Dupa scandalurile Caritas, SAFI sau FNI, care au pagubit sute de mii de romani de sume importante, Guvernul vrea sa inaspreasca legislatia in domeniul jocurilor de noroc.
Ministerul Finantelor a elaborat un proiect de lege, care va fi prezentat Guvernului, si care urmareste sa faca curatenie in ceea ce priveste functionarea jocurilor de noroc, a jocurilor de tip piramidal, a jocurilor on-line organizate prin sisteme de comunicatii gen Internet si a jocurilor de tip bingo, organizate prin retele de televiziune sau prin alte mijloace de transmisie, precum si jocurilor de tip "alba-neagra", care vor fi interzise cu desavarsire.
Proiectul de lege este prezentat pe pagina de Internet a Ministerului Finantelor si incearca sa elimine ideea ca jocurile de noroc constituie o sursa sigura si rapida de imbogatire privata in dauna a zeci de milioane de romani, ce viseaza sa scape de saracie, fara a se mai lua in considerare aspectele negative: evaziunea fiscala, criminalitatea organizata, spalarea de bani etc.
Pana la urma, operatorii din acest domeniu au reusit sa convinga Finantele sa readuca in discutie proiectul de lege, venind cu o serie de propuneri care, daca vor fi acceptate, vor schimba practic sensul actului normativ.
Numai ca astazi, proiectul de lege va fi repus pe tapet in cadrul unei noi sedinte a Comisiei de Dialog Social, operatorii din domeniu venind cu o serie de propuneri de modificare a acestuia care, adoptate, i-ar schimba complet menirea.
Pe de alta parte, acestia incearca sa obtina o felie din zona de activitate a Loteriei Romane (care constituie monopol de stat) pe motiv ca astfel s-ar asigura un climat concurential corect intre organizatorii acelorasi tipuri de jocuri de noroc.
Nota Redactiei Avocatnet.ro:
Articolul din editia online a ziarului Adevarul, prezentat mai sus in extras, are rolul de a va arata intensitatea discutiei care se poarta pe marginea acestui subiect.
Avocatnet.ro va prezinta mai jos, in integralitatea sa, proiectul de act normativ care constituie subiectul de discutie al ultimei saptamani la Ministerul Finantelor. Proiectul este insotit de Expunerea de motive prin care Ministerul Finantelor va prezenta actul normativ in sedinta de Guvern din aceasta saptamana.
Expunere de motive a Ministerului Finantelor
Printre obiectivele legislative prioritare ale Guvernului in cadrul procesului de pregatire a integrarii Romaniei in Uniunea Europeana si aderarea la NATO, precum si pentru realizarea unor obiective prioritare din Programul de guvernare, se regaseste si proiectul de act normativ care sa reglementeze regimul de autorizare a activitatilor din domeniul jocurilor de noroc.
Dupa aparitia Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.69/1998 privind regimul de autorizare a activitatilor din domeniul jocurilor de noroc, schimbarile intervenite in economia romaneasca, precum si necesitatea mentinerii unor mecanisme de autorizare viabile impun necesitatea modificarii legislatiei actuale din domeniul jocurilor de noroc cu noile elemente intervenite in aceasta perioada.
Principalele modificari propuse prin prevederile proiectului de lege prezentat, se refera la:
- clasificarea jocurilor de noroc ;
- introducerea Licentei de organizare a jocurilor de noroc (cu valabiliate 3 ani) simultan cu obligatia detinerii de Autorizatii de exploatare a jocurilor de noroc (cu valabiliate 1 an), acordate pentru fiecare mijloc de joc sau locatie (in cazul pariurilor sportive), dupa caz ;
- obligativitatea impunerii veniturilor realizate din exploatarea masinilor electronice cu castiguri pentru premiile acordate din “jack-pot”;
- perceperea unor taxe anuale pentru acordarea licenþei de organizare a jocurilor de noroc si pentru acordarea autorizaþiei de exploatare a jocurilor de noroc;
- obligativitatea din partea organizatorilor de a avea o valoare minimã a capitalui social subscris ºi vãrsat la data solicitãrii licenþei;
- actualizarea taxelor de autorizare;
- cuprinderea ca infractiuni a unor fapte si majorarea pedepselor aplicate;
- obligatia organizatorilor de a achita taxele de autorizare anticipat sau in patru rate trimestriale egale, din care prima rata va fi achitata anticipat;
- perioada de valabilitate a licentelor de organizare sau a autorizatiilor de exploatare a jocurilor de noroc va incepe pe data de 1 a lunii urmatoare celei in care, dupa ce s-a analizat si avizat favorabil documentatia depusa de agentul economic, acesta a facut dovada achitarii sumelor datorate anticipat
- exploatarea mijloacelor de joc numai cu personalul propriu al organizatorilor;
- obligativitatea detinerii in proprietate a mijloacelor de joc pentru activitatea de cazinou, bingo in sala si cea de pariuri;
- organizatorii de pariuri sunt obligati sa utilizeze un program informatic unic la nivelul societatii;
- controlul tehnic al masinilor, instalatiilor, dispozitivelor, meselor de jocuri de noroc si altor mijloace de joc se exercita de cãtre Biroul Român de Metrologie Legalã. Normele tehnice de verificare utilizate, precum si tarifele practicate pentru activitatile de control tehnic se avizeaza anual de Ministerul Finantelor Publice. Avizul se solicita pana pe data de 1 decembrie a anului in curs pentru anul urmator;
- interzicerea jocurilor on-line organizate prin sisteme de comunicatii de tip internet, a jocurilor de tip bingo organizate prin retelele de televiziune sau prin alte mijloace de transmisie asimilate, a pariurilor care au ca suport tehnic rezultatele unor concursuri clandestine, a jocurilor tip alba - neagra ale caror rezultate pot fi influentate prin dexteritatea organizatorului de joc sau a manuitorului mijloacelor de joc, precum si a jocurilor, indiferent de denumirea lor, prin care se propune unor persoane sa depuna sau sa colecteze bani ori sa se inscrie pe o lista, facandu-le sa spere castiguri financiare rezultate din cresterea numarului de persoane recrutate sau inscrise, indiferent cum se realizeaza aceasta colectare sau inscriere pe liste (jocurile de tip “piramidal”).
Proiect de LEGE
privind organizarea ºi funcþionarea jocurilor de noroc
ART.1
Organizarea ºi exploatarea activitãþii de jocuri de noroc pe teritoriul României se realizeazã numai în baza Licenþei de organizare a jocurilor de noroc ºi a Autorizaþiei de exploatare a jocurilor de noroc, documente acordate de Ministerul Finanþelor Publice.
ART.2
(1) Prin joc de noroc se înþelege procedura de atribuire a unor câºtiguri de orice fel, în funcþie de anumite elemente aleatorii, indiferent de modul de producere a acestora, cu perceperea, sub orice formã, a unor taxe de participare, directe sau disimulate.
(2) Pentru a fi considerat joc de noroc, condiþiile de element aleatoriu ºi taxa de participare, sunt cumulative în inþelesul prezentei legi.
(3) Organizarea oricãrui joc de noroc implicã, în general, existenþa urmãtoarelor elemente: joc ºi/sau partidã, taxã de participare numita mizã sau pariu, mijloace de joc, organizator, participant ºi câºtig sau premiu.
ART.3
(1) Prin taxã de participare directã se înþelege suma de bani perceputã direct de la jucãtor de cãtre organizator în schimbul dreptului de participare la joc.
(2) Prin taxã de participare disimulatã se înþelege suma de bani perceputã suplimentar pentru vânzarea unor produse care permit dreptul de participare la jocurile de noroc, precum ºi tarifele suplimentare (suprataxã) percepute pentru utilizarea liniilor telefonice sau a altor mijloace de telecomunicaþie asimilate acestora ori pentru prestarea unor servicii a cãror finalitate constã în dreptul de participare la un joc de noroc.
ART. 4
(1) Prin mijloc de joc se înþelege suportul material constând în maºini, instalaþii, dispozitive, mese de joc ºi altele, inclusiv suportul informatic aferent, care servesc la organizarea ºi desfasurarea jocurilor de noroc.
(2) Mijloacele de joc pot fi: de bazã, care genereaza direct elemente aleatorii, ºi auxiliare.
ART.5
(1) Prin organizator de jocuri de noroc se înþelege persoana juridicã românã care a obþinut licenþã de organizare a jocurilor de noroc potrivit prezentei legi.
(2) Organizatorii de jocuri de noroc sunt obligaþi sã asigure jucãtorilor participarea la joc cu ºanse egale, la mize egale jucate pe elemente aleatorii sau, în cazul pariurilor, pe elemente de hazard ºi de abilitate a jucãtorilor.
ART.6
Prin participant la jocul de noroc se înþelege orice persoanã fizicã majorã care doreºte ºi are dreptul sã participe la jocuri legal autorizate pe teritoriul naþional. Participarea la joc presupune adeziunea fãrã limite sau fãrã rezerve la toate prevederile regulamentului respectivului joc de noroc.
ART.7
Prin caºtig sau premiu se inþelege suma acordatã de organizator participantului la joc în conformitate cu prevederile regulamentului respectivului joc de noroc.
ART.8
(1) Jocurile de noroc ce pot fi autorizate, se clasificã dupã cum urmeazã:
a) jocuri de tip loto, dacã sunt folosite rezultatele pur aleatorii ale unor evenimente ce constau din extrageri de numere, de litere, bilete sau simboluri, indiferent de procedurile ºi caracteristicile mijloacelor utilizate pentru efectuarea extragerilor (urne, roþi, cupe ºi alte asemenea mijloace); se includ în aceastã categorie loteriile, inclusiv cele instantanee, toate genurile de tombole, bingo, keno care nu se desfãºoarã în prezenta jucãtorilor, ºi, în general, orice joc ce constã din extrageri de numere, de litere, simboluri, formulare sau bilete, precum ºi toate dispozitivele mecanice, electronice, video ºi altele asemenea prin intermediul cãrora pot fi obþinute diverse câºtiguri determinate de evenimente aleatorii generate de respectivele mecanisme;
b) jocuri de tip pariu, dacã sunt folosite rezultatele unor evenimente ce se vor produce fãrã implicarea organizatorilor, cu condiþia ca rezultatele pe care se pariazã sã nu fie determinate pur aleatoriu. Pariul este un joc de noroc în care participantul trebuie sã indice (pronosticheze) rezultatele unor evenimente ce urmeaza sã aibã loc. În aceastã categorie se includ:
(i) pariurile mutuale în cadrul cãrora premiul se distribuie participanþilor declaraþi câºtigãtori, proporþional cu numãrul variantelor câºtigãtoare deþinute de fiecare dintre aceºtia, organizatorul fiind implicat doar în procesul de colectare a taxelor de participare ºi de distribuire a sumelor stabilite cu titul de premii în conformitate cu prevederile regulamentelor de joc respective;
(ii) pariurile in cotã fixã în cadrul cãrora organizatorul este cel care stabileºte pe baza unor criterii proprii ºi aduce la cunoºtinþa participanþilor cotele de multiplicare a taxei de participare în cazul în care variantele jucate sunt declarate câºtigãtoare în conformitate cu prevederile regulamentelor de joc respective;
c) jocuri de noroc active, dacã evenimentele se produc cu ajutorul unor mijloace specifice de joc, în prezenþa participantilor la joc, cu sau fãrã participarea directã a acestora. Mijloacele de joc folosite pot fi: rulete, carti, zaruri, bile, instalaþii mecanice, electrice, electromagnetice, electronice, videoautomate, precum ºi jocuri exploatate prin intermediul unor mecanisme, instalaþii de orice fel, ale cãror câºtiguri presupun concomitent atât dexteritatea sau abilitatea jucãtorului, cât ºi hazardul, cum ar fi: Atlantic Pusher, Niagara etc., precum ºi altele asemenea, ruleta americanã, ruleta francezã, black-jack, poker de orice fel, baccara, chemin de fer, redgo, punto banco, table, canastã, pinacle, 66, pasienþe, garde au coeur, belotã, 21 ºi altele de acest fel. În aceastã categorie se includ:
(i) jocurile cu câºtiguri generate de elemente aleatorii, organizate prin folosirea maºinilor, utilajelor, instalaþiilor mecanice, electrice, electromagnetice, electronice, videoautomate, jocuri exploatate prin intermediul unor mecanisme, instalaþii de orice fel, ale cãror câºtiguri presupun concomitent atât dexteritatea sau abilitatea jucãtorului, cât ºi hazardul;
(ii) jocurile tip cazinou, cu câºtiguri generate de elemente aleatorii, desfãºurate la mese obiºnuite sau speciale, organizate prin folosirea bilelor, cãrþilor, însemnelor, zarurilor sau a oricãror altor obiecte ori forme fizice de participare ºi de desfãºurare a jocurilor de noroc;
(iii) jocurile bingo desfãsurate în sãli de joc, cu câºtiguri generate de elemente aleatorii, organizate prin folosirea echipamentelor complexe de extragere de tip loteristic, care sunt caracterizate prin extrageri ºi premieri succesive.
(2) În mãsura în care vor apãrea ºi alte tipuri de jocuri de noroc, caracterizate prin atribuirea de câºtiguri în funcþie de factori aleatorii, de hazard, cu perceperea unor taxe de participare directã sau disimulatã, acestea vor intra sub incidenþa obligativitãþii de a obþine licenþã, respectiv autorizaþie, în condiþiile în care organizarea ºi desfãºurarea lor este permisã prin lege.
(3) Jocurile de noroc se pot organiza cu sau fãrã participarea directã a jucãtorilor, indiferent de mijloacele tehnice utilizate.
ART.9
Nu sunt considerate jocuri de noroc ºi sunt permise fãrã autorizare urmãtoarele tipuri de jocuri:
a) tombolele organizate în ºcoli, în grãdiniþe sau în alte colectivitãþi ºi care au un caracter distractiv ºi nonprofit pentru organizatori;
b) jocurile de tip distractiv, exploatate prin intermediul unor maºini, aparate, dispozitive de orice fel ºi care nu presupun câºtiguri bazate pe elemente aleatorii, având ca scop testarea forþei, inteligenþei ºi dexteritãþii participantului;
c) acþiunile organizate de diferiþi agenþi economici denumite loterii publicitare, în scopul stimulãrii vânzãrilor, ºi care nu presupun taxe de participare, respectiv nici un fel de cheltuialã suplimentarã din partea participanþilor ºi nici majorarea preþului pe care produsul l-a avut anterior desfãºurãrii acþiunii publicitare.
ART.10
(1) Autorizaþiile de exploatare a jocurilor de noroc sunt valabile numai în condiþiile în care agentul economic care exploateazã mijloacele de joc respective detine ºi Licenþã de organizare a jocurilor de noroc.
(2) Solicitarea de obþinere a Licenþei de organizare a jocurilor de noroc trebuie sã fie însoþitã de cel puþin o solicitare pentru obþinerea Autorizaþiei de exploatare a jocurilor de noroc.
ART.11
(1) Licenþa de organizare a jocurilor de noroc se acordã agentului economic care organizeazã activitãþile ce fac obiectul prezentei legi ºi este valabilã 3 ani de la data acordãrii.
(2) Autorizaþia de exploatare a jocurilor de noroc se acordã pentru fiecare mijloc de joc sau locaþie, dupa caz, în care agentul economic exploateazã mijloacele de joc respective ºi este valabilã 1 an de la data acordãrii.
(3) Prin data acordãrii se înþelege data de întâi a lunii urmãtoare celei în care, dupa ce s-a analizat ºi avizat favorabil documentaþia depusã de agentul economic, acesta a efectuat plata sumelor datorate anticipat conform prevederilor art.16.
ART.12
(1) Acordarea Licenþei de organizare a jocurilor de noroc, respectiv acordarea Autorizaþiei de exploatare a jocurilor de noroc, se realizeazã cu perceperea de taxe anuale exprimate în lei.
(2) Conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca agentii economici care exploateazã mijloacele de joc care fac obiectul prezentei legi in vederea obtinerii Licenþei de organizare a jocurilor de noroc, respectiv acordarea Autorizaþiei/autorizatiilor de exploatare a jocurilor de noroc, precum si obligatiile care le revin in vederea mentinerii valabilitatii acestora se stabilesc prin Norme de aplicare a prezentei.
(3) Prin excepþie de la prevederile alin.(1), pentru societãþile care organizeazã jocuri de tip pariu în cotã fixã, taxa pentru autorizatia de exploatare se stabileste în funcþie de veniturile realizate de societãþi din exploatarea acestor activitãþi, dar nu mai puþin de nivelul minim al taxei anuale stabilitã în condiþiile prezentei legi.
ART.13
Veniturile obþinute din câºtigurile de tip “jack-pot” ca urmare a participãrii la jocuri organizate prin intermediul maºinilor mecanice sau electronice cu câºtiguri, sunt impozabile în condiþiile legii.
ART.14
Taxa anualã aferentã Licenþei de organizare a jocurilor de noroc ºi Autorizaþiei de exploatare a jocurilor de noroc, constituie venit al bugetului de stat.
ART.15
(1) Acordarea documentelor prevãzute la art.1 se realizeazã numai în condiþiile în care agentul economic care solicitã licenþe de organizare sau autorizaþii de exploatare a jocurilor de noroc, dupã caz :
a) nu înregistreazã la data depunerii cererii pentru obþinerea licenþei de organizare sau autorizaþiei de exploatare a jocurilor de noroc obligaþii de platã restante faþã de bugetul de stat, bugetul Fondului naþional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, bugetul asigurãrilor sociale de stat ºi bugetul asigurãrilor pentru ºomaj;
b) are capitalul social subscris ºi varsat la data depunerii cererii pentru obþinerea licenþei de organizare la nivelul minim stabilit prin prezenta lege.
(2) Neîndeplinirea obligaþiilor declarative ºi/sau de platã faþã de bugetele prevãzute la alin.(1) lit.a), conform prevederilor legale în vigoare, cu cel mult 30 de zile de la termenul prevazut de lege pentru obligaþiile declarative sau de la scadenþã, dupã caz, atrage anularea Licenþei de organizare a jocurilor de noroc.
(3) Nu se considerã obligaþii de platã restante în sensul alin.(1) lit.a):
a) obligaþiile restante pentru care agenþii economici au obþinut înlesniri la plata acestora, aflate în vigoare la data depunerii documentaþiei;
b) debitele suplimentare ºi accesoriile aferente acestora stabilite în urma controalelor efectuate de organele de inspecþie fiscalã ºi care se aflã în diferite stadii de contestare sau judecatã ºi pentru care a fost dispusã suspendarea executãrii în condiþiile legii;
c) cuantumul obligaþiilor datorate ºi neachitate, cuprinse în titluri executorii pentru care instanþa judecatoreascã a dispus suspendarea executãrii silite.
(4) Nerespectarea de cãtre agenþii economici autorizaþi a condiþiilor ºi normelor privind autorizarea, organizarea ºi exploatarea jocurilor de noroc conduce la anularea Licenþei de organizare a jocurilor de noroc ºi poate atrage rãspunderea administrativã sau penalã a persoanei vinovate, dupã caz.
(5) Dupã anularea Licenþei de organizare a jocurilor de noroc în condiþiile prevãzute de alin.(2) ºi alin.(4), o nouã solicitare poate fi fãcutã dupã cel puþin 6 luni de la data emiterii deciziei de anulare.
ART.16
(1) Nivelul taxelor pentru eliberarea Licenþelor de organizare a jocurilor de noroc ºi Autorizatiilor de exploatare a jocurilor de noroc, precum ºi al nivelului minim al capitalului social subscris ºi vãrsat de agenþii economici organizatori de jocuri de noroc este cel prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta lege ºi poate fi modificat prin hotãrâre a Guvernului la propunerea Ministerului Finanþelor Publice.
(2) Taxele aferente activitãþilor din domeniul jocurilor de noroc se plãtesc de cãtre agenþii economici organizatori, dupã cum urmeazã:
a) taxa anualã aferentã Licenþei de organizare a jocurilor de noroc – pânã la data de 25, inclusiv, a lunii urmãtoare celei în care documentaþia a fost aprobatã ºi se achitã pentru întreaga perioadã de valabilitate a licenþei (3 ani);
b) taxa anualã aferentã Autorizaþiei de exploatare a jocurilor de noroc:
(i) pentru jocurile cu câºtiguri generate de elemente aleatorii, organizate prin folosirea maºinilor, utilajelor, instalaþiilor mecanice, electrice, electromagnetice, electronice, videoautomate, jocuri exploatate prin intermediul unor mecanisme, instalaþii de orice fel, ale cãror câºtiguri presupun concomitent atât dexteritatea sau abilitatea jucãtorului, cât ºi hazardul, precum si pentru jocurile tip cazinou, cu câºtiguri generate de elemente aleatorii, desfãºurate la mese obiºnuite sau speciale, organizate prin folosirea bilelor, cãrþilor, însemnelor, zarurilor sau a oricãror altor obiecte ori forme fizice de participare ºi de desfãºurare a jocurilor de noroc, taxa anualã se datoreazã, pentru fiecare mijloc de joc in parte, ºi se plãteºte în patru rate trimestriale egale, astfel:
A) pentru primul trimestru – pânã la data de 25, inclusiv, a lunii urmãtoare celei în care documentaþia a fost aprobatã;
B) pentru celelalte trimestre – pânã la data de 25, inclusiv, a ultimei luni din trimestru (respectiv 25 martie, 25 iunie, 25 septembrie ºi 25 decembrie) pentru trimestrul urmãtor;(ii) pentru jocurile bingo în sãli de joc, cu câºtiguri generate de elemente aleatorii, organizate prin folosirea echipamentelor complexe de extragere de tip loteristic, care sunt caracterizate prin extrageri ºi premieri succesive taxa anualã se datoreazã, pentru fiecare locaþie în parte ºi se plãteºte integral pânã la data de 25, inclusiv, a lunii urmãtoare celei în care documentaþia a fost aprobatã;
(iii) pentru jocurile de tip pariu în cotã fixã, taxa anualã se datoreazã ºi se plãteºte dupã cum urmeazã :A) sumele care rezultã din aplicarea procentelor prevãzute în anexã la veniturile estimate de agentul economic, dar nu mai puþin de taxa anualã minimalã - pânã la data de 25, inclusiv, a lunii urmãtoare celei în care documentaþia a fost aprobatã.
B) în cazul în care, în cursul anului de autorizare, încasãrile efective depãºesc încasãrile estimate prin documentaþia prezentatã la data autorizãrii, taxa anualã de autorizare datoratã se va recalcula prin aplicarea cotei procentuale stabilite asupra încasãrilor efective cumulate de la începutul perioadei de autorizare. Recalcularea se va efectua lunar, începând cu prima lunã în care se înregistreazã depãºirea încasãrilor estimate. Diferenþa dintre taxa datoratã pentru încasãrile efective cumulate ºi taxa plãtitã de la începutul perioadei de autorizare pânã la finele lunii precedente celei pentru care se face regularizarea se va declara ºi plãti pânã la data de 25 a lunii urmãtoare.
(3) Organizatorii activitãþilor din domeniul jocurilor de noroc trebuie sã întocmeascã ºi sã depunã la organul fiscal competent, în condiþiile legii, pânã pe data de 25 a lunii urmãtoare celei în care s-a fãcut plata, o declaraþie care sã conþinã totalitatea obligaþiilor de platã care le revin din organizarea ºi exploatarea jocurilor de noroc conform prevederilor alin.(1) ºi alin.(2).
(4) Cota de 7% din valoarea nominalã a cartoanelor achiziþionate de cãtre organizatorii de jocuri de noroc bingo în salã de la Compania Naþionalã "Imprimeria Naþionalã" S.A., se achitã în avans la trezoreria statului, ridicarea cartoanelor fiind permisã numai pe baza prezentãrii ordinului deplatã vizat de trezorerie.
(5) Neprezentarea documentelor care atestã plata obligaþiilor pentru care termenul prevazut la alin.(2) este data de 25, inclusiv, a lunii urmãtoare celei în care documentaþia a fost aprobatã, atrage anularea aprobãrii.
(6) Dupã anularea licenþei de organizare a jocurilor de noroc, precum ºi dupã încetarea activitãþii de jocuri de noroc, sub orice formã, agenþii economici organizatori de jocuri de noroc sunt obligaþi sã achite diferenþa ramasã de platã din taxa anualã aferentã autorizaþiei/autorizaþiilor de exploatare a jocurilor de noroc.
ART.17
(1) Companiei Naþionale “Loteria Românã” S.A. i se încredinþeazã, în calitate de unic organizator, pe întreg teritoriul þãrii, organizarea ºi exploatarea jocurilor de noroc de tip loto ºi de tip pariuri mutuale.
(2) Compania Naþionalã “Loteria Românã“ S.A. poate organiza ºi exploata jocuri de noroc, altele decât cele prevãzute la alin.1.
(3) Compania Naþionalã “Loteria Românã“ S.A. poate organiza ºi exploata, în asociere cu alte persoane juridice, jocuri de noroc, altele decât cele prevãzute la alin.(1) ºi alin.(2), numai pe bazã de licenþã, respectiv autorizaþie, obþinutã în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(4) Compania Naþionalã “Loteria Românã“ S.A. beneficiazã de licenþã, respectiv autorizaþie, pentru jocurile de noroc desfãºurate în condiþiile alin.(1) si alin.(2), prin efectul prezentei legi.
ART.18
(1) Controlul respectãrii regimului legal al organizãrii ºi exploatãrii activitãþilor din domeniul jocurilor de noroc se exercitã de cãtre organele de specialitate ale Ministerului Finanþelor Publice ºi ale Ministerului Administraþiei ºi Internelor.
(2) Controlul tehnic al maºinilor, instalaþiilor, dispozitivelor, meselor de jocuri de noroc ºi altor mijloace de joc se exercitã de cãtre Biroul Român de Metrologie Legalã.
(3) Normele tehnice de verificare utilizate de Biroul Român de Metrologie Legalã, precum ºi tarifele practicate pentru activitãþile de control tehnic se avizeazã anual de Ministerul Finanþelor Publice. Avizul se solicita pânã pe data de 1 decembrie a anului în curs pentru anul urmator.
(4) Pentru anul 2004, controlul tehnic al maºinilor, instalaþiilor, dispozitivelor, meselor de jocuri de noroc ºi altor mijloace de joc, se va desfãºura conform normelor tehnice în vigoare la data prezentei legi, la tarifele practicate de Biroul Român de Metrologie Legalã la aceeaºi datã.
(5) Costul activitãþilor de control tehnic va fi suportat de beneficiarii acestora, respectiv de agenþii economici organizatori de jocuri de noroc.
ART.19
(1) Organizatorii de jocuri de noroc sunt obligaþi sã desfãºoare exploatarea activitãþilor pentru care au fost autorizaþi în condiþiile prezentei legi, indiferent de tipul acestora, numai cu personal propriu ºi sã þinã o evidenþã unitarã a activitãþii desfãºurate, organizatã la nivelul domiciliului fiscal, indiferent de numãrul de locaþii în care îºi desfãºoarã activitatea.
(2) Organizatorii de jocuri de noroc de tip cazinou, organizatorii de jocuri de noroc bingo în salã, precum ºi organizatorii de jocuri de noroc de tip pariu în cotã fixã, autorizaþi în condiþiile prezentei legi, sunt obligaþi sã deþinã în proprietate mijloacele de joc pentru care au fost autorizaþi ºi instalaþiile auxiliare aferente.
(3) Organizatorii de jocuri de noroc de tip pariu în cotã fixã, sunt obligaþi sã desfãºoare exploatarea activitãþilor pentru care au fost autorizati în condiþiile prezentei legi, prin intermediul unor programe de prelucrare automatã a datelor, unice la nivelul societãþii organizatoare, indiferent de numãrul de locaþii în care se desfãºoarã activitatea respectivã, cu obligativitatea centralizãrii într-un sistem central amplasat pe teritoriul României a informaþiilor care sã evidenþieze totalul taxelor de participare colectate ºi totalul premiilor acordate.
(4) Înstrãinarea sub orice formã de cãtre societãþile care deþin licenþã pentru organizarea jocurilor de noroc în condiþiile prezentei legi, cu licenþã expiratã sau anulatã a mijloacelor de joc pentru care deþin sau au deþinut autorizaþie ºi/sau licenþã de exploatare a jocurilor de noroc va fi adusã la cunoºtinþa organului fiscal la care societatea este înregistratã ca plãtitor de impozite, taxe ºi contribuþii cu cel puþin 60 de zile înainte de realizarea operaþiunii în vederea efectuãrii controlului fiscal, ºi se va putea realiza numai dupã ce s-au achitat toate obligaþiile faþã de bugetele prevãzute la art.15 alin.(1) lit.a).
ART.20
(1) Constituie infracþiune fapta sãvârºitã de administratorul, directorul sau alt reprezentant legal al unei persoane juridice sau de cãtre o persoanã fizicã, dupã caz, de desfãºurare fãrã licenþã sau autorizaþie a oricãreia dintre activitãþile din domeniul jocurilor de noroc ºi se pedepseºte cu închisoare de la 1 an la 4 ani sau cu amendã.
(2) Bunurile care au servit la sãvârºirea activitãþilor prevãzute la alin.(1), precum ºi bunurile sau valorile care rezultã din exploatarea acestora se confisca.
(3) Pentru bunurile sau valorile prevãzute la alin.(2), organele de specialitate ale Ministerului Finanþelor Publice, procurorul ºi/sau instanþa de judecatã, pot dispune aplicarea mãsurilor asigurãtorii în condiþiile legii.
ART.21
Constituie infracþiune ºi se pedepseºte cu închisoarea de la 1 la 4 ani sau cu amendã, fapta oricarei persoane care organizeazã, desfãºoarã sau înlesneºte urmãtoarele activitãþi:
a) jocuri de noroc virtuale organizate prin sisteme de comunicaþii de tip internet;
b) jocurile bingo ºi keno organizate prin reþelele de televiziune sau prin alte mijloace de transmisie asimilate;
c) pariurile încheiate pe rezultatele unor concursuri clandestine;
d) jocurile tip alba - neagra ale cãror rezultate pot fi influenþate prin dexteritatea organizatorului de joc, a mânuitorului mijloacelor de joc, cum ar fi: cãrþi de joc, cauciucuri cu timbre, capace cu boabe de cereale, capace cu bilã etc.;
e) jocurile de tip pariu, indiferent de forma de organizare ºi mijloacele de joc utilizate, care folosesc ca suport de joc rezultatele jocurilor de tip loto, indiferent de locaþia în care se organizeazã aceste jocuri, ºi în care participanþii au posibilitatea sã indice (pronosticheze) rezultatele acestor evenimente.
ART.22
(1) Constituie infracþiune ºi se pedepseºte cu închisoarea de la 2 la 7 ani sau cu amendã, organizarea ºi desfãºurarea de jocuri, indiferent de denumirea lor, prin care se propune unor persoane sã depunã sau sã colecteze bani ori sã se înscrie pe o listã, fãcându-le sã spere câºtiguri financiare rezultate din creºterea numãrului de persoane recrutate sau înscrise, indiferent cum se realizeazã aceastã colectare sau înscriere pe liste.
(2) Constituie infracþiune ºi se pedepseºte cu închisoarea de la 1 la 4 ani sau cu amendã, fapta de a propune unei persoane sã depunã sau sã colecteze bani ori sã se înscrie pe o listã în condiþiile prevãzute la alin.(1).
ART.23
Constituie infracþiunea ºi se pedepseºte cu închisoare de la 1 la 4 ani sau cu amendã, fapta oricãrei persoane care:
a) altereazã sau înlocuieºte prin orice mijloc rezultatul unui joc dupã ce acesta a fost stabilit;
b) altereazã prin orice mijloc modul aleatoriu de selecþie a rezultatului jocului, sau a rezultatului pariului;
c) plaseazã sau modificã o mizã dupã ce rezultatul unui joc a fost stabilit;
d) foloseºte sau deþine în vederea folosirii într-o salã de jocuri orice dispozitiv prin a cãrui utilizare sunt alterate elementele de ºansã ºi metodele de selectie prin care se modificã rezultatul jocului, suma sau frecvenþa plãþii într-un joc de noroc;
e) foloseºte sau deþine în vederea folosirii într-o salã de jocuri jetoane, sau orice alt suport material al taxei de participare la jocurile respective, false, ºtiind cã acestea sunt falsificate;
f) practicarea unor procente de câºtiguri din încasãri mai mici decât cele la care aceste limite sunt prevazute prin regulamentul de joc.
ART.24
(1) Reclama, publicitatea sau orice activitate promoþionalã fãcuta prin orice mod ºi orice mijloace activitãþilor ºi jocurilor interzise prevãzute la art. 21 ºi art.22, constituie infracþiune ºi se pedepseºte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendã.
(2) Pentru faptele prevãzute la alin.(1), rãspunderea revine organizatorului precum ºi persoanei care efectueazã reclama, publicitatea sau activitatea promoþionalã.
ART.25
(1) Licenþele pentru exploatarea jocurilor de noroc acordate agenþilor economici pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, îºi menþin valabilitatea pânã la data expirãrii, în condiþiile în care au fost acordate, constituind în înþelesul prezentei legi autorizaþii de exploatare a jocurilor de noroc.
(2) Agenþii economici care organizeazã ºi exploateazã activitãþi de jocuri de noroc ºi care deþin licenþe pentru exploatarea acestora, valabile la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, sunt obligaþi sã solicite în condiþiile prezentei legi Licenþã de organizare a jocurilor de noroc în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
(3) Nedepunerea solicitãrii de obþinere a Licenþei de organizare a jocurilor de noroc în termenul prevãzut la alin.(2) sau avizul negativ asupra documentaþiei depuse atrage anularea licenþelor de exploatare a jocurilor de noroc aferente agentului economic, în vigoare la data prezentei legi.
(4) Documentaþiile pentru obþinerea licenþelor de exploatare a jocurilor de noroc în curs de soluþionare la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, se vor soluþiona în conformitate cu prevederile Ordonanþei de urgenþã a Guvernului nr.69/1998 privind regimul de autorizare a activitãþilor din domeniul jocurilor de noroc, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.515/30.12.1998.
ART.26
(1) Prezenta lege intrã în vigoare în termen de 60 de zile de la publicãrii în Monitorul Oficial al României, partea I.
(2) Pânã la aceeaºi datã, Guvernul va stabili prin hotârare Normele de aplicare a prezentei legi.
ART.27
La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã: Ordonanþa de urgenþã a Guvernului nr.69/1998 privind regimul de autorizare a activitãþilor din domeniul jocurilor de noroc, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.550/11 noiembrie 1999; Ordonanþa Guvernului nr.36/2000 pentru modificarea ºi completarea Ordonanþei de urgenþã a Guvernului nr.69/1998 privind regimul de autorizare a activitãþilor din domeniul jocurilor de noroc, publicatã în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.39/31 ianuarie 2000, aprobatã ºi modificatã prin Legea nr.391/2002 publicatã în Monitorul Oficial al României nr.460/28 iunie 2002; Hotãrârea Guvernului nr.671/2000 privind actualizarea nivelului taxelor pentru eliberarea documetelor de autorizare a activitãþilor de jocuri de noroc publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.398/25 august 2000.
ANEXA
1. TAXE PERCEPUTE PENTRU ACTIVITÃÞILE DIN DOMENIUL JOCURILOR DE NOROC
I. Taxe anuale aferente Licentei de organizare a jocurilor de noroc:
echivalentul a 200 EURO/an*
II. Taxe anuale aferente Autorizatiei de exploatare a jocurilor de noroc:
A. Pentru fiecare mijloc de joc prevãzut la art.16 alin.(2) lit.b) paragraful (i), mai puþin cele utilizate pentru jocurile tip cazinou:
echivalentul a 600 EURO/an*
B. Pentru fiecare masã de joc, obiºnuitã sau specialã, din cazinou (ruletã, joc cu cãrþi sau zaruri):
echivalentul a 48.000 EURO/an*
C. Pentru fiecare salã de joc bingo: 7.000 EURO/an*
precum ºi 7% din valoarea nominalã a cartoanelor achiziþionate de la Compania Naþionalã "Imprimeria Naþionalã" S.A., care se achitã în avans la trezoreria statului, cu prezentarea ordinului de platã vizat de trezorerie la ridicarea cartoanelor.
D. Pentru jocurile de noroc de tip pariu în cotã fixã:
15% din încasãrile efectiv realizate, dar nu mai puþin de 500.000.000 lei/an, pe baza documentaþiei tehnico-economice de eficienþã prezentate de agentul economic.
* Taxele se achitã în lei, pânã la termenele prevãzute la art.16 alin.(2), la cursul de schimb comunicat de Banca Naþionalã a României, în vigoare la data efectuãrii plãþii.
2. VALOAREA MINIMÃ A CAPITALULUI SOCIAL SUBSCRIS ªI VÃRSAT LA DATA SOLICITÃRII CERERII DE OBÞINERE A LICENÞEI DE ORGANIZARE A JOCURILOR DE NOROC**:
A. Pentru organizatorii care exploateazã exclusiv mijloacele de joc prevãzute la pct.1 alin.II lit.A de mai sus: 50.000.000 lei
B. Pentru organizatorii care exploateazã exclusiv mijloacele de joc prevãzute la pct.1 alin.II lit.B de mai sus: 2.000.000.000 lei
C. Pentru organizatorii care exploateazã exclusiv mijloacele de joc prevãzute la pct.1 alin.II lit.C de mai sus 500.000.000 lei
D. Pentru organizatorii de pariuri în cotã fixã: 2.000.000.000 lei
** În situaþia în care acelaºi organizator solicitã licenþã pentru organizarea de jocuri de noroc care implicã utilizarea mai multor categorii de mijloace de joc, condiþia de existenþã a unei valori minimale a capitalului social subscris ºi vãrsat la data solicitãrii cererii de obþinere a licenþei de organizare a jocurilor de noroc se aplicã cumulativ.
Comentarii articol (0)