La început, turismul online a fost calea prin care utilizatorul putea afla de acasa ori de la birou cât îl poate costa urmatoarea vacanta. Apoi a venit vremea comparatiilor între ofertele agentiilor de turism, ale companiilor aeriene si ale hotelurilor. În scurta vreme, volumul impresionant de informatie a dus la aparitia website-urilor de nisa, precum si a motoarelor de cautare specializate în turism ori a cataloagelor de recenzii. Acum i se spune �turism 2.0� si se afla din ce în ce mai mult sub puterea utilizatorului de Internet.
Potrivit unui studiu comScore 108,6 milioane de europeni (adica aproape jumatate din �populatia online� cu vârsta de peste 15 ani din Europa) au vizitat un website de turism în martie 2007. Cifra este în crestere cu 6% fata de luna similara a anului 2006. Potrivit studiului, Expedia Inc. (www.expedia.com) este cel mai vizitat website de oferte turistice în Europa, cu 18,5 milioane de vizitatori europeni unici. Al doilea website în ordinea traficului este ViaMichelin (www.viamichelin.com), cu 13,5 milioane de utilizatori unici, urmat de TUI Group (www.tui.com), cu 12,5 milioane de vizitatori.
În privinta tipului de continut preferat de utilizatorii europeni, studiul arata ca, în martie, acestia au petrecut 37 de minute (în medie) pentru a vizita website-uri agregatoare de oferte de turism. Pe locul secund se afla website-urile agentiilor de turism (accesate de utilizatori timp de 19 minute, în medie), apoi urmeaza website-urile companiilor aeriene (17 minute) si cele ale unor hoteluri (15 minute).
Pentru a realiza o descriere completa a pietei europene de turism online, ar trebui sa ne raportam si la concluziile unui alt studiu, condus de Centrul pentru Cercetare Regionala din Danemarca. Acesta arata, la finalul anului 2006, ca Marea Brita-nie ramâne cea mai mare piata de turism online din Europa, pe locul doi fiind situata piata din Germania. Aceste doua state au cumulat, în 2005, peste 55% din cele 25,2 miliarde euro pe care le-a rulat piata europeana de turism online în 2005. Cresterea pietei de turism online a fost de 34% în 2005 si 25% în 2006. De altfel, anul 2006 a fost primul în care volumul pietei europene online a depasit cifra de 32 miliarde euro, adica aproape 12,6% din piata totala de turism din Europa. Viitorul suna si mai bine, din moment ce se asteapta o crestere sustinuta a volumului pietei de turism online si a ponderii pe care aceasta o va avea în piata traditionala de turism.
E nevoie de investitii pentru intrare
Turismul online este o piata în crestere, iar cifrele pe care le avem acum si estimarile pentru anii urmatori fac din ce în ce mai multi antreprenori sa intre pe piata serviciilor de turism online. Din pacate, investitiile pentru intrarea pe aceasta piata trebuie sa fie unele serioase.
Acum, fara un investitor serios care sa finanteze intrarea, poti încerca marea cu degetul doar daca ai cu adevarat ceva de oferit: experienta utila, secrete din interiorul industriei, foarte multe poze de calatorie, lucruri pe care altcineva nu le-a speculat înca. În plus, a devenit foarte clar ca viitorul consta în filtrarea ofertelor de turism, în website-urile de nisa, precum si în continutul generat de utilizatori.
Continutul generat de utilizatori E la moda
Potrivit unui studiu al Jupiter Research, 75% din utilizatorii cu vârste cuprinse între 18 si 25 de ani genereaza sau citesc frecvent continut al website-urilor pe care le viziteaza. 34% din utilizatorii cu vârste de peste 55 de ani se implica, de asemenea, în generarea de continut online. �Turismul 2.0�, cum este denumita tendinta actuala, este reprezentat de acel gen de servicii care nu se mai bazeaza doar pe rezervarea de locuri la un anumit hotel sau companie aeriana. Oamenii îsi doresc sa afle de la alti oameni experientele acestora referitoare la anumite oferte de turism.
În privinta prezentarii ofertelor de turism, a trecut moda pretului cel mai mic. Pretul ramåne unul dintre factorii determinanti în alegerea ofertei potrivite, dar oamenii au început sa ia în considerare mult mai multe elemente decât pretul atunci când îsi rezerva un loc la un hotel sau într-un avion. Este necesara o personalizare a ofertei în functie de profilul utilizatorului pentru a-l determina sa o încerce.
Pe masura ce continutul generat de utilizatori continua sa devina din ce în ce mai vizibil în website-urile de turism, acestea au nevoie de un mijloc prin care sa se diferentieze de concurentii lor în privinta modului în care utilizatorii cauta, înteleg si decid sa integreze anumite oferte de turism în planurile lor de calatorie.
Idei pentru turismul online
Mai întâi de toate, un website de turism are nevoie sa se concentreze pe relevanta rezultatelor pe care le ofera. Într-o lume în care exista mai multe recenzii privind un anumit hotel, utilizatorii au început sa caute acele recenzii pe care le considera relevante. Fiecare om are un anumit mod de a percepe serviciile turistice. Iar utilizatorul modern de Internet vrea sa se regaseasca într-o recenzie asa cum are nevoie sa-si gaseasca oferta care i se potriveste cel mai bine. Unele website-uri au început asadar sa ofere informatii demografice despre utilizatorii care fac recenzii. Spre exemplu, daca un utilizator da unui hotel o nota foarte proasta, motivând ca la piscina hotelului este prea multa galagie, acest lucru poate semnifica pentru un alt utilizator ca hotelul în cauza este unul în care s-ar putea distra de minune.
Pornind de la aceste raspunsuri, unele website-uri au reusit sa devina extrem de cunoscute în ultima vreme. Iata mai jos doua dintre website-urile care s-au lansat în 2007 si au captat deja atentia presei.
Yapta.com
Este un acronim al expresiei �your amazing personal travel assistant� (�uimitorul tau asistent personal de calatorie�). Website-ul a intrat în piata de turism online aducând o tehnologie noua, despre care analistii cred ca ar putea influenta piata într-un mod interesant. Solutia Yapta.com functioneaza astfel: utilizatorii descarca un mic program din website, program care le permite sa tina minte si sa clasifice anumite detalii privind ofertele companiilor aeriene pe care le gasesc pe diferite website-uri. Spre exemplu, daca un utilizator Yapta.com viziteaza Expedia.com sau un website al unei companii aeriene îsi poate salva, printr-un singur click (cu ajutorul software-ului Yapta), câteva detalii despre ofertele care i-au atras atentia.
Acea informatie este apoi transmisa si salvata într-o pagina separata, operata de Yapta.com, unde utilizatorii pot compara toate datele trimise de alti utilizatori cu privire la o anumita destinatie sau oferta. Daca preturile ofertelor pe care le-au salvat utilizatorii scad în timp, Yapta îi informeaza pe acestia despre scadere si despre faptul ca acum ar fi un moment bun sa achizitioneze serviciile respective.
Boo.com
La început, a fost un retailer care îsi dorea sa vânda online haine de marca. În scurta vreme, proiectul a primit finantari totale de 120 de milioane de lire sterline. Apoi a dat faliment si ar fi ramas în istorie ca fiind unul dintre cele mai rasunatoare esecuri online ale tuturor timpurilor. Dar în 2005 a fost achizitionat de catre Web Reservations International. Denumirea era foarte usor de retinut si întreprinzatorul voia sa readuca online Boo.com.
La 2 mai 2007, Boo.com s-a relansat ca instrument online de cautare a ofertelor de cazare de la diferite hoteluri ale lumii. Acum, website-ul integreaza servicii de cautare, continut original furnizat de integratori ca Expedia.com, recenzii ale utilizatorilor si functionalitati de retea sociala.
www.sfin.ro
Comentarii articol (0)