La doar cateva luni dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, sectorul financiar este in plin proces de adaptare la noile standarde, avand in fata provocarile generate de implementarea regulilor cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2007, dar si de impactul schimbarilor preconizate la nivel european. In acest context, KPMG doreste sa semnaleze importanta si complexitatea procesului de implementare a Directivei privind Pietele de Instrumente Financiare, in special tinand cont de aplicabilitatea directa si automata a Regulamentelor Comisiei Europene in sistemul national.
Directiva privind Pietele de Instrumente Financiare (MiFID) constituie un element major al Planului de Actiune privind Serviciile Financiare (FSAP) initiat de Uniunea Europeana, conceput pentru a crea o piata unica a serviciilor financiare in UE. Directiva privind Pietele de Instrumente Financiare este fundamentata pe Directiva actuala privind Serviciile Financiare (ISD) si o va inlocui pe aceasta, introducand cerinte noi cu o mai larga acoperire. Se anticipeaza ca MiFID va extinde aplicabilitatea actuala a ISD asupra bancilor de investitii, managerilor de portofolii, brokerilor bursieri si broker-dealer-ilor, firmelor financiare, asupra a numeroase firme ce opereaza in domeniul instrumentelor derivate si asupra unor firme pentru bunuri de larg consum (institutii financiare sau firme).
Se preconizeaza ca implementarea MiFID va modifica peisajul financiar actual din UE, avand drept obiectiv o crestere a lichiditatilor, stabilirea unor cerinte uniforme de conformitate din partea firmelor si optimizarea masurilor de protectie a investitorilor. Se intentioneaza ca, pe de-o parte, MiFID sa faciliteze operatiunile transfrontaliere in cadrul UE si sa sporeasca, pe de alta parte, concurenta intre bursele reglementate si pietele alternative de plasare a ordinelor.
Cerintele impuse de MiFID urmeaza sa intre in vigoare la 1 noiembrie 2007.
MiFID constituie o adevarata provocare pentru participantii de pe piata. Atat Comisia Europeana (CE), cat si institutiile ce vor fi afectate de legislatie se vor confrunta cu aspectele legate de implementarea acesteia. Capacitatea participantilor pe piata de a raspunde provocarilor ridicate de aceste reglementari va determina succesul in noul mediu.
Aspecte-cheie ale MiFID
MiFID foloseste o abordare pe patru niveluri, prin utilizarea directivelor, adoptand abordarea legislativa a UE conform Procesului Lamfalussy. Directiva corespunzatoare Nivelului 1 (Directiva 2004/39/EC) este o directiva "cadru" care contine un volum considerabil de cerinte aplicabile pietelor de instrumente financiare, in general, si firmelor de investitii. "Masurile de Implementare Tehnica" aflate la Nivelul 2 constau intr-o Directiva (2006/73/EC) si un Regulament (EC/1287/2006) care impun cerinte suplimentare cu privire la anumite aspecte incluse in Directiva de la Nivelul 1. Atragem in special atentia asupra Regulamentului care va fi direct aplicabil in Romania incepand cu 1 noiembrie 2007, cu cateva exceptii care vor intra in vigoare chiar din iunie anul acesta.
In cadrul procesului de implementare aflat la Nivelul 3, UE solicita statelor membre sa transpuna cerintele prevazute la Nivelul 1 si 2 in legislatia si regulamentele nationale pana la data de 31 ianuarie 2007.
Procesul de implementare de la Nivelul 3 urmeaza a se desfasura in mod distinct de catre fiecare tara in parte si este o functie a procesului unic legislativ si a cadrului de reglementare unic al fiecarei tari. In Marea Britanie, Autoritatea pentru Servicii Financiare a solicitat o serie de consultari cu alte tari asupra implementarii de la Nivelul 3, in efortul de a schimba informatii cu privire la aspecte conexe. Nu toate tarile se vor consulta insa asupra acestui proces, ci isi vor formula propriile reguli. Comitetul Organismelor de Reglementare Europene a Valorilor Mobiliare (CESR), un alt organism european format din autoritatile de reglementare din statele membre, are rolul de a asigura un proces de implementare uniform la Nivelul 3 de catre tari. Cerintele Nivelului 4 se vor aplica in vederea executarii cerintelor MiFID.
In opinia noastra, firmele de investitii trebuie sa se familiarizeze cu prevederile-cheie ale MiFID si sa demareze procesul de implementare a noilor sisteme:
Aplicabilitate: MiFID va reglementa pentru prima data anumite servicii de investitii si instrumente financiare la nivel pan-european. De exemplu, serviciile de consultanta investitionala vor fi incluse in aria de acoperire a reglementarii UE. In plus, produsele derivate pe marfuri vor fi considerate drept instrumente financiare in intelesul MiFID. Cu toate acestea, vor exista anumite exceptari limitate cu privire la tranzactionarea produselor derivate pe marfuri.
Cerinte Organizatorice/Comportament in Afaceri: cerintele urmeaza sa reglementeze aranjamentele de conformitate, sistemele si controalele interne, externalizarea, pastrarea evidentelor, gestionarea conflictelor de interese si protejarea instrumentelor financiare ale clientilor sau a banilor tinuti de institutii.
Cea mai buna executare: firmele vor avea obligatia sa ia toate masurile rezonabile pentru a executa tranzactii optimizate pentru clientii lor. In acest sens, vor trebui sa ia in considerare, in afara pretului, si alti factori precum costul, eficacitatea de executie si probabilitatea acesteia, precum si efectuarea platilor. In consecinta, firmele trebuie:
- sa stabileasca si sa implementeze aranjamente eficiente si politici de "executare a ordinelor" concepute pentru a obtine cele mai bune rezultate posibile in executarea ordinelor clientilor;
- sa prezinte "informatii corespunzatoare" clientilor lor cu privire la aranjamentele si politicile de "executare a ordinelor", inclusiv cu privire la pietele folosite de executare a ordinelor;
- sa obtina consimtamantul prealabil al clientilor cu privire la politicile folosite;
- sa monitorizeze eficienta aranjamentelor si politicilor de executare a ordinelor si sa le actualizeze in functie de cerinte;
- sa demonstreze, la cererea clientului, ca ordinele clientilor au fost executate conform politicilor firmei.
Pasaportul unic: MiFID imbunatateste operarea pasaportului unic in scopul realizarii activitatilor investitionale. Firmele vor putea sa infiinteze sucursale in alte state membre si vor putea oferi servicii transfrontaliere conform unei game mai largi de scenarii in urma aplicarii directivei. Acolo unde firmele infiinteaza sucursale intr-un alt stat membru, tara-gazda va fi responsabila pentru asigurarea respectarii cerintelor de comportament in afaceri prevazute in MiFID in situatia in care serviciile sunt prestate pe teritoriul tarii-gazda.
Clasificarea clientilor: conform MiFID, firmele de investitii vor trebui sa-si grupeze toti clientii in trei categorii prestabilite si sa-i informeze cu privire la reclasificarea lor. Clientii vor fi clasificati in clienti de retail, clienti profesionisti sau contraparti eligibile. In urma reclasificarii clientilor, firmele vor trebui sa-si redocumenteze (actualizeze) contractele cu clientii si sa reformuleze termenii si conditiile afacerilor. Vor trebui, de asemenea, sa-si notifice toti clientii (prin intermediul unui suport durabil) despre clasificarea fiecaruia si nivelul de protectie corespunzator. Clientii vor avea dreptul sa solicite schimbarea categoriei in care au fost inclusi fie permanent, fie in functie de fiecare tranzactie.
Piata reglementata si Standardele MTF: MiFID stabileste standarde minime noi pentru pietele reglementate (respectiv burse) si pentru facilitati de tranzactionare multilaterala ("MTFs").
Obligatii privind transparenta pre-tranzactionare: MiFID stabileste standarde minime de transparenta pre-tranzactionare pentru valorile mobiliare tranzactionate pe pietele reglementate si MTFs. De asemenea, impune firmelor de investitii care sunt "operatori independenti" obligatia de a prelua ceea ce este de fapt o obligatie publica de informare a pietei, si anume, firmele trebuie sa furnizeze cotatii determinate de oferte si cereri de valori mobiliare lichide pentru ordinele aflate sub dimensiunea standard a pietei.
Obligatii privind transparenta post-tranzactionare: toate tipurile de tranzactii cu valori mobiliare, indiferent ca sunt efectuate pe piete reglementate, MTFs sau pe piata OTC, sunt supuse obligatiei de transparenta.
Raportarea tranzactiilor: acest subiect se refera la raportarea post-tranzactionare catre autoritatile de reglementare. Conform cerintelor MiFID, raportarea se va face acum catre autoritatea competenta din tara de origine/statul gazda al firmelor, mai degraba decat catre autoritatea competenta a pietelor reglementate pe care se tranzactioneaza instrumentul. MiFID va impune raportarea tranzactiilor pentru orice instrument admis la tranzactionare pe o piata reglementata, inclusiv instrumentele pe marfuri admise pentru tranzactionare la bursa.
Cerinte de capital: majoritatea firmelor incluse in aria de aplicabilitate a MiFID sunt supuse si noii Directive a Cerintelor de Capital (CRD) care va stabili cerintele referitoare la volumul regulamentar de capital pe care firmele trebuie sa-l detina. Firmele nou-intrate sub aria de acoperire a MiFID sunt pentru prima data supuse cerintelor de capital prevazute de directiva.
Provocari cu care se confrunta firmele
Firmele americane care desfasoara operatiuni transfrontaliere in Europa ar putea considera ca o parte din activitatile lor vor fi direct afectate de MiFID. De exemplu, o tranzactie care implica vanzarea de actiuni in Statele Unite si care este executata pe o piata europeana ar putea fi supusa respectarii cerintelor MiFID, precum cele referitoare la cea mai buna executie. Natura, aria de acoperire si aspectele legate de aplicabilitate pot fi stabilite doar printr-o analiza de la caz la caz a fiecarei tranzactii, inclusiv a structurii si aranjamentelor specifice.
Practica externalizarii constituie un important aspect organizatoric cu care se confrunta firmele de investitii si care necesita, prin urmare, o analiza atenta. Conform MiFID, o firma are permisiunea sa externalizeze activitatile "critice si importante" daca autoritatea de supraveghere din tara de origine este convinsa ca aceasta practica nu va submina autoritatea firmei. Drepturile de acces joaca un rol esential in cadrul aranjamentelor de externalizare cu terte parti. In mod deosebit, firmele trebuie sa asigure accesul reglementar al furnizorilor de servicii in conditiile unui proces de supraveghere normal, altfel s-ar considera ca incalca cerintele MiFID. Mai mult, firmele care externalizeaza servicii de management de portofoliu pentru clientii de retail unor terti furnizori din tari care nu sunt membre UE trebuie sa apeleze doar la furnizori care sunt autorizati/inregistrati in tara de origine si sunt supusi unei supravegheri regulatorii similare celei din UE. Cand nu exista aceasta posibilitate, autoritatea de reglementare trebuie notificata in prealabil cu privire la aranjamentele de externalizare.
In cazul firmelor care se angajeaza in practica externalizarii, managerii vor pastra responsabilitatea deplina pentru toate functiunile externalizate, iar obligatiile generale ale firmei fata de clientii sai vor ramane neschimbate. La incheierea, gestionarea sau incetarea aranjamentelor de externalizare, firmele trebuie sa tina cont de faptul ca este nevoie de calificari, atentie si diligenta. Cerinte suplimentare se vor aplica si asupra gestionarii furnizorilor de servicii externalizate. De exemplu, firmele vor fi responsabile pentru monitorizarea proceselor furnizorilor lor de servicii externalizate pentru a controla tranzactiile personale incheiate de conducere si membrii personalului. In plus, firmele trebuie sa pastreze resursele si/sau competentele corespunzatoare la nivel intern pentru a asigura o monitorizare permanenta si adecvata a acestor aranjamente.
O alta incercare semnificativa cu care se vor confrunta firmele, inclusiv cele cu sediul in Statele Unite, va consta in respectarea cerintei de reclasificare a clientilor. Volumul de munca administrativa necesara pentru reclasificarea si notificarea clientilor si reinnoirea contractelor cu clientii va fi semnificativ. Firmele trebuie sa se asigure ca beneficiaza de suficiente resurse pentru a respecta in mod corespunzator aceste cerinte.
Desi MiFID nu va deveni direct aplicabila in domeniu pana in noiembrie 2007, KPMG recomanda firmelor de investitii sa inceapa deja pregatirile in vederea aplicarii MiFID pentru a se asigura ca vor fi gata inainte de termenul-limita de implementare. Aceasta responsabilitate revine direct managementului din fiecare institutie financiara afectata. Este important ca acesti actori principali sa inteleaga aspectele conexe si provocarile organizatorice cu care se va confrunta firma lor si sa intreprinda actiunile necesare.
DANIELA NEMOIANU, KPMG, Advisory Partner
SERBAN TOADER, KPMG, Audit Partner
Comentarii articol (0)