Programul Naţional de Cadastru şi Carte Funciară 2015-2023 (PNCCF) a fost instituit prin intermediul Legii cadastrului şi publicităţii imobiliare nr. 7/1996 şi ulterior a fost aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 294/2015, act normativ apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 309 din 6 mai. Lucrările din cadrul acestuia sunt desfăşurate de reprezentanţii Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI) şi sunt finanţate din veniturile sale proprii, dar şi din bani europeni sau ai autorităţilor locale.
Principalul scop al programului este, aşa cum reiese din legea amintită, înregistrarea gratuită a tuturor imobilelor din ţară, până în anul 2023, în sistemul de cadastru şi carte funciară: "Se instituie Programul naţional de cadastru şi carte funciară în scopul înregistrării gratuite a imobilelor în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, realizării planului cadastral al imobilelor şi deschiderii cărţilor funciare la nivelul tuturor unităţilor administrativ-teritoriale". Mai exact, înregistrarea gratuită include toate terenurile şi clădirile, atât pentru persoanele fizice, cât şi pentru cele juridice.
Lucrările efective de cadastrare au început spre finele anului 2015, în 63 de localităţi, după cum a anunţat ANCPI la momentul respectiv. Conform informaţiilor obţinute de AvocatNet.ro de la Agenţie, până acum s-a terminat cadastrarea în 17 localităţi din zece judeţe: două din Alba, una din Argeş, una din Braşov, trei din călăraşi, una din Dolj, două din Galaţi, una din Mureş, trei din Olt, două din Teleorman şi una din Timiş.
140.000 |
Acesta este numărul aproximativ de imobile înregistrate gratuit în cele 17 localităţi în care lucrările deja s-au terminat, conform ANCPI. |
În momentul de faţă, se lucrează în 142 de localităţi din 33 de judeţe. Mai exact, este vorba de şase localităţi din Alba, 11 din Arad, şase din Argeş, trei din Bacău, şapte din Bihor, şase din Bistriţa Năsăud, trei din Botoşani, două din Braşov, două din Brăila, patru din Buzău, trei din Caraş Severin, una din Călăraşi, şase din Cluj, şase din Dâmboviţa, cinci din Dolj, două din Galaţi, una din Giurgiu, şase din Gorj, două din Harghita, trei din Hunedoara, două din Ialomiţa, trei din Iaşi, trei din Ilfov, trei din Mehedinţi, una din Mureş, şase din Neamţ, şase din Olt, două din Prahova, nouă din Suceava, şapte din Teleorman, opt din Timiş, trei din Tulcea şi patru din Vâlcea.
Referitor la lucrările pe care autorităţile intenţionează să le mai înceapă în 2016, reprezentanţii ANCPI ne-au spus că acestea vizează 60 de localităţi din 17 judeţe. Concret, patru din Bacău, două din Bistriţa Năsăud, două din Braşov, patru din Călăraşi, patru din Constanţa, două din Covasna, două din Giurgiu, trei din Harghita, două din Ialomiţa, cinci din Maramureş, opt din Mureş, cinci din Prahova, trei din Satu Mare, două din Sălaj, două din Sibiu, patru din Vaslui şi şase din Vrancea. În plus, în plan mai sunt şi alte 140 de localităţi ce n-au fost stabilite încă.
Până la data de 31 decembrie, se estimează că se va termina cadastrarea gratuită în 34 de localităţi din 14 judeţe (una din Alba, cinci din Arad, două din Argeş, patru din Bihor, două din Braşov, una din Călăraşi, trei din Cluj, două din Dâmboviţa, una din Dolj, două din Harghita, una din Mureş, cinci din Suceava, trei din Teleorman şi două din Timiş).
Notă: Denumirile localităţilor în care s-au terminat lucrările, în care se lucrează acum, în care se va începe cadastrarea până la finele anului 2016 şi în care se estimează finalizarea cadastrării până la 31 decembrie sunt incluse în listele anexate articolului.
Cetăţenii trebuie doar să permită accesul pe proprietate şi să coopereze
Lucrările de cadastrare se fac la nivel de localitate, nu individual, se arată în informaţiile puse la dispoziţie de către ANCPI. Asta înseamnă că nici persoanele fizice şi nici cele juridice nu sunt nevoite să ceară autorităţilor efectuarea cadastrului.
"În cadrul PNCCF, proprietarul/ posesorul/ deţinătorul imobilului este beneficiarul, dar nu este cel care iniţiază efectuarea cadastrului. O persoană fizică/juridică poate beneficia de înregistrarea gratuită a imobilului/imobilelor pe care le deţine, în cadrul PNCCF, în momentul în care încep lucrările de cadastru sistematic în UAT-ul (unitatea administrativ-teritorială - n. red.) pe raza căruia se află imobilul/imobilele. Pe măsură ce o UAT e inclusă în PNCCF, au loc acţiuni de informare a locuitorilor. Acestea sunt realizate cu sprijinul autorităţilor administraţiei publice locale", explică reprezentanţii Agenţiei.
Aşa cum se arată în Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare, primarii localităţilor în care se fac cadastrări trebuie să informeze deţinătorii de imobile (prin afişare sau prin alte mijloace de publicitate) că sunt obligaţi:
- să permită accesul specialiştilor să execute măsurătorile;
- să prezinte actele juridice referitoare la imobile;
- să identifice limitele imobilelor împreună cu echipele care realizează lucrările de specialitate;
- să verifice informaţiile privitoare la imobilele pe care le deţin, în etapa de publicare a documentelor tehnice cadastrale.
În situaţia în care cetăţenii nu pot sau nu vor să coopereze cu autorităţile, identificarea limitelor imobilelor se face în lipsa acestora. Mai precis, specialiştii află de la primărie toate informaţiile necesare pentru lucrările de cadastrare.
Important! Reprezentanţii ANCPI precizează că, în principal, în funcţie de mărimea unei localităţi, lucrările de înregistrare a imobilelor în Sistemul integrat de cadastru şi carte funciară durează în jur de 12-18 luni.
Programul naţional de cadastrare a fost lansat în aprilie 2015
Lansarea PNCCF a avut loc în aprilie 2015, în cadrul unei conferinţe de presă a Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, în care au fost prezentate avantajele cadastrării gratuite a tuturor imobilelor.
"Obiectivul principal al Programului naţional de cadastru şi carte funciară este de a înregistra gratuit toate imobilele, respectiv toate terenurile şi clădirile din România, inclusiv apartamentele, în Sistemul integrat de cadastru şi carte funciară. Odată atins acest obiectiv, se revitalizează piaţa imobiliară din România, se dezvoltă creditul agricol şi creditul ipotecar, se dezvoltă toate tranzacţiile care au ca obiect vânzarea şi cumpărarea de imobile", a precizat Liviu Dragnea, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice de la acel moment. Acesta a afirmat că programul este finanţat, în principal, din fondurile ANCPI şi din fonduri europene, însă autorităţile locale pot, de asemenea, să contribuie cu bani.
Practic, toate persoanele fizice şi juridice (inclusiv instituţiile publice) beneficiază gratuit de înregistrarea imobilelor în Sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, conform HG nr. 294/2015. Concret, prin program se înregistrează gratuit imobilele, se realizează planul cadastral al acestora şi se deschid cărţile funciare la nivelul tuturor unităţilor administrativ-teritoriale. În acelaşi timp, autorităţile se ocupă şi de digitalizarea cărţilor funciare şi a planurilor cadastrale deja existente.
Conform datelor ANCPI, în prezent în România doar 21,83% dintre imobile sunt cadastrate.
Etapele înregistrării imobilelor şi selectarea localităţilor cu prioritate
Înregistrarea imobilelor, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 294/2015, este făcută în mai multe etape, după cum urmează:
- realizarea de campanii de informare şi conştientizare publică a cetăţenilor;
- identificarea imobilelor şi a deţinătorilor;
- realizarea de măsurători cadastrale;
- colectarea actelor juridice de la deţinători;
- integrarea şi prelucrarea datelor şi întocmirea documentelor cadastrale;
- afişarea publică a documentelor cadastrale;
- înregistrarea şi soluţionarea cererilor de rectificare formulate de proprietari/posesori;
- actualizarea documentelor cadastrale;
- deschiderea cărţilor funciare.
Activităţile din cadrul programului naţional de cadastrare sunt făcute în baza unui plan anual de acţiuni, în limita fondurilor aprobate. Iar anumite unităţi administrativ-teritoriale sunt incluse în PNCCF cu prioritate, după cum urmează:
- cele care fac obiectul dezvoltării proiectelor de infrastructură de interes naţional;
- cele care fac obiectul realizării unor proiecte de dezvoltare locală;
- cele care prezintă aşezări informale ale comunităţilor aflate în condiţii de sărăcie extremă.
În urma înscrierii imobilelor în cadastru şi cartea funciară, beneficiile generale vor fi, în principal, finalizarea procesului de restituire a imobilelor la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, înregistrarea imobilelor deţinute fără acte, eliberarea certificatelor de moştenitor şi crearea premiselor pentru comasarea terenurilor, conform informaţiilor prezentate la conferinţa de lansare din aprilie 2015. În plus, se va facilita tranzacţionarea imobilelor, se vor reduce costurile tranzacţiilor imobiliare şi se vor actualiza registrele de evidenţă ale primăriilor.
Important! Cadastrul constă, conform Legii nr. 7/1996, în identificarea, măsurarea, descrierea şi înregistrarea imobilelor în documentele cadastrale şi reprezentarea acestora pe hărţi şi planuri cadastrale. Cartea funciară cuprinde descrierea imobilelor şi înscrierile referitoare la drepturile reale imobiliare, la drepturile personale, la actele, faptele sau la raporturile juridice care au legătură cu imobilele.
Notă: Imobilele înregistrate până în prezent în baza de date a ANCPI pot fi găsite într-o aplicaţie online, care este disponibilă aici.
Comentarii articol (107)