Normele de aplicare a impozitului de 1,5% pe constructiile speciale au fost publicate in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 384 din data de 23 mai 2014, cand au intrat in vigoare, fiind aprobate prin HG nr. 421/2014. Mai exact, prin aceasta HG au fost modificate si completate Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin HG nr. 44/2004.
Persoanele juridice trebuie sa plateasca, incepand cu 1 ianuarie 2014, un impozit de 1,5% pentru constructiile neimpozitate, conform OUG nr. 102/2013, care a fost publicata in Monitorul Oficial in 15 noiembrie 2013. Acest impozit a fost denumit de catre mediul de afaceri "taxa pe stalp", pentru ca permite taxarea oricarui tip de imobil, in anumite conditii.
Contribuabilii trebuie sa calculeze si sa declare impozitul pe constructii, pana la data de 25 mai, inclusiv, a anului pentru care se datoreaza impozitul. Plata se efectueaza in doua rate egale, pana la data de 25 mai si cea de 25 septembrie, inclusiv, a anului pentru care trebuie achitat. In conditiile in care in acest an 25 mai a fost duminica, ei pot sa-si indeplineasca aceasta obligatie, pentru prima data, pana pe 26 mai 2014, adica astazi.
Pentru a putea implementa noul impozit, care a iscat numeroase discutii intre consultantii fiscali si contabili, guvernantiii au lansat in dezbatere publica pe 8 mai, un proiect de hotarare de Guvern pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, care cuprinde implicit si normele privind punerea in practica a acestui impozit.
Guvernul a aprobat, in sedinta din 20 mai, proiectul de hotarare privind normele de aplicare a impozitului pe constructii speciale de 1,5%, iar acest document, respectiv HG nr. 421/2014 a fost publicat in Monitorul Oficial din 23 mai 2014.
Ce tip de constructii vor fi impozitate?
In OUG nr. 102/2013 se subliniaza ca persoanele juridice vor trebui sa achite noul impozit pentru constructiile prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin HG nr. 2.139/2004, respectiv unele dintre urmatoarele:
- centrale hidroelectrice, centrale termoelectrice si nuclearo – electrice;
- statii si posturi de transformare, statii de conexiuni;
- piste si platforme;
- sonde de titei, gaze si sare;
- rampe de incarcare – descarcare;
- cosuri de fum si turnuri de racire;
- iazuri pentru decantarea sterilului, helestee, iazuri, bazine;
- ecluze si ascensoare;
- baraje, jgheaburi pentru piscicultura;
- infrastructura transport feroviar, infrastructura drumuri: alei, strazi, autostrazi, cu toate accesoriile necesare (trotuare, borne, semne de circulatie, marcaje, etc), linii si cabluri aeriene de telecomunicatii (stalpi, circuite, cabluri, traverse, console);
- platforme, turnuri si piloni metalici pentru antene de radiofonie, telefonie mobila, radio, tv;
- constructii pentru transportul energiei electrice;
- lacuri artificiale de acumulare si canale de irigatii.
Conform OUG-ului din noiembrie 2013, impozitul pe constructiile speciale se calculeaza prin aplicarea unei cote de 1,5% asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor mentionate la art. 29634 din Codul fiscal din care se scade:
- valoarea cladirilor, inclusiv valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta, pentru care se datoreaza impozit pe cladiri, potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal, de catre contribuabil sau proprietar, dupa caz;
- valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru constructiile, aflate sau care urmeaza sa fie trecute in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale;
- valoarea constructiilor din subgrupa 1.2.9. "Terase pe arabil, plantatii pomicole si viticole" din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 2.139/2004, cu modificarile ulterioare.
In plus, deducerea valorii lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta, se justifica cu documentatia corespunzatoare care atesta comunicarea acestei valori catre proprietar, se subliniaza in OUG nr. 102/2013.
Potrivit HG nr. 421/2014, prin valoarea constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, se intelege valoarea evidentiata contabil in soldul conturilor corespunzatoare constructiilor, fara a lua in considerare constructiile inregistrate in conturi in afara bilantului, conform regulilor contabile aplicabile.
In plus, pentru determinarea bazei impozabile, contribuabilii nu includ valoarea "imobilizarilor corporale in curs de executie" evidentiate potrivit reglementarilor contabile aplicabile si nici valoarea aferenta unor constructii aflate in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, inregistrate in conturi corespunzatoare constructiilor, potrivit legii, se mentioneaza in actul normativ.
De asemenea, conform recentei HG, pentru determinarea bazei impozabile, corelat cu reglementarile in vigoare pentru determinarea impozitului pe cladiri, potrivit prevederilor titlului IX al Codului fiscal, contribuabilii vor avea in vedere urmatoarele reguli:
- din valoarea constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, nu se scade valoarea cladirilor prevazute la art. 250 din Codul fiscal, cu exceptia celor aflate sau care urmeaza sa fie trecute in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale;
- in cazul in care valoarea evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor este diferita de baza pentru determinarea impozitului pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX, valoarea care se scade este cea evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor;
- valoarea constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior include si valoarea constructiilor evidentiate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, in conturi de stocuri pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri;
- valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta este cea definita la pct. 54 alin. (1), (11) si (12) din Normele metodologice date in aplicarea art. 253 din Codul fiscal.
Totodata, in aplicarea prevederilor art. 29635 alin. (2) din Codul fiscal, deducerea valorii lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere se justifica in baza comunicarii catre locator potrivit pct. 54 alin. (1), (11) si (12) din Normele metodologice date in aplicarea art. 253 din Codul fiscal, se subliniaza in HG nr. 421/2014.
Pentru neplata, se pot datora penalitati si dobanzi de intarziere
Contribuabilii trebuie sa se inregistreze ca platitori de impozit pe constructii prin formularul 010, dupa care sa-l declare si sa-l plateasca prin formularul 100.
Bogdan Costea, expert contabil la Viboal Findex, a subliniat pentru AvocatNet.ro, intr-un articol publicat la inceputul lunii aprilie, ca, in cazul nedepunerii declaratiei 100 privind declararea impozitului de plata sau nedepunerii declaratiei 010 privind inregistrarea impozitului ca obligatie fiscala in vectorul fiscal al companiei, contribuabilii vor avea de achitat o amenda, iar in cazul neplatii vor datora si penalitati si dobanzi de intarziere.
In acelasi articol, Dan Schwartz, Managing Partner la RSM Scot, a completat ca acei contribuabilii care nu se inregistreaza si, prin urmare, nu declara si nu platesc impozitul pe constructii sunt pasibili de amenzi, penalitati si dobanzi de intarziere sau chiar sanctiuni penale in cazul in care neinregistrarea, nedeclararea si neplata au avut loc cu intentia/scopul de a frauda statul, respectiv de evaziune fiscala.
Conform Codului de procedura fiscala, persoanele juridice platesc amenzi intre 1.000 si 5.000 de lei, in cazul savarsirii urmatoarelor fapte:
- nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor de inregistrare fiscala sau de mentiuni;
- neindeplinirea la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege, a bunurilor si veniturilor impozabile sau, dupa caz, a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume, precum si orice informatii in legatura cu impozitele, taxele, contributiile, bunurile si veniturile impozabile, daca legea prevede declararea acestora;
- nerespectarea obligatiei inscrierii codului de identificare fiscala pe documente; mai exact, potrivit art. 73 din CPF, platitorii de impozite, taxe, contributii si alte sume datorate bugetului general consolidat au obligatia de a mentiona pe facturi, scrisori, oferte, comenzi sau pe orice alte documente emise codul de identificare fiscala propriu;
- nerespectarea de catre platitorii de salarii si venituri asimilate salariilor a obligatiilor privind completarea si pastrarea fiselor fiscale;
- neindeplinirea obligatiilor privind transmiterea la organul fiscal competent sau, dupa caz, la terte persoane a formularelor si documentelor prevazute de legea fiscala, altele decat declaratiile fiscale si declaratiile de inregistrare fiscala sau de mentiuni;
- nerespectarea de catre banci a obligatiilor privind furnizarea informatiilor si a obligatiilor de decontare;
- nerespectarea obligatiilor ce-i revin tertului poprit;
- nerespectarea obligatiei de comunicare a bunurilor imobile executate silit; concret, conform art 154, alin. 9 din CPF, biroul de carte funciara va comunica organelor de executare, la cererea acestora, in termen de 10 zile, celelalte drepturi reale si sarcini care greveaza imobilul urmarit, precum si titularii acestora, care vor fi instiintati de catre organul de executare si chemati la termenele fixate pentru vanzarea bunului imobil si distribuirea pretului;
- refuzul debitorului supus executarii silite de a preda bunurile organului de executare spre a fi sechestrate sau de a le pune la dispozitie acestuia pentru a fi identificate si evaluate.
De asemenea, pentru neachitarea la timp a taxelor, nivelul dobanzii este de 0,03% pentru fiecare zi de intarziere, de la 1 martie, conform OUG nr. 8/2014, care a modificat Codul de procedura fiscala.
In plus, nivelul penalitatii de intarziere este de 0,02% pentru fiecare zi de intarziere, potrivit Codului de procedura fiscala.
Comentarii articol (17)