Prin Hotararea Consiliului superior al Camerei Consultantilor Fiscali nr. 7/2014, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 628 din 27 august 2014 si care a intrat in vigoare la data publicarii, a fost aprobat Regulamentul pentru organizarea examenului de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent.
In prezent exista un regulament pentru organizarea examenului pentru consultantii fiscali, fiind aprobat prin Hotararea CCF nr. 4/2007, insa nu exista unul si pentru examenul destinat consultantilor fiscali asistenti. Aceasta intrucat notiunea de consultant fiscal asistent a fost introdusa prin OUG nr. 8/2014, care a modificat OG nr. 71/2001 privind organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala.
In plus, reglementarile de la acea data au stabilit ca pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal este nevoie de o experienta profesionala de minimum 5 ani, dintre care minimum 3 trebuie sa fie in una sau mai multe activitati.
Avand in vedere aceste aspecte, prin Hotararea CCF nr. 7/2014 au fost introduse noi conditii, pe langa cele existente, pentru cei care vor sa obtina calitatea de consultant fiscal si de asemenea, au fost stabilite regulile de desfasurare a examenului pentru consultantii fiscali asistenti.
Astfel, cei care vor sa devina consultanti fiscali trebuie sa aiba o experienta profesionala de minimum 5 ani, dintre care minimum 3 ani in una sau mai multe dintre urmatoarele activitati:
- elaborarea, avizarea, aprobarea sau aplicarea legislatiei fiscale;
- administrare fiscala;
- elaborarea sau aplicarea reglementarilor contabile;
- activitate financiar-contabila;
- activitate didactica universitara in domeniul finantelor publice, fiscalitate, politici fiscale si bugetare, contabilitate financiara, finantele institutiilor publice;
- activitate de consultant fiscal asistent;
Pana acum, legislatia nu prevedea expres ca din cei cinci ani, minimum trei trebuie sa fie in anumite activitati.
In plus, noile dispozitii stabilesc mai clar ca persoanele care vor sa devina consultanti fiscali trebuie sa nu aiba antecedente penale pentru savarsirea unor infractiuni sanctionate de legile fiscale, financiar-contabile, vamale, cele care privesc disciplina financiara.
Mai mult decat atat, acestea vor trebui sa fie apte din punct de vedere medical pentru exercitarea profesiei, lucru care nu era specificat pana acum.
Totodata, noile dispozitii stabilesc si conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca cumulativ cei care vor sa obtina calitatea de consultant fiscal asistent. Astfel, acestia trebuie:
- sa aiba calitatea de licentiat al unei institutii acreditate de invatamant superior cu durata stabilita de lege;
- sa aiba o experienta profesionala de minimum 2 ani;
- sa nu aiba antecedente penale pentru savarsirea unor infractiuni sanctionate de legile fiscale, financiar-contabile, vamale, cele care privesc disciplina financiara;
- sa aiba capacitate deplina de exercitiu;
- sa fie apti din punct de vedere medical pentru exercitarea profesiei;
- sa promoveze examenul pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal asistent.
In plus, pentru a participa la examen, acestia trebuie sa depuna un dosar de inscriere la Camera Consultantilor Fiscali care trebuie sa contina aceleasi documente ca in cazul consultantilor fiscali. Mai exact, cei care vor sa devina consultanti fiscali asistenti trebuie sa depuna urmatoarele documente:
- cererea de inscriere la examen;
- curriculum vitae;
- diploma de studii superioare, in copie legalizata, precum si copii legalizate ale actelor doveditoare, in cazul schimbarii numelui;
- carnetul de munca, in copie certificata de angajator sau in copie legalizata, dupa caz, adeverinta eliberata de angajator, adrese eliberate de asociatiile profesionale din care fac parte, in cazul profesiilor liberale;
- actul de identitate, in copie;
- certificatul de cazier judiciar;
- certificatul de cazier fiscal;
- adeverinta medicala eliberata de medicul de familie sau de institutia medicala la care sunt inregistrati;
- 3 fotografii 2/3 cm.