avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 315 soluții astăzi
Forum Activitate kristian.dumitru

Activitate kristian.dumitru

Răspuns la discuția drepturi de autor


Din inadvertentele...

Ordonantei de urgenta (O.U.G. nr. 58/2010 - publicata in Monitorul Oficial la 28.06.2010) privind modificrea Codului Fiscal, in ceea ce priveste Contractele/conventiile civile de proprietate intelectuala / drepturi de autor (DDA)

Confuzie de termeni: „profesii independente” – „activitati independente” – „drepturi de autor”.

• Conform Legii 333/2005, Art. 14/ alineat (2): “Expresia profesii independente cuprinde in special activitatile independente cu caracter stiintific, literar, artistic, educativ sau pedagogic, precum si exercitarea independenta a profesiilor de medic, avocat, inginer, arhitect, dentist şi contabil.”

Prin O.U.G. nr. 58/2010 se modifica Legea 571/2003 privind Codul Fiscal adaugind la articolul 7, alineatul (2) subpunctele 2.1. si 2.2. care aduc urmatoarele completari:
2.1. Orice activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:
a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit...
b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste baza materiala a platitorului de venit...
c) beneficiarul de venit contribuie numai cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capital propriu. [...]
2.2. In cazul reconsiderarii unei activitati ca activitate dependenta, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate si virate, fiind datorate solidar de catre platitorul de venit si de beneficiarul de venit...

Ce nu intelege Ministerul Finantelor Publice?
• toate activitatile considerate independente (cf. Legii 333/2005 si a altor acte normative) se pot exercita in baza unui contract de natura salariala.
• doar unele dintre activitatile considerate independente se pot exercita in baza unor conventii civile/contracte de drepturi de autor
• si anume doar activitatile care au ca obiect de activitate „obiectul dreptului de autor” prevazut la Art. 7 si Art. 8 din Legea privind dreptul de autor si drepturile conexe (Legea nr. 8/1996, cu modificarile ulterioare: Legea nr. 146/1997, Legea nr. 285/2004, O.U.G. nr. 123/2005, O.U.G. nr. 190/2005, Legea nr. 329/2006 si O.U.G. nr. 58/2010).

• daca un beneficiar de venit desfasoara o activitate considerata independenta, pt un platitor de venit, in baza unui contract DDA, dar activitatea nu se incadreaza „obiectului dreptului de autor” atunci se poate „reconsidera” activitatea iar contractul devine nul, cu implicatiile legale.
• chiar si in acest caz „reconsiderarea activitatii” nu inseamna ca o activitate considerata independenta devine activitate dependenta. Calitatea de activitate independenta e dat de natura activitatii in sine sau a profesiei exercitate si nu se poate modifica in functie de forma contractuala dintre angajat si angajator.

CONCLUZIE
Noile norme care completeaza Codul fiscal prin subpunctele 2.1. si 2.2, care modifica articolului 7 din Legea 571/2003, nu pot re-denumi obiectul de activitate al unei activitati considerate independente in functie de forma contractuala dintre angajat si angajator (contract permanent, conventie civila, PFA, DDA, etc.) sau in functie de alte conditii externe sau exterioare de genul celor prevazute la literele a), b), sau c) ale alineatului 2.1., articolul 7. O activitate ramine independenta prin natura activitatii in sine sau prin forma ei de exercitare (atita timp cit aceasta forma este considerata independenta) chiar daca se desfasoara in conditii contractuale la limita legalitatii.

Cine retine si plateste contributiile sociale pt contractele DDA, angajatul sau angajatorul?

Tot prin O.U.G. nr. 58/2010 se modifica Legea 571/2003 privind Codul Fiscal adaugind la ART. III alineatele (1), (2), (3) si (4) care aduc urmatoarele completari in ceea ce priveste drepturile de autor:
ART. III

Alineat (1) Orice venituri de natura profesionala, altele decit cele salariale, se impoziteaza cu cota de impozit pe venit (16%).

INTREBARE:
• Platitorul de venit (Angajatorul) plateste 12,8% impozit la suma neta virata beneficiarului de venit, impozit rezultat in urma modificarii plafonului de deductibilitate de la 40% la 20% (cf. O.G. 58/2010 / ART. I. / Articolul 50 / Capitolul VI / alineat (1) / litera a.)
sau
• Platitorul de venit (Angajatorul) plateste 10% impozit la suma neta virata beneficiarului de venit, iar beneficiarului de venit ii revine sarcina de a plati diferenta pina la 12,8%, diferenta rezultata in urma modificarii plafonului de deductibilitate de la 40% la 20% (cf. O.G. 58/2010 / ART. I. / Articolul 50 / Capitolul VI / alineat (1) / litera a.) ?
__________________________________________________

Iata cum arata impozitarea inainte si dupa aplicarea modificarilor Codului fiscal pt un contractant DDA in limita (aproximativa) a 5 salarii medii brute:


1.01 – 30.06.2010 1.07 - 31.12.2010

10.000 lei venit net 10.000 lei venit net
11.111 lei venit brut 11.468 lei venit brut
66 lei pt 40% deductibili 0 lei pt 20 % deductibili
1.111 lei impozit la stat (10%) 1.468 lei impozit la stat (12,8%)
1.650 lei contributii la stat (16,5%)
3.118 lei total impozit stat
_____________________________________
(10.066 lei – cistig net angajat) (8.350 lei – cistig net angajat)

3.118 – 1.111 = 2.008 lei - diferenta de impozitare! ___________________________________________________

Alineat (2) Asupra veniturilor prevazute la alineatul precedent se datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale (10.5%), asigurari sociale de sanatate (5,5%) si asigurari de somaj (0,5%).

• Un benefeciar de venit care nu are alte venituri incadrate ca venituri salariale, deci nu plateste, printre altele, ajutorul de somaj, in mod cert nu poate beneficia de indemnizatia de somaj in cazul in care ar „dori” sa fie somer.
• Conform Alineatului (2) beneficiarul de venit in baza DDA, urmeaza sa plateasca ajutor de somaj 0,5% (partea angajatului).

INTREBARE: Cind acest „beneficiar de venit” (care nu are venituri de natura salariala) poate fi considerat somer pt a putea beneficia de drepturile garantate ale ajutorului de somaj? Cine trebuie sa ia decizia de a-l trimite in somaj?

COMENTARIU: E logic ca retinerea acestei contributii pt somaj de 0,5%, nu poate fi considerata decit o taxa (impusa) de „solidaritate”! Pt perioada fiscala 1.07 – 31.12.2010 aceasta contributie este inca mica, dar pt anul 2011 se preconizeaza o crestere a acestuia la 3%. In aceasta varianta suma totala ar avea o valoare semnificativa! Concluzia este ca aceasta contributie este ilegala!

Alineat (3) Baza de calcul la care se aplica aceste contributii este limitata la 5 salarii medii brute pe economie la nivelul salariului mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale.

INTREBARE: Care este intelesul (juridico-fiscal) al formularii „baza de calcul (...) este limitata la...” ? Cele 5 salarii medii brute (aprox. 1.800 x 5 = 10.000 lei) sunt „limita” fixa (asemanta impozitului „forfetar” aplicat firmelor mici si mijlocii) sau „limita” maxima.

• Exista beneficiari de venituri, altele decit cele salariale, care nu ajung la aceasta suma (prin insumarea tuturor contractelor) in decurs de un an de zile. Acestia vor plati impozitul de 16,5% pt o suma fixa, echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie, sau vor plati 16,5% pt suma totala a anului fiscal precedent, plecind de la „limita” inferioara de 1 leu pina la „limita” superioara de 10.000 lei? In aceasta situatie se incadreaza mai multe categorii de beneficiari in baza contractelor DDA, fie ca au sau nu alte venituri salariale, care pot avea chiar si un singur contract pt o suma modica de 10 lei net! .

Alineat (4) Obligatia declararii, calculului, retinerii si platii contributiilor prevazute la alineatul precedent revine platitorului de venit, in conformitate cu prevederile legale.

• Un angajator (platitorul de venit) nu poate avea controlul altor contracte ale beneficiarului de venit pt a stabili cind acesta a cumulat venituri care au atins sau au depasit „limita” celor 5 salarii medii brute impozabile cu 16,5%!
• Cu certitudine, platitorul de venit are obligatia de a declara, calcula, retine si plati contributiile de la alineatul (1), adica impozitul pe venit de 16% (respectiv 10% in cazul contractelor DDA).
• Conform reglementarilor actuale, dupa incheierea anului fiscal 2010, beneficiarul de venit trebuie sa completeze Declaratia 200, pe care o va depune la organul fiscal pina la 15.05.2011, urmind a fi instiintat ce suma trebuie sa vireze la asigurari sociale, asigurari sociale de sanatate si ajutor de somaj.

CONCLUZII
Ministerul Finantelor Publice, atunci cind a modificat Codul Fiscal in ceea ce priveste contractele/conventiile civile pt drepturi de autor, a plecat de la citeva premise eronate:
1. un beneficiar de venit este in relatie contractuala cu un singur platitor de venit si de aici cerinta expresa a alineatului (4) ca platitorul de venit are obligatia declararii, calculului, retinerii si platii contributiilor prevazute la alineatul (3).
• Aceasta premisa poate fi reala dar nu este completa pt ca un contractatnt DDA poate avea mai multe contracte in timpul unui an cu una sau mai multe institutii. Singurul care-si poate monitoriza cuantumul veniturilor obtinute in decursul unui an fiscal este beneficiarul de venit. Lui ii revine obligatia de a le declara in Declaratia 200.

2. un beneficiar de venit, altul decit cele salariale, va obtine in decurs de un an de zile, o suma egala sau mai mare decit „baza de calcul limitata la 5 salarii medii brute pe economie”.
• Alta premisa eronata. Exemplele care infirma aceasta situatie sunt multiple iar unele dintre ele au nascut comentarii si reactii publice: colaboratori-copii in piese de teatru, concerte sau filme; pensionari figuranti in emisiuni TV sau filme; tineri actori, instrumentisti, dansatori, compozitori – debutanti, etc. Toate aceste categorii de beneficiari de venit in baza contractelor DDA, fie ca au sau nu alte venituri salariale, pot obtine in decursul perioadei avuta in vedere (1.07 – 31.12.2010) venituri mici sau cu mult mai mici in raport cu cele 5 salarii medii brute pe economie. Care va fi baza de calcul pt contributia de 16.5% in acest gen de cazuri?


Inainte de a prezenta normele de aplicare ale modificarilor Codului Fiscal, va rog sa incercati sa raspundeti la aceste nelamuriri.