Salesforce.com a pornit ca un sistem automatizat de vânzari si de management al clientilor. A dat peste cap planurile de crestere ale furnizorilor de aplicatii software clasice dedicate acestei piete. Nu s-a multumit însa cu atat si, în 2005, a lansat propria platforma online de business, permitându-le clientilor sa intre în legatura directa cu orice dezvoltatori de solutii software online dispusi sa creeze aplicatii integrate în sistemul Salesforce.com.
Fondata cu putin înainte de momentul prabusirii primei ere a Internetului, compania are acum peste 32.300 de clienti si se asteapta sa produca o cifra de afaceri de 700 milioane dolari în 2007. În 2008, estimarile Salesforce.com duc pentru prima data cifra de afaceri peste bariera de un miliard de dolari.
Dincolo de aceste date, Salesforce înseamna mult mai mult pentru istoria business-ului online. Din punctul de vedere al celor mai multi comentatori ai pietei, compania este un exemplu extraordinar pentru modul în care clientii pot dirija ei însisi directia în care se dezvolta o afacere în Internet. Un amanunt din cauza caruia, daca nu-l vor întelege cu adevarat, managerii viitorului vor avea mari dificultati în a conduce o afacere online.
Sistem automatizat de vânzari
Marc Benioff, un fost director al Oracle, este omul care a fondat Salesforce.com în 1999. I-au trebuit cinci ani sa-si îndeplineasca primul vis: listarea la Bursa din New York (NYSE). În iunie 2004, compania a vândut public primele sale actiuni, operând sub simbolul �CRM�.
Înca de la înfiintare, compania a oferit o alternativa la conceptia clasica potrivit careia aplicatiile software de automatizare a vânzarilor si de management al relatiei cu clientii trebuie sa fie scumpe si au nevoie de resurse importante si de specialisti care sa le instaleze în reteaua interna a companiilor care le utilizeaza. Asa a aparut ideea de abonament lunar pentru utilizarea unor aplicatii gazduite în Internet. În principiu, oferta Salesforce (abonamente care pornesc de la preturi de sub 100 de dolari) atingea orice companie cu un buget minim dedicat ideii de automatizare a proceselor interne de vânzari.
Deodata devenise extrem de simplu ca un mic magazin din orice tara a lumii, care îsi permitea sa plateasca un abonament lunar, sa aiba acces la instrumente automatizate pe care nu si le putea permite pâna atunci. Analiza si gestiunea stocurilor, proiectii de vânzare, gestiunea integrata a managementului cu clientii si multe alte principii de baza ale afacerilor moderne erau acum accesibile la scara larga.
50 de milioane de tranzactii zilnic
Pe rând, în SUA si multe dintre statele occidentale, ideea a stârnit o adevarata isterie printre micii comercianti. Salesforce.com era la moda. Apoi au început sa vina primii clienti mari, cu bugete importante si nevoi de tranzactionare extrem de mari. În luna iulie 2006, sistemul automatizat de vânzari pus la dispozitie de companie a intermediat peste 50 de milioane de tranzactii într-o singura zi (31 iulie).
Salesforce a urmat cu încredere valul de simpatie pe care îl creau clientii companiei astfel încât, la finalul anului 2006, avea o capitalizare bursiera de peste 5 miliarde dolari si peste 1.800 de angajati. Ca o încununare a activitatii sale, Forbes desemneaza Salesforce ca fiind a treia companie de tehnologie cu cea mai rapida crestere în 2006.
O mare parte din succes se datoreaza insa altui pas pe care compania a decis sa-l faca la timpul potrivit. Convinsa de solicitarile tot mai dese ale clientilor, care doreau personalizarea serviciilor oferite prin intermediul Salesforce.com (servicii noi, pe care nu le oferea înca, analize si grafice adaptate la specificul unor anumite industrii etc.), compania a lansat prima platforma online de servicii integrate de afaceri.
Conceptul nu era nou, dar modul în care au ales sa-l puna în practica era unul cu adevarat inovator. Orice dezvoltator software putea concepe aplicatii care sa poata fi apoi integrate in platforma de servicii a Salesforce. Compania a pus la dispozitia programatorilor modalitatile de interconectare cu sistemul Salesforce si a deschis astfel portile unei �explozii� de aplicatii software, dedicate clientilor proprii.
Platforma de business online
Lansata în 2005, platforma AppExchange este al doilea pas care a orientat Salesforce spre vârful piramidei ofertantilor de servicii online. Aplicatiile oferite acum prin intermediul platformei au rolul de a fi instrumente de e-mail marketing, instrumente de analiza a vânzarilor sau instrumente de management financiar al companiei etc. La momentul actual exista peste 590 de aplicatii dezvoltate folosindu-se platforma AppExchange.
Beneficiul principal al dezvoltatorilor care utilizeaza AppExchange este acela ca au posibilitatea de a comunica si oferi produsele unei comunitati specializate de clienti. Strategic, AppExchange este modul prin care Salesforce si-a depasit prima etapa din viata sa, aceea de sistem automatizat de management al relatiei cu clientii si de solutie de automatizare a vânzarilor. Potrivit fondatorului sau, în viitor, oferta Salesforce se va concentra mai mult pe ideea de piata de desfacere pentru aplicatii care automatizeaza orice proces intern dintr-o companie moderna.
O posibila colaborare cu Google
În ultimele luni, compania a captat atentia media si din alta perspectiva. Zvonuri din ce în ce mai accentuate o plaseaza în centrul intentiilor de dezvoltare ale Google. Ideea este o provocare directa la adresa Microsoft, care ofera deja aplicatii de automatizare a relatiilor cu clientii. În conditiile în care razboiul dintre Google si Microsoft este deja de notorietate, pozitia Salesforce vine ca o completare a nevoilor Google de a-si depasi rivalul traditional. Într-un interviu acordat �Washington Post�, Marc Benioff recunoaste ca nu are o afectiune speciala pentru Microsoft si ca prefera modelul de afaceri pe care îl propune Google. �Inamicul inamicului este prietenul meu�, spune Benioff publicatiei americane. Si concluzioneaza ca �acest adevar face din Google cel mai bun prieten al meu�.
Daca s-ar realiza colaborarea dintre cele doua companii, ar putea însemna chiar si un prim pas în crearea unei piete reale în care cererea (evidentiata clar în fluxul de vânzari al clientilor Salesforce) s-ar întâlni direct cu oferta mondiala de bunuri si servicii (pe care Google o face accesibila prin intermediul platformei sale de publicitate online).
În acelasi timp, colaborarea ar putea face din Google una dintre putinele companii care îsi permit sa urmareasca modul în care se finalizeaza în lumea reala achizitiile generate de publicitatea online. În sprijinul acestei idei vine si schimbarea strategica pe care a adoptat-o Google în ultima vreme, când a abordat motto-ul �cautare, publicitate si aplicatii online�.
Având în vedere capitalizarea bursiera a Salesforce (5,3 miliarde dolari la momentul la care este redactat acest articol), precum si pretul platit de Google pentru ultima sa achizitie (3,1 miliarde pentru Doubleclick), am putea asista la o noua preluare cu un pret-record. Poate va fi pentru prima data când Google plateste peste 10 miliarde dolari pentru o achizitie.
Comentarii articol (0)