ANAF a modificat instrucțiunile de completare a formularului 100 „Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat” și Nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat care cuprinde impozitele și taxele care se declară prin respectivul formular prin Ordinul ANAF nr. 1053/2016 privind modificarea și completarea Ordinului ANAF nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor și taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reținere la sursă , care a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 209 din 22 martie 2016.
Actul normativ emis de autoritatea fiscală vine după ce Normele metodologice de punere în aplicare a OUG nr. 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, aprobate prin HG nr. 111/2016, au intrat în vigoare.
Concret, aceste norme prevăd o serie de obligații declarative pentru taxele de licență și autorizare datorate de organizatorii de jocuri de noroc temporare, pentru taxa de viciu pentru jocurile de noroc caracteristice slot machine și taxa pentru videoloterie datorată de Compania Națională „Loteria Română”.
Potrivit referatului pentru aprobarea proiectului, acesta este motivul pentru care conținutul Nomenclatorului obligațiilor de plată la bugetul de stat care cuprinde impozitele și taxele care se declară prin formularul 100 „Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat” a trebuit să fie actualizat.
Astfel, în ceea ce privește pozițiile 66 (Taxa pentru obținerea licenței de organizare a jocurilor de noroc), 67 (Taxa anuală pentru obținerea autorizației de exploatare a jocurilor de noroc), respectiv 68 (Taxa de acces pentru jocurile de noroc) a fost actualizată baza legală, fiind incluse și trimiteri la Normele de aplicare a OUG nr. 77/2009, recent intrate în vigoare și, de asemenea, referințe la organizatorii jocurilor de noroc temporare.
Totodată, nomenclatorul a fost completat cu două noi poziții, după cum urmează:
- 70 – Taxa de viciu (pentru jocurile de noroc caracteristice slot machine prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. e) pct. (i) şi (iii) din OUG 77/2009);
- 71 – Taxa pentru videoloterie (datorată de „Loteria Română”).
Mai precis, sunt vizate de taxa de viciu jocurile de noroc de tip slot-machine dacă evenimentele sunt organizate în prezenţa fizică a participanţilor prin intermediul maşinilor, utilajelor şi instalaţiilor specifice, operate în locaţii specializate în care se poate desfăşura activitatea de jocuri de noroc, iar câştigul este nelimitat şi depinde de hazard, respectiv jocurile de videoloterie, care se desfăşoară în prezenţa fizică a jucătorilor, în care mijlocul de joc trebuie conectat la un server central, pe care rulează programul de joc şi care validează câştigul şi fără de care jocul nu se poate desfăşura. Potrivit legislației în vigoare, acestea sunt jocuri de tip loto prin care se obţin aleatoriu câştiguri, rezultatul participării la joc fiind relevat jucătorului prin intermediul terminalului de videoloterie, dexteritatea sau abilitatea jucătorului neavând nicio influenţă/relevanţă în obţinerea câştigului.
ANAF a actualizat marți formularul electronic al declarației 100
Potrivit informațiilor de pe pagina de internet a Fiscului, declarația electronică 100 a fost actualizată în 21 martie 2016. Puteți descărca cea mai recentă variantă a formularului electronic de aici.
Astfel, formularul electronic al declarației 100 a fost actualizat chiar înainte de publicarea în Monitor a Ordinului ANAF nr. 1053/2016.
Prin Ordinul ANAF nr. 1053/2016 au fost actualizate și instrucțiunile de completare a formularului 100 „Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat”. Astfel, a apărut obligația de depune lunar documentului pentru obligațiile de plată reprezentate de taxa pentru videoloterie.
Formularul 100 trebuie depus lunar, trimestrial sau la alte termene
Declarația privind obligațiile de plată la bugetul de stat trebuie să fie depusă la organul fiscal competent pentru administrarea creanţelor fiscale datorate de către contribuabil/plătitor până la data de 25 inclusiv a lunii următoare perioadei de raportare, lunar sau trimestrial, sau la alte termene.
Declarația privind obligațiile de plată la bugetul de stat se completează cu ajutorul programului de asistență amintit mai sus. Formularul se depune la organul fiscal competent, în format PDF, cu fișier XML atașat, pe suport CD, însoțit de formatul hârtie, semnat conform legii, sau se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanță. Depunerea prin internet a declarației 100 poate fi făcută cu ajutorul portalului www.e-guvernare.ro, după autentificarea cu certificat digital calificat.
Astfel, formularul 100 se depune lunar, pentru obligațiile de plată care reprezintă:
- impozit pe venitul persoanelor fizice: impozit pe veniturile din dividende distribuite persoanelor fizice, impozit pe veniturile din dobânzi, impozit pe veniturile din premii, impozit pe veniturile din jocuri de noroc, impozit pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal, impozit pe veniturile din alte surse, datorat de persoanele fizice;
- accize;
- impozit pe dividende distribuite/plătite persoanelor juridice;
- impozit pe veniturile obţinute din România de nerezidenţi, persoane fizice/juridice, respectiv obţinute de persoane nerezidente care fac parte dintr-o asociere/entitate transparentă fiscal fără personalitate juridică;
- vărsăminte de la persoanele juridice pentru persoanele cu handicap neîncadrate, conform Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- taxa anuală de autorizare a jocurilor de noroc, regularizată periodic, în funcţie de realizări, taxa de acces pentru jocurile de noroc, taxa pentru videoloterie (Nou inclusă în nomenclator, n.red.);
- contribuţii pentru finanţarea unor cheltuieli de sănătate;
- impozit pe monopolul natural din sectorul energiei electrice şi al gazului natural;
- impozit pe veniturile din activităţile de exploatare a resurselor naturale, altele decât gazele naturale;
- impozit asupra veniturilor suplimentare obţinute ca urmare a dereglementării preţurilor din sectorul gazelor naturale;
- contribuţie individuală la bugetul de stat.
Documentul poate fi depus și trimestrial, pentru alte obligații de plată:
- plăţi anticipate, în contul impozitului pe profit anual, pentru trimestrele I-III, datorate de instituţiile de credit - persoane juridice române şi sucursalele din România ale instituţiilor de credit - persoane juridice străine;
- plăţi anticipate, în contul impozitului pe profit anual, pentru trimestrele I-III, datorate de către contribuabilii care au optat, potrivit legii, pentru declararea şi plata impozitului pe profit anual, cu plăţi anticipate, efectuate trimestrial;
- impozitul pe profit datorat de persoane juridice române şi persoanele juridice străine, altele decât cele prevăzute anterior, precum şi de către persoanele juridice cu sediul social în România, înfiinţate potrivit legislaţiei europene (trimestrele I-III);
- impozit pe veniturile microîntreprinderilor;
- redevenţe miniere şi petroliere;
- redevenţe rezultate din contractele de concesiune, arendă şi alte contracte de exploatare eficientă a terenurilor cu destinaţie agricolă.
Nu uitați că, potrivit instrucțiunilor de completare, formularul 100 poate fi depus și la alte termene la organul fiscal competent pentru administrarea creanţelor fiscale datorate de către contribuabil/plătitor:
- până la data de 25 decembrie, pentru plăţile anticipate aferente trimestrului IV, în cazul contribuabililor care declară şi plătesc impozit pe profit anual, cu plăţi anticipate efectuate trimestrial, şi care determină plăţile anticipate trimestriale în sumă de o pătrime din impozitul datorat pentru anul precedent;
-
în cazul impozitului pe profit datorat de contribuabilii care au optat pentru anul fiscal diferit de anul calendaristic, termenele de plată sunt:
- până la data de 25 inclusiv a primei luni următoare încheierii trimestrului din anul fiscal modificat, pentru trimestrele I-III, pentru obligaţiile de plată reprezentând impozitul pe profit, respectiv plăţi anticipate în contul impozitului pe profit anual;
- 25 a ultimei luni din anul fiscal modificat, pentru obligaţia de plată reprezentând plăţi anticipate în contul impozitului pe profit anual, pentru situaţiile în care plăţile anticipate trimestriale se determină în sumă de o pătrime din impozitul datorat pentru anul precedent;
- până la data de 25 ianuarie a anului următor, respectiv până la data de 25 a primei luni a anului fiscal modificat, următor anului în care s-au aprobat situaţiile financiare anuale, în cazul în care dividendele distribuite nu au fost plătite până la sfârşitul anului în care s-au aprobat situaţiile financiare anuale, cu excepţiile prevăzute de lege;
- până la data de 25 decembrie inclusiv a anului în curs pentru anul următor, pentru obligaţiile de plată reprezentând taxa pentru activitatea de prospecţiune, explorare şi exploatare a resurselor minerale, cuprinsă la poziţia nr. 25 din Nomenclatorul obligaţiilor de plată la bugetul de stat;
-
până la termenul de plată prevăzut de lege, pentru următoarele obligaţii de plată:
- impozit pe veniturile din dobânzi, în cazul împrumuturilor acordate pe baza contractelor civile;
- impozit pe veniturile din lichidarea unei persoane juridice; taxa pentru obţinerea licenţei de organizare a jocurilor de noroc;
- taxa anuală pentru obţinerea autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc;
- taxa de viciu;
- vărsăminte din profitul net al regiilor autonome;
- dividende de virat la bugetul de stat de către autorităţile publice centrale;
- până la termenul prevăzut la art. 346 alin. (3) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, pentru accizele datorate de operatorii economici, în situaţiile prevăzute la situaţiile prevăzute la art. 340 alin. (1) lit. b) şi c) şi alin. (4) - (7) din aceeaşi lege;
- până la data de 25 a celei de-a doua luni următoare încheierii trimestrului pentru care se datorează contribuţiile, pentru obligaţiile de plată reprezentând contribuţiile trimestriale datorate de persoanele prevăzute la art. 4 alin. (3) şi art. 13 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2011 privind stabilirea unor contribuţii pentru finanţarea unor cheltuieli în domeniul sănătăţii, aprobată prin Legea nr. 184/2015;
- până la data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datorează impozitul pe construcţii de către contribuabilii prevăzuţi la art. 496 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
Atenție! Nedepunerea la termenul legal a acestei declaraţii constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii şi mari şi cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte persoane juridice.
Pentru mai multe detalii despre completarea și depunerea la Fisc a formularului 100, citiți acest articol.
Regulile pentru autorizarea operatorilor de jocuri de noroc, modificate de Guvern
Vă reamintim că Executivul a modificat regulile aplicabile jocurilor de noroc online şi tradiţionale prin intermediul HG nr. 111/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de punere în aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc și pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 298/2013 privind organizarea și funcționarea Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc, în vigoare de la 26 martie 2016.
Documentul detaliază regulile pe care operatorii economici trebuie să le respecte pentru a obține licența și autorizația de funcționare, precum și cele pentru desfășurarea în bune condiții a activității de jocuri de noroc pe teritoriul României.
Notă: Mai multe detalii despre acest subiect găsiți aici.