Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice a apărut în Monitorul Oficial, Partea, nr. 390 din 23 mai şi a intrat astăzi în vigoare. Documentul face parte dintr-un pachet de patru acte normative care au înlocuit cadrul legislativ al achiziţiilor publice, aplicabil până ieri.
De-acum, pragurile achiziţiilor publice directe este stabilit în lei, nu în euro. Concret, autoritatea contractantă are dreptul de a achiziţiona direct produse sau servicii atunci când valoarea estimată a achiziţiei este mai mică de 132.519 lei (aproximativ 30.000 de euro, la cursul actual leu-euro), fără TVA. În cazul lucrărilor, achiziţionarea directă poate fi făcută dacă valoarea estimată este mai mică de 441.730 de lei (aproximativ 100.000 de euro, la cursul actual leu-euro), fără TVA.
Până ieri, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii (ce a fost abrogată la intrarea în vigoare a noului pachet de legi) stabilea că pragurile erau în euro şi erau următoarele:
- achiziţionarea directă era permisă până în limita a 30.000 de euro, fără TVA, în cazul fiecărei achiziţii de produse/servicii;
- achiziţionarea directă era permisă până în limita a 100.000 de euro, fără TVA, în cazul fiecărei achiziţii de lucrări.
Aşadar, din moment ce pragurile achiziţiilor publice directe sunt stabilite în lei, acestea nu mai sunt supuse fluctuaţiilor cursului leu-euro. Până acum, pragurile de 30.000 de euro şi 100.000 de euro trebuiau echivalate în lei, ceea ce însemna că puteau exista diferenţe, în funcţie de cursul leu-euro.
Pragurile valabile până miercuri au fost stabilite în vara anului 2013, atunci când acestea au fost majorate de parlamentari. Înainte de această schimbare, autorităţile şi instituţiile publice puteau să facă achiziţii directe în limita a 15.000 de euro pentru fiecare achiziţie de produse, servicii sau lucrări.
Notă: În forma adoptată iniţial de senatori a Legii nr. 98/2016, autorităţile şi instituţiile publice urmau să aibă dreptul de a achiziţiona direct produse sau servicii atunci când valoarea estimată a achiziţiei era mai mică de 66.259,5 lei (aproximativ 15.000 de euro, la cursul actual leu-euro), fără TVA. În cazul lucrărilor, achiziţionarea directă urma să fie făcută dacă valoarea estimată era mai mică de 265.038 de lei (aproximativ 60.000 de euro, la cursul actual leu-euro), fără TVA. Totuşi, deputaţii n-au fost de acord şi au optat pentru păstrarea actualelor praguri.
Solicitarea suspendării procedurii de atribuire şi/sau a executării contractului, condiţionată de o cauţiune
Suspendarea procedurii de atribuire şi/sau a executării contractului până la soluţionarea cauzei poate fi dispusă de instanţă, la cererea unei părţi interesate, prevede Legea nr. 101/2016 referitoare la căile de atac în materie de achiziţii publice, care a apărut luni în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 393. Aceasta face parte tot din pachetul legislativ amintit.
Concret, solicitarea de suspendare poate fi făcută doar în cazuri temeinic justificate şi pentru a preveni o pagubă iminentă. Totuşi, partea care cere acest lucru trebuie să constituie în prealabil o cauţiune calculată prin raportare la valoarea estimată a contractului sau la valoarea stabilită a contractului, după cum urmează:
- 2% din valoarea estimată a contractului, dacă aceasta este mai mică decât pragurile valorice pentru care este obligatorie publicarea anunţului de participare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), dar nu mai mult de 35.000 de lei;
- 2% din valoarea stabilită a contractului, dacă aceasta este mai mică decât pragurile valorice pentru care este obligatorie publicarea anunţului de participare în JOUE, dar nu mai mult de 88.000 de lei;
- 2% din valoarea estimată a contractului, dacă aceasta este egală sau mai mare decât pragurile valorice pentru care este obligatorie publicarea anunţului de participare în JOUE, dar nu mai mult de 220.000 de lei;
- 2% din valoarea stabilită a contractului, dacă aceasta este egală sau mai mare decât pragurile valorice pentru care este obligatorie publicarea anunţului de participare în JOUE, dar nu mai mult de 880.000 de lei.
Practic, solicitarea de suspendare poate fi făcută după ce Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor se pronunţă asupra unei contestaţii, atunci când partea interesată atacă în instanţă decizia Consiliului. Potrivit Executivului, introducerea cauţiunii descurajează tergiversarea soluţionării contestaţiilor.
Notă: Celelalte două acte normative din pachetul publicat luni în Monitor sunt Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale şi Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii. Toate cele patru legi noi se aplică începând de astăzi.