sanitar, care oferă consiliere școlară și consiliere privind starea de sănătate.
Spre deosebire de elevii obișnuiți, elevele gravide și elevii părinți beneficiază, conform actelor normative citate, de o flexibilitate suplimentară în motivarea absențelor. În timp ce, în general, absențele pot fi motivate pentru un număr de ore de curs, în limita a 40 de ore pe an școlar, fără a depăși 20% din numărul orelor alocate unei discipline, pentru elevele gravide și elevii părinți, absențele pot fi motivate pentru un număr mai mare de ore de curs, în limita a 100 de ore pe an școlar, fără a depăși, totuși, 40% din numărul orelor alocate unei discipline.
În ceea ce privește elevele gravide și elevii părinți aflați în perioada de îngrijire a copilului, care s-au retras din sistemul de învățământ, aceștia se pot reînmatricula la același an de studiu, în unitatea de învățământ la care au fost școlarizați, oricând în timpul anului școlar.
Spre deosebire de elevii părinți, ceilalți elevi retrași din învățământul preuniversitar se pot reînmatricula, la cerere, ”de regulă la începutul anului școlar, la același nivel/ciclu de învățământ și aceeași formă de învățământ, cu susținerea, după caz, a examenelor de diferență, redobândind astfel calitatea de elev”.
În plus față de aceste facilități, elevele gravide și elevii părinți beneficiază de prioritate la transferul în cadrul unor formațiuni de studiu cu program flexibil, pentru prevenirea și combaterea abandonului școlar. De asemenea, au prioritate la transferul în cadrul unei unități de învățământ care are în structură nivelul antepreșcolar pentru înscrierea copilului, în cazul transferului între filiere, profiluri, specializări în învățământul liceal.
Cursurile școlare față în față pot fi suspendate pe o perioadă determinată, potrivit reglementărilor în vigoare, pentru elevele gravide și elevii părinți, pe perioada de îngrijire a copilului.
Comentarii articol (0)