Procedura de implementare a schemei de ajutor de minimis prevăzute în cadrul Programului pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri (sau, pe scurt, Programul SRL-D) a fost aprobată prin Ordinul Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri nr. 839/2016. Actul normativ a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 597 și 597 bis din 5 august și a intrat în vigoare la data publicării.
Cea de-a doua sesiune de înscrieri în program (în condiţiile în care o primă astfel de sesiune s-a desfăşurat în perioada 16-30 august), a debutat la 31 august şi se va încheia diseară, la ora 20.00, moment din care aplicaţia de înscrieri va deveni inactivă.
"(...) începând cu data de 30.08.2016, ora 20.00, aplicaţia de înscriere va deveni inactivă şi din data de 31.08.2016, ora 10.00, se va deschide o nouă sesiune de înscrieri care va rămâne activă până în data de 14.09.2016, ora 20.00. Numerele de înregistrare în Registrul Unic Electronic vor fi atribuite aplicanţilor după închiderea celei de-a doua sesiuni de înscriere", se precizează într-un anunţ recent al Agenţiei pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru IMM-uri.
Concret, înscrierile în program pot fi făcute aici, până cel târziu diseară, întreprinzătorii debutanţi în afaceri având posibilitatea de a obţine, prin intermediul Programului SRL-D, o finanţare nerambursabilă, pentru planurile de afaceri, de maximum 50% din valoarea cheltuielilor eligibile, însă de cel mult 45.245 de lei de beneficiar (aproximativ 10.000 de euro). În acelaşi timp, este necesară o contribuţie proprie sau un credit bancar de minimum 50% din valoarea cheltuielilor eligibile.
Important! Bugetul total alocat programului este de 22,7 milioane de lei, iar autorităţile estimează că de sprijinul nerambursabil vor beneficia cel puţin 501 persoane care desfăşoară pentru prima dată activitate economică. Schema de minimis este valabilă până la finele anului curent, iar plățile vor fi făcute până la sfârșitul anului 2017.
Cine poate aplica?
Programul pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanţi în afaceri se adresează tuturor celor care desfăşoară activitate economică pentru prima dată, prin intermediul unei societăţi cu răspundere limitată debutantă (SRL-D). Astfel, aceştia pot depune proiecte pentru a primi un credit nerambursabil de până la 10.000 de euro din valoarea totală a cheltuielilor eligibile aferente planului de afaceri, pentru care se face dovada surselor de cofinanţare.
Actul normativ publicat recent include şi condiţiile de participare în cadrul Programului SRL-D. Astfel, antreprenorii care vor să obţină bani de la stat prin intermediul acestuia trebuie să:
- aibă capacitate juridică deplină de exerciţiu;
- anterior datei înmatriculării societăţii în registrul comerţului să nu mai fi deţinut calitatea de acţionar sau asociat al unei întreprinderi constituite în Spaţiul Economic European;
- înfiinţeze pentru prima dată o societate cu răspundere limitată în condiţiile Legii nr. 31/1990 și ale OUG nr. 6/2011;
- declare pe propria răspundere, sub sancţiunea legii penale pentru declaraţii mincinoase, că îndeplinesc condiţia de la punctul al doilea, declaraţia urmând să fie depusă la Registrul Comertului odată cu cererea de înmatriculare a societăţii;
- nu mai fi beneficiat de finanţare în cadrul acestui Program.
De asemenea, există şi o serie de obligaţii referitoare la statutul microîntreprinderii pentru care se acordă finanţarea nerambursabilă:
- este societate comercială cu răspundere limitată-debutantă, care funcţionează pe durată nedeterminată;
- se încadrează în categoria microîntreprinderilor;
- este înfiinţată de un întreprinzător debutant, ca asociat unic, sau de cel mult cinci întreprinzători debutanţi asociaţi;
- este administrată de asociatul unic sau de unul sau mai mulţi administratori dintre asociaţi;
- are în obiectul de activitate cel mult cinci grupe de activitate prevăzute de clasificarea activităţilor din economia naţională în vigoare (CAEN);
- nu au beneficiat de bani, în anii trecuți, prin intermediul Programului SRL-D;
- nu au depăşit plafonul de minimis de 200.000 de euro pe durata a trei exerciţii financiare pentru o întreprindere unică;
- nu au datorii la bugetul general consolidat şi la bugetele locale, atât pentru sediul social, cât şi pentru toate punctele de lucru;
- nu se află în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, executare silită, închidere operaţională, insolvenţă, faliment sau suspendare temporară a activităţii;
- nu au fost subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat/ajutor de minimis sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa integral recuperată;
- au transmis cerere de renunţare parţială/totală la finanţare în termenul prevăzut de procedurile de implementare a programelor naţionale în cadrul cărora au semnat contract de finanţare în ultimii trei ani (doar pentru aplicanţii care au semnat contract de finanţare în cadrul programelor naţionale în ultimii trei ani şi au renunţat parţial sau total la finanţare).
În afara obligaţiilor amintite anterior, microîntreprinderea aparţinând întreprinzătorului debutant în afaceri are şi următoarele obligaţii specifice:
- să notifice în scris, cu privire la înfiinţare, Oficiul Teritorial pentru IMM şi Cooperaţie (OTIMMC) în a cărui rază de competenţă îşi are sediul, în termen de cel mult 30 zile lucrătoare de la înregistrare, în vederea luării în evidenţă;
- să angajeze cu contract de muncă pe durată nedeterminată, cu normă întreagă, şi să menţină în activitate cel puţin doi salariaţi de la momentul obţinerii facilităţilor și până la pierderea calităţii de microîntreprindere aparţinând întreprinzătorului debutant în afaceri;
- să reinvestească anual cel puţin 50% din profitul realizat în anul fiscal precedent;
- să depună la OTIMMC în a cărui rază de competenţă îşi are sediul situaţiile financiare semestriale şi anuale, cu dovada înregistrării acestora la autorităţile competente, precum şi un raport semestrial de progres, pe o perioadă de trei ani, începând cu anul următor celui în care s-a obţinut ajutorul nerambursabil.
În ce domenii nu pot activa firmele debutante?
În ceea ce priveşte limitările de grupe de activitate, NU se pot obţine bani pentru:
- intermedieri financiare şi asigurări;
- tranzacţii imobiliare;
- activităţi de jocuri de noroc şi pariuri;
- producţie sau comercializare de armament, muniţii, explozibili, tutun, alcool, substanţe aflate sub control naţional, plante, substanţe şi preparate stupefiante şi psihotrope;
- activităţi de pescuit şi acvacultură;
- activităţi legate de producţia primară a produselor agricole;
- activităţi legate de export către state terţe sau state membre, şi anume ajutoarele legate direct de cantităţile exportate, de înfiinţarea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
- ajutoare condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate;
- ajutoare destinate agenţilor economici care activează în sectorul carbonifer;
- ajutoare pentru achiziţionarea vehiculelor de transport rutier de marfă acordate agenţilor economici care au ca obiect de activitate prestarea de servicii de transport rutier de marfă în contul terţilor sau contra-cost.
Înscrierile se fac online
Înscrierea proiectelor în acest program se face, conform Ordinului MECRMA nr. 839/2016, exclusiv online, în perioada 31 august - 14 septembrie, pe site-ul www.aippimm.ro, pe bază de user şi parolă. După crearea contului de înscriere, aplicaţia trimite automat pe adresa de e-mail a solicitantului un mesaj şi un link de confirmare. După confirmare, aplicaţia de înregistrare a planului de afaceri devine activă pentru completarea online a planului de afaceri şi încărcarea în aplicaţie a documentelor solicitate.
"În vederea înscrierii în cadrul Programului, operatorul economic va completa şi transmite online planul de afaceri începând cu ora 10.00 a primei zile de înscriere, timp de 15 zile calendaristice de la demararea înscrierii în Program, până la ora 20.00 a ultimei zile de înscriere, cu posibilitatea de prelungire a termenului până la epuizarea bugetului", se precizează în documentul citat.
Aplicanţii încarcă online următoarele documente (fotocopii semnate de reprezentantul legal/împuternicit, cu precizarea „conform cu originalul”):
- certificat de înmatriculare SRL-D;
- copie B.I./C.I. asociat/administrator;
- cerere-tip de acord de principiu pentru finanţare;
- situaţiile financiare ale solicitantului;
- certificat constatator extins, inclusiv online, emis de Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă tribunalul unde îşi are sediul societatea, în care să se menţioneze acţionarii, reprezentanţii legali ai societăţii, punctele de lucru, domeniile de activitate precum şi activităţile autorizate ale societăţii;
- declaraţie cu privire la ajutoarele de stat şi de minimis primite;
- declaraţie pe propria răspundere privind încadrarea în categoria IMM;
- calcul întreprinderi partenere și legate (dacă este cazul);
- documentul care să ateste că asociatul/administratorul a urmat/urmează un curs de antreprenoriat (dacă este cazul);
- documentul care să ateste că asociatul/administratorul SRL-D a avut calitatea de şomer sau absolvent în anul precedent şi/sau în anul curent înregistrării SRL-D la Registrul Comerţului (dacă va fi cazul).
Tipurile de ajutor financiar şi alte facilităţi acordate
Prin Programul SRL-D se finanţează, potrivit ordinului de ministru, implementarea planurilor de afaceri, în ordinea descrescătoare a punctajelor obţinute la evaluare (punctajul minim acceptat va fi de 60 de puncte din totalul celor 100 posibile), în următoarele condiţii:
- alocaţie financiară nerambursabilă - maximum 50% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului, dar nu mai mult de 45.245 lei/beneficiar;
- contribuţie proprie sau credit bancar - minimum 50% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului.
Obiectul finanţării trebuie să se încadreze în una sau mai multe dintre următoarele categorii eligibile:
1. Investiţiile în active corporale referitoare la:
- terenuri pentru realizarea de construcţii/amenajare efectuate în cadrul proiectului, destinate activităţii pentru care s-a solicitat finanţarea;
- construcţii pentru desfăşurarea activităţii pentru care s-a solicitat finanţarea;
- achiziţionarea de spaţii destinate realizării activităţii pentru care s-a solicitat finanţare (spaţii de birouri, producţie, depozitare etc.);
- achiziţionarea de mobilier pentru dotarea spaţiilor amenajate destinate activităţii pentru care s-a solicitat finanţarea;
- echipamente tehnologice, maşini, utilaje şi instalaţii de lucru, aparate şi instalaţii de măsură, control şi reglare etc.;
- achiziţionarea de autoutilitare din categoria N1, N2, N3, cu excepţia vehiculelor de teren simbol G;
- achiziția de autoturisme;
- achiziționarea de instalații de încălzire sau climatizare aferente spațiului de comerț/producție/servicii.
2. Investiţiile în active necorporale referitoare la: brevete de invenţie, design industrial, mărci de produse şi servicii (francize, etichetare ecologică, licenţe si software etc.), realizare site (maximum 10.000 de lei).
3. Alte costuri de operare referitoare la:
- costuri curente: materii prime, mărfuri, materiale consumabile, materiale auxiliare;
- costuri de personal: salarii, costuri asigurări sociale;
- costuri de training şi formare personal;
- servicii externe: contabilitate, consultanţă fiscală, consultanţă juridică, consultanţă în management, consultanţă IT, consultanţă PR, consultanţă pentru întocmirea planului de afaceri, costuri legate de încălzire, gaz, electricitate, curăţenie, reparaţii, asigurare, apă/canal, gunoi, costuri legate de procesul de vânzare, costuri administrative, chirii pentru spaţii de birouri, producţie, de desfăşurare activităţi comerciale şi prestări servicii, depozitare etc.
Pentru a fi incluse in investiţia eligibilă, activele corporale şi necorporale vor trebui să îndeplinească următoarele condiţii:
- să rămână în proprietatea microîntreprinderii care a beneficiat de ajutor de minimis minimum trei ani;
- să fie considerate active (mijloace fixe) sau obiecte de inventar;
- să fie achiziţionate în conditii de piaţă, respectiv să fie întocmit un dosar de achiziţie;
- să fie incluse în categoria activelor proprii ale microintreprinderii, să rămână în locaţia acesteia pentru cel puţin trei ani.
Important! În cadrul planului de afaceri depus trebuie justificată fiecare cheltuială, pentru a-i demonstra necesitatea în desfășurarea activității pentru care se va acorda finanțarea nerambursabilă.
Notă: Procedura completă de implementare a Programului SRL-D poate fi consultată aici. În altă ordine de idei, aici aveţi detalii despre înscrierile în cadrul unei alte scheme de finanţare ce a avut loc recent, respectiv Programul pentru dezvoltarea abilităților antreprenoriale în rândul tinerilor și facilitarea accesului acestora la finanțare - START.