Peste 7 milioane de proprietari nu au incheiat inca o polita de asigurare obligatorie a locuintei (PAD), iar cei mai multi dintre ei nu stiu pana cand trebuie sa faca acest lucru. Nici pana in prezent, institutiile implicate in povestea asigurarii obligatorii a locuintei, si anume Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), Pool-ul de asigurare impotriva dezastrelor (PAID) si Ministerul Administratiei si Internelor(MAI) nu au ajuns la o concluzie privind data pana la care asigurarea poate fi incheiata fara sa fie aplicate amenzi.
15 iulie vs. 5 august?
Asigurarea obligatorie a locuintei a fost indelung contestata, pornind de la faptul ca exista putine sanse ca cele trei riscuri pe care le acopera politele PAD sa se produca, si incheind cu faptul ca normele de aplicare au fost publicate in monitorul oficial la o distanta de doi ani si jumatate fata de lege.
Insa, cel mai mare semn de intrebare il ridica
data pana la care se mai pot incheia aceste polite fara ca proprietarii sa riste amenzi. In data de 29 decembrie 2010, Ministerul Administratiei si Internelor (MAI) a publicat un comunicat de presa potrivit caruia data pana la care se pot incheia politele PAD este 15 iulie 2011, fara a preciza insa cum s-a stabilit acest termen.
In ultimele saptamani, insa, aceasta data limita a fost vehiculata ca fiind 5 august 2011. Totusi, o comunicare oficiala nu a fost efectuata nici de CSA, nici de PAID sau MAI.
Ce spune legea?
Legea nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuintelor impotriva cutremurelor, alunecarilor de teren si inundatiilor a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 757, din 10 noiembrie 2008.
Actul normativ nu prevede un termen limita, insa conform art. 35, “pentru primul an, proprietarii de constructii cu destinatia de locuinta sunt obligati sa incheie contracte de asigurare obligatorie a locuintelor pana la expirarea unei perioade de un an de la data implinirii termenului prevazut la art. 3 alin. (1)”.
In acelasi timp, la art. 3 alin (1) se prevede ca incepand cu data la care se implinesc 90 de zile de la data adoptarii normelor de catre Ministerul Administratiei si Internelor si Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, emise in aplicarea prezentei legi, persoanele fizice si juridice sunt obligate sa isi asigure impotriva dezastrelor naturale, in conditiile prezentei legi, toate constructiile cu destinatia de locuinta, din mediul urban sau rural, aflate in proprietatea acestora si inregistrate in evidentele organelor fiscale.
De asemenea, referitor la normele de aplicare, la art. 40 din prima forma a legii nr. 260/2008 , se prevedea ca MAI si CSA le vor adopta si publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in termen de 90 de zile de la publicarea legii in Monitorul Oficial.
Insa, articolul a fost modificat prin legea nr. 248/2010 astfel: “Normele de aplicare a prezentei legi se adopta de catre Ministerul Administratiei si Internelor si C.S.A. si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I”, lucru care s-a si intamplat, insa abia in data de 6 mai 2011.
Inca din luna mai, AvocatNet.ro a solicitat CSA, MAI si PAID un punct de vedere referitor la data pana la care pot fi incheiate polite PAD, mentionand aceste articole din legea nr. 260/2008.
Pozitia PAID:
“PAID nu are competente in interpretarea legii, ci doar in aplicarea ei. Data limita a fost comunicata de initiatorul acestei legi si anume Ministerul Administratiei si internelor”, ne-au spus cei de la PAID.
Pozitia MAI:
Pe de alta parte, solicitarea de presa inaintata catre MAI in acest sens nu a primit inca un raspuns. Mai mult, contactati telefonic de AvocatNet.ro, un reprezentant al institutiei nu ne-a confirmat niciun termen limita privind data pana la care se mai pot incheia polite PAD, desi ministerul a emis in decembrie 2010 comunicatul de presa potrivit caruia termenul de la care primariile aplica amenzi este 15 iulie 2011.
Pozitia CSA:
CSA nu a oferit niciun raspuns referitor la calcularea acestui termen. Coincidenta sau nu, in data de 15 iulie, termenul de la care ar fi trebuit sa se aplice amenzile, CSA a tinut sa faca o serie de precizari legate de acest subiect in cadrul unei conferinte de presa, chiar daca la fiecare solicitare de presa initiata de AvocatNet.ro pana in luna mai, institutia ne-a transmis ca astfel de informatii sunt oferite strict de PAID.
Confuziile CSA:
Potrivit declaratiilor presedintelui CSA, Angela Toncescu, facute in cadrul conferintei de presa mentionate, legea nr. 260/2008 a intrat in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial, si anume 10 noiembrie 2008. Insa, directorul general Directia Juridica, Marinela Nemes, intervine precizand ca actul normativ a intrat in vigoare in data de 17 noiembrie 2008.
Totusi, in partea finala a legii nr. 260/2008 se precizeaza ca va intra in vigoare la 120 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial.
“In ceea ce priveste momentul intrarii in vigoare a legii cred ca nu pot exista dubii sau, mai bine spus, nu ar trebui sa existe deoarece art. 41 din lege prevede in mod clar, exact (fara echivoc) faptul ca, citez: <<Prezenta lege intrã în vigoare la 120 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I>>; prin urmare, data fiind publicarea actului normativ la data de 10 noiembrie 2008, rezulta ca legea a intrat in vigoare si deci a inceput sa isi produca toate efectele la data de 12 martie 2009.
Termenul pe zile se calculeaza, potrivit legii, fara a se lua in calcul prima si, respectiv ultima zi cuprinse in termen”, a precizat pentru AvocatNet.ro
Ovidiu Tibuleac, seful serviciului de asigurari de la Bostina & Asociatii.
Cum au calculat juristii CSA termenul limita
Intrebata de ultimul termen vehiculat in presa ca deadline pana la care se pot incheia polite PAD fara a fi aplicate sanctiuni, Marinela Nemes , spune ca: “CSA avea obligatia de a emite norme. Normele au fost emise de catre CSA, potrivit legii, iar ultima norma care a fost emisa a fost in 7 septembrie 2009. Calculam cele 90 de zile si anul de gratie despre care se vorbea atunci in art. 35 care a fost luat in calcul la stabilirea datei respective (NR: 5 august 2010), iar termenul a expirat demult."
Aceasta sustine, totodata, faptul ca legea nu putea fi pusa in aplicare daca nu avea norme. “Ulterior s-a simtit nevoia ca si MAI sa poata emite norme, adauga directorul juridic al CSA.
Pe de alta parte, intrebata despre stabilirea de catre MAI a datei de 15 iulie ca fiind termen limita, Marinela Nemes nu a oferit insa niciun raspuns.
Ce spune un specialist
Ovidiu Tibuleac, Head of Insurance la Bostina si Avocatii, considera ca problema termenului limita pana la care se pot incheia politele PAD fara a exista sanctiuni nu este rezolvata.
“Binecunoscutele si mult mediatizatele modificari ulterioare ale legii nu au adus vreo solutionare/ clarificare a acesteia, iar “argumentele” (de pana acum) ale autoritatilor (CSA/PAID) nu au reusit sa ne convinga de contrariu”, a spus acesta.
Mai mult, in opinia acestuia, din interpretarea coroborarea art. 3 alin (1), a art. 10, a art. 35 si a art. 40 din Legea nr. 260/2008 se deduce ca:
-CSA si MAI erau obligate sa adopte, in comun, Norme metodologice in aplicarea legii;
-Termenul pentru elaborarea acestora era de 90 de zile de la data publicarii legii. Prin urmare, reglementarile trebuiau emise pana cel mai tarziu la data de 8 februarie 2009.
-Dupa expirarea acestui termen - deci, in mod foarte just, dupa ce va fi avut loc si intrarea in vigoare a actului normativ, si anume 12 martie 2009 - proprietarii de locuinte erau obligati, sub sanctiunea amenzii, sa incheie polite PAD in termende 5 zile de la data autentificarii titlului de proprietate.
-Politele PAD trebuiau sa fie incheiate, in primul an de aplicare a legii, pana la expirarea unei perioade de 12 luni de la data implinirii termenului de 90 de zile prevazut pentru adoptarea/ publicarea normelor comune ale MAI – CSA, aprobate prin hotarare de guvern. Concret, politele PAD trebuiau incheiate n primul an de executare a legii, in perioada 12 martie 2009 –11 martie 2010.
“Sigur ca aceasta ar fi fost situatia corecta si fireasca daca legea s-ar fi putut fi pus in aplicare pe baza prevederilor sale. In realitate insa, interpretarea uneori gresita a dispoziitilor legii precum si dificultatile practice au condus la neexecutarea sa in mod corect”, precizeaza avocatul.
In acelasi timp, acesta subliniaza ca, pe langa aceste aspect, autoritatile implicate, incercand sa “salveze” cumva situatia, au amendat ulterior actul normativ, prin Legea nr. 248/2010, stabilind ca persoanele fizice si juridice care si-au incheiat o asigurare facultativa a locuintelor care sa acopere toate riscurile prevazute in asigurarea obligatorie nu sunt obligate sa incheie polite PAD.
Pe langa legea nr. 248/2010, in luna mai 2011, prin Ordinul comun CSA si MAI la care face referire legea nr. 260/2008, au fost adoptate si normele de aplicare a Legii.
“Evident ca au existat - si poate ca mai sunt inca - opinii exprimate de juristi, si nu numai, care sustin “afirmatiile” CSA/PAID in sensul ca normele de aplicare a legii ar fi fost adoptate inca din anii anteriori, astfel incat legea trebuia sa fie pusa in aplicare iar politele PAD sa fie incheiate, in consecinta, incepand cu: data X/2009…..sau, de la data Y/2009…..ori la data Z/2010, ori poate incepand cu data de 15 iulie 2011 sau, foarte “sigur”, de la data de 5 august 2011. Din punctul meu de vedere, insa, normele care au fost adoptate anterior de CSA - care, evident, tot in aplicarea legii au fost elaborate si la care – atentie! – prin norma comuna din 6 mai 2011 CSA/MAI se face chiar trimitere in mod expres - nu pot fi luate in considerare in sensul prevazut de art. 3 alin.(1) din lege”, afirma Ovidiu Tibuleac.
Avocatul precizeaza ca aceste norme:
-NU au fost elaborate de CSA impreuna cu MAI;
-NU au fost aprobate prin hotarare a guvernului , ci prin ordine ale Presedintelui CSA emise conform Legii speciale nr. 32/2000 si in baza atributiilor legale si a prerogativelor pe care aceasta autoritate le detine in exercitarea functiei sale de “reglementare a pietei de asigurari/ reasigurari din Romania.;
-NU au fost emise in termenul de 90 de zile prevazut de la publicarea legii in Monitorul Oficial. Ele au fost ulterior adoptate de CSA, pe intreaga perioada de executare a legii, in functie de necesitatile ivite si in respectarea obligatiei autoritatii prevazuta la art. 37 din lege, care prevede ca in aplicarea prezentei legi, CSA va emite norme privind:
a) criteriile de autorizare a asigurãtorilor pentru incheierea de contracte de asigurare obligatorie a locuintelor;
b) forma ºi clauzele cuprinse in PAD;
c) stabilirea comisioanelor care se încaseazã in condiþiile prevazute de lege;
d) conditiile cedãrii în reasigurare a riscurilor asigurate prin PAD;
e) constituirea rezervei pentru constatarea daunelor asigurate prin PAD, cu aplicarea principiului
managementului separat pentru activitatea de asigurare obligatorie a locuinþelor;
f) constatarea, evaluarea ºi lichidarea daunelor;
g) aspectele pentru care prezenta lege prevede în mod expres cã se reglementeazã pe aceastã cale”.
Termenul limita: 4 august 2012
Astfel, in opinia specialistului de la Bostina & Asociatii, in acest moment, persoanele care nu au incheiat inca polite de asigurare PAD
nu pot fi sanctionate in mod just pentru o eventuala nesocotire a legii.
“Obligatia lor de a detine o astfel de asigurare nu a luat inca nastere; sustin acest punct de vedere deoarece, de vreme ce legea prevede ca obligatia de a incheia asigurarea obligatorie a locuintei trebuie executata dupa implinirea termenului de 90 de zile in care CSA si MAI vor fi adoptat normele (metodologice) de aplicare a legii, iar aceste norme au fost emise si au intrat in vigoare abia la data de 6 mai 2011, este evident ca indatorirea legala a proprietarilor de locuinte nu s-a nascut inca”, explica Ovidiu Tibuleac.
Potrivit acestuia, proprietarii de locuinte ar trebui sa mai aiba la dispozitie, in continuare, o perioada de cel putin un an pentru perfectarea unor astfel de polite PAD, incepand cu data de 5 august 2011 – momentul expirarii celor 90 de zile prevazute de art. 3 alin.(1) din lege.
“Astfel, sanctiunea amenzii prevazuta pentru faptele contraventionale reglementate de art. 32 din lege ar putea fi aplicata, in mod pe deplin intemeiat, acelor persoane care, dupa data de 4 august 2012, nu vor putea face dovada ca detin o polita PAD valida sau, dupa caz, o asigurare facultativa care sa acopere riscurile de dezastru natural prevazute expres de lege”, concluzioneaza Ovidiu Tibuleac.
Cine da amenzile?
Raspunsul este simplu: primariile. Insa, lasand la o parte ambiguitatea termenului de la care sanctiunile vor fi aplicate, trebuie precizat ca nu exista nicio modalitate concreta prin care proprietarii sa fie sanctionati, cu o amenda cuprinsa intre 100 si 500 de lei – asa cum prevede Legea nr. 260/2008.
Intrebata prin ce modalitate vor fi aplicate amenzile, la aceesi conferinta CSA, Angela Toncescu a raspuns:
“Nu CSA aplica amenzile. Primarii ar trebui sa instiinteze oameni si sa ii convinga sa incheie asigurarea pentru ca prima este mult mai mica decat cuantumul amenzii. Cel mai important este sa incheie oamenii asigurarea. CSA nu aplica amenzi, ci autoritatile locale”, a raspuns Angela Toncescu.
Totusi, presedintele CSA a tinut sa precizeze ca va fi realizata o baza comuna si pentru asigurarile facultative si pentru asigurarile obligatorii, astfel incat primarii sa stie cine nu este asigurat .
In acelasi timp, in normele de aplicare a Legii nr. 260/2011 se prevede ca primariile au obligatia de a furniza, prin compartimentele de specialitate, Societatii Comerciale "Pool-ul de Asigurare impotriva Dezastrelor Naturale" - S.A. (PAID), in format electronic, lista tuturor constructiilor cu destinatia de locuinta, inclusiv a celor cu destinatia de locuinta sociala, amplasate in unitatea administrativ-teritoriala in cauza, specificand numele si prenumele sau denumirea proprietarului si, dupa caz, adresa domiciliului fiscal, codul numeric personal sau codul de identificare fiscala al acestuia, numarul din registrul de rol nominal unic si din registrul agricol, potrivit anexei ce face parte integranta din prezentele norme. In acelasi timp, PAID va transmite lunar primariilor lista proprietarilor care nu au incheiat contracte de asigurare obligatorie a locuintelor, precum si valoarea primei obligatorii datorate.
Pana in prezent, conform CSA, au fost incheiate asigurari, atat facultative, cat si obligatorii pentru aproximativ 3,4 milioane de locuinte, reprezentand 40% din fondul locativ al Romaniei. In acelasi timp, datele PAID arata ca numarul asigurarilor obligatorii era, la finalul lunii iunie, de aproximativ 600.000. PAID a primit 45 de solicitari de despagubire, din care 16 dosare au fost solutionate si achitate, iar pentru celelalte s-au constituit rezerve de dauna si sunt in curs de solutionare. Valoarea daunelor achitate de PAID s-a ridicat la peste 80.000 lei, iar rezervele de dauna, constituite pentru toate cele 45 de dosare, au depasit 300.000 de lei.
Comentarii articol (89)