Prevederea conform căreia activitatea de voluntariat în situații de urgență se consideră experiență profesională și/sau în specialitate, în funcție de tipul activității, dacă aceasta este realizată în domeniul studiilor absolvite, face parte dintr-un act normativ publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 397 din 25 mai, moment de la care se şi aplică.
Concret, este vorba despre Hotărârea Guvernului nr. 371/2016 pentru modificarea și completarea Statutului personalului voluntar din serviciile de urgență voluntare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.579/2005, document apărut cu scopul îmbunătățirii cadrului legislativ de recunoaștere a activității de voluntariat la nivelul comunităților și, implicit, al creșterii numărului membrilor activi din serviciile voluntare.
Astfel, de-acum încolo pot solicita să se încadreze ca voluntar în serviciile de urgenţă voluntare persoanele care au cel puţin 18 ani, fiind eliminată limita maximă până la care acest lucru era posibil, respectiv vârsta de 50 de ani. Celelalte condiţii pe care o persoană trebuie să le îndeplinească pentru a deveni voluntar în serviciile de urgenţă sunt:
- să aibă domiciliul în unitatea administrativ-teritorială reprezentată de consiliul local al municipiului, oraşului/sectorului sau comunei, beneficiar al voluntariatului;
- să fie apt din punct de vedere medical şi psihologic;
- să nu fi fost condamnat pentru săvârşirea de infracţiuni cu intenţie;
- să nu fi pierdut anterior calitatea de voluntar în serviciul de urgenţă voluntar.
Potrivit actului normativ citat, una dintre condiţiile obligatorii pentru a avea un parcurs profesional al voluntarului în situaţii de urgenţă este absolvirea unui curs de iniţiere servant pompier, în cel mult un an de la încheierea contractului de voluntariat. În plus, pentru a evolua profesional, după finalizarea acestui curs va fi nevoie şi de absolvirea altor cursuri de formare profesională, în funcţie de specializare.
În documentul amintit sunt oferite şi câteva exemple în acest sens. Astfel, pentru a putea ocupa un post de conducător autospeciale într-un serviciu de voluntariat de situații de urgență, este obligatorie absolvirea unui curs de mecanic utilaj, iar, ulterior, după minim un an, a unui curs de conducător autospeciale.
În schimb, pentru a ocupa un post de șef compartiment prevenire, este obligatorie absolvirea unui curs de specialist prevenire (în minimum doi ani de la absolvirea cursului de inițiere de servant pompier), iar, după cel puţin un an, a unui curs de șef compartiment prevenire.
Concret, iată cum arată parcursul profesional al voluntarului în situaţii de urgenţă, parcurs prezentat în anexa ataşată actului publicat miercuri în Monitor:
În altă ordine de idei, personalul voluntar din serviciile de urgenţă voluntare are obligaţia să poarte uniformă, echipament de protecţie şi însemne distinctive.
Cât durează contractul de voluntariat şi când încetează aceasta?
În ceea ce priveşte durata contractului de voluntariat, acesta se încheie pe o perioadă de cinci ani şi se reînnoieşte tacit dacă nici una dintre părţi nu îşi exprimă în scris intenţia de denunţare a contractului cu 15 zile înainte de expirarea termenului pe care a fost încheiat.
Totuşi, primul contract de voluntariat cuprinde o perioadă de probă cuprinsă între trei şi şase luni, inclusă în durata totală a acestuia, care se finalizează prin teste şi verificări practice, susţinute în prezenţa unei comisii.
Atenţie! În perioada de probă, părţile pot rezilia contractul din proprie iniţiativă.
Contractul de voluntariat încetează în cazul decesului voluntarului sau atunci când acesta nu mai îndeplineşte una dintre următoarele condiţii:
- să aibă domiciliul în unitatea administrativ-teritorială reprezentată de consiliul local al municipiului, oraşului/sectorului sau comunei, beneficiar al voluntariatului;
- să fie apt din punct de vedere medical şi psihologic;
- să nu fi fost condamnat pentru săvârşirea de infracţiuni cu intenţie.
De aproape doi ani, odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 78/2014, voluntariatul se desfăşoară pe baza unui contract încheiat, în formă scrisă, între voluntar şi organizaţia gazdă. Contractul de voluntariat, întocmit de organizaţia gazdă, trebuie însoţit obligatoriu de fişa postului şi de fişa de protecţie a voluntarului.
Potrivit normelor în vigoare, voluntariatul reprezintă activitatea de interes public neobligatorie, neremunerată şi bazată pe decizia liber consimţită a voluntarului persoană fizică, prin intermediul unei persoane juridice, de drept public sau de drept privat, fără scop lucrativ, individual sau în grup.
În altă ordine de idei, trebuie menţionat că, potrivit legii amintite, voluntariatul, în general, este considerat experienţă profesională încă din 2014. Mai multe informaţii despre acest subiect sunt disponibile aici.