Cetatenii isi pot ridica pasaportul de la oricare dintre centrele insarcinate cu eliberarea si evidenta pasapoartelor, indiferent de locul unde depun cererea de eliberare a documentului de calatorie, sau pot cere sa le fie expediat la domiciliu, daca suporta cheltuielile de expeditie aferente, conform unei Hotarari de Guvern publicate luni in Monitorul Oficial.
Hotararea Guvernului nr. 1087/2013 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate, aprobate prin HG nr. 94/2006 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 4 din 6 ianuarie 2014, data la care a intrat in vigoare. Aceasta hotarare a fost adoptata de Guvern, in sedinta din 11 decembrie 2013, fiind propusa de Ministerul Afacerilor Interne, in dezbatere publica, pe site-ul propriu, la inceputul lunii septembrie 2013.
Conform noii HG, pasaportul poate fi ridicat de la orice serviciu public comunitar pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple, respectiv de la orice reprezentanta diplomatica a Romaniei in strainatate, pentru care opteaza solicitantul, indiferent de locul unde s-a depus cererea de eliberare a documentului de calatorie.
In plus, pasaportul simplu electronic va putea fi expediat la domiciliul titularului, sau, dupa caz, la domiciliul persoanei care a formulat cererea, daca aceasta suporta cheltuielile de expeditie aferente.
De la inceputul lunii septembrie 2013,
taxele pentru eliberarea pasapoartelor au fost marite, dupa ce a intrat in vigoare
OG nr. 25/2013, subiect despre care AvocatNet.ro a scris mai multe
AICI.
Multe proceduri se simplifica
Potrivit HG nr. 1087/2013, cererile pentru eliberarea pasapoartelor se vor putea depune doar la serviciile publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple in a caror raza de competenta au domiciliul sau, dupa caz, resedinta, iar in strainatate, la misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei.
De asemenea, rezolvarea cererilor pentru eliberarea pasaportului simplu electronic, cu mentionarea tarii de domiciliu, depuse la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei, revine serviciilor publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple pe a caror raza titularul a avut ultimul domiciliu sau, dupa caz, resedinta.
Conform actului normativ, pentru eliberarea pasapoartelor simple electronice, ramane in vigoare termenul de 30 de zile lucratoare, in cazul celor depuse in tara, si de 90 de zile lucratoare, pentru cele depuse in strainatate.
De asemenea, pasapoartele neridicate se pastreaza pe intreaga perioada de valabilitate a acestora, se mai mentioneaza in noua HG.
Se elimina fotocopierea documentelor de catre solicitant
Noul act normativ elimina fotocopiile documentelor, ca urmare a faptului ca originalele acestor acte vor fi scanate cand se depune cererea, astfel ca vor putea fi restitutite cetateanului, potrivit HG nr. 1087/2013. Documentele care se depun pentru solicitarea pasaportului simplu electronic sunt cartea de identitate, aflata in termen de valabilitate, dovada achitarii taxelor si tarifelor de emitere a pasaportului, completate pe numele titularului si pasaportul anterior, daca exista.
Conform noului act normativ, modificarile si completarile Normelor metodologice vizeaza armonizarea dispozitiilor acestora si a hotararilor judecatoresti ramase definitive pentru procesele incepute cu data de 15 februarie 2013 cu Codul civil care a intrat in vigoare la 15 februarie 2013, anterior acestei date fiind vorba despre hotarari definitive si irevocabile. Armonizarea reprezinta includerea in categoria documentelor necesare a fi prezentate de solicitanti.
Pasaportul minorului in care se mentioneaza un nou stat de domiciliu poate fi eliberat numai cu acordul celuilalt parinte
Potrivit HG nr. 1087/2013, in situatia in care se schimba domiciliului minorului la unul dintre parinti, documentul de calatorie cu mentionarea statului de domiciliu va putea fi eliberat numai cu acordul dat de celalalt parinte in ceea ce priveste schimbarea domiciliului minorului. In plus, acceptarea duplicatelor de pe procurile speciale sau declaratiile privind acordul celuilalt parinte referitor la eliberarea documentului de calatorie pentru minor ar putea fi decisa la emiterea pasaportului simplu electronic in cazul copiilor care nu au implinit varsta de 14 ani. Aceasta prevedere ar fi aplicabila procurilor sau declaratiilor celuilalt parinte, autentificate si eliberate incepand cu data de 1 ianuarie 2013.
Documentele eliberate anterior, in original, vor putea fi folosite in continuare, pe intreaga perioada de valabilitate, cu obligatia de a obtine din nou documentele, de aceasta data dupa noua procedura.
Comentarii articol (0)