Incepand cu anul scolar 2013-2014, proportia mediei celor patru ani de gimnaziu va fi de 25% in media finala pentru admiterea in invatamantul liceal, se arata in Ordinul Ministerului Educatiei Nationale nr. 4925/2013 privind organizarea si desfasurarea admiterii in invatamantul liceal de stat pentru anul scolar 2014-2015, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 570, din 6 septembrie 2013.
Astfel, proportia mediei a fost redusa substantial, in conditiile in care pana acum era de 50%.
In acelasi timp, dupa cum stabileste noul act normativ, media obtinuta la Evaluarea Nationala din clasa a VIII-a (examenul de capacitate, n.red.) va avea o pondere mai mare in calculul mediei finale, respectiv 75%, fata de 50% cat era pana acum.
"Media de admitere, pe baza careia se realizeaza inscrierea in clasa a IX-a a absolventilor invatamantului gimnazial, se calculeaza ca medie ponderata intre media generala la evaluarea nationala sustinuta de absolventii clasei a VIII-a, care are o pondere de 75%, si media generala de absolvire a claselor a V-a-a VIII-a, care are o pondere de 25% in calculul mediei de admitere", se mentioneaza in Ordinul MEN intrat deja in vigoare.
Motivele schimbarii modalitatii de calcul
Potrivit unui document al Ministerului Educatiei Nationale, dat vineri publicitatii, decizia vine in urma analizei datelor inregistrate la finalul clasei a VIII-a, ce au relevat diferente notabile intre mediile, mai mari, obtinute de elevi in scoala, pe parcursul gimnaziului, si mediile, mai mici, obtinute de acestia la Evaluarea Nationala. Cele mai multe situatii (59,52% din unitatile de invatamant) releva diferente de 2 pana la 2,5 puncte intre felul in care au fost evaluati elevii pe parcursul gimnaziului si media de la evaluarea nationala a acestora.
Mai exact, ruptura intre cele doua tipuri de evaluare a fost identificata in 25 de judete: Iasi, Sibiu, Brasov, Arges, Giurgiu, Bacau, Constanta, Dambovita, Maramures, Alba, Vaslui, Bistrita-Nasaud, Mehedinti, Salaj, Tulcea, Bihor, Arad, Teleorman, Satu-Mare, Covasna, Dolj, Harghita, Calarasi, Botosani si Ialomita.
In alte 6 judete (Valcea, Mures, Timis, Hunedoara, Caras-Severin, Olt), diferentele sunt si mai mari, depasind 2,5 puncte.
"O situatie considerata acceptabila, respectiv un raport de 1,5 pana la 2 puncte intre mediile pe ciclul gimnazial si cele la Evaluarea Nationala, se inregistreaza in judete precum Gorj, Suceava, Vrancea, Ilfov, Prahova, Cluj, Buzau, Galati si Neamt (reprezentand 21,42% din totalul unitatilor de invatamant, la nivel de tara)", mentiona MEN vineri.
Conform datelor publicate de institutie, doar Bucurestiul si judetul Braila inregistreaza un raport normal intre evaluarea la clasa si Evaluarea Nationala, dar reprezinta doar 4,76% din totalul judetelor. O situatie ingrijoratoare o reprezinta si faptul ca 35.000 de elevi, din totalul celor care au participat la Evaluarea Nationala, nu au reusit sa obtina minim 5.
"O parte a elevilor se incadreaza in sfera analfabetismului functional. De asemenea, abandonul scolar este un fenomen intalnit mai ales la trecerea de la invatamantul gimnazial la cel liceal si este direct proportional cu esecul scolar inregistrat in urma Evaluarii Nationale", puncteaza sursa citata.
Toate masurile adoptate de ministrul Educatiei au fost discutate si agreate cu partenerii sociali - sindicatele reprezentative, asociatiile de parinti.
Ordinul MEN care prevede modificarea admiterii in invatamantul liceal va fi disponibil in curand in sectiunea noastra de Legislatie.
Comentarii articol (4)