Reglementarile privind activitatea zilierilor au fost modificate prin Legea nr. 18/2014, ce intra astazi in vigoare. Actul normativ actualizeaza, printre altele, modelul Registrului de evidenta a zilierilor, pe care angajatorii trebuiau sa il achizitioneze deja.
Mai exact, conform unui anunt facut de ITM Harghita pe site-ul propriu, modelul vechi al registrului de evidenta a zilierilor a putut fi utilizat numai pana in 16 iunie 2014, inclusiv. Incepand de astazi, se va utiliza noul model prevazut de Legea nr. 18/2014, pe care il puteti consulta in fisierul atasat.
Asadar, persoanele juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderile individuale sau intreprindere familiale care lucreaza cu zilieri trebuie sa achizitioneze in mod obligatoriu registrul, noile modele fiind disponibile inca din 1 iunie la mai multe ITM-uri din tara.
Potrivit informatiilor publicate de ITM Harghita si ITM Brasov, procedura de obtinere a registrului nu s-a modificat, astfel ca actele necesare eliberarii registrului de evidenta a zilierilor sunt:
- Cerere tip pentru eliberarea registrului
- Delegatie speciala pentru ridicarea registrului
- Copie CUI
- Copie act identitate persoana delegata
Puteti consulta modele ale acestor documente in fisiere atasate (actele sunt prelucrate de pe site-ul ITM Brasov).
"Registrul de evidenta a zilierilor este un document cu regim special si se comanda in baza actelor enumerate mai sus care se depun la sediul ITM", precizeaza ITM Brasov pe site-ul propriu.
In ceea ce priveste pretul achizitionarii unui astfel de registru, mai multe inspectorate de munca din tara anunta ca nici acesta nu a fost modificat, fiind in continuare in cuantum de 81,84 lei.
Important! Potrivit legislatiei, angajatorii care lucreaza cu zilierii trebuie sa intocmeasca in mod obligatoriu Registrul de evidenta a zilierilor, pe care il vor completa zilnic si il vor transmite lunar catre Inspectia Muncii.
"Beneficiarul are obligatia sa Inregistreze in Registrul de evidenta a zilierilor, in ordine cronologica, toti zilierii cu care are raporturi de munca. Registrul se intocmeste zilnic, exceptand perioadele in care nu se apeleaza la serviciile zilierilor. Beneficiarul va inainta lunar, pana cel tarziu la data de 5 a fiecarei luni, catre inspectoratul teritorial de munca unde isi are sediul un extras al Registrului de evidenta a zilierilor continand inregistrarile din luna precedenta", se mentioneaza in legislatie.
In plus, zilierii vor fi platiti doar daca semneaza in acest registru la sfarsitul zilei de lucru: "Dovada platii remuneratiei zilnice se face prin semnatura zilierului in Registrul de evidenta a zilierilor."
Angajatorii care nu respecta obligatiile si nu intocmesc un astfel de registru risca o amenda de 6.000 de lei, dupa cum se precizeaza in normele legale.
--
Tot incepand de astazi, tariful pe ora al zilierilor se va raporta la salariul minim la tara. Pentru salariatii angajati cu norma intreaga, durata normala a timpului de munca este de 8 ore pe zi si de 40 de ore pe saptamana. Ceea ce inseamna ca, in medie, numarul de ore lucrate intr-o luna este de aproximativ 170 de ore (acest numar poate varia, spre exemplu, in functie de zilele libere legale acordate intr-o luna). In momentul de fata, salariul de baza minim brut pe tara este in valoare de 850 de lei, astfel ca, pe ora, inseamna un tarif de circa 5 lei.
Noile dispozitii stabilesc, de asemenea, ca, in cazul unui accident soldat cu accidentarea zilierului, angajatorul va plati toate cheltuielile aferente ingrijirii medicale a acestuia. Mai mult decat atat, tot angajatorul va plati si costurile aferente inmormantarii zilierului, insa doar daca decesul se produce din vina sa.
"In situatia producerii unui eveniment care are ca urmare accidentarea/decesul zilierului, beneficiarul este obligat sa asigure cheltuielile necesare ingrijirilor medicale/inmormantarii din fonduri proprii, in cazul in care evenimentul s-a produs din vina beneficiarului", se arata in reglementarile ce urmeaza sa intre in vigoare.
Despre toate aceste schimbari aplicabile din 17 iunie puteti citi mai multe aici.