Conform actualei reglementari comercianti au obligatia de a se inregsitra in Registrul Comertului si de a solicita, ori de cate ori legea prevede, inscrierea de mentiuni privitoare la actele si faptele stabilite prin dispozitii legale. Legea include in categoria comerciantilor societatile comerciale, regiile autonome, organizatiile cooperatiste si persoanele fizice care exercita in mod obisnuit fapte de comert. Prevederile actualei legi nu se refera la meseriasii si taranii care comercializeaza bunuri din propriile gospodarii. (Art.1)
Scopul acestor prevederi este acela de a asigura o evidenta a tuturor comerciantilor si a activitatii acestora. Aceasta evidenta are un caracter strict profesional si este constituita pentru a proteja intereselor comerciantilor, tertelor persoane si a vietii economice in general.
Conform Legii 26/1990 Oficiile
Registrelor Comertului sunt organizate la nivelul fiecarei resedinte de
judet si in Municipiul Bucuresti, functionand pe langa Camerele de Comert
si Industrie ale Romaniei. In ceea ce priveste judetul Ilfov acesta
beneficiaza, conform Legii 348/2001, de propriul Oficiu al registrului
comertului care functioneaza pe langa Camera de Comert si Industrie a
judetului Ilfov.
I.
CE DOCUMENTE TREBUIE INSCRISE
IN REGISTRUL COMERTULUI?
-
Inmatricularea societatii comerciale
Art. 3 din Legea 26/1990 prevede ca inmatricularea se efectueaza in temeiul unei cereri care se adreseaza oficiului registrului comertului in judetul unde comerciantul va avea sediul.
Cererea de
inmatriculare in registrul comertului a unui comerciant persoana fizica
va cuprinde:
a) numele si prenumele, domiciliul, cetatenia, data si locul nasterii, starea civila, averea si modul de evaluare a acesteia si activitatea comerciala anterioara;
b) firma comerciala si sediul acesteia;
c) obiectul comertului, cu precizarea domeniului si a activitatii principale, astfel cum sunt prevazute in autorizatia pentru exercitarea comertului;
d) numarul, data si organul emitent al autorizatiei pentru exercitarea comertului.
Cererea
de inmatriculare va fi insotita de acte doveditoare ale datelor pe care le
cuprinde.
Cererea de inmatriculare se intocmeste si se semneaza de comerciantul
persoana fizica personal sau prin mandatar cu procura speciala si
autentica incheiata la Notarul Public.
Toate datele cuprinse in cerere vor fi inregistrate de catre Oficiul Registrului Comertului.
In ceea ce priveste specimenul de semnatura, legea prevede ca depunerea semnaturii comerciantului se va face in prezenta judecatorului delegat sau a conducatorului oficiului (dupa caz si reprezentantului acestuia). In situatia in care comerciantul nu se poate prezenta personal se poate apela la un birou notarial care ii poate certifica semnatura acestuia.
Inmatricularea unei societati comerciale in registrul comertului va cuprinde datele prevazute in incheierea de inmatriculare a judecatorului delegat (Art.14).
Cererea
de inmatriculare in registrul comertului a unei societati comerciale va fi
semnata cel putin de un administrator sau, dupa caz, de reprezentantul
acestuia ori, in conditiile legii, de oricare asociat, iar pentru regii
autonome, companii nationale, societati nationale sau organizatii
cooperatiste, de catre persoanele imputernicite, potrivit legii, sa le
reprezinte.
Dovedirea specimenului de semnatura a administratorilor si, dupa caz, a
reprezentantilor societatilor comerciale, precum si a persoanelor
imputernicite in conditiile legii sa reprezinte regiile autonome sau
organizatiile cooperatiste se face cu respectarea prevederilor art. 18
alin. 2 si 3 („Pentru dovedirea specimenului de semnatura, comerciantul va
semna la oficiul registrului comertului, in prezenta judecatorului delegat
sau conducatorului oficiului ori inlocuitorul acestuia, care va certifica
semnatura. In absenta comerciantului, semnatura acestuia poate fi
inlocuita prin prezentarea unui specimen legalizat de notarul public.”
In toate cazurile, cererea de inmnatriculare in registrul comertului trebuie insotita de actele doveditoare ale mentiunilor pe care le cuprinde (Art. 20).
Cererea de imnatriculare in registrul comertului trebuie facuta in termen de 15 zile, daca legea nu prevede un alt termen. Acest termen curge de la o data diferita, in functie de categoria comerciantilor. Astfel:
- pentru comerciantii persoane fizice curge de la data autorizarii;
- pentru societatile comerciale curge de la data autentificarii actului constitutiv;
- pentru regii autonome, companii nationale, societati nationale si organizatii cooperatiste, de la data actului de infiintare.
In ceea
ce priveste situatia sucursalelor terbuie precizat ca obligatia
inmnatricularii acestora revine comerciantului si se va efectua la oficiul
registrului comertului de la sediul fiecarei sucursale. Cererea de
imnatriculare va cuprinde elementele prevazute de lege pentru
inmatricularea comerciantului cu mentionarea oficiului unde a fost
imnatriculata firma sediului principal (Art. 23 din Legea 26/1990).
-
INREGISTRAREA
MENTIUNILOR IN REGISTRUL COMERTULUI
Pe parcursul exercitarii comertului, dupa imnatriculare, pot interveni unele acte sau fapte privitoare la comerciant, care modifica elementele consemnate in Registrul Comertului. Toate aceste modificari trebuie aduse la cunostinta celor interesati. In acest scop legea prevede obligatia comerciantului de a cere inscrierea in registrul comertului a unor mentiuni privind actele si faptele intervenite in cursul exercitarii si la incetarea comertului.
Art. 21 din legea 26/1990 stabileste categoria de acte care trebuie inregistrate:
a) „donatia, vanzare, locatiunea sau gajul fondului de comert, precum si orice alt act prin care se aduc modificari inmatricularilor sau mentiunilor sau care face sa inceteze firma ori fondul de comert;
b) numele, cetatenia, data si locul nasterii imputernicitului; daca dreptul de reprezentare este limitat la o anumita sucursala ori filiala, mentiunea se va face numai in registrul unde este inscrisa sucursala ori filiala. Semnatura reprezentantului va fi data in forma prevazuta de art. 18 alin. (2) si (3) („Pentru dovedirea specimenului de semnatura, comerciantul va semna la oficiul registrului comertului, in prezenta judecatorului delegat sau conducatorului oficiului ori inlocuitorul acestuia, care va certifica semnatura. In absenta comerciantului, semnatura acestuia poate fi inlocuita prin prezentarea unui specimen legalizat de notarul public”);
c) brevetele de inventii, marcile de fabrica, de comert si de serviciu, denumirile de origine, indicatiile de provenienta, firma, emblema si alte semne distinctive asupra carora societatea comerciala, regia autonoma, organizatia cooperatista sau comerciantul, persoana fizica, are un drept;
d) hotararea de divort al comerciantului, precum si cea de impartire a bunurilor comune pronuntate in cursul exercitarii comertului;
e) hotararea de punere sub interdictie a comerciantului sau de instituire a curatelei acestuia, precum si hotararea prin care se ridica aceste masuri;
f) deschiderea procedurii de reorganizare judiciara sau de faliment, dupa caz, precum si inscrierea mentiunilor corespunzatoare
g) hotararea de condamnare a comerciantului pentru fapte penale care il fac nedemn de a exercita aceasta profesie;
h)
orice modificare privitoare la
actele, faptele si mentiunile inregistrate.”
Comerciantul are obligatia ca in termen de cel mult 15 zile de la data actelor si faptelor supuse acestei obligatii, sa solicite inregistrarea acestora in registrul comertului.
Inregistrarea mentiunilor se poate face si la cererea persoanelor
interesate, in termen de cel mult 30 de zile de la data cind a fost
cunoscut actul sau faptul supus inregistrarii.
Faptul ca mentiunile pot fi inregistrate si la cererea altor persoane sau
din oficiu nu scuteste pe comerciant de obligatia de a cere efectuarea
lor.
La
incetarea activitatii comerciale, comerciantul este obligat sa ceara
oficiului registrului comertului radierea inmatricularii din registrul
comertului. Radierea nu poate avea loc decat in cazul incetarii
activitatii comerciale, nu si in cazul suspendarii. Cu privire la
societatile comerciale, radierea poate interveni numai dupa terminarea
operatiunilor de lichidare a societatii.
II.
EFECTELE INREGISTRARII IN
REGISTRUL COMERTULUI
Rolul Registrelor de Comert este acela de a asigura publicitatea, aceasta conferind actelor si faptelor inregistrate efectul de opozabilitate fata de terti.
In ceea ce priveste societatile comerciale, inmnatricularea acestora are ca efect direct dobandirea personalitatii juridice.
Toate actele si faptele inregistrate sunt prezumate a fi cunoscute de catre terti si in consecinta acestia nu pot pretinde ca nu le-au fost aduse la cunostinta. Pentru actele si faptele neinregistrate se poate face dovada ca ele sunt opozabile tertilor daca se demonstreaza ca erau cunoscute de catre acestia.
III.
SANCTIUNILE NERESPECTARII
OBLIGATIILOR PRIVIND EFECTUAREA INREGISTRARILOR IN REGISTRUL COMERTULUI
Legea 26/1990 privind Registrul Comertului stabileste o serie de sanctiuni aplicabile comerciantilor care nu respecta obligatia de inregistrare. Aceste sanctiuni sunt civile sau penale, in functie de obligatia incalcata.
Amenzile civile se aplica acelor comercianti care nu au respectat termenele prevazute pentru inmatriculare sau pentru inregistrarea unei mentiuni in registru ori pentru depunerea semnaturii ori a unor acte cerute de lege.
Sanctiunile penale, care constau in pedeapsa cu inchisoarea sau cu amenda, se vor aplica acelor comercianti care, cu rea-credinta, fac declaratii inexacte, in baza carora se pot opera inmatriculari ori mentiuni in registru.
Comentarii articol (0)