Hotărârea de Guvern 1709/2024, intrată în vigoare în ultima zi a anului trecut, aduce mai multe schimbări HG 1.074/2021 privind Sistemul de garanție-returnare pentru ambalaje, modificări care au scopul, conform notei de fundamentare care prefața măsura în faza de proiect, de a optimiza funcționarea acestuia și de a facilita atingerea obiectivelor de colectare și reciclare.
Cu toate acestea, una dintre prevederile nou introduse este aceea de amânare a contribuțiilor administratorului SGR pentru neîndeplinirea obiectivelor de returnare aferente anului curent pentru 2025.
O altă amânare acordată de actul normativ îi privește pe comercianți, care vor putea vinde și anul viitor stocurile încă existente de produse îmbuteliate în ambalaje non-SGR, în condițiile în care actualul termen este de 31 decembrie 2024: ”stocurile prevăzute la alin. (5) pot fi comercializate, cel târziu până la data epuizării stocurilor aflate la comercianți, dar nu mai târziu de 30 iunie 2025, dată după care comercializarea lor este interzisă".
Pentru a întări prevederea HG1074/2021 conform căreia administratorul SGR trebuie ”să se asigure că vânzarea de material trimis către reciclare este realizată transparent, corect și echitabil, cu prioritate pe piața națională, către operatorii economici înregistrați în Sistemul informatic de asigurare a trasabilității deșeurilor”, noul act normativ stabilește că ”vânzarea a cel puțin 50% din cantitatea de material trimis către reciclare se va face prin intermediul Bursei Române de Mărfuri”.
În ceea ce privește administratorul SGR, norma aduce câteva clarificări legate de activitatea sa și de modalitatea în care acesta cheltuie sumele care îi revin în urma derulării acestui program.
Astfel, documentul prevede că ”veniturile înregistrate cu orice titlu de către administratorul SGR, precum sumele obținute din vânzarea de material trimis de administratorul SGR către reciclare, tariful de administrare, alte tarife specifice SGR și garanțiile nerevendicate, se folosesc în mod exclusiv pentru susținerea funcționării și creșterea eficienței sistemului de garanție-returnare”, însă precizarea ”inclusiv în ceea ce privește capacitățile de procesare și de reciclare", existentă în faza de proiect a actului normativ, a fost eliminată.
În plus, unul dintre motivele pentru care administratorul SGR poate pierde această calitate devine și acela al nerespectării prevederilor privind desfășurarea investițiilor pentru creșterea eficienței SGR, inclusiv în ceea ce privește capacitățile de procesare și de reciclare, neinclus până acum în legislație.
Cum lipsa transparenței referitoare la propria activitate a fost deseori invocată, inclusiv într-un articol al avocatnet.ro, noile prevederi impun ca administratorul sistemului ”să publice pe pagina sa de internet, cu respectarea obligației de confidențialitate față de operatorii economici din cadrul sistemului cantitatea de ambalaje SGR puse pe piață, raportate administratorului SGR, și, respectiv, returnate, în kg și număr de bucăți, pentru fiecare tip de material: plastic, metal, sticlă, până la data de 25 a lunii următoare".