PARLAMENTUL EUROPEAN SI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
avand in vedere Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, in special articolul 61 litera (c) si articolul 67 alineatul (5) a doua liniuta,
avand in vedere propunerea Comisiei [1],
avand in vedere avizul Comitetului Economic si Social European [2],
hotarand in conformitate cu procedura mentionata la articolul 251 din tratat [3],
intrucat:
(1) Comunitatea si-a stabilit ca obiectiv mentinerea si dezvoltarea unui spatiu de libertate, securitate si justitie, in cadrul caruia se asigura libera circulatie a persoanelor. In acest scop, Comunitatea adopta, in special, in domeniul cooperarii judiciare in materie civila, dispozitiile care sunt necesare bunei functionari a pietei interne.
(2) La 3 decembrie 1998, Consiliul adopta un plan de actiune al Consiliului si al Comisiei privind normele optime de punere in practica a dispozitiilor Tratatului de la Amsterdam privind instituirea unui spatiu de libertate, securitate si justitie [4] (plan de actiune de la Viena).
(3) In cursul intrunirii de la Tampere din 15 si 16 octombrie 1999, Consiliul European a aprobat principiul recunoasterii reciproce a hotararilor judecatoresti ca piatra de temelie pentru crearea unui adevarat spatiu judiciar.
(4) La 30 noiembrie 2000, Consiliul adopta un program privind masurile de punere in practica a principiului recunoasterii reciproce a hotararilor in materie civila si comerciala [5]. Acest program prevede intr-o prima faza eliminarea procedurii de exequatur, anume crearea unui titlu executoriu european, pentru creantele necontestate.
(5) Notiunea de "creante necontestate" ar trebui sa cuprinda toate situatiile in care un creditor, in lipsa stabilita a oricarei contestatii din partea debitorului cu privire la natura si valoarea unei creante pecuniare, a obtinut fie o hotarare judecatoreasca impotriva acestui debitor, fie un act executoriu care necesita o acceptare expresa a debitorului, indiferent ca este vorba despre o tranzactie judiciara sau de un act autentic.
(6) Lipsa de obiectii din partea debitorului, astfel cum se prevede la articolului 3 alineatul (1) litera (b), poate lua forma unei neprezentari la o sedinta de judecata sau a faptului de a nu da curs unei invitatii facute de instanta de a notifica in scris intentia de a se apara in cauza respectiva.
(7) Prezentul regulament ar trebui sa se aplice hotararilor judecatoresti, tranzactiilor judiciare si actelor autentice privind creantele necontestate, precum si hotararilor pronuntate ca urmare a actiunilor introduse impotriva hotararilor judecatoresti, tranzactiilor judiciare si actelor autentice certificate ca fiind titluri executorii europene.
(8) In concluziile intrunirii sale de la Tampere, Consiliul European a considerat ca este necesara accelerarea si simplificarea executarii in alt stat membru altul decat cel in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca prin eliminarea tuturor masurilor intermediare care se iau inaintea executarii in statul membru in care se solicita aceasta. O hotarare judecatoreasca care a fost certificata ca titlu executoriu european de catre instanta judecatoreasca de origine ar trebui tratata, in scopul executarii, ca si cum aceasta ar fi fost pronuntata in statul membru in care s-a solicitat executarea. De exemplu, in Regatul Unit, inregistrarea unei hotarari straine certificate se va face conform acelorasi norme precum cele care reglementeaza inregistrarea unei hotarari pronuntate intr-o alta parte a Regatului Unit si nu va trebui sa implice o revizuire pe fond a hotararii straine. Procedura de executare a acestor hotarari ar trebui sa ramana reglementata de dreptul intern.
(9) O astfel de procedura ar trebui sa prezinte avantaje importante in raport cu procedura de exequatur prevazuta de Regulamentul (CE) nr. 44/2001 al Consiliului din 22 decembrie 2000 privind competenta judiciara, recunoasterea si executarea hotararilor judecatoresti in materie civila si comerciala [6], caci aceasta va permite sa nu mai fie necesar acordul autoritatilor judiciare ale unui al doilea stat membru cu intarzierile si cheltuielile care rezulta din acestea.
(10) Atunci cand instanta judecatoreasca dintr-un stat membru a pronuntat o hotarare cu privire la o creanta necontestata in lipsa participarii debitorului la procedura, eliminarea oricarui control in statul membru de executare este indisolubil legata si subordonata garantiei suficiente a respectarii drepturilor apararii.
(11) Prezentul regulament vizeaza promovarea drepturilor fundamentale si tine seama de principiile care sunt recunoscute in special de Carta drepturilor fundamentale ale Uniunii Europene. In special, acesta vizeaza asigurarea respectarii pe deplin a dreptului de acces la o instanta impartiala, recunoscut prin articolul 47 din Carta.
(12) Este necesara stabilirea standardelor minime pe care trebuie sa le indeplineasca procedura in urma careia se pronunta hotararea, pentru a garanta ca debitorul este informat, in timp util si astfel incat sa isi poata pregati apararea, cu privire la actiunea in justitie introdusa impotriva sa, cu privire la conditiile participarii sale active procedura pentru a contesta creanta in cauza si cu privire la consecintele neparticiparii.
(13) Avand in vedere diferentele dintre statele membre in ceea ce priveste normele de procedura civila, in special cele care reglementeaza notificarea si comunicarea actelor, este necesar sa se dea o definitie precisa si detailata acestor standarde minime. In special, un mod de notificare sau de comunicare bazat pe o fictiune juridica in ceea ce priveste respectarea acestor standarde minime nu poate fi considerat suficient in scopul certificarii unei hotarari judecatoresti ca titlu executoriu european.
(14) Toate modurile de notificare si comunicare prevazute la articolele 13 si 14 se caracterizeaza fie printr-o certitudine absoluta (articolul 13), fie printr-un grad foarte ridicat de probabilitate (articolul 14) ca actul notificat sau comunicat a ajuns la destinatarul sau. In cel de al doilea caz, o hotarare judecatoreasca nu ar trebui certificata ca titlu executoriu european decat in cazul in care statul membru de origine dispune de un mecanism corespunzator care permite debitorului sa solicite revizuirea completa a hotararii in conditiile prevazute la articolul 19, in acele cazuri exceptionale in care, cu toate ca dispozitiile articolului 14 au fost respectate, actul nu a ajuns la destinatar.
(15) Notificarea sau comunicarea catre o alta persoana sau alte persoane decat debitorul, in conformitate cu articolul 14 alineatul (1) literele (a) si (b) nu ar trebui considerata conforma cu cerintele acestor dispozitii decat in cazul in care persoanele mentionate au acceptat/primit efectiv actul respectiv.
(16) Articolul 15 nu ar trebui sa se aplice decat situatiilor in care debitorul nu se poate reprezenta el insusi in justitie, de exemplu in cazul unei persoane juridice, iar o persoana fizica chemata sa-l reprezinte este desemnata prin lege, precum si situatiilor in care debitorul a autorizat o alta persoana, in special un avocat, sa-l reprezinte in procedura judiciara propriu-zisa.
(17) Instantele judecatoresti competente sa examineze respectarea deplina a standardelor minime de procedura ar trebui sa elibereze, in cazul in care aceste standarde sunt respectate, un certificat de titlu executoriu european standardizat care face ca aceasta examinare si rezultatele sale sa fie transparente.
(18) Increderea reciproca in administrarea justitiei in statele membre face ca instanta judecatoreasca dintr-un stat membru sa poata considera ca toate conditiile certificarii ca titlu executoriu european sunt indeplinite pentru a permite executarea unei hotarari in toate celelalte state membre, fara control jurisdictional al aplicarii corecte a standardelor minime de procedura in statul membru in care hotararea trebuie executata.
(19) Prezentul regulament nu impune statelor membre obligatia adaptarii legislatiei lor interne la standardele minime de procedura pe care acesta le prevede. Prezentul regulament le stimuleaza in acest sens, permitand o executare mai eficienta si mai rapida a hotararilor in celelalte state membre, numai in cazul in care aceste standarde minime sunt respectate.
(20) Cererea de certificare ca titlu executoriu european pentru creantele necontestate ar trebui sa fie facultativa pentru creditor, care poate sa opteze, de asemenea, pentru sistemul de recunoastere si de executare prevazut de Regulamentul (CE) nr. 44/2001 sau de alte instrumente comunitare.
(21) Atunci cand un act trebuie transmis dintr-un stat membru in altul pentru ca acesta din urma sa efectueze notificarea sau comunicarea, prezentul regulament si in special normele privind notificarea si comunicarea din prezentul regulament ar trebui sa se aplice intocmai ca Regulamentul (CE) nr. 1348/2000 al Consiliului din 29 mai 2000 privind notificarea si comunicarea in statele membre a actelor judiciare si extrajudiciare in materie civila si comerciala [7], in special articolul 14 privind comunicarile facute de statele membre in temeiul articolului 23.
(22) Dat fiind ca obiectivele actiunii prevazute nu pot fi suficient realizate de catre statele membre, dar pot fi, prin urmare, din cauza dimensiunilor sau efectelor actiunii, mai bine realizate la nivel comunitar, Comunitatea poate lua masuri in conformitate cu principiul subsidiaritatii prevazut la articolul 5 din tratat. In conformitate cu principiul proportionalitatii, astfel cum este enuntat la articolul respectiv, prezentul regulament nu depaseste ceea ce este necesar pentru indeplinirea acestor obiective.
(23) Ar trebui sa se ia masurile necesare pentru punerea in aplicare a prezentului regulament in conformitate cu Decizia 1999/468/CE a Consiliului din 28 iunie 1999 de stabilire a procedurilor pentru exercitarea competentelor de executare conferite Comisiei [8].
(24) In conformitate cu articolul 3 din Protocolul privind pozitia Regatului Unit si a Irlandei anexat la Tratatul privind Uniunea Europeana si la Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, Regatul Unit si Irlanda au notificat dorinta lor de a participa la adoptarea si aplicarea prezentului regulament.
(25) In conformitate cu articolele 1 si 2 din Protocolul privind pozitia Danemarcei anexat la Tratatul privind Uniunea Europeana si la Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, Danemarca nu participa la adoptarea prezentului regulament, nu are obligatii in temeiul acestuia si nu se supune aplicarii sale.
(26) In temeiul articolului 67 alineatul (5) a doua liniuta din tratat, procedura de codecizie se aplica de la 1 februarie 2003
masurilor prevazute de prezentul regulament,
ADOPTA PREZENTUL REGULAMENT:
CAPITOLUL I
OBIECT, DOMENIU DE APLICARE SI DEFINITII
Articolul 1
Obiect
Prezentul regulament are ca obiect crearea unui titlu executoriu european pentru creantele necontestate in vederea asigurarii, prin stabilirii unor standarde minime, a liberei circulatii a hotararilor judecatoresti, tranzactii judiciare si actelor autentice in toate statele membre, fara a fi necesar sa se recurga la o procedura intermediara in statul membru de executare inainte de recunoastere si executare.
Articolul 2
Domeniu de aplicare (1) Prezentul regulament se aplica in materie civila si comerciala si oricare ar fi natura instantei de judecata. Acesta nu reglementeaza, in special, chestiunile de domeniul fiscal, vamal sau administrativ, nici raspunderea statului pentru acte sau omisiuni comise in exercitarea autoritatii publice ("acta jure imperii").
(2) Prezentul regulament nu se aplica in ceea ce priveste:
(a) starea si capacitatea persoanelor fizice, regimurile matrimoniale, testamentele si succesiunile;
(b) falimentele, procedurile de dizolvare a societatilor comerciale sau a altor persoane juridice insolvente, concordatele si alte proceduri similare;
(c) securitatea sociala;
(d) arbitrajul.
(3) In prezentul regulament, prin "stat membru" se inteleg toate statele membre cu exceptia Danemarcei.
Nota AvocatNet:
Numai legislatia europeana din editia printata a Jurnalului Oficial al Uniunii Europene poate fi considerata autentica.
#PAGEBREAK#
Articolul 3
Titlurile executorii care trebuie certificate ca titlu executoriu european
(1) Prezentul regulament se aplica hotararilor judecatoresti, tranzactiilor judiciare si actelor autentice privind creante necontestate.
O creanta se considera necontestata:
(a) in cazul in care debitorul a recunoscut-o in mod expres acceptand-o sau recurgand la o tranzactie care a fost aprobata de o instanta judecatoresti sau incheiata in fata unei instante judecatoresti in cursul unei proceduri judiciare; sau
(b) in cazul in care debitorul nu i s-a opus niciodata, in conformitate cu normele de procedura ale statului membru de origine, in cursul procedurii judiciare; sau
(c) in cazul in care debitorul nu s-a prezentat sau nu a fost reprezentat in cadrul unei sedinte de judecata privind aceasta creanta dupa ce a contestat-o initial in cursul procedurii judiciare, cu conditia ca atitudinea sa sa fie asimilabila unei recunoasteri tacite a creantei sau a faptelor invocate de creditor in temeiul legislatiei statului membru de origine; sau
(d) in cazul in care debitorul a recunoscut-o in mod expres intr-un act autentic.
(2) De asemenea, prezentul regulament se aplica hotararilor pronuntate ca urmare a actiunilor introduse impotriva hotararilor judecatoresti, tranzactiilor judiciare sau actelor autentice certificate ca fiind titluri executorii europene.
Articolul 4
Definitii
In sensul prezentului regulament, se aplica urmatoarele definitii:
1. "hotarare judecatoreasca" inseamna orice hotarare pronuntata de o instanta judecatoreasca dintr-un stat membru, oricare ar fi denumirea care i se da, precum "decizie", "sentinta", "ordonanta" sau "hotarare de executare", precum si stabilirea de catre grefier a sumei reprezentand cheltuielile de judecata;
2. "creanta" inseamna dreptul la o suma de bani determinata care a devenit exigibila sau a carei data scadenta a fost indicata in hotarare, in tranzactia judiciara sau in actul autentic;
3. "act autentic" inseamna
(a) un act intocmit sau inregistrat in mod formal ca act autentic si a carui autenticitate:
(i) se refera la semnatura si continutul actului autentic si
(ii) a fost stabilita de catre o autoritate publica sau orice autoritate imputernicita in acest sens de catre statul membru de origine;
sau
(b) o conventie in materie de obligatii de intretinere incheiata cu autoritatile administrative sau autentificata de acestea;
4. "stat membru de origine" inseamna statul membru in care hotararea judecatoreasca, tranzactia judiciara sau actul autentic care urmeaza sa fie certificat(a) ca titlu executoriu european a fost pronuntata, aprobata sau incheiata, sau, respectiv, intocmit sau inregistrat;
5. "stat membru de executare" inseamna statul membru in care se solicita executarea hotararii judecatoresti, a tranzactiei judiciare sau a actului autentic care urmeaza sa fie certificat ca titlu executoriu european;
6. "instanta judecatoreasca de origine" inseamna instanta judecatoreasca la care s-a introdus actiunea in momentul in care au fost indeplinite conditiile mentionate la articolul 3 alineatul (1) literele (a), (b) sau (c);
7. in Suedia, in procedurile sumare privind ordinele de plata (betalningsföreläggande), termenul "instante judecatoresti" include serviciul public suedez de executare silita (kronofogdemyndighet).
CAPITOLUL II
TITLUL EXECUTORIU EUROPEAN
Articolul 5
Eliminarea procedurii de exequatur
O hotarare judecatoreasca care a fost certificata ca titlu executoriu european in statul membru de origine este recunoscuta si executata in celelalte state membre, fara a fi necesara incuviintarea executarii si fara a fi posibila contestarea recunoasterii sale.
Articolul 6
Conditiile de certificare ca titlu executoriu european (1) O hotarare judecatoreasca privind o creanta necontestata pronuntata intr-un stat membru este certificata, la cererea adresata in orice moment instantei de origine, ca titlu executoriu european in cazul in care se indeplinesc urmatoarele conditii:
(a) hotararea este executorie in statul membru de origine;
(b) hotararea nu este incompatibila cu dispozitiile in materie de competenta prevazute de Regulamentul (CE) nr. 44/2001 capitolul II sectiunile 3 si 6;
(c) procedura judiciara din statul membru de origine a indeplinit cerintele prevazute de capitolului III in cazul unei creante necontestate in sensul articolului 3 alineatul (1) literele (b) sau (c); si
(d) hotararea a fost pronuntata in statul membru in care debitorul isi are domiciliul in sensul articolului 59 din Regulamentul (CE) nr. 44/2001, in cazul:
- in care este vorba de o creanta necontestata in sensul articolului 3 alineatul (1) litera (b) sau (c) din prezentul regulament; si
- in care aceasta se raporteaza la un contract incheiat de o persoana, consumatorul, pentru o utilizare care se poate considera ca fiind straina de activitatea sa profesionala; si
- in care debitorul este consumatorul.
(2) In cazul in care hotararea judecatoreasca certificata ca titlu executoriu european a incetat sa fie executorie sau in cazul in care s-a suspendat sau limitat caracterul sau executoriu, se elibereaza un certificat care precizeaza suspendarea sau limitarea fortei executorii, pe baza de cerere adresata in orice moment instantei de origine, utilizand formularul tip prevazut in anexa IV.
(3) Fara a aduce atingere articolului 12 alineatul (2), in cazul in care s-a hotarat, ca urmare a unei actiuni introduse impotriva unei hotarari judecatoresti certificate ca titlu executoriu european in conformitate cu alineatul (1) din prezentul articol, se elibereaza un certificat de inlocuire, pe baza de cerere adresata in orice moment, utilizand formularul tip prevazut in anexa V, in cazul in care respectiva hotarare pronuntata in calea de atac este executorie in statul membru de origine.
Articolul 7
Cheltuielile de judecata
In cazul in care o hotarare judecatoreasca cuprinde o hotarare executorie privind cheltuielile de judecata, inclusiv dobanzile, aceasta se certifica, de asemenea, ca titlu executoriu european in ceea ce priveste cheltuielile cu exceptia cazului in care, in cursul procedurii in justitie, debitorul s-a opus in mod special obligatiei sale de a-si asuma cheltuielile respective, in conformitate cu legislatia statului membru de origine.
Articolul 8
Certificatul de titlu executoriu european partial
In cazul in care numai anumite parti din hotarare sunt conforme cu cerintele prezentului regulament, se elibereaza un certificat de titlu executoriu european partial pentru aceste parti.
Articolul 9
Eliberarea certificatului de titlu executoriu european (1) Certificatul de titlu executoriu european se elibereaza utilizand formularului tip prevazut in anexa I.
(2) Certificatul de titlu executoriu european se completeaza in limba hotararii judecatoresti.
Articolul 10
Rectificarea sau retragerea certificatului de titlu executoriu european (1) Pe baza de cerere adresata instantei judecatoresti de origine, certificatul de titlu executoriu european este
(a) rectificat, in cazul in care, ca urmare a unei erori materiale, exista o neconcordanta intre hotarare si certificat;
(b) retras, in cazul in care este evident ca certificatul a fost eliberat in mod neintemeiat, avand in vedere cerintele prevazute de prezentul regulament.
(2) Legislatia statului membru de origine se aplica rectificarii si retragerii certificatului de titlu executoriu european.
(3) Rectificarea sau retragerea unui certificat de titlu executoriu european se poate solicita utilizand formularul tip prevazut in anexa VI.
(4) Eliberarea unui certificat de titlu executoriu european nu poate fi supusa nici unei cai de atac.
Articolul 11
Efectele certificatului de titlu executoriu european
Certificatul de titlu executoriu european nu produce efecte decat in limitele fortei executorii a hotararii.
CAPITOLUL III
STANDARDE MINIME APLICABILE PROCEDURILOR PRIVIND CREANTELE NECONTESTATE
Articolul 12
Domeniul de aplicare a normelor minime
(1) O hotarare privind o creanta necontestata in sensul articolului 3 alineatul (1) litera (b) sau (c) nu poate fi certificata ca titlu executoriu european decat daca procedura judiciara din statul membru de origine a indeplinit conditiile de procedura mentionate de prezentul capitol.
(2) Acelasi conditii se aplica si eliberarii certificatului de titlu executoriu european sau certificatului de inlocuire in sensul articolului 6 alineatul (3), unei hotarari pronuntate ca urmare a unei actiuni intentate impotriva altei hotarari in cazul in care, la momentul pronuntarii hotararii in calea de atac, erau indeplinite conditiile mentionate la articolul 3 alineatul (1) litera (b) sau (c).
Articolul 13
Notificarea sau comunicarea insotita de confirmarea de primire de catre debitor
(1) Actul sesizare a instantei sau un act echivalent poate fi notificat sau comunicat debitorului prin una din urmatoarele cai:
(a) notificare sau comunicare personala, debitorul semnand o confirmare de primire cu data primirii;
(b) notificare sau comunicare personala utilizand un document semnat de persoana competenta care a efectuat notificarea sau comunicarea, specificand ca debitorul a primit actul sau ca a refuzat sa-l primeasca fara nici un motiv legitim, precum si data la care actul a fost notificat sau comunicat;
(c) notificare sau comunicare pe cale postala, debitorul semnand si trimitand o confirmare de primire cu data primirii;
(d) notificare sau comunicare pe cale electronica, precum faxul sau posta electronica, debitorul semnand si trimitand o confirmare de primire cu data primirii.
(2) Orice citatie in vederea prezentarii poate fi notificata sau comunicata debitorului in conformitate cu alineatul (1) sau verbal in cursul unei sedinte anterioare privind aceeasi creanta si consemnata in procesul verbal al respectivei sedinte.
Articolul 14
Notificarea sau comunicarea neinsotita de confirmarea primirii sale de catre debitor
(1) Actul sesizare a instantei sau un act echivalent, precum si orice citatie in vederea prezentarii poate fi notificat sau comunicat debitorului, de asemenea, prin una din urmatoarele cai:
(a) notificare sau comunicare personala, la adresa personala a debitorului, catre persoanele care locuiesc la aceeasi adresa cu acesta sau angajate la aceasta adresa;
(b) in cazul in care debitorul este un lucrator care desfasoara o activitate independenta sau o persoana juridica, notificarea sau comunicarea personala, la incintele comerciale ale debitorului, catre persoanele angajate de catre debitor;
(c) depunerea actului in cutia postala a debitorului;
(d) depunerea actului la oficiul postal sau la o autoritate publica competenta si comunicarea scrisa a acestei depuneri in cutia postala a debitorului, cu conditia ca respectiva comunicare scrisa sa mentioneze clar natura judiciara a actului sau faptul ca valoreaza notificare sau comunicare si are ca efect curgerea termenelor;
(e) pe cale postala, fara dovada prevazuta in alineatul (3), atunci cand debitorul are o adresa in statul membru de origine;
(f) prin mijloace electronice, cu confirmare de primire automata, cu conditia ca debitorul sa fi acceptat in prealabil, in mod expres, prezentul mod de notificare sau comunicare.
(2) In sensul prezentului regulament, notificarea sau comunicarea in temeiul alineatului (1) nu se admite in cazul in care adresa debitorului nu este cunoscuta cu certitudine.
(3) Notificarea sau comunicarea unui act in conformitate cu alineatul (1) literele (a)-(d) se atesta prin:
(a) un act semnat de persoana competenta care a efectuat instiintarea sau notificarea mentionand urmatoarele elemente:
(i) modul de notificare sau de comunicare utilizat;
(ii) data notificarii sau comunicarii si
(iii) in cazul in care actul a fost notificat sau comunicat unei alte persoane decat debitorul, numele acestei persoane si legatura sa cu debitorul,
sau
(b) o confirmare de primire emanand de la persoana care a primit notificarea sau comunicarea, pentru aplicarea alineatului (1) literele (a) si (b).
#PAGEBREAK#
Articolul 15
Notificarea sau comunicarea catre reprezentantii debitorului Notificarea sau comunicarea conforma cu articolul 13 sau cu articolul 14 poate fi facuta, de asemenea, unui reprezentant al debitorului.
Articolul 16
Informarea in buna si cuvenita forma a debitorului cu privire la creanta
Pentru a garanta ca debitorul este informat in buna si cuvenita forma cu privire la creanta, actul de sesizare a instantei sau actul echivalent trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii:
(a) numele si adresele partilor;
(b) valoarea creantei;
(c) in cazul in care se percep dobanzi, rata dobanzii si perioada pentru care se percep aceste dobanzi, cu exceptia cazului in care dobanzile legale se adauga automat principalului in temeiul legislatiei statului membru de origine;
(d) o declaratie cu privire la cauza cererii.
Articolul 17
Informarea in buna si cuvenita forma a debitorului cu privire la formalitatile procedurale care trebuie indeplinite pentru contestarea creantei
Urmatoarele elemente trebuie sa reiasa clar din actul de sesizare a instantei, din actul echivalent, din orice citatie in vederea prezentarii sau din documentele care le insotesc:
(a) cerintele procedurale care trebuie indeplinite pentru contestarea creantei, inclusiv termenele prevazute pentru contestarea sa in scris sau, dupa caz, data sedintei, numele si adresa institutiei careia trebuie adresat raspunsul sau, dupa caz, in fata careia trebuie sa se prezinte debitorul, precum si necesitatea de a fi reprezentat de un avocat atunci cand acest lucru este obligatoriu;
(b) consecintele lipsei de obiectii sau ale neprezentarii, in special, dupa caz, posibilitatea pronuntarii unei hotarari sau a unei proceduri de executare a acesteia impotriva debitorului si obligatia privind cheltuielile de judecata.
Articolul 18
Moduri de remediere a nerespectarii standardelor minime
(1) In cazul in care procedura din statul membru de origine nu a indeplinit cerintele prevazute la articolele 13-17, se remediaza nerespectarea acestor cerinte, iar o hotarare poate fi certificata ca titlu executoriu european in cazul in care se indeplinesc urmatoarele conditii:
(a) hotararea a fost notificata sau comunicata debitorului in conformitate cu articolul 13 sau cu articolul 14;
(b) debitorul a avut posibilitatea sa conteste hotararea printr-o actiune care prevede o revizuire completa, iar acesta a fost informat in mod corespunzator in hotarare sau in documentul insotitor cu privire la cerintele procedurale privind calea de atac, inclusiv numele si adresa institutiei la care trebuie introdusa calea de atac si, dupa caz, termenele si
(c) debitorul a omis introducerea unei actiuni impotriva hotararii in conformitate cu normele de procedura relevante.
(2) In cazul in care procedura din statul membru de origine nu indeplineste cerintele mentionate la articolul 13 sau la articolul 14, se remediaza nerespectarea acestor prevederi in cazul in care se dovedeste, prin atitudinea debitorului in cursul procedurii judiciare, ca acesta a primit personal actul care trebuia notificat sau comunicat, in timp util pentru a-si putea pregati apararea.
Articolul 19
Standarde minime pentru revizuire in cazuri exceptionale
(1) Fara a aduce atingere articolelor 13-18, o hotarare judecatoreasca poate fi certificata ca titlu executoriu european numai in cazul in care debitorul are dreptul, in temeiul legislatiei statului membru de origine, de a solicita o revizuire a hotararii in cauza, atunci cand sunt indeplinite urmatoarele conditii:
(a) (i) actul de sesizare a instantei sau un act echivalent sau, dupa caz, citatia in vederea prezentarii a fost notificata sau comunicata prin una din modalitatile prevazute la articolul 14, si
(ii) notificarea sau comunicarea nu a intervenit in timp util pentru a-i permite sa-si pregateasca apararea, fara sa aiba vreo vina in acest sens;
sau
(b) debitorul a fost impiedicat sa conteste creanta din motive de forta majora sau ca urmare a unor circumstante extraordinare, fara sa aiba vreo vina in acest sens,
cu conditia ca acesta sa actioneze rapid in ambele cazuri.
(2) Prezentul articol nu aduce atingere posibilitatii pe care le au statele membre de a permite o revizuire a hotararii judecatoresti in conditii mai favorabile decat cele prevazute la alineatul (1).
CAPITOLUL IV
EXECUTAREA
Articolul 20
Procedura de executare
(1) Fara a aduce atingere dispozitiilor prezentului capitol, procedurile de executare sunt reglementate de legislatia statului membru de executare.
O hotarare judecatoreasca certificata ca titlu executoriu european se executa in aceleasi conditii ca si o hotarare pronuntata in statul membru de executare.
(2) Creditorul se obliga sa furnizeze autoritatilor insarcinate cu executarea din statul membru de executare:
(a) o copie a hotararii, care intruneste conditiile necesare pentru a-i stabili autenticitatea;
(b) o copie a certificatului de titlu executoriu european, care intruneste conditiile necesare pentru a-i stabili autenticitatea si
(c) dupa caz, o transcriere a certificatului de titlu executoriu european sau o traducere a acestuia in limba oficiala a statului membru de executare sau, in cazul in care respectivul stat membru are mai multe limbi oficiale, in limba oficiala sau intr-una din limbile oficiale ale procedurii judiciare a locului in care se solicita executarea, in conformitate cu legislatia acestui stat membru, sau intr-o alta limba pe care statul membru de executare va declara ca o poate accepta. Fiecare stat membru poate indica limba (limbile) oficiala (oficiale) a(le) institutiilor Comunitatii Europene, altele decat a(le) sa (sale), in care acesta accepta ca certificatul sa fie completat. Traducerea este certificata pentru conformitate de o persoana autorizata in acest sens in unul din statele membre.
(3) Nici o cautiune, nici o garantie, oricare ar fi denumirea, nu poate fi impusa, din cauza calitatii de resortisant al unui stat tert sau din lipsa domiciliului sau resedintei in statul membru de executare, partii care solicita executarea intr-un stat membru a unei hotarari certificate ca titlu executoriu european in alt stat membru.
Articolul 21
Refuzul executarii
(1) La cererea debitorului, executarea este refuzata de catre instanta competenta din statul membru de executare in cazul in care hotararea certificata ca executoriu european este incompatibila cu o hotarare pronuntata anterior in orice stat membru sau intr-o tara terta atunci cand:
(a) hotararea anterioara s-a pronuntat intre aceleasi parti intr-un litigiu avand aceeasi cauza si
(b) hotararea anterioara s-a pronuntat in statul membru de executare sau a intrunit conditiile necesare recunoasterii sale in statul membru de executare si
(c) ireconciabilitatea hotararilor nu a fost si nu ar fi putut fi invocata in cursul procedurii judiciare in statul membru de origine.
(2) Hotararea judecatoreasca sau certificarea sa ca titlu executoriu european nu poate face, in nici un caz, obiectul unei revizuiri pe fond in statul membru de executare.
#PAGEBREAK#
Articolul 22
Acordurile cu tarile terte
Prezentul regulament nu aduce atingere acordurilor prin care statele membre s-au angajat, inaintea intrarii in vigoare a Regulamentului (CE) nr. 44/2001, in temeiul articolului 59 din Conventia de la Bruxelles privind competenta si executarea hotararilor judecatoresti in materie civila si comerciala, sa nu recunoasca o hotarare pronuntata, in special intr-un alt stat contractant parte la conventia respectiva, impotriva unui parat care isi are domiciliul sau resedinta obisnuita intr-o tara terta atunci cand, intr-un caz prevazut la articolul 4 din aceasta conventie, hotararea nu s-a putut intemeia decat pe o competenta mentionata la articolul 3 al doilea paragraf din aceeasi conventie.
Articolul 23
Suspendarea sau limitarea executarii
In cazul in care debitorul:
- a intentat o actiune impotriva unei hotarari judecatoresti certificate ca titlu executoriu european, inclusiv o cerere de revizuire in sensul articolului 19, sau
- a solicitat rectificarea sau retragerea unui certificat de titlu executoriu european in conformitate cu articolul 10,
instanta judecatoreasca sau autoritatea competenta din statul membru de executare poate, la cererea debitorului:
(a) sa limiteze procedura de executare la masuri asiguratorii; sau
(b) sa conditioneze executarea de constituirea unei garantii pe care aceasta o stabileste; sau
(c) in cazuri exceptionale, sa suspende procedura de executare.
CAPITOLUL V
TRANZACTIILE JUDICIARE SI ACTELE AUTENTICE
Articolul 24
Tranzactiile judiciare
(1) O tranzactie judiciara privind o creanta in sensul articolului 4 alineatul (2), aprobata de catre o instanta judecatoreasca sau incheiata in fata unei instante in cursul unei proceduri judiciare si executorii in statul membru in care a fost aprobata sau incheiata, este, pe baza de cerere adresata instantei prin care a fost aprobata sau in fata careia a fost incheiata, certificata ca titlu executoriu european utilizand formularul tip prevazut in anexa II.
(2) O tranzactie judiciara certificata ca titlu executoriu european in statul membru de origine se executa in celelalte state membre fara sa fie necesara incuviintarea executarii si fara sa fie posibila opozitia la forta sa executorie.
(3) Dispozitiile capitolului II, cu exceptia articolului 5, articolului 6 alineatul (1) si articolului 9 alineatul (1) si ale capitolului IV, cu exceptia articolului 21 alineatul (1) si articolului 22, se aplica in mod corespunzator.
Articolul 25
Actele autentice
(1) Un act autentic privind o creanta in sensul articolului 4 alineatul (2), executoriu intr-un stat membru, este, pe baza de cerere adresata autoritatii desemnate de statul membru de origine, certificat ca titlu executoriu european utilizand formularul tip prevazut in anexa III.
(2) Un act autentic certificat ca titlu executoriu european in statul membru de origine se executa in celelalte state membre fara sa fie necesara incuviintarea executarii si fara sa fie posibila opozitia la forta sa executorie.
(3) Dispozitiile capitolului II, cu exceptia articolului 5, articolului 6 alineatul (1) si articolului 9 alineatul (1) si ale capitolului IV, cu exceptia articolului 21 alineatul (1) si articolului 22, se aplica in mod corespunzator.
CAPITOLUL VI
DISPOZITIE TRANZITORIE
Articolul 26
Dispozitie tranzitorie
Prezentul regulament nu se aplica decat hotararilor judecatoresti pronuntate, tranzactiilor judiciare aprobate sau incheiate si actelor autentice intocmite sau inregistrate ulterior intrarii in vigoare a prezentului regulament.
CAPITOLUL VII
RAPORTURILE CU ALTE INSTRUMENTE COMUNITARE
Articolul 27
Raporturi cu Regulamentul (CE) nr. 44/2001
Prezentul regulament nu aduce atingere posibilitatii de a solicita recunoasterea si executarea, in conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 44/2001, a unei hotarari judecatoresti, a unei tranzactii judiciare sau a unui act autentic privind o creanta necontestata.
Articolul 28
Raporturi cu Regulamentul (CE) nr. 1348/2000
Prezentul regulament nu aduce atingere aplicarii Regulamentului (CE) nr. 1348/2000.
CAPITOLUL VIII
DISPOZITII FINALE SI GENERALE
Articolul 29
Informatii privind procedurile de executare si autoritatile
Statele membre colaboreaza in vederea asigurarii informarii publicului si a mediilor profesionale privind:
(a) modalitatile si procedurile de executare in statele membre; si
(b) autoritatile competente in materie de executare in statele membre,
in special prin intermediul Retelei Judiciare Europene in materie civila si comerciala instituita in conformitate cu Decizia 2001/470/CE [9].
Articolul 30
Informatii privind caile de atac, regimul lingvistic si autoritatile (1) Statele membre notifica Comisia cu privire la:
(a) procedurile de rectificare si de retragere prevazute la articolul 10 alineatul (2) si procedura de revizuire prevazuta la articolul 19 alineatul (1);
(b) regimul lingvistic acceptat in temeiul articolului 20 alineatul (2) litera (c);
(c) listele cu autoritati prevazute la articolul 25;
si toate modificarile ulterioare ale acestora.
(2) Comisia pune la dispozitia publicului informatiile notificate in conformitate cu alineatul (1) prin publicarea in Jurnalul Oficial al Uniunii Europenesi prin orice alt mijloc corespunzator.
Articolul 31
Modificari ale anexelor
Orice modificare a formularelor tip prevazute in anexe se adopta in conformitate cu procedura de consultare mentionata la articolul 32 alineatul (2).
Articolul 32
Comitet (1) Comisia este asistata de comitetul infiintat prin articolul 75 din Regulamentul (CE) nr. 44/2001.
(2) In cazul in care se face trimitere la prezentul alineat, se aplica articolul 3 si articolul 7 din Decizia 1999/468/CE, cu respectarea dispozitiilor articolului 8 din aceasta.
(3) Comitetul isi adopta regulamentul de procedura.
Articolul 33
Intrare in vigoare
Prezentul regulament intra in vigoare la 21 ianuarie 2005.
Se aplica de la 21 octombrie 2005, cu exceptia articolelor 30, 31 si 32, care se aplica de la 21 ianuarie 2005.
Prezentul regulament este obligatoriu in toate elementele sale si se aplica direct in toate statele membre in conformitate cu Tratatul de instituire a Comunitatii Europene.
Adoptat la Strasburg, 21 aprilie 2004.
Pentru Parlamentul European
Presedintele
P. Cox
Pentru Consiliu
Presedintele
D. Roche
[1] JO C 203 E, 27.8.2002, p. 86.
[2] JO C 85, 8.4.2003, p. 1.
[3] Avizul Parlamentului European din 8 aprilie 2003 (JO C 64 E, 12.3.2004, p. 79), Pozitia comuna a Consiliului din 6.2.2004 (nepublicata in Jurnalul Oficial pana la aceasta data) si Pozitia Parlamentului European din 30.3.2004 (nepublicata in Jurnalul Oficial pana la aceasta data).
[4] JO C 19, 23.1.1999, p. 1.
[5] JO C 12, 15.1.2001, p. 1.
[6] JO L 12, 16.1.2001, p. 1. Regulament, astfel cum a fost modificat ultima data prin Regulamentul (CE) nr. 1496/2002 al Comisiei (JO L 225, 22.8.2002, p. 13).
[7] JO L 160, 30.6.2000, p. 37.
[8] JO L 184, 17.7.1999, p. 23.
[9] JO L 174, 27.6.2001, p. 25.
--------------------------------------------------
20040421
ANEXA I
CERTIFICAT DE TITLU EXECUTORIU EUROPEAN – HOTARARE
+++++ TIFF +++++
+++++ TIFF +++++
+++++ TIFF +++++
--------------------------------------------------
20040421
ANEXA II
CERTIFICAT DE TITLU EXECUTORIU EUROPEAN – TRANZACTIE JUDICIARA
+++++ TIFF +++++
+++++ TIFF +++++
--------------------------------------------------
20040421
ANEXA III
CERTIFICAT DE TITLU EXECUTORIU EUROPEAN – ACT AUTENTIC
+++++ TIFF +++++
+++++ TIFF +++++
--------------------------------------------------
20040421
ANEXA IV
CERTIFICAT CARE PRECIZEAZA CA HOTARAREA NU MAI ESTE EXECUTORIE SAU CA I-A FOST LIMITAT CARACTERUL EXECUTORIU [articolul 6 alineatul (2)]
+++++ TIFF +++++
+++++ TIFF +++++
--------------------------------------------------
20040421
ANEXA V
CERTIFICAT DE INLOCUIRE A TITLULUI EXECUTORIU EUROPEAN CA URMARE A EXERCITARII UNEI CAI DE ATAC [articolul 6 alineatul (3)]
+++++ TIFF +++++
+++++ TIFF +++++
+++++ TIFF +++++
+++++ TIFF +++++
--------------------------------------------------
20040421
ANEXA VI
CERERE DE RECTIFICARE SAU DE RETRAGERE A CERTIFICATULUI DE TITLU EXECUTORIU EUROPEAN [articolul 10 alineatul (3)]
+++++ TIFF +++++
+++++ TIFF +++++
--------------------------------------------------
Comentarii articol (0)