Legea 31/1900 privind societatile comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare („Legea”), reprezinta cadrul normativ care reglementeaza dispozitiile privind regimul juridic al fuziunii si divizarii. Izvorul legal al acestora a suferit recent varii modificari, transpuse prin Legea nr. 441/20061, si prin Ordonanta de urgenta nr. 82/20072.
Avocat Simona Burghelea, Senior Associate; Avocat Raluca Mustaciosu, Associate
Definitii ale fuziunii si divizarii
Generic, fuziunea si divizarea reprezinta procedee tehnico-juridice prin intermediul carora se realizeaza restructurarea societatilor comerciale.
Vechea reglementare oferea o definitie succinta a fuziunii, statuand faptul ca aceasta este posibila prin absorbirea unei societati de catre o alta societate sau prin contopirea a doua sau mai multe societati pentru a alcatui o societate noua.
Potrivit ultimelor modificari ale Legii, fuziunea reprezinta operatiunea prin care :
a) una sau mai multe societati sunt dizolvate fara a intra in lichidare si transfera totalitatea patrimoniului lor unei alte societati in schimbul repartizarii catre actionarii societatii sau societatilor absorbite de actiuni la societatea absorbanta si, eventual, al unei plati in numerar de maximum 10% din valoarea nominala a actiunilor astfel repartizate; sau
b) mai multe societati sunt dizolvate fara a intra in lichidare si transfera totalitatea patrimoniului lor unei societati pe care o constituie, in schimbul repartizarii catre actionarii lor de actiuni la societatea nou-constituita si, eventual, al unei plati in numerar de maximum 10% din valoarea nominala a actiunilor astfel repartizate.
Daca anterior definitia divizarii era una lacunara, acest proces fiind posibil prin impartirea intregului patrimoniu al unei societati care isi inceteaza existenta intre doua sau mai multe societati existente sau care iau astfel fiinta, actualmente, legislatia in vigoare ofera o definitie mai cuprinzatoare procedeului, fiind descris ca operatiunea prin care:
a) o societate, dupa ce este dizolvata fara a intra in lichidare, transfera mai multor societati totalitatea patrimoniului sau, in schimbul repartizarii catre actionarii societatii divizate de actiuni la societatile beneficiare si, eventual, al unei plati in numerar de maximum 10% din valoarea nominala a actiunilor astfel repartizate;
b) o societate, dupa ce este dizolvata fara a intra in lichidare, transfera totalitatea patrimoniului sau mai multor societati nou-constituite, in schimbul repartizarii catre actionarii societatii divizate de actiuni la societatile nouconstituite si, eventual, al unei plati in numerar de maximum 10% din valoarea nominala a actiunilor astfel repartizate.
Potrivit legii, poate face obiectul fuziunii ori divizarii, asa cum sunt definite mai sus, si o societate dizolvata in lichidare, cu conditia ca aceasta sa nu fi inceput inca distribuirea intre asociati a activelor ce li s-ar cuveni in urma lichidarii.
Prin introducerea art. 238 alin. 2¹, divizarea a devenit posibila si prin transferul simultan al patrimoniului societatii divizate catre una sau mai multe societati existente si una sau mai multe societati nou-constituite.
In procesul fuziunii ori divizarii pot fi implicate numai societatile comerciale, care pot imbraca aceeasi forma juridica sau forme diferite. Hotararea societatilor comerciale implicate in procesul divizarii ori fuziunii este legala in conditiile respectarii normelor privind modificarea actului constitutiv.
In cazul actiunilor de mai multe categorii, adunarea generala extraordinara reprezinta organul suprem care decide asupra fuziunii ori divizarii, hotararea fiind subordonata votului pe categorii, exprimat in conditiile legii prevazute pentru validitatea acestora.
Procesul fuziunii ori divizarii implica anumite operatiuni care trebuie sa respecte dispozitiiile legale.
Intocmirea proiectului de fuziune ori divizare
In conformitate cu dispozitiile legale, responsabili de intocmirea proiectului de fuziune ori divizare sunt administratorii societatilor comerciale. Legea stabileste elementele obligatorii care trebuie inserate in cuprinsul proiectului de fuziune ori divizare. Acestea sunt:
a) forma, denumirea si sediul social ale tuturor societatilor implicate in fuziune sau divizare;
b) fundamentarea si conditiile fuziunii ori divizarii;
c) conditiile alocarii de actiuni la societatea absorbanta sau la societatile beneficiare;
d) data de la care actiunile sau partile sociale prevazute mai sus, dau detinatorilor dreptul de a participa la beneficii si orice conditii speciale care afecteaza acest drept;
e) rata de schimb a actiunilor sau partilor sociale si cuantumul eventualelor plati in numerar;
f) cuantumul primei de fuziune sau de divizare;
g) drepturile conferite de catre societatea absorbanta sau beneficiara detinatorilor de actiuni care confera drepturi speciale si celor care detin alte valori mobiliare in afara de actiuni sau masurile propuse in privinta acestora;
h) orice avantaj special acordat expertilor si membrilor organelor administrative sau de control ale societatilor implicate in fuziune sau in divizare;
i) data la care au fost aprobate situatiile financiare ale societatilor participante, care au fost folosite pentru a se stabili conditiile fuziunii sau ale divizarii;
j) data de la care tranzactiile societatii absorbite sau divizate sunt considerate din punct de vedere contabil ca apartinand societatii absorbante sau uneia ori alteia dintre societatile beneficiare.
In cazul divizarii legea face precizari suplimentare, fiind necesar a fi introduse in proiect, pe langa datele precizate mai sus:
k) descrierea si repartizarea exacta a activelor si pasivelor care urmeaza a fi transferate fiecareia dintre societatile beneficiare;
l) repartizarea catre actionarii sau asociatii societatii divizate de actiuni, respectiv parti sociale, la societatile beneficiare si criteriul pe baza caruia se face repartizarea.
In ipoteza nerepartizarii unui element de activ in proiectul de divizare, atunci cand interpretarea proiectului nu permite luarea unei decizii privind repartizarea, elementul de activ in cauza sau contravaloarea acestuia se repartizeaza intre toate societatile beneficiare, proportional cu cota din activul net alocat societatilor in cauza, in conformitate cu proiectul de divizare. Prin analogie, daca un element de pasiv nu este repartizat in proiectul de divizare si daca interpretarea proiectului nu permite luarea unei decizii privind repartizarea sa, societatile beneficiare raspund solidar pentru elementul de pasiv in cauza.
#PAGEBREAK#
Avizarea si publicarea proiectului de fuziune ori divizare
Proiectul de fuziune sau de divizare, semnat de reprezentantii societatilor participante, se depune la Oficiul Registrului Comertului unde este inmatriculata fiecare societate. Acest proiect trebuie insotit de o declaratie a societatii care inceteaza a exista in urma fuziunii sau divizarii, cu privire la modul de stingere al pasivului sau.
Proiectul de fuziune sau de divizare, vizat de judecatorul delegat, se publica in Monitorul Oficial, pe cheltuiala partilor, integral sau in extras, potrivit dispozitiei judecatorului delegat sau cererii partilor, cu cel putin 30 de zile inaintea datelor sedintelor in care adunarile generale extraordinare urmeaza a se hotari, asupra fuziunii ori divizarii.
Opozitie asupra proiectului de fuziune ori divizare
Legiuitorul nu a pierdut din vedere protejarea intereselor creditorilor societatilor participante la operatiunea de restructurare, astfel incat a conferit acestora dreptul de a face opozitie. Beneficiaza de acest drept orice creditor al societatii implicate in fuziune ori divizare, a carui creanta este anterioara datei publicarii proiectului si nu este scadenta la data publicarii. Dreptul se poate exercita in termen de 30 de zile de la data publicarii proiectului de fuziune sau divizare in Monitorul Oficial.
Opozitia creditorului suspenda executarea fuziunii sau a divizarii pana la data la care hotararea judecatoreasca devine irevocabila, in afara cazurilor in care societatea debitoare face dovada platii datoriilor sau ofera garantii acceptate de creditori ori incheie cu acestia un acord pentru plata datoriilor.
In plus, in ipoteza divizarii, daca un creditor al societatii careia ii este transferata obligatia in conformitate cu proiectul de divizare nu a obtinut realizarea creantei sale, toate societatile beneficiare sunt raspunzatoare pentru obligatia in cauza, in limita activelor nete care le-au fost transferate prin divizare, cu exceptia societatii careia i-a fost transferata obligatia respectiva, care raspunde nelimitat.
Raportul Administratorilor
Administratorii societatilor care participa la fuziune sau la divizare au obligatia de a intocmi un raport scris, detaliat, in care sa explice proiectul de fuziune sau de divizare si sa precizeze fundamentul sau juridic si economic, in special cu privire la rata de schimb a actiunilor. In cazul divizarii, raportul va include, de asemenea, criteriul de repartizare a actiunilor, cat si si informatii referitoare la intocmirea raportului de evaluare pentru societatile beneficiare, si registrul la care acesta trebuie depus. Raportul trebuie sa descrie orice dificultati speciale aparute in realizarea evaluarii.
Administratorii societatii divizate, au obligatia, conform legislatiei actuale, de a informa adunarea generala a societatii divizate, dar si administratorii societatilor beneficiare, astfel incat acestia sa poata informa, la randul lor, adunarile generale ale societatilor respective asupra oricarei modificari substantiale a activelor si pasivelor, intervenita intre data intocmirii proiectului de divizare si data adunarii generale a societatii divizate care urmeaza sa decida asupra proiectului de divizare.
Raportul expertilor independenti
O prevedere nou introdusa dispune desemnarea de catre judecatorul delegat a unuia sau mai multor experti, persoane fizice ori juridice, actionand pe seama fiecareia dintre societatile care participa la fuziune sau divizare, dar independent de acestea, in scopul examinarii proiectului de fuziune ori divizare, cat si pentru intocmirea unui raport scris catre actionari.
Raportul va cuprinde informatii referitoare la corectitudinea ratei de schimb a actiunilor sau partilor sociale, metoda sau metodele folosite pentru a determina rata de schimb propusa, va preciza daca metoda sau metodele folosite sunt adecvate pentru cazul respectiv, va indica valorile obtinute prin aplicarea fiecareia dintre aceste metode si va contine opinia expertilor privind ponderea atribuita metodelor in cauza pentru obtinerea valorii retinute in final. Raportul va descrie, de asemenea, orice dificultati deosebite in realizarea evaluarii. Judecatorul delegat, are posibilitatea de a desemna unul sau mai multi experti actionand pentru toate societatile implicate, dar independent de acestea, la solicitarea comuna a societatilor implicate in procesul de fuziune ori divizare. In scopul intocmirii unui raport cat mai real, oricare din expertii desemnati poate obtine de la oricare dintre societatile care participa la fuziune sau la divizare toate informatiile si documentele relevante pentru a face toate investigatiile necesare.
#PAGEBREAK#
Informarea asociatilor
Organele de conducere ale societatilor implicate in procesul de fuziune, vor pune la dispozitia actionarilor sau asociatilor, la sediul societatii, cu cel putin o luna inainte de data adunarii generale extraordinare care urmeaza sa se pronunte asupra proiectului de fuziune sau de divizare, urmatoarele documente:
a) proiectul de fuziune sau de divizare;
b) raportul intocmit de catre organele de conducere;
c) situatiile financiare anuale si rapoartele de gestiune pentru ultimele 3 exercitii financiare ale societatilor care iau parte la fuziune sau la divizare;
d) situatiile financiare, intocmite nu mai devreme de prima zi a celei de-a treia luni anterioare datei proiectului de fuziune sau de divizare, daca ultimele situatii financiare anuale au fost intocmite pentru un exercitiu financiar incheiat cu mai mult de 6 luni inainte de aceasta data;
e) raportul cenzorilor sau, dupa caz, raportul auditorului financiar;
f) raportul expertilor;
g) evidenta contractelor cu valori depasind 10.000 lei fiecare si aflate in curs de executare, precum si repartizarea lor in caz de divizare a societatii.
Actionarii sau asociatii vor putea obtine gratuit copii de pe actele enumerate mai sus, ori extrase din ele.
Rapunderea civila
Administratorii societatii absorbite sau ai societatii care este divizata raspund civil fata de actionarii sau asociatii acelei societati pentru neregularitatile comise in pregatirea si realizarea fuziunii sau divizarii.
Expertii care intocmesc raportul pe seama societatii absorbite sau divizate, raspund civil fata de actionarii ori asociatii acestor societati pentru neregularitatile comise in indeplinirea indatoririlor lor.
Dispozitii speciale privind detinatorii de valori mobiliare
Noua reglementare introduce dipozitii speciale cu privire le detinatorii de valori mobiliare, altele decat actiuni, care confera drepturi speciale. Asftel, in cazul fuziunii, detinatorii acestora au prerogativa acordarii in cadrul societatii absorbante a unor drepturi cel putin echivalente cu cele pe care le detineau la societatea absorbita, cu exceptia cazului in care modificarea drepturilor in cauza este aprobata de o adunare a detinatorilor de astfel de titluri ori individual de catre detinatorii de astfel de titluri sau a cazului in care detinatorii au dreptul de a obtine rascumpararea titlurilor lor. In cazul divizarii, aceleiasi categorii de persoane trebuie sa li se acorde in cadrul societatilor beneficiare carora li se pot opune drepturile decurgand din asemenea valori mobiliare, in conformitate cu proiectul de divizare, drepturi cel putin echivalente cu cele de care beneficiau in societatea divizata, cu exceptia cazului in care modificarea drepturilor in cauza este aprobata de o adunare a detinatorilor de astfel de valori mobiliare ori de catre acestia in mod individual sau a cazului in care detinatorii au dreptul de a obtine rascumpararea valorilor mobiliare detinute.
Hotararea adunarii generale a asociatilor
Hotararea privind fuziunea sau divizarea este luata, in baza documentelor mai sus prezentate, de catre adunarea generala a fiecareia dintre societatile participante la operatiune. Hotararea trebuie luata in termen de cel mult doua luni de la expirarea termenului stabilit de lege pentru exercitarea opozitiei, sau dupa caz, de la data la care hotararea judectoreasca a devenit irevocabila.
In cazul unei fuziuni sau divizari prin infiintarea unor noi societati, proiectul de fuziune sau de divizare si, in ipoteza in care sunt continute intr-un document separat, actul constitutiv sau proiectul de act constitutiv al noii ori noilor societati vor fi aprobate de catre adunarea generala a fiecareia dintre societatile care urmeaza sa isi inceteze existenta.
Conditiile de cvorum si majoritate pentru adoptarea hotararii privind fuziunea ori divizarea sunt cele prevazute pentru validitatea deliberarilor adunarii generale extraordinare. Prin derogare, legea impune ca hotararea sa fie luata cu unanimitate de voturi, atunci cand fuziunea ori divizarea are ca efect marirea obligatiilor asociatilor uneia dintre societatile participante. Aceasta prevedere reprezinta o conditie impusa de necesitatea protejarii intereselor asociatilor, impotriva unor operatiuni care ar putea agrava situatia acestoara.
Societatile absorbante inregistreaza actul modificator al actului constitutiv in Registrul Comertului in a carui circumscriptie isi are sediul societatea si, vizat de judecatorul delegat, se transmite, din oficiu, la Monitorul Oficial al Romaniei. Acestea au posibilitatea de a efectua si publicitatea pentru societatea absorbanta, in cazurile in care acele societati nu au efectuat-o, in termen de 15 zile de la vizarea actului modificator al actului constitutiv al societatii absorbante de catre judecatorul delegat.
Efectele fuziunii ori divizarii
Reorganizarea societatilor comerciale prin procesul de fuziune ori divizare produce efecte specifice.
Momentul de la care cele doua fenomene produc efecte este diferit. Astfel, conform legislatiei in vigoare, in cazul constituirii uneia sau mai multor societati noi, efectele se produc de la data inmatricularii in Registrul Comertului a noii societati sau a ultimei dintre ele. In celelalte cazuri, legiuitorul a modificat dispozitiile anterioare (conform carora efectele se produceau de la data data inscrierii in registrul comertului a mentiunii privind majorarea capitalului social al societatii absorbante), actualmente, momentul producerii efectelor, fiind data inregistrarii hotararii ultimei adunari generale care a aprobat operatiunea, cu exceptia cazului in care, prin acordul partilor, se stipuleaza ca operatiunea va avea efect la o alta data, care nu poate fi insa ulterioara incheierii exercitiului financiar curent al societatii absorbante sau societatilor beneficiare, nici anterioara incheierii ultimului exercitiu financiar incheiat al societatii sau societatilor ce isi transfera patrimoniul.
Efectele fuziunii ori divizarii sunt urmatoarele:
a) transferul catre societatea absorbanta sau fiecare dintre societatile beneficiare, al tuturor activelor si pasivelor societatii absorbite ori divizate, atat in raporturile dintre societatea absorbita sau divizata si societatea absorbanta ori societatile beneficiare, cat si in raporturile cu tertii. Proiectul de fuziune ori divizare este documentul care stabileste regululile in virtutea caroarea va fi efectuat transferul. Acest transfer va fi efectuat in conformitate cu regulile de repartizare stabilite in proiectul de fuziune ori divizare;
b) actionarii sau asociatii societatii absorbite sau divizate devin actionari, respectiv asociati ai societatii absorbante, respectiv ai societatilor beneficiare, in conformitate cu regulile de repartizare stabilite in proiectul de fuziune ori divizare;
c) incetarea existentei societatii absorbite sau divizate.
Concluzie
Noile reglementari legale aduc clarificari in privinta regimului fuziunilor si divizarilor societatilor comerciale. Practica va decide insa in ce masura aceste modificari ofera un cadru legal adecvat pentru desfasurarea acestor operatiuni. Cel putin in privinta regimului fuziunilor, vor mai exista modificari viitoare, avand in vedere necesitatea implementarii de catre Romania a Directivei privind fuziunile transfrontaliere.
Comentarii articol (0)