Impozitul forfetar este cuprins in Noul Cod fiscal, lansat recent in dezbatere publica de Ministerul Finantelor. Documentul redenumeste acest impozit in impozit specific unor activitati si reglementeaza domeniile de aplicare, formulele de calcul, precum si termenele de plata.
Autoritatile au incercat in repetate randuri sa introduca in legislatia fiscala impozitul forfetar, ultimul proiect de act normativ in acest sens fiind lansat in dezbatere publica in toamna anului 2013, insa acesta nu a fost aprobat pana acum. Documentul stabilea ca ar fi putut aplica impozitul forfetar hotelierii si alte IMM-uri din turism, service-urile auto, restaurantele, barurile si cafenele.
Cine ar putea plati impozitul specific inclus in Noul Cod fiscal?
Conform Noului Cod fiscal, contribuabilii care ar putea plati impozitul specific unor activitati sunt aceia care la data de 31 decembrie a anului precedent indeplinesc cumulativ mai multe conditii.
In primul rand, acestia vor trebui sa aiba inscrisa in actele constitutive, potrivit legii, ca activitate principala sau secundara una dintre urmatoarele activitati corespunzatoare codurilor CAEN:
- 4520-,,Intretinerea si repararea autovehiculelor”,
- 5510-,,Hoteluri si alte facilitati de cazare similare”,
- 5520-,,Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata”,
- 5530-,,Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere’’,
- 5590-,,Alte servicii de cazare”,
- 5610-,,Restaurante’’,
- 5621-,,Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente”,
- 5629-,,Alte servicii de alimentatie n.c.a.”,
- 5630-,,Baruri si alte activitati de servire a bauturilor”;
De asemenea, contribuabilii vor trebui sa realizeze, conform datelor din situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale, o cifra de afaceri anuala neta de pana la 50 milioane euro, echivalent in lei, sau sa detina active totale care nu depasesc echivalentul in lei a 43 milioane euro, calculate la cursul de schimb valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent celui pentru care se datoreaza impozitul.
O alta conditie care trebuie intrunita este ca persoanele juridice sa aiba o pondere, in total venituri, de peste 70%, a veniturilor obtinute din desfasurarea activitatilor corespunzatoare codurilor CAEN mentionate mai sus.
Noul Cod fiscal prevede ca la stabilirea acestor venituri, in functie de care se va determina ponderea de 70%, nu se vor lua in calcul:
- veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
- veniturile aferente costurilor serviciilor in curs de executie;
- veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale;
- veniturile din subventii;
- veniturile din provizioane si ajustari pentru depreciere sau pierdere de valoare;
- veniturile rezultate din restituirea sau anularea unor dobanzi si/sau penalitati de intarziere, care au fost cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil;
- veniturile realizate din despagubiri, de la societatile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii;
- veniturile aferente reducerilor comerciale acordate.
Printre conditiile pe care firmele trebuie sa le indeplineasca pentru a putea plati impozitul specific se numara si cele potrivit carora trebuie sa aiba un numar mediu anual de salariati mai mic de 250 si sa nu se afle in dizolvare, potrivit legii.
Cum se va aplica impozitul specific?
Potrivit Noului Cod fiscal, persoanele juridice romane care se infiinteaza in cursul anului, inclusiv contribuabilii nou-infiintati ca efect al unor operatiuni de reorganizare, si care au inscrisa in actele constitutive, ca activitate principala sau secundara una dintre activitatile corespunzatoare codurilor CAEN mentionate anterior ar putea plati impozitul specific, incepand cu anul urmator infiintarii.
In cazul in care, in cursul unui an, un contribuabil intra in inactivitate temporara inscrisa in Registrul Comertului sau in registrul tinut de instantele judecatoresti competente, dupa caz, acesta va ramane in sistemul de impunere specific si nu va mai datora impozitul specific incepand cu trimestrul urmator. Daca perioada de inactivitate va inceta in cursul anului, atunci contribuabilul va datora impozitul specific incepand cu trimestrul urmator celui in care inceteaza perioada de inactivitate.
De asemenea, reglementarile aflate in dezbatere publica stabilesc ca firmele, care au mai multe unitati, ar putea determina impozitul specific anual prin insumarea impozitului specific aferent fiecarei unitati calculat conform formulei corespunzatoare codului CAEN. Puteti consulta formulele de calcul pentru impozitul specific in functie de activitatile corespunzatoare codurilor CAEN in documentele atasate.
Dispozitiile citate mai prevad ca in cazul in care autoritatile competente retrag definitiv autorizatia tehnica/autorizatia de functionare a firmelor pentru toate activitatile corespunzatoare codurilor CAEN (eligibile pentru plata impozitului specific), acestea ar putea deveni platitoare de impozit pe profit incepand cu trimestrul urmator retragerii autorizatiei.
In acelasi timp, pentru contribuabilii care inceteaza sa existe in cursul anului, impozitul specific s-ar putea recalcula in mod corespunzator, prin impartirea impozitului specific anual la 365 zile calendaristice si inmultirea cu numarul de zile aferent perioadei fiscale corespunzatoare fiecarui contribuabil, luand in considerare, daca este cazul, si modificarea impozitului specific in cursul anului, se mentioneaza in proiectul de act normativ.
In situatia in care, in cursul unui an, intervin modificari datorate inceperii unei alte activitati corespunzatoare codurilor CAEN, precum si in cazul in care in cursul anului se infiinteaza o noua unitate, incepand cu trimestrul urmator acestor modificari, contribuabilii urmeaza sa recalculeze, in mod corespunzator, impozitul specific aferent perioadei ramase din an.
Impozitul specific se plateste pana la data de 25 a lunii urmatoare trimestrului pentru care este datorat
Noul Cod fiscal prevede ca declararea si plata impozitului specific s-ar putea efectua trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care datoreaza impozitul. Suma de plata va reprezenta o patrime din impozitul specific anual.
Exceptie de la aceasta regula ar putea face insa contribuabilii care inceteaza sa existe in cursul anului. Astfel, acestia urmeaza sa declare si sa plateasca impozitul specific pana la data incheierii perioadei impozabile, potrivit legii, luand in calcul, daca este cazul, si impozitul specific declarat si platit in trimestrele anterioare.
Totodata, Noul Cod fiscal prevede reguli de aplicare si pentru contribuabilii care doresc sa isi schimbe sistemul de impozitare.
Mai exact, persoanele juridice platitoare de impozit pe profit/impozit pe veniturile microintreprinderilor urmeaza sa comunice organelor fiscale teritoriale aplicarea impozitului specific, pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul specific.
In cazul in care, la data de 31 decembrie, inclusiv, firmele nu mai indeplinesc conditiile obligatorii pentru plata impozitului specific, atunci vor comunica organelor fiscale teritoriale iesirea din acest sistem de impunere, pana la data de 31 martie inclusiv a anului urmator.
Aplicarea impozitului specific in cazul realizarii si altor venituri
Reglementarile aflate in dezbatere publica stabilesc ca in situatia in care, in cursul anului, contribuabilii desfasoara si alte activitati decat cele corespunzatoare codurilor CAEN (eligibile pentru plata impozitul specific), acestia ar putea datora un impozit specific de 3%, aplicat asupra diferentei dintre totalul veniturilor realizate din aceste activitati si veniturile eligibile pentru plata impozitului specific.
In cazul contribuabililor care desfasoara activitati prin intermediul unui complex hotelier, si care realizeaza venituri si din desfasurarea altor activitati decat cele corespunzatoare complexului hotelier, acestia ar putea datora impozit specific tot de 3% la diferenta dintre totalul veniturilor realizate din aceste activitati si veniturile eligibile pentru plata impozitului specific si daca este cazul, a celor aferente desfasurarii activitatilor corespunzatoare codurilor CAEN 4520 – „Intretinerea si repararea autovehiculelor”.
Noul Cod fiscal prevede ca veniturile din alte activitati luate in calcul sunt cele de la 31 decembrie a anului respectiv.
Declararea si plata impozitului specific, in cazul realizarii si altor venituri, s-ar putea efectua anual pana la data de 25 martie inclusiv a anului urmator celui pentru care se datoreaza impozitul.
Prin exceptie de la aceasta regula:
- contribuabilii care inceteaza sa existe in cursul anului si care realizeaza si alte venituri, ar putea avea obligatia de a declara si plati impozitul specific pana la data incheierii perioadei impozabile, potrivit legii;
- contribuabilii care intra in cursul unui an in inactivitate temporara inscrisa in Registrul Comertului sau in registrul tinut de instantele judecatoresti competente, vor avea obligatia de a declara si plati impozitul specific, corespunzator veniturilor din alte activitati inregistrate in perioada din an in care si-au desfasurat activitatea, pana la data de 25 a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza impozitul specific.
In documentele atasate puteti consulta formulele de calcul a impozitului specific anual pentru fiecare activitate corespunzatoare codurilor CAEN (eligibile pentru plata impozitului specific). Acestea sunt preluate de pe site-ul MFP, unde puteti consulta proiectul Noului Cod fiscal si al Noului Cod de procedura fiscala.
AvocatNet.ro analizeaza prevederile introduse de noile Coduri fiscale. Urmariti tag-ul Noile coduri fiscale rescrise ca sa aflati toate noutatile pe care le aduc cele doua coduri. Cititi AICI toate articolele publicate pana acum despre acest subiect.