Persoanele fizice si asociatiile familiale pot fi autorizate sa desfasoare activitati economice în toate domeniile, meseriile si ocupatiile, cu exceptia celor reglementate prin legi speciale, cum ar fi cea de medic, avocat, notar, auditor financiar, consultant in domeniul fiscal, expert contabil, contabil autorizat, consultant de plasament valori mobiliare, arhitect etc.
Actul normativ care reglementeaza autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfasoara activitati economice în mod independent este Legea nr. 300 din 28 iunie 2004.
Pot desfasura activitati economice pe teritoriul României, în mod independent, sau pot constitui asociatii familiale cetatenii români sau straini care provin din statele membre ale Uniunii Europene si din statele apartinând Spatiului Economic European.
Persoanele fizice autorizate au calitatea de angajat propriu, ceea ce inseamna ca trebuie sa fie asigurate în sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, al asigurarilor sociale de sanatate si al asigurarilor pentru somaj. Insa, in cazul in care vor dori sa se extinda, trebuie sa aiba in vedere faptul ca nu pot angaja alte persoane cu contract individual de munca pentru desfasura-rea activitatilor pentru care s-a obtinut autorizatia.
In schimb, persoanele fizice autorizate se pot angaja la patron. Pentru acesta din urma, o conventie civila cu o persoana fizica autorizata este mai avantajoasa decat un contract de munca deoarece taxele la stat sunt mult mai mici si poate face economii importante cu salariile.
Alte avantaje legate de persoana fizica autorizata sunt acelea ca aceasta poate inregistra anumite cheltuieli personale (chiar mancare, imbracaminte, medicamente) care diminueaza impozitele catre stat.
Conditii de autorizare
Pot desfasura activitati economice în mod independent sau în cadrul asociatiilor familiale persoanele fizice care îndeplinesc, în mod cumulativ, urmatoarele conditii:
a) au împlinit vârsta de 18 ani, în cazul persoanelor fizice ce solicita autorizarea pentru desfasurarea de activitati economice în mod independent si al persoanelor fizice care au initiativa constituirii asociatiei familiale, respectiv vârsta de 16 ani, în cazul membrilor asociatiei familiale;
b) starea sanatatii le permite desfasurarea activitatii pentru care se solicita autorizatia;
c) au calificarea - pregatire profesionala sau, dupa caz, experienta profesionala - necesara pentru a desfasura activitatea economica pentru care se solicita autorizatia;
d) nu au fost condamnate penal prin hotarâre judecatoreasca ramasa definitiva pentru savârsirea de fapte sanctionate de legile financiare, vamale si cele care privesc disciplina financiar-fiscala de natura celor care se înscriu în cazierul fiscal;
e) îndeplinesc conditiile de functionare prevazute de legislatia specifica în domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului, protectiei muncii si apararii împotriva incendiilor si cerintele reglementarilor specifice protectiei consumatorului pentru activitatea desfasurata, precum si normele de calitate a produselor si serviciilor puse pe piata.
Calificarea dobândita în România poate fi dovedita cu diplome, certificate, carte de mestesugar, carnet de munca, alte dovezi care sa ateste experienta profesionala sau cu o declaratie de notorietate cu privire la abilitatea de a desfasura activitatea pentru care se solicita autorizarea, eliberata de primarul localitatii respective, în mod gratuit, în cazul meseriilor traditionale artizanale.
Persoanele fizice care au dobândit calificarea în strainatate trebuie sa depuna pentru obtinerea autorizatiei, dupa caz, atestatul de recunoastere si/sau echivalare eliberat de Ministerul Educatiei si Cercetarii, prin Centrul National de Recunoastere si Echivalare a Diplomelor sau atestatul de recunoastere a calificarii dobândite în strainatate, în afara sistemului de învatamânt, eliberat de Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
Actele necesare
În vederea emiterii autorizatiei pentru desfasurarea de activitati economice în mod independent sau în cadrul unei asociatii familiale, trebuie sa se asigure la primaria competenta o documentatie care va cuprinde:
a) cerere-tip; în cazul asociatiei familiale trebuie sa contina semnaturile tuturor membrilor asociatiei;
b) rezervarea denumirii la Oficiul Registrului Comertului;
c) certificatul de cazier fiscal al persoanei solicitante, respectiv al fiecarui membru al asociatiei familiale, în original. Cetatenii straini neînregistrati fiscal în România au obligatia sa prezinte o declaratie pe propria raspundere autentificata, din care sa rezulte ca nu au datorii fiscale si ca nu au savârsit fapte de natura celor care se înscriu în cazierul fiscal, sanctionate de legile financiare, vamale si cele care privesc disciplina financiar-fiscala;
d) cópii ale actelor de identitate;
e) în cazul desfasurarii activitatii în contextul dreptului de stabilire - actele din care sa rezulte domiciliul sau resedinta;
f) certificatul medical pentru persoana fizica, respectiv pentru fiecare membru al asociatiei familiale, prin care se atesta ca starea sanatatii le permite desfasurarea activitatii pentru care se solicita autorizatia, eliberat de medicul de familie sau de o unitate sanitara;
g) declaratia-tip pe propria raspundere ca îndeplineste conditiile de functionare prevazute de legislatia specifica în domeniul sanitar, protectiei mediului, protectiei muncii si apararii împotriva incendiilor, reglementarile specifice protectiei consumatorului pentru activitatea desfasurata, precum si normele de calitate a produselor si serviciilor puse pe piata;
g1) autorizatie sanitar-veterinara emisa de directia sanitar-veterinara si pentru siguranta alimentelor judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, pentru comertul cu ridicata al animalelor vii, comertul cu ridicata al carnii si produselor din carne, precum si pentru comertul cu ridicata al produselor lactate, oualor, uleiurilor si produselor comestibile;
h) cópii ale documentelor care do-vedesc pregatirea profesionala sau, dupa caz, experienta profesionala, pentru desfasurarea activitatii pentru care se solicita autorizarea.
În cazul în care pentru practicarea unor activitati economice, ocupatii sau meserii sunt prevazute, prin acte normative, cerinte de pregatire profesionala si/sau de atestare specifice, persoana fizica sau, dupa caz, reprezentantul asociatiei familiale trebuie sa depuna dovada îndeplinirii cerintelor respective.
În cazul în care activitatea economica pentru care se solicita autorizarea nu necesita calificare, persoana fizica nu va prezenta dovada pregatirii sau experientei profesionale.
Primaria are obligatia ca, în termen de 10 zile lucratoare de la data înregistrarii cererii de autorizare sau, dupa caz, de completare a autorizatiei, sa elibereze autorizatia si copia certificata a acesteia.
Comentarii articol (2)