Noul cadrul legislativ al Uniunii Europene in materia serviciilor de investitii financiare, reprezentat de asa-numita directiva MiFID (Markets in Financial Investments Directive), a intrat in vigoare din data de 1 noiembrie 2007, si isi propune sa creasca competitia si eficienta pe pietele de capital si sa le faca mai competitive comparativ cu celelalte piete de capital din lume.
Aceasta presupune deschiderea pietelor pentru competitia transfrontaliera, iar UE sugereaza crearea unui nou regim in comunitatea serviciilor de investitii financiare. De asemenea, creeaza oportunitati jucatorilor de pe piata, oferind noi moduri de tranzactionare a valorilor mobiliare.
Provocarile aduse de noile reglementari vor depasi pietele de capital nationale monopoliste si vor conduce la crearea de facilitati multilaterale de tranzactionare si vor oferi, spre exemplu, bancilor posibilitatea de a internaliza tranzactii. Directiva MiFID aduce criterii de performanta suplimentare din punct de vedere al transparentei, al accesului nediscriminatoriu la resurse - spre exemplu membrii bursei de la distanta care pot sa intre in sistemul de tranzactionare si validitatea pasapoartelor europene pentru intermediari, potrivit specialistilor in domeniul pietei de capital.
"In Romania, transpunerea MiFID s-a efectuat in doua etape, prima etapa finalizandu-se la sfarsitul anului 2005, iar in cursul anului 2007 societatile de servicii de investitii financiare au avut obligatia de a-si completa procedurile interne conform cerintelor directivei, cu prevederi referitoare la evaluarea si administrarea riscului, cercetarea de investitii, tranzactiile personale", a declarat presedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare (CNVM), Gabriela Anghelache.
Cerinte organizatorice pentru firmele de investitii, case de brokeraj si institutii de credit care presteaza servicii de investitii financiare pe piata de capital, se refera in principal la implementarea si mentinerea unei proceduri clare de luare a deciziilor, existenta unor mecanisme adecvate de control intern, audit intern si administrare a riscului, existenta unui personal calificat cu experienta suficienta pentru asumarea responsabilitatilor, pastrarea evidentelor si inregistrarilor cu privire la activitatea desfasurata.
"Controlul intern trebuie sa functioneze independent, trebuie sa aiba autoritatea necesara, experienta si resursele necesare pentru a urmari respectarea de catre firmele de investitii a reglementarilor in vigoare. Atributiile principale ale controlului intern sunt de monitorizare a eficacitatii si a modului adecvat de punere in aplicare a prevederilor legale si a procedurilor interne ale societatii si de acordare de consultanta si asistenta personalului societatii. In ceea ce priveste functia de administrare a riscului, firma de investitii trebuie sa elaboreze proceduri de administrare a riscului si sa stabileasca nivelul riscului pe care si-l poate asuma. In cazul firmelor cu activitate complexa, in functie de volumul activitatii si de pachetul de servicii aferente, functia de administrare a riscului trebuie sa fie efectuata independent si sa se asigure consultanta conducerii firmei de investitii", a precizat Anghelache.
Conform MiFID, conducerea zilnica a activitatii firmei de investitii trebuie asigurata de minimum doua persoane, denumite conform reglementarilor CNVM 'conducatori'. Conducatorii sunt responsabili pentru asigurarea de catre firma de investitii a obligatiilor legale si trebuie sa verifice periodic politicile, masurile si procedurile in vigoare si, respectiv sa dispuna masuri corespunzatoare pentru remedierea deficientelor. In acest scop, conducatorii vor fi sprijiniti de persoanele responsabile cu controlul intern, administrarea riscului si auditul intern care vor intocmi rapoarte scrise, cel putin anual.
Presedintele CNVM a arata ca directiva ofera posibilitatea externalizarii unor activitati din obiectul de activitate al firmei de investitii catre o entitate la nivel national sau din alte state membre sau nemembre. In cazul in care firmele de investitii vor externaliza administrarea portofoliului de investitii catre un furnizor de servicii dintr-un stat nemembru UE, trebuie sa respecte urmatoarele conditii - furnizorul de servicii din statul nemembru trebuie sa fie autorizat si supravegheat in statul de origine si trebuie sa existe un acord de cooperare intre autoritatile competente din statul membru si cel nemembru de origine al furnizorului de servicii.
In ceea ce priveste transparenta pietei, MiFID stabileste detalii tehnice privind cerintele de transparenta pre si post-tranzactionare pentru firmele de investitii, sistemele alternative de tranzactionare, operatorii independenti si pietele reglementate. De exemplu, regulamentul stabileste o obligatie de transparenta pre-tranzactionare, prin care 'operatorii independenti' trebuie sa publice pretul la care doresc sa cumpere si/sau sa vanda catre clientii lor. De asemenea, sunt stabilite metodele prin care o firma de investitii trebuie sa indeplineasca obligatiile referitoare la publicarea ordinelor limita ale clientilor.
www.ccib.ro/eurojurnal.ro
Comentarii articol (0)