Hotararea Guvernului nr. 49/2015 pentru modificarea si completarea HG nr. 900/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la cardul national de asigurari sociale de sanatate din titlul IX "Cardul european si cardul national de asigurari sociale de sanatate" din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 86 din 2 februarie.
Cardul national de sanatate poate fi folosit de la 1 februarie, dar, de la 1 mai, acesta va deveni principala modalitate de a demonstra calitatea de asigurat in sistemul medical romanesc, conform noilor reglementari. Mai exact, in perioada 1 februarie - 30 aprilie, cardul de sanatate va fi folosit in paralel cu adeverinta de asigurat.
"Cardul national de asigurari sociale de sanatate va deveni operational incepand cu 1 februarie 2015 si va putea fi utilizat de catre asigurati la medicii de familie, in spitale si in farmacii, precum si de catre furnizorii de servicii medicale, medicamente sau dispozitive medicale. Pentru o perioada de trei luni, respectiv intre 1 februarie si 30 aprilie, cardul de sanatate va putea fi utilizat in paralel cu sistemul actual, urmand ca incepand cu 1 mai utilizarea acestuia in sistemul de asigurari sociale de sanatate sa devina unicul instrument de validare a serviciilor medicale", precizau reprezentantii Guvernului intr-un comunicat de presa recent.
Atentie! In situatiile de urgenta medico-chirurgicala, serviciile medicale sunt asigurate fara a fi necesar cardul de sanatate.
Pana pe 30 aprilie, calitatea de asigurat se poate dovedi cu ajutorul cardului sau cu ajutorul urmatoarelor acte:
- adeverinta de asigurat eliberata de casa de asigurari la care este inscris asiguratul;
- documentul rezultat prin accesarea de catre furnizorii aflati in relatii contractuale cu casele de asigurari de sanatate a instrumentului electronic pus la dispozitie de CNAS.
HG nr. 49/2015 mai prevede si ca daca asiguratii vor solicita, din diverse motive, eliberarea unui duplicat al cardului de sanatate, acestia vor fi cei care vor suporta cheltuielile de emitere si distribuire: "Asiguratul suporta contravaloarea cardului national, precum si cheltuielile aferente distributiei acestuia in situatia solicitarii eliberarii unui duplicat ca urmare a pierderii, furtului sau deteriorarii acestuia, in situatia modificarii datelor personale de identificare, precum si in alte situatii justificate la solicitarea asiguratului".
Important! Cardul national de asigurari sociale de sanatate va fi folosit doar pe teritoriul Romaniei si este diferit de cardul european de asigurari sociale de sanatate, care se foloseste doar pe durata sederii temporare intr-un stat membru al Uniunii Europene, Spatiului Economic European sau in Elvetia.
Persoanele care refuza cardul de sanatate vor folosi adeverinta de asigurat
In acelasi timp, in HG nr. 49/2015 exista si precizari referitoare la persoanele care vor fi exceptate, dupa data de 1 mai, de la folosirea cardului de sanatate.
Astfel, asiguratii care au motive religioase sau de constiinta pentru a refuza primirea cardului vor putea face dovada calitatii de asigurat cu o adeverinta eliberata de casa de asigurari de sanatate. Aceasta va avea o valabilitate de trei luni.
In acest sens, asiguratii vor trebui sa depuna, la casa de asigurari de sanatate la care sunt luati in evidenta, o cerere si o declaratie pe propria raspundere privind refuzul cardului si cardul in sine (in situatia in care acesta le-a fost livrat).
"Casele de asigurari de sanatate asigura (...) pastrarea si arhivarea cardurilor nationale refuzate, urmand ca la expirarea perioadei de arhivare stabilite in conditiile legii sa se procedeze la distrugerea acestora", scrie in actul normativ.
"Cardul de sanatate nu intra in contradictie cu nicio religie. Mai mult, este un instrument care nu contine date medicale. Asiguratul primeste un card pe care sunt inscriptionate doar datele de identificare in sistem. El poate fi folosit in aceasta forma sau posesorul lui poate opta pentru inscriptionarea unui minim de date medicale. Cardul national de sanatate are rolul de a confirma calitatea de asigurat intr-un mod mult mai rapid si de a valida, in vederea decontarii din fondul de sanatate, servicii medicale reale, de care a beneficiat asiguratul", a declarat presedintele CNAS, Vasile Ciurchea, potrivit unui comunicat de presa recent.
De asemenea, persoanele pentru care nu s-a emis cardul de sanatate vor putea folosi adeverinta de asigurat pana la momentul in care vor intra in posesia acestuia.
Peste 12 milioane de carduri de sanatate au fost distribuite pana in 2014
Dintre cele peste 13 milioane de carduri de sanatate tiparite in 2013 si 2014, pana la finele anului trecut au fost distribuite asiguratilor in jur de 12,5 milioane, conform unui comunicat de presa recent al CNAS.
In acelasi timp, in decembrie 2014, inca un milion de carduri se aflau in circuitul postal sau erau returnate la casele de asigurari de sanatate.
Aceeasi sursa mai mentiona ca pana la inceputul lunii decembrie au fost validate in sistem peste 120.000 de carduri.
Validarea cardului de sanatate se va face odata cu prima vizita la un furnizor de servicii medicale, indiferent ca va fi vorba de un cabinet de medicina primara, spital, ambulatoriu sau laborator, potrivit site-ului CNAS.
Comentarii articol (35)