Guvernul a aprobat, in sedinta demiercuri, proiectul de Lege privind supravegherea suplimentara a institutiilor de credit, a societatilor de asigurare, a societatilor de reasigurare, a societatilor de investitii financiare si a societatilor de administrare a investitiilor dintr-un conglomerat financiar.
Proiectul de lege transpune in legislatia nationala prevederile Directivei 2002/87/CE privind supravegherea suplimentara a entitatilor reglementate dintr-un conglomerat financiar. Promovarea actului normativ va contribui la asigurarea stabilitatii financiare si a protectiei deponentilor, asiguratilor si investitorilor. Supravegherea suplimentara este exercitata de catre o autoritate coordonatoare desemnata din randul autoritatilor competente cu supravegherea sectoriala, pe baza criteriilor stabilite de directiva.
Proiectul de Lege este structurat in sase capitole, dupa cum urmeaza:
- Capitolul I – "Dispozitii generale" cuprinde dispozitii generale privind domeniul de aplicare al legii si defineste termenii utilizati in lege. Potrivit actului normativ, conglomeratul financiar este grup care trebuie sa indeplineasca o serie de conditii, printre care: o entitate reglementata este liderul grupului sau cel putin una din filialele din grup este o entitate reglementata; daca exista o entitate reglementata ca lider de grup, aceasta este o societate-mama a unei entitati din sectorul financiar; cel putin una dintre entitatile din grup este din sectorul asigurarilor si cel putin una este din sectorul bancar sau al serviciilor de investitii.
- Capitolul II – "Identificarea conglomeratului financiar" stabileste criteriile de identificare a unui conglomerat financiar, precum si modul in care se realizeaza aceasta identificare de catre autoritatile competente. Astfel, activitatile unui grup se desfasoara in principal in sectorul financiar, daca raportul dintre totalul activului bilantier al entitatilor reglementate si a celor nereglementate din sectorul financiar, din cadrul grupului, si totalul activului bilantier al grupului in ansamblul sau, depaseste 40%.
- Capitolul III – "Supravegherea suplimentara" abordeaza aspecte legate de sfera de aplicare a supravegherii suplimentare si reglementeaza cerintele prudentiale ce trebuie urmarite la nivelul unui conglomerat financiar (cerinte referitoare la pozitia financiara a conglomeratului financiar: adecvarea capitalului, concentrarea riscurilor, tranzactiile intra-grup, mecanismele de control intern si procesele de administrare a riscurilor in cadrul conglomeratului financiar).
Proiectul de Lege stabileste ca supravegherea suplimentara se va realiza la nivelul fiecarui subgrup care indeplineste cerintele pentru a fi considerat conglomerat financiar, cu posibilitatea ca, de la caz la caz, sa se decida, de catre coordonatorul respectivului conglomerat financiar, exceptarea de la regimul supravegherii suplimentare, fara a se aduce atingere obiectivelor de stabilitate financiara.
- Capitolul IV – "Masuri de facilitare a supravegherii suplimentare" are in vedere identificarea criteriilor pentru desemnarea autoritatii competente responsabile cu exercitarea supravegherii suplimentare, a coordonatorului si evidentierea atributiilor acestuia, cooperarea si schimbul de informatii intre autoritatile competente, stabilirea cerintelor referitoare la societatile financiare holding mixte, in calitatea acestora de societati-mama; reglementarea masurilor si sanctiunilor.
Astfel, in cazul in care un conglomerat financiar are drept lider o entitate reglementata, coordonator este autoritatea competenta care a autorizat acea entitate reglementata, potrivit regulilor sectoriale aplicabile.
In ceea ce priveste sanctiunile, proiectul de lege stabileste ca daca o entitate reglementata se foloseste de apartenenta sa la un conglomerat financiar pentru a se sustrage, total sau partial, de la aplicarea regulilor sectoriale, autoritatile competente pot aplica entitatilor reglementate aflate sub supravegherea lor oricare din masurile sau sanctiunile prevazute de regulile sectoriale corespunzatoare.
In cazul in care entitatile reglementate sau o societate financiara holding mixta dintr-un conglomerat financiar nu se conformeaza cerintelor referitoare la adecvarea capitalului, concentrarea riscurilor, tranzactiile intragrup si, respectiv, la mecanismele de control intern si procesele de administrare a riscurilor prevazute de lege si in reglementarile date in aplicarea acesteia, nu respecta conditiile speciale impuse sau angajamentele asumate cu privire la supravegherea suplimentara, coordonatorul poate aplica societatii o serie de sanctiuni. Printre aceste se numara avertisment scris, suspendarea din functie pe o perioada determinata a uneia sau a mai multor persoane care asigura conducerea operativa a societatii, amenzi aplicate conducerii operative si chiar inlocuirea unora dintre membrii conducerii operative.
- Capitolul V – "Raporturile cu statele terte" si Capitolul VI - Dispozitii finale - contin prevederi referitoare la supravegherea suplimentara in cazul grupurilor ale caror societati-mama sunt situate in state terte.
Banca Nationala a Romaniei, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare si Comisia de Supraveghere a Asigurarilor vor emite reglementari comune in aplicarea prezentei legi.
Termenul de intrare in vigoare a prevederilor este 1 ianuarie 2007.
Proiectul de Lege va fi transmis la Parlament in vederea dezbaterii si adoptarii.
Comentarii articol (0)