Nerespectarea obligației de a depune declarația de interese de către personalul didactic de predare este considerată abatere disciplinară și poate atrage sancțiuni disciplinare, conform legislației în vigoare.
Procedura pentru completarea declarațiilor de interese, aprobată prin Ordinul Ministerului Educației 3051/2024, precizează că nedepunerea declarațiilor în termen constituie abatere disciplinară. Articolul 20 al Procedurii instituite de actul normativ menționat stabilește că ”nedepunerea declarațiilor de interese în termenele prevăzute de prezenta procedură, precum și nedeclararea activităților de pregătire suplimentară (meditații) pentru elevii de la clasa/clasele la care este încadrat personalul didactic de predare sau declararea acestora cu trimitere la alte înscrisuri constituie abatere disciplinară”.
În ceea ce privește sancțiunile disciplinare pentru nedepunerea declarației de interese, conducerea unității de învățământ are obligația de a sesiza inspectoratul școlar cu privire la nedepunerea acestor documente, conform prevederilor Ordinului 3051/2024.
Pentru oricare abatere săvârșită de un cadru didactic, sancțiunile disciplinare sunt stabilite în raport cu gravitatea abaterii, conform art. 210 din Legea 198/2023, iar acestea includ:
- avertismentul scris;
- reducerea salariului de bază;
- suspendarea dreptului de a participa la concursuri pentru o anumită perioadă;
- desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.
Conform legii învățământului preuniversitar, gravitatea unei abateri disciplinare a unui cadru didactic este evaluată de consiliul de administrație al unității de învățământ în cadrul căreia activează acesta.
Procedura de sancționare poate fi declanșată printr-o sesizare care poate fi făcută de orice persoană, iar ulterior, se constituie o comisie de cercetare disciplinară cu rolul de a analiza faptele reclamate.
Propunerea de sancționare este înaintată de un membru al consiliului de administrație, iar decizia finală este adoptată cu majoritate de două treimi a membrilor acestui consiliu și comunicată printr-o decizie a directorului unității de învățământ.
Persoanele sancționate pot contesta decizia în instanță, aceasta până la înființarea și funcționarea Comisiei Naționale pentru Inspecție Școlară din cadrul Agenției Române pentru Asigurarea Calității și Inspecție în Învățământul Preuniversitar.
Foarte important de știut este faptul că, în conformitate cu procedurile în vigoare, în cazul în care un cadru didactic constată erori sau omisiuni în declarația de interese pe care a depus-o, sau dacă responsabilul desemnat la nivelul unității de învățământ identifică astfel de neconcordanțe (în termen de 10 zile de la primire), profesorul trebuie să rectifice documentul respectiv.
De asemenea, cadrului didactic îi este acordat un termen de 30 de zile pentru a efectua această operațiune, dar acesta poate iniția și el însuși o rectificare, în termen de 40 de zile de la depunerea inițială. Responsabilitatea pentru corectitudinea datelor declarate revine în exclusivitate cadrului didactic.
Comentarii articol (0)