In ultimii ani, Codul fiscal a suferit numeroase modificari, care nu au facut decat sa ingreuneze legislatia, nicidecum sa o simplifice sau sa o clarifice. Mai mult, potrivit specialistilor, au fost incalcate adesea principiile fiscalitatii, lucru care a influentat din plin mediul economic din Romania.
In aceste conditii, dezvoltarea economica a fost serios afectata, iar printre aspectele deficitare ale mediului de afaceri din tara noastra se regasesc stabilitatea si predictibilitatea legislativa.
Anul trecut, specialistii Departamentului Taxe din cadrul Biris Goran atrageau atentia asupra celor peste 150 de modificari pe care cei doi piloni legislativi care reglementeaza sistemul fiscal din Romania, Codul fiscal si Codul de procedura fiscala, le-au cunoscut in perioada 2009-2014: o medie de aproximativ 30 de modificari, completari sau rectificari pe an.
Si in anul 2015 Codul fiscal a fost modificat deja de aproximativ zece ori, la fel cum se intamplase si in 2014. Mai mult, si normele de aplicare ale actelor normative au fost schimbate in repetate randuri in aceasta perioada.
Una dintre principalele cauze ale modificarilor, chiar un articol din Codul fiscal
Intr-un articol mai vechi publicat de AvocatNet.ro, Dan Schwartz, Managing Partner al RSM Scot, a explicat ca o posibila cauza a modificarilor numeroase aduse Codului fiscal o reprezinta chiar unul dintre articolele acestuia.
Mai precis, este vorba despre art. 4 - Modificarea si completarea Codului fiscal, care stabileste:
"(1) Prezentul cod se modifica si se completeaza numai prin lege, promovata, de regula, cu 6 luni inainte de data intrarii in vigoare a acesteia.
(2) Orice modificare sau completare la prezentul cod intra in vigoare cu incepere din prima zi a anului urmator celui in care a fost adoptata prin lege".
Astfel, pastrarea sintagmei “de regula” a permis de-a lungul timpului numeroase modificari de legislatie fiscala, lucru care a determinat rescrierea si renumerotarea articolelor Codului fiscal. In aceste conditii, specialistul de la Rsm Scot considera actul normativ “o adevarata jungla amazoniana”, atat pentru contribuabili, cat si pentru autoritatile fiscale.
Necesitatea eliminarii expresiei “de regula” a fost impartasita si de specialistii din cadrul Corpului Investitorilor Straini, cei care explicau in acest articol ca in practica, aceasta sintagma a permis autoritatilor sa aduca in mod frecvent modificari legislatiei fiscale intr-un termen foarte scurt, lucru ce a generat o stare de instabilitate la nivelul mediului de afaceri din Romania.
Sintagma “de regula” nu mai exista in Noul Cod fiscal. Gata cu prevederile ambigue si neclare?
Iata ce stabileste Noul Cod fiscal, programat sa intre in vigoare la 1 ianuarie 2016, la art. 4, alin. (1):
“Prezentul cod se modifica si se completeaza prin lege, care intra in vigoare in termen de minimum 6 luni de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I”, scrie in textul de lege amintit.
Observam asadar ca s-a renuntat la sintagma “de regula”, ceea ce ar trebui sa aduca o mai mare stabilitate fiscala pentru contribuabili, cei care vor avea un termen de timp rezonabil la dispozitie, 6 luni, pentru a se pune la punct cu eventualele modificari introduse prin lege.
Practic, acest lucru s-ar putea transpune intr-o mai mare incredere pe care o vor capata contribuabilii, fie ei persoane fizice sau persoane juridice, lucru ce ar putea atrage noi investitii, cu capital autohton sau chiar strain.
Predictibilitatea impunerii: Cel putin un an, impozitele nu vor putea fi majorate
O alta modificare substantiala prevazuta de Noul Cod fiscal vizeaza impozitele, taxele si contributiile obligatorii.
Mai exact, in actul normativ, ce se va aplica din 2016, este statuat un nou principiu al fiscalitatii, respectiv predictibilitatea impunerii, conform caruia pentru o perioada de cel putin un an nu se pot aduce modificari legislative in sensul majorarii impozitelor sau introducerii de impozite noi.
Va fi asigurata astfel o stabilitate la nivelul impozitelor, taxelor si contributiilor obligatorii, dupa cum reiese din cuprinsul art. 3 lit. e) din Noul cod fiscal:
“Predictibilitatea impunerii, asigura stabilitatea impozitelor, taxelor si contributiilor obligatorii, pentru o perioada de timp de cel putin un an, in care nu pot interveni modificari in sensul majorarii sau introducerii de noi impozite, taxe si contributii obligatorii”, prevede documentul citat.
De altfel, noile reguli cu privire la modificarea Codului fiscal sunt vazute ca o imbunatatire clara fata de vechile prevederi de catre specialisti, cu conditia ca acestea sa fie si respectate.
"Faptul ca nu pot fi introduse in cursul anului impozite ori taxe noi sau ca nu pot fi anulate niste facilitati fiscale existente reprezinta un plus fata de vechiul Cod fiscal, oferind o mai mare predictibilitate in ceea ce priveste taxarea", ne-a explicat Eugenia Ion, Tax Manager la Contexpert, companie ce ofera servicii de contabilititate, consultanta si audit.
Totodata, potrivit reglementarilor aplicabile de la anul, orice majorari, reduceri sau introduceri de noi impozite vor intra in vigoare intotdeauna la o data stabilita, si anume data de 1 ianuarie a fiecarui an, fara posibilitatea de a mai fi modificate, cel putin in acel an.
“In cazul in care prin lege se introduc impozite, taxe sau contributii obligatorii noi, se majoreaza cele existente, se elimina sau se reduc facilitati existente, acestea vor intra in vigoare cu intai ianuarie a fiecarui an si vor ramane nemodificate cel putin pe parcursul acelui an”, este stabilit la art. 4 alin. (2) din Noul Cod fiscal.
Acest lucru inseamna ca, potrivit noilor dispozitii, Codul fiscal poate fi modificat anual, de unde reiese ca predictibilitatea poate exista doar pe termen scurt, de maximum un an.
"Asta in conditiile in care multi dintre investitori, fie persoane juridice, fie persoane fizice, atunci cand decid cu privire la efectuarea unei investitii, isi bugeteaza veniturile si cheltuielile pe cel putin 3 - 5 ani", a precizat Eugenia Ion pentru AvocatNet.ro.
"Avand in vedere ca bugetele anuale ale companiilor fata de care acestea isi analizeaza performanta financiara sunt aprobate de regula in perioada septembrie - octombrie a anului curent pentru anul urmator, iar la noi modificarea Codului fiscal se face de cele mai multe ori in ultimele zile ale anului, cu intrarea in vigoare din prima zi a anului urmator, aceasta asa-zisa predictibilitate nu va fi de prea mare folos acestor companii", a completat aceeasi sursa.
Sistemul de impozitare va putea fi totusi modificat in timpul anului, datorita unei portite din noul Cod fiscal
Potrivit specialistului de la Contexpert, in prevederile actului normativ a fost lasata o portita, la art. 4 alin. (4), prin care modificarea sistemului de impozitare si a nivelului taxelor sa fie facute din cursul anului, ca urmare a unor angajamente internationale ale Romaniei.
"In aceste conditii, daca ne gandim ca peste 80% din modificarile fiscale din ultimii ani au avut ca motiv angajamentele Romaniei in relatia cu Fondul Monetar International, rezulta ca si in viitor ne putem astepta la un numar semnificativ de modificari ale legislatiei fiscale inca din cursul anului", avertizeaza Eugenia Ion.
Ce se intampla daca prevederile Codului fiscal vor fi modificate prin OUG?
In situatia in care modificarile si/sau completarile la Codul fiscal vor fi adoptate prin ordonante ale Guvernului, se pot prevedea, potrivit ultimelor reglementari, termene mai scurte de intrare in vigoare, dar nu mai putin de 15 zile de la data publicarii documentelor.
"O imbunatatire fata de ceea ce avem acum este ca modificarile vor putea intra in vigoare dupa minimum 15 zile de la publicare, daca acestea sunt efectuate prin ordonante de urgenta", a incheiat expertul contactat de redactia noastra.
Nota: In prezent, daca reglementarile Codului fiscal sunt schimbate prin adoptarea unei ordonante de urgenta a Guvenului, acestea intra in vigoare chiar din ziua publicarii lor in Monitorul Oficial (daca in cuprinsul actului normativ nu este prevazuta o data ulterioara).
Cronologia celor mai importante modificari ale Codului fiscal in 2014 si 2015
Anul 2014:
1 ianuarie - Legea nr. 262/2013 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 621 din 7 octombrie 2013. Actul normativ contine prevederi care se aplica din 2014, printre care si scutirea de la plata impozitului pe teren pentru proprietarii de terenuri degradate sau poluate neincluse in perimetrul de ameliorare. (detalii aici).
28 februarie - OUG nr. 8/2014 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 151 din 28 februarie 2014 si a modificat prevederile referitoare la poprire. Cititi aici mai multe detalii.
1 aprilie - HG nr. 196/2014 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 208 din 24 martie 2014 si prevede, printre altele, ca un consumator casnic nu este obligat sa depuna o notificare la autoritatea vamala teritoriala pentru a fi scutit de acciza pentru gazul natural furnizat si pentru energia electrica. Detalii aici.
4 aprilie - OUG nr. 14/2014 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 241 din 4 aprilie 2014. Actul normativ prevede acordarea unui nivel de accize diferentiat cu 40 euro/1.000 litri fata de nivelul standard (motorina).
27 iunie - OUG nr. 46/2014 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 475 din 27 iunie 2014.
1 iulie - OUG nr. 19/2014 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 308, din 25 aprilie 2014. Potrivit documentului, profitul investit in productia si/sau achizitia de echipamente tehnologice va fi scutit de impozit, intre 1 iulie 2014 si 31 decembrie 2016 (mai multe informatii in acest articol).
22 septembrie - Legea nr. 123/2014 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 687 din 19 septembrie 2014 si stabileste implementarea reducerii CAS cu cinci puncte procentuale la angajatori, pentru toate salariile de dupa data de 1 octombrie. Detalii aici.
Pe langa actele normative prezentate, Codul fiscal a mai fost modificat si prin urmatoarele documente, publicate in 2013, dar ale caror prevederi au intrat in vigoare in 2014: OUG nr. 88/2013; OUG. nr. 102/2013 sau OUG. nr. 111/2013.
Anul 2015:
1 februarie - OG nr. 4/2015 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 74 din 28 ianuarie 2015, prin care veniturile din activitati independente, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, de catre persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat sunt scutite de impozit pe venit.
13 martie - OUG nr. 2/2015 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 176 din 13 martie 2015 si reglementeaza, printre altele, posibilitatea ca persoanele care au cumparat deja o locuinta prin "Prima Casa" sa cumpere, tot prin acest program, una mai mare, cu conditia sa vanda locuinta pe care o detin.
28 martie - Legea nr. 54/2015 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 198 din 25 martie 2015. Actul normativ prevede ca persoanele fizice sau asocierile fara personalitate juridica, ce desfasoara activitati agricole pentru care venitul anual se stabileste pe baza de norme de venit, vor beneficia de reducerea acestora proportional cu pierderile inregistrate ca urmare a unor dezastre naturale.
1 iunie - OUG nr. 6/2015 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 250 din 14 aprilie 2015. Prin intermediul actului normativ, taxa pe valoarea adaugata a fost redusa din 1 iunie la 9% la toate alimentele. Detalii aici.
In plus, Codul fiscal a mai fost modificat pe parcursul anului in curs si prin alte acte normative, precum: OUG nr. 92/2014 referitoare la veniturile obtinute din jocuri de noroc si premii, ale carei prevederi au intrat in vigoare la 13 februarie 2015 (veniturile din jocuri de noroc se impoziteaza in prezent in functie de sumele castigate - detalii aici).