Insa cand se va simti in mod direct impactul pozitiv al acestor masuri depinde de o serie de factori, inclusiv abilitatea statului si a autoritatilor de supraveghere de a se adapta noilor conditii economice ale pietei. Dumitru Rusu, Senior Associate, Head of Banking & Finance Voicu & Filipescu SCA
Noile reglementari nu aduc schimbari fundamentale ale legislatiei aplicabile domeniului financiar-bancar, ci mai degraba creeaza cadrul legislativ unitar pentru acest domeniu, aliniat la normele si practicile europene, in spiritul liberei circulatii a serviciilor financiar-bancare in cadrul tarilor membre ale Uniunii Europene.
Este vorba in special la Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 98/2006 privind supravegherea suplimentara a institutiilor de credit, a societatilor de asigurare si/sau de reasigurare, a societatilor de servicii de investitii financiare si a societatilor de administrare a investitiilor dintr-un conglomerat financiar, publicata în Monitorul Oficial nr. 1023 din 22 decembrie 2006 („OUG 98/2006“), Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, publicata în Monitorul Oficial nr. 1023 din 22 decembrie 2006 („OUG 99/2006“), precum si la un numar semnificativ de norme de aplicare aprobate de catre Banca Nationala a Romaniei si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, toate intrate in vigoare incepand cu data de 01 ianuarie 2007, exceptand anumite prevederi a caror aplicare de catre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare este amanata pentru data de 01 ianuarie 2008.
Se pune intrebarea de ce a fost necesara aprobarea „de urgenta“ a acestor reglementari. In afara plasarii tuturor reglementarilor privind diferitele tipuri de institutii de credit in aceeasi lege, putem mentiona stipularea mult mai explicita a mecanismului de „pasaport european“ pentru institutiile financiare si de credit din Romania, respectiv „pasaport romånesc“ pentru institutiile similare din celelalte tari membre ale Uniunii Europene. In plus au fost aduse schimbari la nivelul cerintelor operationale si de management al riscului conform normelor europene aliniate cu cerintele Basel II.
Supravegherea unitara si coerenta a grupurilor financiare
In legatura cu cadrul reglementar unitar pentru diferitele tipuri de institutii de credit din Romania, ar fi de mentionat ca domeniul de aplicare al OUG 99/2006 include conditiile de acces la activitatea bancara si de desfasurare a acesteia pe teritoriul României, supravegherea prudentiala a institutiilor de credit si a societatilor de servicii de investitii financiare si supravegherea sistemelor de plati si a sistemelor de decontare a operatiunilor cu instrumente financiare. OUG 99/2006 se aplica institutiilor de credit, persoane juridice române, inclusiv sucursalelor din strainatate ale acestora si institutiilor de credit din alte state membre, respectiv din state terte, în ceea ce priveste activitatea acestora desfasurata în România.
Ca si noutate mentionam aplicarea OUG 99/2006 asupra societatilor financiare de tip holding, care impreuna cu dispozitiile OUG 98/2006 creeaza premisele supravegherii unitare si coerente a grupurilor financiare (holdinguri ori conglomerate financiare) atat la nivelul Romaniei, cat si la nivelul tarilor membre ale Uniunii Europene.
Institutii de credit cu functionare speciala
In ceea ce priveste institutiile de credit, OUG 99/2006 include in aceasta categorie bancile, organizatii cooperatiste de credit, bancile de economisire si creditare în domeniul locativ, bancile de credit ipotecar, precum si institutii emitente de moneda electronica. Conditiile generale de acces, organizare, functionare si supraveghere prudentiala sunt mentionate in prima parte a OUG 99/2006, respectiv in partea a doua a ordonantei pentru anumite tipuri de institutii de credit cu functionare speciala. In aceasta categorie includem bancile de economisire si creditare în domeniul locativ, bancile de credit ipotecar, organizatii cooperatiste de credit si institutii emitente de moneda electronica.
Leasingul financiar se poate efectua direct de institutiile de credit
Activitatile bancare explicite sunt definite prin articolul 18 al OUG 99/ 2006. Acest articol preia reglementarea precedenta, cu singurul amendament ca incepånd cu data intrarii in vigoare a OUG 99/2006 activitatea de leasing financiar poate fi efectuata in mod direct de catre institutiile de credit.
Institutiile de credit sunt acele entitati care de principiu sunt implicate in atragerea de depozite sau de alte fonduri rambursabile de la public, ori in activitatea de emitere de moneda electronica sau de atragere si/sau gestionare de sume de bani provenite din contributiile membrilor unor grupuri de persoane constituite în vederea acumularii de fonduri colective si acordarii de credite/împrumuturi din fondurile astfel acumulate pentru achizitionarea de bunuri si/sau servicii de catre acesti membri, pe de o parte, respectiv sunt implicate in activitatea de acordare de credite in nume propriu, pe de alta parte.
Interdictii
Prin OUG 99/2006 se interzice in mod explicit activitatea de atragere de depozite sau de alte fonduri rambursabile de la public de alte entitati decat institutiile de credit. Este important de mentionat ca emisiunea de obligatiuni ori alte instrumente financiare similare de catre alte institutii financiare implicate in activitatea de creditare ori in anumite activitati bancare este considerata ca atragere de fonduri rambursabile de la public, exceptand situatia in care asemenea obligatiuni ori alte instrumente financiare sunt oferite in mod explicit investitorilor calificati in intelesul legislatiei privind piata de capital. In aceasta situatie se afla institutiile financiare non-bancare (foste societati de credite de consum ori societati de leasing), a caror activitate generala pe teritoriul Romåniei este subiect al unor reglementari legale distincte.
Referirea si aplicabilitatea dispozitiilor legale in OUG 99/2006 privitor la societatile de servicii de investitii financiare si societatile de administrare a investitiilor care au în obiectul de activitate administrarea portofoliilor individuale de investitii, priveste numai anumite conditii de operare explicit mentionate, acestea urmand a fi interpretate si aplicate in stricta corelare cu Legea 297/2004 privind piata de capital. De principiu, aceste reglementari isi au izvorul in conceptul de banca de investitie spre care se tinde si in Romania in cazul anumitor societati de servicii de investitii financiare capitalizate si care au forta financiara necesara unor eventuale tranzactionari in marja ori garantarea plasamentelor de valori mobiliare.
Conditiile de acces la activitatea bancara
Conditiile de autorizare si acces la piata bancara a institutiilor de credit persoane juridice romane ori a sucursalelor institutiilor de credit straine sunt ca si pana acum, fiind necesara autorizarea Bancii Nationale a Romaniei. In emiterea unei asemenea autorizari se iau in consideratie anumite conditii de capitalizare (minimum 5 milioane de euro, cu posibilitatea stabilirii unui minim mai ridicat prin norme de aplicare), organizare si functionare, eligibilitate a actionarilor calificati si a conducerii institutiei etc.
Noutatea majora este adusa de crearea unui cadru institutional si reglementar specific institutiilor de credit din celelalte tari membre ale Uniunii Europene care doresc sa-si desfasoare activitatea in Romånia, respectiv institutiile de credit din Romånia care doresc sa desfasoare activitatea in celelalte tari membre ale Uniunii Europene. Asemenea activitate se poate desfasura prin infiintarea unei sucursale ori in mod direct prin oferirea serviciilor si produselor pe teritoriul celeilalte tari, principiu pe care in mod generic l-am denumit „pasaportare“ in titlul acestui articol. Conditiile acestei pasaportari sunt descrise in cele ce urmeaza.
In cazul desfasurarii activitatii bancare in alt stat membru prin infiintarea unei sucursale cadru institutional mentionat implica doar efectuarea unei notificari catre autoritatea de supraveghere din tara in care institutia de credit urmeaza sa-si infiinteze sucursala. Sucursala urmeaza sa-si inceapa activitatea in termen de doua luni de la notificare. In cazul desfasurarii activitatii bancare in alt stat membru in mod direct, notificarea se depune catre autoritatea statului de origine, urmand ca acesta sa notifice autoritatea statului destinatie in termen de cel mult o luna de la notificare, institutia de credit urmand a-si desfasura activitatea cu aplicare imediata.
In ambele situatii supravegherea prudentiala este efectuata de autoritatea competenta din statul de origine. Exista insa obligatii de raportare catre autoritatea statului destinatie atat pentru scopuri statistice, cat si pentru supravegherea lichiditatii si a celor privind adoptarea masurilor necesare pentru implementarea politicii monetare, autoritatea statului destinatie avånd si posibilitatea solicitari acelorasi raportari ca pentru institutiile de credit autorizate in statul respectiv.
OUG 99/2006 reglementeaza si activitatea desfasurata in Romania de alte institutii financiare decat institutiile de credit din celelalte tari membre ale Uniunii Europene, respectiv activitatea unor asemenea institutii financiare romanesti desfasurata in celelalte tari membre ale Uniunii Europene, numai in situatia in care asemenea institutii sunt parte a unui grup financiar si sunt controlate in proportie de 90% de catre o institutie de credit.
Bancile vor putea acorda mai multe credite
Un alt capitol important al OUG 99/2006 este cel privitor la instituirea unor masuri operationale si de administrare a riscului, prin norme consistente cu dispozitiile europene in materie, care la randul lor implementeaza cerintele Basel II. OUG 99/2006 face referire la activitatea de administrare a riscurilor impartindu-le in riscuri de creditare, riscuri de piata (risc de pozitie, risc de decontare, risc valutar) si riscuri operationale. O mare parte din normele emise de catre Banca Nationala a Romaniei si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare vizeaza aceste aspecte.
Dintre acestea sunt mentionate explicit modificarea criteriilor de solvabilitate aplicate institutiilor de credite, bancile fiind obligate sa-si mentina solvabilitatea la un nivel minim de numai 8%, corespunzator celui din Uniunea Europeana, in scadere cu patru puncte procentuale fata de nivelul anterior intrarii in vigoare a OUG 99/2006. Bancile vor avea astfel un spatiu suplimentar de manevra si vor putea acorda mai multe credite, in conditiile in care fondurile proprii pe care le detin va trebui sa acopere doar 8% din totalul expunerilor pe credite ponderate la risc. Aceasta va fi noua cerinta minima pentru acoperirea riscului de credit si a riscului de diminuare a valorii creantei aferente intregii activitati.
Comentarii articol (0)