Realizarea unui sistem al achizitiilor publice eficient si credibil reprezinta unul dintre elementele fundamentale ale procesului de integrare în Uniunea Europeana, cu impact asupra tuturor celorlalte arii de interes ale acquis-ului comunitar aferent "Pietei interne".
Noul cadru legal al achizitiilor publice introduce principii precum nediscriminarea, recunoasterea reciproca, proportionalitatea si asumarea raspunderii. Sunt reglementate o serie de modalitati speciale de atribuire, precum acordul-cadru, sistemul dinamic de achizitie si licitatia electronica.
Avocat Madalina Tirdei, Societatea civila de avocati Voicu & Filipescu
Ordonanta de Urgenta nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii completeaza legislatia nationala din domeniul achizitiilor publice si stabileste modul de lucru al autoritatilor contractante care vor derula procedurile de atribuire. Actul normativ reglementeaza procedurile de atribuire a contractului de achizitie publica si a contractului de concesiune de lucrari publice si de servicii, precum si modalitatile de solutionare a contestatiilor formulate impotriva actelor emise in legatura cu aceste proceduri.
Prin abrogarea tuturor actelor ce contin prevederi cu privire la achizitiile publice, printre care OUG 60/ 2001, Legea 219/1998, OUG 20/2002, noua lege implementeaza Directivele UE, 17 si 18 din 2004 intr-un singur act. O singura lege faciliteaza o utilizare mai usoara de catre toti participantii la procesul de achizitie publica.
Adoptarea ordonantei de urgenta a fost necesara si in scopul asigurarii conditiilor de accesare a sumelor nerambursabile de care Romania va beneficia prin intermediul fondurilor structurale, de coeziune, începând cu anul 2007, în calitate de stat membru al Uniunii Europene.
Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor
Monitorizarea atribuirii contractelor de achizitie publica se realizeaza de catre Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP), pe baza anunturilor de participare si de atribuire.
Sistemul de rezolvare a contestatiilor a fost reproiectat, elementul de noutate constituindu-l infiintarea Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor - CNSC. Acesta este un organism independent, cu activitate administrativ-jurisdictionala, format din 21 de consilieri de solutionare a contestatiilor, care functioneaza pe langa ANRMAP, dar fata de care isi pastreaza independenta in ceea ce priveste deciziile pronuntate in solutionarea contestatiilor cu care este sesizat.
Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor este considerat o institutie premergatoare situatiilor deferite justitiei. In prezent, desi declarat operational inca de la data intrarii in vigoare a OUG 34/2006, Consiliul func-tioneaza fara personalitate juridica pana la data de 31 decembrie 2006, pe langa Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice. Incepand cu data de 1 ianuarie 2007, Consiliul va dobandi personalitate juridica, presedintele acestuia avand calitatea de ordonator de credite.
Despagubirile
Despagubirile se solicita numai prin actiune in justitie, in conformitate cu dispozitiile legii contenciosului administrativ.
Orice persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim printr-un act al autoritatii contractante, cu incalcarea dispozitiilor legale in materia achizitiilor publice, are dreptul de a contesta actul respectiv, fie pe cale administrativ-jurisdictionala, in conditiile noii ordonante, fie in justitie, in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.
Asemanator procedurii contencioase de solutionare a contestatiilor prevazuta de Legea 554/2005, procedura de solutionare a contestatiilor prevazuta de noua ordonanta se desfasoara cu respectarea principiilor legali-tatii, celeritatii, contradictorialitatii si a dreptului la aparare.
Cine poate face contestatie
Noua procedura defineste atat notiunea de persoana vatamata ce poate formula contestatie, cat si actele autoritatii contractante ce pot fi contestate.
Prin notiunea de persoana care se considera vatamata se intelege orice persoana care indeplineste, in mod cumulativ, urmatoarele conditii: (I) are un interes legitim in legatura cu un anumit contract de achizitie publica pentru a carui atribuire se aplica prevederile ordonantei; (II) a suferit, sufera sau risca sa sufere un prejudiciu, ca o consecinta a unui act al autoritatii contractante, de natura sa produca efecte juridice.
Ce poate fi contestat
In ceea ce priveste obiectul contestatiei, acesta il poate constitui, dupa caz, anularea actului, obligarea autoritatii contractante de a emite un act, obligarea autoritatii contractante de a lua orice alte masuri necesare pentru remedierea actelor ce afecteaza procedura de atribuire.
Este considerat act al autoritatii contractante actul administrativ emis in cadrul procedurii de atribuire a contractului de achizitii publice, dar si lipsa emiterii unui astfel de act administrativ sau a oricarui alt act al autoritatii contractante ori refuzul de a-l emite. Sfera actelor autoritatii contractante ce se pot ataca conform noii proceduri reglementate nu este limitata, orice alt act al autoritatii contractante care produce sau poate produce efecte juridice putand fi contestat.
Procedura de solutionare
Persoana care se considera vatamata printr-un act al autoritatii contractante se va adresa Consiliului cu o contestatie in care va dezvolta motivele de fapt si de drept ale cererii sale si va arata, totodata, mijloacele de proba pe care se sprijina. Contestatorul va atasa la contestatie si copia actului atacat, in cazul in care acesta a fost emis, precum si copii ale inscrisurilor de care intelege sa se foloseasca in sustinerea contestatiei sale.
Dupa inaintarea contestatiei catre Consiliu, contestatorul va inainta de indata autoritatii contractante o copie a contestatiei si a inscrisurilor depuse. In termen de 5 zile de la primirea notificarii privind contestatia, autoritatea contractanta are obligatia sa ii instiinteze despre aceasta si pe ceilalti participanti la procedura de atribuire. Toate notificarile sau comunicarile actelor procedurale se fac cu confirmare de primire.
Termenul de depunere
Contestatia poate fi depusa in toate fazele procedurii de atribuire si impotriva oricarui act al autoritatii contractante.
Un avantaj important creat de noua procedura de solutionare a contestatiilor il constituie suspendarea de drept a procedurii de atribuire pâna la data solutionarii contestatiei de catre Consiliu. Contractul incheiat in perioada de suspendare a procedurii de atribuire este lovit de nulitate absoluta.
Termenul de depunere al contestatiei este de cel mult 10 zile, calculat de la data luarii la cunostinta de catre contestator despre actul autoritatii contractante pe care acesta il considera nelegal in cazul in care valoarea estimata, fara TVA, a contractului care urmeaza sa fie atribuit este mai mare decat echivalentul in lei al urmatoarelor praguri:
a) pentru contractul de furnizare: 40.000 euro;
b) pentru contractul de servicii: 40.000 euro;
c) pentru contractul de lucrari: 250.000 euro.
In cazul in care valoarea estimata,
fara TVA, a contractului care urmeaza sa fie atribuit este egala cu sau mai mica decat pragurile valorice indicate, contestatia poate fi depusa in cel mult 5 zile de la data luarii la cunostinta de catre contestator despre actul autoritatii contractante pe care acesta il considera nelegal.
Termenul de solutionare
Consiliul va solutiona contestatia in termen de 10 zile lucratoare de la data primirii dosarului achizitiei publice de la autoritatea contractanta.
In cazuri temeinic justificate, termenul de solutionare a contestatiei poate fi prelungit cu inca 20 de zile.
Contestatia va fi solutionata de un complet de 3 membri ai Consiliului, intr-un termen care nu trebuie sa depaseasca o perioada de 10 zile; in cazuri exceptionale, acest termen poate fi prelungit cu inca 20 de zile. Cauzele sunt distribuite completelor in mod aleatoriu.
Solutiile ce pot fi pronuntate de Consiliu
In functie de solutia pronuntata, Consiliul va decide asupra continuarii sau anularii procedurii de achizitie publica. Consiliul poate respinge contestatia ca fiind nefondata, tardiva, lipsita de interes, lipsita de obiect, ca fiind introdusa de o persoana fara calitate sau neimputernicita sa formuleze contestatia, precum si pe orice alta exceptie de procedura sau de fond.
Decizia prin care Consiliul anuleaza in parte ori in tot actul atacat sau poate obliga autoritatea contractanta sa emita un act sau sa dispuna orice alta masura necesara pentru inlaturarea actelor ce afecteaza procedura de atribuire. Decizia este executorie si poate fi atacata cu plangere, in termen de 10 zile de la comunicare, atat pe motive de nelegalitate, cat si de netemeinicie.
Verificarea legalitatii actelor
Noua procedura recunoaste autoritatii contractante posibilitatea de a sesiza Consiliul in scopul pronuntarii asupra legalitatii actelor si operatiunilor derulate in cursul procedurii de atribuire.
Consiliul poate sa admita sesizarea si sa constate legalitatea actelor intocmite de autoritatea contractanta, precum si sa ateste corectitudinea operatiunilor si procedurilor desfasurate de aceasta. In masura in care se constata nereguli in cadrul procedurilor derulate de autoritatea contractanta, Consiliul dispune notificarea acesteia in vederea luarii unor masuri de remediere.
Cai de atac impotriva deciziilor Consiliului
Impotriva deciziei pronuntate de Consiliu partea interesata poate sa formuleze plangere. Instanta competenta sa judece plangerea este Curtea de Apel, sectia de contencios administrativ si fiscal pe raza careia se afla sediul autoritatii contractante.
Instanta astfel investita poate sa dispuna suspendarea procedurii de atribuire pana la solutionarea in fond a plangerii. Hotararea pronuntata de instanta este definitiva si irevocabila.
Comentarii articol (0)