Măsurile de îmblânzire a interdicției la fumat erau incluse, la un moment dat, în forma de proiect a Legii nr. 201/2016 privind stabilirea condiţiilor pentru fabricarea, prezentarea şi vânzarea produselor din tutun şi a produselor conexe şi de modificare a Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea şi combaterea efectelor consumului produselor din tutun, document ce se va aplica din 10 decembrie.
Mai precis, prevederile respective trecuseră de Senat, dar apoi au fost eliminate de Camera Deputaților, astfel că actul normativ a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 906 din 10 noiembrie 2016 fără dispozițiile ce permiteau îmblânzirea interdicției de a fuma în spațiile publice închise și spațiile închise de la serviciu.
Fumatul în public urma să fie permis în spaţii şi pe terase destinate în mod special consumului de tutun, după cum se arăta în prevederile votate de senatori. "Fumatul este permis în spaţii separate, complet izolate şi inscripţionate special pentru această destinaţie, precum şi pe terase exterioare amenajate în acest scop", prevedea documentul. Totuși, deputații au eliminat această propunere din documentul final.
Totodată, pentru lista excepţiilor actuale de la interdicţia de a fuma, pe care acum sunt incluse celulele deţinuţilor din penitenciarele de maximă siguranţă şi zona de tranzit a aeroporturilor internaţionale, senatorii propuseseră adăugarea spaţiilor special amenajate destinate exclusiv pacienţilor din spitalele de psihiatrie. Însă spațiile nou-propuse au fost excluse din lege.
Nu în ultimul rând, senatorii votaseră o redefinire a spaţiilor închise. Concret, spaţiul public închis urma să fie "orice spaţiu accesibil publicului sau destinat utilizării colective, indiferent de forma de proprietate ori de dreptul de acces, care are un acoperiş, plafon sau tavan şi care este încadrat de pereţi de jur împrejur, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent, cu excepţia spaţiilor cu destinaţie locativă". În momentul de faţă, definiţia face referire la spaţiile cu acoperiş, plafon sau tavan şi cel puţin doi pereţi.
În acelaşi timp, spaţiul închis de la locul de muncă urma să fie "orice spaţiu care are un acoperiş, plafon sau tavan şi care este încadrat de pereţi de jur împrejur, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent, aflat într-un loc de muncă". În prezent, această definiţie face referire, de asemenea, la existenţa a cel puţin doi pereţi. Ambele reformulări de definiții s-au oprit însă la Camera Deputaților și legea a apărut în Monitor fără acestea.
Începând din data de 17 martie, fumatul este interzis complet în spaţiile publice închise (inclusiv în baruri, cluburi, restaurante şi alte localuri asemănătoare), în spaţiile închise de la locul de muncă, în locurile de joacă pentru copii, în unităţile de învăţământ şi în cele destinate protecţiei şi asistenţei copilului, potrivit Legii nr. 15/2016. Până la această dată, fumatul era interzis complet doar în unităţile sanitare şi în mijloacele de transport în comun.
Persoanele fizice care nu respectă interdicţiile riscă amenzi cuprinse între 100 şi 500 de lei, iar la locul de muncă pot fi chiar sancţionate disciplinar de către angajator. În acelaşi timp, în funcţie de a câta abatere este, firmele pot fi sancţionate cu 5.000 de lei (la prima abatere), 10.000 de lei şi suspendarea temporară a activităţii (la a doua abatere) sau 15.000 de lei şi închiderea unităţii (la a treia abatere).
Informaţii pe larg despre interdicţia completă de a fuma în spaţiile publice închise pot fi găsite în această sinteză scrisă de AvocatNet.ro.
În altă ordine de idei, Legea nr. 201/2016 prevede o serie de noutăți cu privire la consumul de tutun, printre care se numără, de exemplu, eliminarea de pe piață a țigărilor cu arome.
Comentarii articol (7)