Sesiunea de distribuire a tichetelor valorice in cadrul Programului Rabla 2013 incepe in 10 iunie, ceea ce inseamna ca, de astazi, cei care detin masini vechi se pot adresa firmelor colectoare, in vederea casarii acestor autoturisme.
Ca si in anii trecuti, colectorii vor fi cei care vor elibera voucherele catre persoanele fizice. In cazul persoanelor juridice si a institutiilor publice, dosarele se vor depune la AFM. "Incepand de luni, 10 iunie, persoanele fizice se pot adresa unuia din colectorii validati de AFM, in vederea participarii la Programul de stimulare a innoirii Parcului auto national. Si persoanele juridice, inclusiv institutiile publice, isi pot depune dosarele de inscriere la sediul Administratiei Fondului pentru Mediu", se precizeaza in documentul de presa al AFM.
Lista cu centrele de colectare care participa la programul de reinnoire a parcului auto national a fost publicata de Administratia Fondului de Mediu si poate fi consultata AICI.
AFM va emite 20.000 de tichete pentru Programul Rabla din acest an, dintre care 17.000 pentru persoane fizice si 3.000 de tichete pentru persoanele juridice si institutiile publice. Pe de alta parte,Ghidul de finantare a Programului prevede ca, in prima etapa, vor fi distribuite maximum 25% din numarul total de tichete, in functie de numarul masinilor mai vechi de 10 ani din parcurile auto judetene.
In acelasi document se precizeaza ca repartizarea tichetelor valorice nu va fi egala in fiecare judet. Astfel, potrivit unei liste publicate recent de AFM, cele mai multe tichete au fost repartizate in Municipiul Bucuresti (549), in timp ce in judetul Calarasi au fost distribuite doar 36 de vocuhere.
AFM atentioneaza ca sunt interzise:
- transferul si schimbul de tichete distribuite de catre AFM intre colectorii validati
- transferul si schimbul de tichete intre punctele de lucru apartinand aceluiasi colector validat, fara acordul prealabil al AFM
"Consumarea tichetelor primite initial este o conditie obligatorie pentru depunerea unei cereri de suplimentare a acestora, atat pentru persoanele fizice, cit si pentru persoanele juridice si operatorii economici fara personalitate juridica", informeaza sursa citata, adaugand ca distribuirea tichetelor solicitate se face din stocul disponibil la nivel national pentru persoanele fizice, pana la epuizarea acestuia, si in limita stocului alocat de catre AFM proprietarilor persoane juridice si operatori economici fara personalitate juridica.
In baza cererii de distribuire depuse, AFM poate distribui cel mult 200 de tichete la fiecare cerere de suplimentare, se mai precizeaza in documentul de presa.
O lista completa cu numarul de tichete valorice distribuite pe fiecare judet este disponibila AICI.
Conform ghidului de finantare, pentru cumpararea unui autovehicul nou se va utiliza un singur tichet valoric, fata de 3 tichete cate se foloseau in trecut. Totusi, tichetele vor fi transferabile, deoarece analizele au aratat ca, daca nu ar exista transferabilitatea tichetelor Rabla, ar rezulta un blocaj pe piata in ceea ce priveste innoirea parcului auto. "Exista judete cu potential mai mic de achizitie de masini noi, dar cu multe masini vechi, precum si judete cu potential de achizitie de masini noi mare si in crestere", preciza AFM in urma cu doar cateva luni.
Pe de alta parte, chiar daca se acorda un singur tichet, valoarea acestuia este mai mare, de la 3.800 cat a fost in anii trecuti, la 6.500 lei, adica 1.500 de euro. Mai mult decat atat, la cuantumul primei de casare se adauga un eco-bonus in valoare de 500 lei in urmatoarele cazuri:
- la achizitionarea unui autovehicul nou, incadrat in norma de poluare Euro 6;
- la achizitionarea unui autovehicul nou, al carui motor genereaza o cantitate de emisii de CO2 mai mica de 100 g/km;
- la achizitionarea unui autovehicul nou, cu sistem de propulsie hibrid.
"La achizitionarea unui autovehicul de acest tip, se poate acorda, pe langa prima de casare, o reducere in cuantum de maximum 1.000 lei, rezultata prin cumulul a cel mult doua eco-bonusuri", se arata in documentul citat.
Ce acte sunt necesare la predarea autovehiculului uzat?
Conform ghidului de finantare, in cadrul programului poate participa orice persoana fizica domiciliata sau rezidenta in Romania, care detine calitatea de proprietar, are indeplinite obligatiile de plata a taxelor, impozitelor si contributiilor catre bugetul local si intentioneaza sa dobandeasca tichetul valoric si documentele aferente in scopul achizitionarii unui autovehicul nou prin program.
Proprietarul se poate prezenta la oricare colector validat in vederea predarii autovehiculului uzat in custodia acestuia, iar dosarul de participare va cuprinde urmatoarele documente:
- actul care ii atesta identitatea si domiciliul sau resedinta in Romania, eliberat de catre autoritatile romane, in termen de valabilitate, in original si in copie;
- certificatul de inmatriculare a autovehiculului uzat, in original si in copie legalizata;
- cartea de identitate a autovehiculului uzat, in original si in copie legalizata;
- actul doveditor eliberat de catre serviciul public comunitar regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor competent teritorial, in original, pentru cazul in care din certificatul de inmatriculare sau cartea de identitate a autovehiculului uzat, nu rezulta anul fabricatiei, anul primei inmatriculari in Romania si/sau categoria autovehiculului uzat;
- certificatul de atestare fiscala privind impozitele si taxele locale si alte venituri ale bugetului local, eliberat de catre autoritatea publica locala in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta proprietarul si este inregistrat fiscal autovehiculul uzat, in termen de valabilitate la data inscrierii, in original; din acesta trebuie sa rezulte ca autovehiculul uzat care face obiectul introducerii in program se afla inregistrat pe numele proprietarului in evidentele fiscale ale autoritatii publice locale emitente, iar proprietarul nu are obligatii de plata la bugetul local.
In ghid se precizeaza, de asemenea, ca, in cazul unor situatii particulare, in afara documentelor de mai sus, proprietarul prezinta producatorului validat urmatoarele documente, dupa caz:
- certificatul de mostenitor sau, in situatia succesiunii pe cale judecatoreasca, sentinta civila, in original si in copie legalizata;
- decizia emisa de catre autoritatea tutelara competenta teritorial, in original si in copie legalizata, in cazul mostenitorului/comostenitorului minor, din care sa rezulte ca reprezentantul legal al minorului, parinte sau tutore, este expres mandatat sa actioneze si sa incheie acte juridice in cadrul programului, in numele, pe seama si in interesul minorului;
- decizia emisa de catre autoritatea tutelara competenta teritorial, in original si copie legalizata, in cazul persoanei pusa sub interdictie sau a persoanei asupra careia a fost instituita curatela;
- certificatul de casatorie sau orice act administrativ eliberat de catre autoritatea competenta material si teritorial, care atesta schimbarea/modificarea numelui si/sau prenumelui, in original si in copie legalizata;
- documentul, in original si copie, care atesta schimbarea/modificarea adresei de domiciliu sau de resedinta, eliberat de catre autoritatea competenta material si tertorial, in situatia in care adresa de domiciliu ori de resedinta inscrisa in actul de identitate difera fata de adresa inscrisa in certificatul de inmatriculare si cartea de identitate a autovehiculului uzat;
- imputernicirea notariala, inclusiv in copie, prin care proprietarul mandateaza o alta persoana sa procedeze in numele, pe seama si in interesul sau, situatie in care se va prezenta si actul care atesta identitatea si domiciliul sau resedinta in Romania a persoanei imputernicite, eliberat de catre autoritatile romane, in termen de valabilitate, in original si in copie.
Atentie! Beneficiarul va utilizata tichetul valoric in termen de cel mult 45 zile de la eliberarea sa de catre colectorul validat, fara a se depasi insa, data de 20 noiembrie a anului in care se desfasoara programul. In cazul in care proprietarul nu utilizeaza tichetul in termenul si pana la data mentionate, acesta nu va mai avea dreptul de a beneficia de prima de casare.
In plus, pentru evitarea traficului cu tichete valorice, s-a decis ca termenul in care proprietarul unui autovehicul obtine certificatele de distrugere, de radiere si tichetul sa fie de maxim 10 zile.
In ceea ce priveste persoanele juridice, sunt eligibile in cadrul programului urmatoarele:
- unitatea administrativ-teritoriala;
- unitatea sau institutia de invatamant, de stat sau privata;
- institutia publica, inclusiv institutul de cercetare-dezvoltare infiintat ca institutie publica;
- organizatia neguvernamentala;
- unitatea apartinand unui cult religios recunoscut in Romania;
- operatorul economic, inclusiv institutul de cercetare-dezvoltare care isi desfasoara activitatea in regim economic.
----
Toate informatiile referitoare la Rabla 2013 sunt disponibile pe site-ul AFM sau in Ghidul de finantare, disponibil AICI.
Avocatnet.ro si Porsche Inter Auto au lansat sectiunea Ghid Auto, care poate fi vizitata aici.
Comentarii articol (3)