Memorandumul cu tema "Implementarea Cardului national de asigurari sociale de sanatate" a fost aprobat de Guvern inca din anul 2010, atunci cand au fost stabilite masurile si responsabilitatile concrete ale Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si Ministerului Sanatatii, precum si termenele limita de realizare a activitatilor necesare producerii si distriburii cardurilor nationale de asigurari sociale de sanatate, se precizeaza in Raportul privind verificarea implementarii cardului national de asigurari sociale de sanatate realizat de corpul de control al premierului la C.N. Imprimeria Nationala S.A., CNAS si MS.
In baza memorandumului de acum 3 ani, activitatea de producere efectiva a cardurilor trebuia sa inceapa in luna ianuarie 2011, ritmul preconizat de emitere a acestora fiind de aproximativ 1.000.000 de carduri pe luna. "Ca urmare, avand in vedere numarul de 18,5 milioane de asigurari la care se face referire in Memorandum, implementarea la nivel national a cardului national de asigurari sociale de sanatate trebuia realizata intr-un interval de aproximativ 18-19 luni", se puncteaza in raportul Guvernului.
Totusi, acest lucru nu s-a intamplat, iar in raportul de control al Executivului se arata ca nici macar nu s-a inceput producerea efectiva a cardului national de sanatate.
De fapt, conform raportului, niciuna din cele 15 masuri prevazute in graficul de activitati anexat Memorandumului aprobat in 2010 nu a fost realizata integral in termen, o parte din activitati au fost aduse la indeplinire cu mari intarzieri, iar altele nu au mai fost executate deloc.
Presedintele CNAS, unul dintre "vinovati"
Potrivit raportului citat, unul dintre persoanele responsabile de intarzieri, precum si de faptul ca asiguratii nu si-au primit pana acum cardul national de sanatate este presedintele CNAS, Lucian Duta. "Prin aprobarea in sedinta de Guvern a Memorandumului, domnul Nicolae Lucian Duta, in calitate de presedinte al CNAS, si-a asumat realizarea masurilor stabilite, activitati devenite sarcini de serviciu, angajandu-se, in numele CNAS, pentru executarea acestora in termenele devenite, astfel, obligatorii", se mentioneaza in raport.
Cu toate acestea, insa, Lucian Duta nu a indeplinit niciuna dintre atributiile asumate. Mai exact, dupa cum se precizeaza in raportul Executivului, presedintele CNAS nu a intreprins masurile necesare elaborarii, in termen, a caietului de sarcini privind solutia informatica a cardului national de asigurari sociale de sanatate si a emis cu o intarziere de 7 luni Ordinul privind specificatiile informatice ale sistemului national al cardurilor nationale de asigurari sociale de sanatate.
Aceste intarzieri au determinat, in final, neimplementarea, pana la finele anului 2012, a proiectului privind realizarea sistemului national al cardurilor de sanatate si au produs diverse consecinte de ordin financiar pentru Imprimeria Nationala. Concret, potrivit raportului Executivului, Lucian Duta nu si-a indeplinit atributiile de serviciu si obligatiile asumate prin Memorandumul aprobat acum 3 ani, fapt ce a condus, totodata, la privarea sistemului de asigurari sociale de sanatate din Romania de un instrument important de control al operatiunilor privind raportari si decontari din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate ale serviciilor medicale prestate.
In consecinta, Corpul de control al premierului va sesiza organele de urmarire penala, adica DNA, in legatura cu operatiunile sau actele ilicite constatate in urma verificarilor realizate, urmand ca organul de urmarire penala sau instanta de judecata sa hotarasca asupra existentei sau inexistentei infractiunii respective si asupra vinovatiei.
Textul integral al raportului realizat de corpul de control al premierului este disponibil in fisier atasat.
Cardul de sanatate era "obligatoriu" din 1 ianuarie 2013
Amintim ca, potrivit Hotararii de Guvern nr. 900/2012, cardul national de sanatate, document ce urma sa inlocuiasca adeverinta de asigurat, trebuia sa devina obligatoriu din 1 ianuarie 2013 (subiectul a fost tratat pe larg AICI). Cu toate acestea, asiguratii nu au intrat in posesia cardului pana la data mentionata, motiv pentru care cardul NU este folosit.
Concret, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) mentiona, la inceputul anului 2013, ca distribuirea cardurilor electronice de asigurari de sanatate se va face pe masura producerii si personalizarii lor, pe judete si pe fiecare medic de familie, in prima parte a anului 2013. Aceasta in conditiile in care in HG nr. 900/2012 se arata ca distribuirea documentului se face inca din 10 septembrie 2012.
Important! In momentul de fata, dovada calitatii de asigurat se face cu adeverinta eliberata de angajator, pentru persoanele angajate, adeverinta de asigurat eliberata prin grija casei de asigurari la care este inscris asiguratul sau documentul rezultat prin accesarea de catre furnizorii aflati in relatii contractuale cu casele de asigurari de sanatate.
Comentarii articol (11)