Având în vedere necesitatea asigurării transportului materialelor clasificate în conformitate cu normele și procedurile de securitate ale Organizației Tratatului Atlanticului de Nord și Uniunii Europene și ținând cont de obligativitatea respectării angajamentelor asumate în acordurile în urma aderării la Organizația Tratatului Atlanticului de Nord și integrării în Uniunea Europeană, precum și în urma intrării în vigoare a Acordului dintre România și Uniunea Europeană privind procedurile de securitate pentru schimbul de informații clasificate și, de asemenea, a Aranjamentelor de securitate între Oficiul Registrului Național al Informațiilor Secrete de Stat, Oficiul de Securitate al Secretariatului General al Consiliului Uniunii Europene și Direcția de Securitate a Comisiei Europene pentru protecția informațiilor clasificate schimbate între România și Uniunea Europeană, ținând seama de faptul că activitățile planificate și desfășurate sub egida Tratatului Atlanticului de Nord și a Uniunii Europene necesită menținerea în stare de operativitate a capabilităților militare și a tehnicii din dotarea structurilor cu atribuții în domeniul apărării și securității naționale, precum și de faptul că trebuie reglementată modalitatea de alocare a unor resurse materiale necesare pentru desfășurarea misiunilor specifice, iar intervenția prezentei măsuri legislative este de natură să înlăture o serie de consecințe negative în spectrul securității naționale și al strategiei fiscal-bugetare, această măsură poate veni imediat în sprijinul solicitării partenerilor strategici ai României și asigură în mod necesar și proporțional protecția intereselor esențiale ale siguranței sale.
Având în vedere necesitatea îmbunătățirii cadrului juridic pentru reglementarea unor măsuri privind scoaterea unor produse din stocurile rezervelor de stat, destinate pentru asigurarea suportului necesar gestionării situațiilor determinate de apariția unor situații de criză într-o perioadă scurtă de timp care generează depășirea capacităților instituțiilor cu atribuții în domeniul apărării, ordinii publice și securității naționale, luând în considerare necesitatea asigurării protecției speciale a unor persoane care nu au funcții de demnitate publică, dar care participă la luarea unor decizii de importanță deosebită pentru activitatea statului, stabilesc realizarea unor strategii, direcții de acțiune, influențează adoptarea unor decizii și se deplasează în locuri și medii cu un anumit grad de risc, întrucât neadoptarea măsurilor legislative propuse în regim de urgență poate conduce la întreruperea sau întârzierea derulării fluxului operativ de materiale Organizației Tratatului Atlanticului de Nord și Uniunii Europene, clasificate între organizațiile respective și România, neîndeplinirea activităților specifice și perturbarea gravă a funcționării instituțiilor din domeniul apărării, ordinii publice și securității naționale, precum și la apariția de sincope în aprovizionarea cu produse strict necesare și a iminenței unor situații de criză generate de diverse evenimente aflate în derulare în spațiul sud și est-european, care, în prezent, nu pot face obiectul intervențiilor operative din cauza lipsei unui cadru juridic adecvat pentru instituțiile cu atribuții în domeniul apărării, ordinii publice și securității naționale, precum și la crearea unor disfuncționalități majore cu efecte negative asupra valorilor statului, deoarece toate acestea vizează aspecte relevante ce privesc securitatea națională și constituie situații de urgență și extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, impunând adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.
Art. 1. - (1) Se aprobă achiziționarea de către Oficiul Registrului Național al Informațiilor Secrete de Stat, denumit în continuare ORNISS, a două mijloace de transport auto, prin derogare de la prevederile art. 5 alin. (8) din Ordonanța Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice și instituțiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările și completările ulterioare
(2) Pentru mijloacele de transport auto achiziționate potrivit alin. (1) consumul lunar de carburanți este de 500 litri/autoturism
(3) Cheltuielile necesare achiziționării mijloacelor de transport auto prevăzute la alin. (1) se suportă din bugetul ORNISS, în limita fondurilor aprobate pe anul 2015 cu această destinație.
Art. 2. - După achiziționarea mijloacelor de transport auto prevăzute la art. 1, autoturismele aflate în parcul auto al ORNISS, achiziționate potrivit prevederilor art. 10 din Ordonanța Guvernului nr. 52/2005 privind organizarea și desfășurarea activității de curierat pentru materialele NATO clasificate, aprobată cu modificări prin Legea nr. 342/2005, sunt transmise fără plată în condițiile Hotărârii Guvernului nr. 841/1995 privind procedurile de transmitere fără plată și de valorificare a bunurilor aparținând instituțiilor publice, cu modificările ulterioare.
Art. 3. - Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 354 din 11 decembrie 1997, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 5 alineatul 1, litera d) se modifică și va avea următorul cuprins: „d) pentru situații excepționale motivate de instituțiile cu atribuții în domeniul apărării, ordinii publice și securității naționale, cu titlu gratuit, prin hotărâre a Guvernului.”
2. După articolul 54 se introduc 3 noi articole, articolele 55 - 57, cu următorul cuprins: „Art. 55. - Până la data de 31 decembrie 2015 inclusiv, pentru produsele accizabile aflate în antrepozitul fiscal al Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, care se scot de la rezervele de stat în condițiile art. 5 alin. 1 lit. d), se aplică regimul taxei pe valoarea adăugată și al accizelor prevăzut de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, iar contravaloarea taxei pe valoarea adăugată și a accizelor aferente produselor accizabile se suportă de către instituțiile beneficiare. Până la data de 31 decembrie 2015 inclusiv, pentru produsele energetice prevăzute la art. 20616 alin. (3) lit. a)-e) din Legea nr. 571/2003, cu modificările și completările ulterioare, care se scot de la rezervele de stat în condițiile art. 5 alin. 1 lit.d), nu se aplică prevederile art. 20651 alin. (4) din Legea nr. 571/2003, cu modificările și completările ulterioare, termenul de plată a accizelor fiind cel prevăzut la art. 20651 alin. (1) din Legea nr. 571/2003, cu modificările și completările ulterioare. Art. 56 - După data de 1 ianuarie 2016 inclusiv, pentru produsele accizabile aflate în antrepozitul fiscal al Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, care se scot de la rezervele de stat în condițiile art. 5 alin. 1 lit. d), se aplică regimul taxei pe valoarea adăugată și al accizelor prevăzut de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, iar contravaloarea taxei pe valoarea adăugată și a accizelor aferente produselor accizabile se suportă de către instituțiile beneficiare. După data de 1 ianuarie 2016 inclusiv, pentru produsele energetice prevăzute la art. 355 alin. (3) lit. a)-e) din Legea nr. 227/2015, care se scot de la rezervele de stat în condițiile art. 5 alin. 1 lit. d), nu se aplică prevederile art. 345 alin. (3) din Legea nr. 227/2015, termenul de plată a accizelor fiind cel prevăzut la art. 345 alin. (1) din Legea nr. 227/2015. Art. 57.- Pentru produsele accizabile scoase de la rezervele de stat până la data de 31 decembrie 2015 inclusiv, în aplicarea art. 55, iar după data de 1 ianuarie 2016 inclusiv, în aplicarea art. 56, Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale emite facturi pe care se menționează că nu se achită contravaloarea bunurilor scoase cu titlu gratuit, ci numai contravaloarea accizelor, în cazul în care acestea sunt datorate, și a taxei pe valoarea adăugată.”
3. La articolul 8, după alineatul 3 se introduce un nou alineat, alineatul 4, cu următorul cuprins: „În situațiile prevăzute la art. 5 alin. 1 lit. d), fondurile necesare reîntregirii stocurilor vor fi finanțate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne - Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale.”
Art. 4. - Legea nr. 191/1998 privind organizarea și funcționarea Serviciului de Protecție și Pază, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 402 din 22 octombrie 1998, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 14, alineatul (3) se abrogă.
2. La articolul 14, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins: „(4) Cu aprobarea Consiliului Suprem de Apărare a Țării, Serviciul de Protecție și Pază poate asigura protecție unor demnitari și foști demnitari, alții decât cei prevăzuți la alin. (2), precum și altor persoane, la cererea acestora.”
3. La articolul 14, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins: „(5) Serviciul de Protecție și Pază poate asigura protecție și președinților de partide parlamentare, stabiliți potrivit alin. (2).”
4. La articolul 17, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins: „(6) Răspunderea materială a conducătorilor auto aflați în misiuni operative pentru prejudiciile rezultate din avarierea autovehiculelor Serviciului de Protecție și Pază se stabilește, în condițiile legii, ca urmare a efectuării cercetării administrative. În situația în care nu se stabilește răspunderea în sarcina conducătorului auto, prejudiciile sunt suportate de către Serviciul de Protecție și Pază.”
5. La articolul 19, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins: „(4) Cu aprobarea Consiliului Suprem de Apărare a Țării, Serviciul de Protecție și Pază poate iniția, organiza și desfășura activități de cooperare, instruire și pregătire cu organisme și instituții din străinătate.”
6. La articolul 19, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins: „(7) Serviciul de Protecție și Pază poate beneficia, potrivit reglementărilor în vigoare, la activitățile de cercetare științifică, dezvoltare tehnologică și inovare în domeniul securității, în cadrul programelor finanțate și cofinanțate de către Comisia Europeană, de fonduri structurale, fonduri naționale sau alte mecanisme financiare, în cadrul unor consorții cu participare internațională, sau ca unic aplicant.”
7. La articolul 22, după litera e) se introduce o nouă literă, litera f), cu următorul cuprins: „f) planifică, derulează și implementează proiecte finanțate și cofinanțate din fonduri europene, naționale sau alte mecanisme financiare, cu parteneri interni și externi sau prin alte modalități prevăzute de lege.”
8. La articolul 30, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins: „(2) Instituțiile prevăzute la alin. (1) dispun măsuri pentru achiziționarea, în condițiile legii, a mijloacelor tehnice pentru organizarea și controlul accesului și vor asigura activitatea de service a acestora.”
9. La articolul 31, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 31. - (1) Activitatea Serviciului de Protecție și Pază constituie secret de stat.”
10. După articolul 31 se introduce un nou articol, articolul 311, cu următorul cuprins: „Art. 311. - Serviciul de Protecție și Pază stabilește, prin ordin al conducătorului instituției, propriul sistem de însemne onorifice.”
PRIM-MINISTRU VICTOR-VIOREL PONTA
Contrasemnează:
p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne, Ilie Botoș, secretar de stat
Secretarul general al Guvernului, Ion Moraru
Ministrul apărării naționale, Mircea Dușa
Directorul Serviciului Român de Informații, Eduard Raul Hellvig
Directorul Serviciului de Informații Externe, Mihai-Răzvan Ungureanu
Directorul Serviciului de Protecție și Pază, Lucian-Silvian Pahonțu
Directorul Serviciului de Telecomunicații Speciale, Marcel Opriș
Directorul general al Oficiului Registrului Național al Informațiilor Secrete de Stat, Marius Petrescu, p. Președintele Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, Ciprian-Alexandru Caralicea
Ministrul finanțelor publice, Eugen Orlando Teodorovici Ministrul fondurilor europene, Marius Nica
București, 14 octombrie 2015
Nr. 43
Comentarii articol (0)