Concret, propunerea legislativă modifică și completează OUG 155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân, aducând, în primul rând, schimbări semnificative în procedura de eutanasiere.
În forma actuală a legii, decizia de eutanasiere este emisă individual pentru fiecare câine, doar după parcurgerea tuturor etapelor prevăzute de ordonanță. Noua propunere introduce însă obligația publicării imediate a deciziei, atât în format fizic, cât și online, la sediul și pe site-ul primăriilor, precum și al centrului de gestionare a câinilor fără stăpân. Această informare trebuie realizată cu cel puțin trei zile înainte de efectuarea eutanasierii.
Tot în acest context, se propune și acordarea dreptului reprezentanților asociațiilor și fundațiilor pentru protecția animalelor de a asista la procedura de eutanasiere.
În ceea ce privește responsabilitățile unităților medical-veterinare, propunerea prevede obligativitatea ca acestea, în momentul microcipării câinilor, să înregistreze corect și complet datele proprietarului sau deținătorului și să transmită, în termen de maximum cinci zile de la implantare, numărul microcipului către Registrul de evidență al câinilor cu stăpân. Această modificare completează prevederea actuală, care menționează doar obligativitatea înscrierii numărului microcipului în carnetul de sănătate și, după caz, în pașaportul câinelui, ambele documente având serii și numere unice stabilite de Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor.
Totodată, se clarifică procedura de înregistrare a rasei câinelui. Conform noii propuneri, rasa va putea fi trecută în carnetul de sănătate și în Registrul Electronic al Câinilor cu Stăpân doar în baza unui Act de Origine românesc. În lipsa acestui document, la rubrica „RASĂ” va fi menționat fie „metis al rasei cu care se aseamănă”, fie „rasă comună”.
O modificare esențială vizează și reglementarea obligativității sterilizării. Astfel, devine obligatorie sterilizarea câinilor cu sau fără stăpân care nu dețin Act De Origine (COR - Certificatul de Origine/ Pedigree) și drept de montă eliberate de către o Asociație Chinologică Română recunoscută de FCI. Fac excepție câinii a căror stare de sănătate este precară, cei cu afecțiuni medicale pentru care anestezia implică un risc major, precum și exemplarele cu regim special, reglementate prin normele metodologice de aplicare ale ordonanței de urgență.
Propunerea redefinește și termenul de abandon. Astfel, abandonul ar putea fi definit drept lăsarea unui câine revendicat sau adoptat, pe domeniul public sau privat, fără a i se asigura hrană, adăpost sau tratament medical.
Aceasta definiție reprezintă o extindere față de forma actuală a legii, care definește abandonul doar în contextul lăsării câinelui pe domeniul public, excludând spațiile private din această reglementare.
În ceea ce privește Actul de Origine, acesta este definit în propunere ca fiind fie Certificatul de Origine (COR), cunoscut în limbaj comun drept „pedigree”, eliberat de Asociația Chinologică Română (AChR), afiliată la Federația Chinologică Internațională (FCI), fie un certificat emis de o altă organizație chinologică recunoscută de FCI. De asemenea, pot fi acceptate certificatele de origine ale părinților emise de organizații recunoscute, împreună cu o declarație de montă și fătare, în cazul în care puii provin dintr-o montă între câini din aceeași rasă pură, dar certificatul de origine nu a fost încă emis. Aceste documente trebuie să ateste că:
-
părinții aparțin aceleiași rase pure;
-
au realizat împreună monta;
-
din monta respectivă au rezultat puii în cauză.
În completare, se definește și dreptul de montă, care ar putea fi definit ca dreptul legal și chinologic al proprietarului unui câine de rasă recunoscută de a autoriza utilizarea acestuia pentru reproducere, în conformitate cu reglementările stabilite de AChR sau de alte organisme internaționale afiliate, recunoscute de FCI.
Potrivit expunerii de motive care însoțește propunerea legislativă, necesitatea intervenției legislative pornește de la realitatea îngrijorătoare privind situația câinilor fără stăpân în România. Zeci de mii de animale trăiesc în prezent pe străzi, în condiții dificile, mulți nu supraviețuiesc mai mult de un an, iar doar o mică parte ajung să fie adoptați.
Documentul subliniază că, pentru a combate eficient acest fenomen, este nevoie de măsuri legislative clare și aplicabile, menite să reducă abandonul, să limiteze înmulțirea necontrolată și să alinieze cadrul legal la practicile europene în materie de protecție a animalelor.
Comentarii articol (0)