In 2007, din ce in ce mai multe afaceri europene au atras atentia mass-media si, implicit, pe a investitorilor. Nume precum Wikio.com, DailyMotion.com, Seatwave.com sau NetVibes.com inseamna foarte mult pentru Internetul modern, iar succesul lor da Europei sansa de a fi privita ca urmatorul teren fertil pentru investitiile online ale viitorului. Si Romania are o sansa reala.
Se diminueaza dominatia americana
Ani la rand, Internetul, ca afacere, a gravitat in jurul Americii de Nord. Majoritatea audientei, cele mai mari bugete de publicitate online consumate si cei mai multi ofertanti mari de servicii online aveau sediul acolo. O astfel de politica a inhibat Europa si a adus proiectelor de aici mai multe piedici decat isi imaginau ca o sa intam-pine. Era chiar o vreme in care investitiile adevarate mergeau doar spre companii americane. In fond, daca oficial Silicon Valley avea rolul de a concentra creiere si finantari, neoficial era zona cu lobby-ul cel mai activ din Internetul mondial.
Toate aceste lucruri au continuat pana cand europenii au decis sa se conecteze in masa la Internet. Atunci, companiile europene au dobandit cel mai interesant public pe care si-l puteau dori. Apoi au aparut primele indicii ca se poate obtine mai mult. Bineinteles, mersul evenimentelor este simplificat pentru o mai buna observare a tendintelor care au determinat Europa anilor 2006-2007 sa depaseasca faza de inhibitie si sa concureze cu sanse reale in Internetul mondial.
Chappaz si banii Yahoo!
Am putea spune ca Europa s-a trezit odata cu Pierre Chappaz, fondator al website-ului de comparatie de preturi denumit Kelkoo.fr. Chappaz a vandut in 2004 web-site-ul catre Yahoo! si a obtinut in schimb 700 milioane dolari. In plus, a devenit presedinte al Yahoo! Europe. Din banii obtinuti, a pus in scurta vreme bazele NetVibes.com, unul dintre website-urile nascute in Franta care promite sa aiba un succes nebun in anii urmatori. In 2007, Chappaz a fondat si Wikio.com, un website care isi propune sa concureze americanii de la Digg.com sau Technorati.com in privinta serviciilor de cautare in bloguri sau website-uri media.
Cu siguranta ca si povestea de succes a lui Chappaz a dat sperante si altor start-up-uri franceze si astfel au aparut pe piata si alte afaceri europene care se adreseaza intregii lumi.
Francezii iubesc broadband-ul
DailyMotion.com este o alta poveste de succes. Website-ul este cotat astazi ca unul dintre cele mai vizitate website-uri din lume. Chiar daca a devenit un serviciu universal, DailyMotion.com are radacini franceze, fapt logic daca stam sa ne gandim ca Franta este unul dintre cei mai mari consumatori de servicii broadband: VoIP si televiziune prin Internet.
Explicatia este potentata si de un sondaj Eurostat, dat publicitatii la inceputul lunii decembrie 2007. Potrivit acestuia, aproximativ 85% din afacerile mici si mijlocii din Franta sunt conectate la Internet prin intermediul unei conexiuni de tip broadband. Daca adaugam in aceasta ecuatie si prognozele Arcep, care estimeaza ca 22% din convorbirile de telefonie fixa efectuate de francezi in 2007 se realizeaza prin intermediul serviciilor de telefonie prin Internet, avem adevarata motivatie a succesului DailyMotion.com.
Englezii prefera sa cumpere online
Seatwave.com este o afacere online care permite vanzarea si cumpararea online de bilete la concerte, evenimente sportive sau teatre. Compania valoreaza in acest moment circa un miliard de lire sterline doar la nivelul pietei din Marea Britanie si 3,5 pana la 5 miliarde de lire sterline la nivelul continentului european. Seatwave.com a pornit de la apetenta britanicilor pentru Internet ca instrument de achizitie de bunuri si servicii. Noutatea pe care o aduce Seatwave.com este legata de garantiile pe care le propune utilizatorilor care achizitioneaza bilete prin intermediul lor: o sa primeasca biletele comandate in timp util. Daca nu, compania le va returna dublul pretului platit.
Europa isi schimba oferta
Suntem astazi martorii unui proces extrem de interesant, in care Europa renunta la statutul de outsider care cloneaza si adapteaza idei americane. In plus, pare ca a depasit deja si dificultatile nationaliste si ca incepe sa-si concentreze audienta la nivel continental. Tendinta este sustinuta si de faptul ca investitorii urmaresc acum oportunitatile europene cu destul de mult aplomb. In concordanta cu un sondaj al Library House, citat de Business Week, in primele 3 trimestre ale anului 2007, investitiile in companii europene cu potential web 2.0 au fost de aproape un miliard de dolari, reprezentand 17% din totalul investitiilor europene de afaceri din aceeasi perioada a anului. Al doilea trimestru al anului 2007 a fost extrem de interesant din acest punct de vedere, din moment ce a reusit sa cumuleze investitii de 450 milioane dolari in mediul online.
Infuzia de capital si audienta extrem de atractiva au o consecinta logica in cresterea bugetelor de publicitate online alocate anual pietei europene. Unul dintre motivele cresterii accentuate a pietei de publicitate online din Europa se datoreaza potentialului de crestere a nivelului de conectare la Internet a populatiei. Potrivit cifrelor furnizate de Internetworldstats.com, in septembrie 2007, tarile din Europa aveau o rata de penetrare a Internetului de 54%. Prin comparatie, in America de Nord Internetul este folosit de 70% din locuitori. Acest lucru va atrage noi advertiseri, pe masura ce creste audienta potentiala a acestora.
Europa atrage publicitate online
Desi in privinta bugetelor mai e mult de lucru, Europa bate America de Nord in privinta procentului de crestere a consumului de publicitate online. Previziunile pe care le face ZenithOptimedia, intr-un studiu publicat recent, arata un spatiu european care va cunoaste o crestere aproape dubla, ca procente, fata de cresterea bugetelor cheltuite de americani pentru publicitatea online. Studiul precizeaza ca pana in 2010 piata nord-americana de publicitate online va fi ajuns la un consum anual de 24 miliarde dolari. Fata de asteptarile pentru 2007 (17 miliarde dolari), cresterea este de aproape 40%.
Europa asteapta ca pana in 2020 consumul anual de publicitate on-line (estimata la putin sub 10 miliarde dolari in 2007) va creste cu aproape 95%, pana la 20 miliarde dolari. Aceasta crestere va fi sustinuta de Marea Britanie, care va fi responsabila de 8,5 miliarde din cele 20 la care ar putea ajunge consumul anual european in 2010.
In plus, regiunea cu cresterea estimata cea mai mare este Europa Centrala si de Est. Desi vorbim de cifre modeste, ZenithOptimedia prognozeaza ca va exista un consum regional de 1,5 miliarde dolari in 2010, reprezentand o crestere de 170% fata de bugetele alocate in 2007 (573 milioane dolari). Piata din Rusia va avea astfel un consum de 728 milioane dolari, ajungand sa aconteze aproape jumatate din banii investiti in regiune in publicitatea online.
Comentarii articol (0)