Romania nu a primit inca raportul final, insa reprezentantii CE au sesizat, la incheierea misiunii, o serie de probleme la nivelul sistemului de management si control al programului pe care Autoritatea de Management pentru POSDRU si-a propus sa le rezolve, se precizeaza in comunicat.
In cadrul proiectelor lucreaza experti prea multi, cu salarii prea mari
Potrivit Ministerului Muncii, CE a sesizat deficiente majore in procedura de evaluare a aplicatiilor depuse in anii 2008, 2009 si 2010, in sensul ca nu s-a evaluat corect modul de justificare a bugetelor proiectelor privind cheltuielile salariale si nici nu s-a respectat principiul cost-eficienta.
De asemenea, s-au constatat probleme in verificarile de management efectuate in scopul rambursarii cheltuielilor catre beneficiari, dar si in ce priveste verificarile achizitiilor publice, unde lipseste o verificare incrucisata a cheltuielilor declarate pe proiecte diferite, de catre acelasi beneficiar.
CE a mai identificat si un nivel ridicat de salarizare pentru un numar mult prea mare de experti in cazul unor proiecte. Mai mult decat atat, activitatea expertilor este nejustificata documentar in cadrul anumitor proiecte, informeaza documentul de presa.
Toate proiectele finantate prin POSDRU vor fi verificate
Desi Romania nu a primit inca raportul de audit al CE, Autoritatea de Management pentru POSDRU a elaborat un Plan de masuri preliminare, care a fost aprobat in sedinta de miercuri a Executivului.
Potrivit MM, acest plan contine o serie de masuri ce vor fi luate in regim de urgenta:
- Verificarea tuturor proiectelor aflate in implementare prin personalul existent si prin externalizare;
- Revizuirea procedurii privind verificarea cererilor de rambursare;
- Revizuirea procedurii de evaluare in functie de rezultatele studiului privind rezonabilitatea costurilor (inclusiv cele salariale) si in functie de recomandarile auditorilor;
- Securizarea si imbunatatirea sistemelor informatice de la nivelul POSDRU si modificarea procedurilor de lucru precum si semnarea protocoalelor operationale;
- Masuri privind conflictul de interese;
- Managementul neregulilor.
In prezent, exista 2.468 de contracte de finantare aprobate, dintre care:
- 1.035 de contracte de finantare cu valori de pana la 5 milioane euro;
- 184 de contracte de finantare aferente schemelor de ajutor de stat;
- 1.210 de contracte de finantare cu valori de pana la 500.000 euro;
- 39 de contracte de asistenta tehnica finantate in cadrul axei 7.
Deficientele constatate in cadrul pogramului au dus, insa, la intreruperea platilor la sfarsitul lunii februarie si, potrivit ministrului afacerilor europene, Leonard Orban, platile ar putea fi inca o data blocate: "daca rezultatele raportului de audit al CE nu vor fi favorabile, Romania risca pierderi de 100 mil. de euro pana la sfarsitul anului, si inca 1 mld. de euro in 2013".
Comentarii articol (2)