Ma intereseaza sa stiu daca se poate deduce combustibilul(in baza unui ordin de deplasare) de la locatia PFA la un magazin aflat in alt oras. Drumul este parcurs pentru achizitionarea de mobilier. Mentionez ca magazinul la care doresc sa merg nu are sediu in orasul meu.
Activitatea mea ca PFA este de dezvoltare software si am ales sa emit facturi doar electronic, deci nu am facturier. Mai pot in acest caz sa emit factura unei PF pentru laptop?
Pe PFA am achizitionat un laptop si acum doresc sa-l vand catre o persoana fizica pentru a-mi cumpara altul mai performant.
Care este procedura corecta pentru a face tranzactia?
1. Trebuie contract de vanzare-cumparare facut la notor?
2. Pentru banii primiti pe bun, banuiesc ca o sa platesc impozit?
3. Cine evalueaza daca pretul cu care vand laptopul este unul corect? Daca nou a costat 2600Lei si dupa 10 luni il vand cu 1600Lei va fi vreo problema? Pot sa trec in contractul de vanzare ca bunul vandut avea zgarieturi la nivelul carcasei/ecranului?
Am nevoie de ajutor in tinerea contabilitatii ca PFA in domeniul dezvoltarii de software. Cum timpul nu-mi permite sa citesc prea mult pe forum si sa inteleg m-am decis sa cer ajutorul contra cost. Este cineva dispnobil sa ma ajute in urmatoarele probleme?
Intrebarile/Probleme mele:
1. pentru a emite facturi banuiesc ca-mi trebuie un carnet de facturi, de care trebuie sa-mi cumpar? Ca PFA nu sunt inregistrat ca platitor de TVA si PFA este in sistem real.
2. Cum emit o factura pentru un client aflat in America? Se poate emite factura electronic? Ca daca emit factura clasica e dificil sa mi-o semneze.
3. Cum trec suma pe factura in lei sau in dolari?
4. Plata se face prin PayPal (serviciu de plati online) care aplica un comision atunci cand primesc bani. Se pot deduce acesti bani?
5. Mai platesc un comision la PayPal atunci cand fac retragere de bani pe cardul pe care-l am deschis la banca.
6. Cand ajung banii in banca sunt automat schimbati din dolari in lei la cursul bancii sau BNR(nu stiu sigur inca).
De la momentul in care fac retragerea de bani din PayPal si pana imi intra in banca poate sa dureze pana la 5 zile, si e posibil sa prind un alt curs valutor fata de data la care am facut retragerea. Cum facturez/decontez aceste fluctuatii?
7. Cum se face cu comisioanele bancii?
8. Cum se inregistreaza data in registrul de plati si incasari si cel de inventar?
9. Cum imi deduc cheltuielile pe care le-am facut deja ca PFA inainte sa am venituri? (Cumparare stampila, registre, contributie pensii, sanatate)
10. Pot sa fac contract de comodat pentru folosirea masinii personale in interes de serviciu si sa-mi decontez cheltuielile cu revizia, casco, rca eventual anvelope de iarna? Cum demonstrez ca am folosit masina in interes de serviciu? Activitatea ca PFA o prestez la sediu meu. Pot insa sa fac deplasari la diversi clienti pentru a discuta despre proiecte.
Sper sa fie cineva disponibil sa ma ajute ca trebuie sa emit ceva facturi si nu stiu cum sa o fac.
Doresc sa-mi infiintez PFA la adresa din C.I, dar nu eu sunt proprietarul.
Proprietarul imobilului este decedat si sotia nu a facut inca succesiunea, intrebarea este daca pot sa scot extrasul din cartea funciara si sa-mi depun dosarul pentru infiintarea PFA-ului.
Va multumesc mult pentru clarificari, dar mai am cateva:
1. Din cate am citit pe forum, CASS este 5.5% adica 28300 X 0.055 = 1556.5 lei/an
CAS: este 31.3% din minim 708 RON (222 RON / luna)
E corect? Care este ordinea in care se scad impozitele din norma? Impozit, CASS?
2. Nu o sa depasesc suma de 35.000EUR decat daca se imtampla vreo minune, asa dar nu o sa am ce TVA sa deduc.
4. Cum pot emite factura pentru o persoana din America sau alta tara cu care lucrez doar pe internet?
Doresc sa-mi fac PFA in Brasov cu norma fixa de venit si am urmatoarele neclaritati:
1. Pe langa cei 16% impozit este obligatoriu sa platesc si contributiile la sanatate, somaj, pensie? Daca da, cat reprezinta acestea?
2. Fiind cu norma de venit pot sa deduc TVA-ul la diverse achizitii? Ex: calculator, benzina?
3. Daca imi deschid un cont pe PFA la o banca si doresc sa-mi fac un credit, banca o sa tina cont de norma de venit sau de incasarile pe care le-am avut in contul de PFA? Incasarile sunt mai mari ca norma venit.
4. Trebuie sa tai facturi pentru ceea ce incasez? In mare parte lucrez pentru USA.
5. Din cate am inteles nu trebuie sa-mi tin contabilitate, dar ar putea ajuta la ceva daca o tin?
6. Se poate face PFA pe un apartament inchiriat cu contract inregistrat la finante? Daca se poate, am nevoie de ceva acte/interventii de la proprietar?
7. Am vazut ca in Dambovita norma de venit e mult mai mica ca in Brasov. As putea sa-mi fac PFA acolo? Ce ar presupune?
Am gasit o familie care are nevoie de o persoana care sa le plateasca datoriile si sa
se ocupe de ei si dupa ce vor deceda apartamentul imi va ramane mie.
Intrebarea este cum se poate face contractul in asa fel sa am garantie ca intre timp nu vor vinde apartamentul, nu vor dori rezilierea contractului.
Ce alte pericole pot aparea intr-un asemnea caz?
Copilul lor are drept la apartament dupa moartea acestor, chiar daca am incheiat contract cu ei?
Va multumesc foarte mult pentru informatii. O sa vorbesc azi cu persoana si vedem cat mai dureaza actele de succesiune. Poate reuseste sa le faca in cateva zile.