Ordonanta Guvernului nr. 14/2013 privind reglementarea unor masuri fiscal bugetare pentru suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente corectiilor financiare aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislatia din domeniul achizitiilor publice a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 472, din 30 iulie 2013.
Noile reglementari se aplica beneficiarilor de fonduri europene, institutii publice locale, respectiv comunele, orasele, municipiile, sectoarele municipiului Bucuresti, judetele, municipiul Bucuresti, institutiile publice din subordinea acestora, cu personalitate juridica, indiferent de modul de finantare a activitatii acestora, din cadrul Programului operational regional 2007-2013, pana la sfarsitul perioadei de implementare a programului.
Care sunt corectiile financiare suportate de la bugetul de stat?
Potrivit actului normativ, care urmeaza sa intre in vigoare pe 2 august, vor fi suportate de la bugetul de stat corectiile financiare prevazute de OUG nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene, dupa cum urmeaza:
- creantele bugetare rezultate din corectiile financiare si sumele de recuperat rezultate in urma stabilirii corectiilor,
- sumele rezultate sau care vor rezulta din reducerile procentuale,
- sumele recuperate atat in cazul proiectelor finalizate, care la data intrarii in vigoare a OG nr. 14/2013 sunt contestate sau in litigiu, cat si in cazul proiectelor aflate in implementare la data intrarii in vigoare a actului normativ.
Concret, corectiile mentionate mai sus se aplica numai in cazul contractelor de achizitie publica:
- a caror procedura de atribuire a fost initiata inainte de 10 iunie 2011 de beneficiari, care a facut obiectul verificarii Unitatii pentru coordonarea si verificarea achizitiilor publice (UCVAP)/compartimentelor de verificare a achizitiilor publice (CVAP) si pentru care nu exista un aviz consultativ emis de acestea;
- a caror procedura de atribuire a fost initiata in perioada 10 iunie 2011 – 1 octombrie 2011, care a facut obiectul verificarii UCVAP/CVAP si pentru care a fos tinscrisa opinia “fara observatii” de catre acestea;
- a caror procedura de atribuire a fost initiata incepand cu data de 1 octombrie 2011, pentru care documentatia de atribuire a fost evaluata si aprobata de ANRMAP in conformitate cu atributiile sale.
In schimb, bugetul de stat NU va suporta corectiile financiare pentru contractele finantate din fonduri europene din cadrul Programului operational regional:
a) asupra carora au fost formulate sesizari catre ANI, DLAF si/sau organele de urmarire penala pentru suspiciune de frauda, tentativa de frauda sau conflict de interese, pentru care instantele judecatoresti, prin hotarari definitive, au stabilit savarsirea unei fapte penale;
b) asupra carora au fost formulate sesizari catre ANI, DLAF si/sau organele de urmarire penala pentru suspiciune de frauda, tentativa de frauda sau conflict de interese pana in momentul solutionarii definitive de catre organele competente, carora le-a fost inaintata sesizarea sau pana la solutionarea definitiva a cauzei de catre instantele judecatoresti, prin care se stabileste inexistenta unei fapte penale;
c) in situatia in care corectiile financiare si/sau creantele bugetare stabilite prin note de constatare a neregulilor si de stabilire a corectiilor financiare, precum si sumele rezultate din aplicarea reducerilor procentuale au fost mentinute de instantele judecatoresti in sarcina beneficiarilor prin hotarari definitive.
Cum se obtin corectiile financiare?
Potrivit noilor reglementari, beneficiarii de fonduri europene trebuie sa solicite corectii financiare pentru abaterile de la legislatia privind achizitiile publice, care urmeaza sa fie solutionate de Ministerul Dezvoltarii in ordinea inregistrarii acestora, cu incadrarea in sumele alocate prin legile bugetare anuale cu aceasta destinatie, pe intreaga perioada de implementare a Programului operational regional.
Mai exact, beneficiarii transmit solicitarile privind corectiile financiare, Autoritatii de management a Programului operational regional din cadrul Ministerului Dezvoltarii, precizeaza actul normativ. Dupa aceea, autoritatea de management le verifica si le supune aprobarii conducerii autoritatii. In urma deciziei conducerii autoritatii de management, ordonatorul principal de credite dispune:
a) incetarea executarii creantelor bugetare precum si comunicarea acesteia catre organele fiscale competente;
b) Autoritatii de management a Programului operational regional sa solicite organelor fiscale competente restituirea in conturile de recuperare debite ale Autoritatii de management a sumelor recuperate de la beneficiari netransferate pana la data primirii comunicarii prevazute la lit. a);
c) stingerea debitelor aferente beneficiarilor din registrul debitorilor;
d) plata catre beneficiar a sumelor recuperate deja de catre Autoritatea de management a Programului operational regional de la acesta.