ex: magazin de produse alimentare
vine la usa magazinuului, care la primul pas este gol, distribuitorul de marfa: ok! iei marfa si iti lasa cu tot cu marfa factura. Factura este un document care dovedeste proprietatea. Pe factura se trece furnizorul si cel care ia marfa, produsele ( numele produselor, cantitate sau nr.buc.) valoarea marfii si tva. verifici daca marfa care ti/a dat/o este corect scrisa pe factura. Ai grija de factura. Cu ea dovedesti ca marfa nu este furata sau nedeclarata. Trebuie sa o ai la tine si atunci cand transporti marfa cu autoturismul.
2. tu vinzi aceasta marfa bucata cu bucata. orice miscare de marfa sau de bani trebuie scrisa. Poate fi si chiar scrisa de mana(registrul de casa) sub semnatura privata), important sa fie semnate de ambele parti(factura mai ales). dar cum sa scri tu pt fiecare client, cum ca ai vandut o paine, un kg yahar ettc!? pentru aceasta este casa de marcat, si eliminarea bonului fiscal, iar in cantitati mari chitanta. Chitanta sau bonul este un document ce dovedeste existenta si provenienta banilor. Deci, de unde am banii in magazin. Ai grija de ea, cu ea dovedesti ca nu ai furat banii, iar cand iei bani de la banca documentul de la banca. Aceste acte care dovedesc banii,( atentie!!! banii nu marfa), le pastrezi. Dupa ele se intogmeste registrul de casa si jurnalul de banca). si gata.
3. tu ai facturi ca ai primit marfa in magazin, facturi ca ai de platit apa, curent electri, tel etc, ghitante cu care dovedesti ca ai platit apa gaye etc,, casa de marcat, actele de la banca (extrase de cont, acte care sunt pentru platile prin banca, nu ai chitanta cand platesti prin banca, ai extras de cont), bonuri de benzina, toate /toate, le pui intr/o plasa, asa ciufulite, dezordonate cum ai putut tu sa le strangi, dar important sa nu fi pierdut nici o hartiuta, mergi cu ele la un contabi care le va sorta si le va pune in ordine cronologica, iti va calcula si declara tva..Atentie cu tva si alte documente. Tu ca administrator, ca patron al firmei, sa nu ta puna pacatul sa semnezi declaratia de tva daca nu e calculata de tine. Contabilul o calculeaza, el sa semneze, el sa o declare. asa si cu alte acte. ce nu e facut si intocmit de tine nu te intereseaza si nu semnezi. tu nu semnezi decat factri de primire marfa si chitnta ca ai platit marfa. semnatura si stampila.
4. toate aceste acte care le pui in plasa si le duci la contabil sa fie emise in timpul unei luni calendaristice. Adica vei strange toate fact si chit etc. pe timpul unei luni.
5. ce trebuie sa faca contabilul pentru tine? ce vrei? minim trebuie sa vrei sa/ti calculeze si sa/ti declare taxele catre stat :O. care sunt? tva, profit, salariile si contributia la casele de asigurari, trezoreria altfel spus. si pe urma ce mai vrei tu, daca esti firmaa mmare, sa/ti calculeze consumul de motorina de exemplu dar asta sunt calcule care le face patronul, adica gestiunea marfii, sau dupa caz, sunt contabili care au echipa, birouri de contabilitate si iti numara si firele de par din cap daca vrei, dar platesti.
6. un contabil nu este bau/bau pentru firma. Un contabil este prietenul firmei. Exista greseli de facturare, de inregistrare, nu trebuie sa te omoare nimeni. exista metode de corectare, stornare. Ai ratacit un document care era emis cu multe luni in urma? nu are nimic. il inregistrezi cand l/ai gasit. Nu prea ii convine contabilului, finca documentele trebuie inregistrate in ordine cronologica, si acum cu compiuteru ii este mai greu, nu il prea asculta programul, dar trebuie sa/l inregistreze. dar ai grija. Asa ceva nu trebuie sa ti se intample. nu ai voie sa pierzi nici un document.
7. contabilul este avocatul firmei.
inregistrarea tuturor cheltuielilor este f importatnata. ca altfel la balanta iti iese in acte ca ai bani si trebuie impozitati plus ca pierzi si tva deductibil. la fel si cu venitul. daca nu inregistrezi venitul, tu acasa esti gras si frumos, iar in acte firma e in faliment. Asta le inveti si le simti pe parcurs.
8. am citit mai sus ce am scris. Sa ma scuze si sa ma corecteza profesionistii. Eu nu am scris complet. Am scris esentialul. mai era de vorbit cu registrul de casa, document obligatoriu si tinut zilnic. Va invata contabilul. Eu am vrut sa explic cu ce trebuie sa va duceti la contabil si sa va dau curajul sa dati drumul la firme. munciti si incasati. restul merge de la sine si orice eroare se poate corecta. Nici oamenii de la fisc nu sunt bau/bau. cereti informatii si la fisc si va vor ajuta si va vor indruma. pentru ei o firma nou deschisa este o noua sursa de venituri si au interes sa va ajute si sa educe juridic.
9. daca nu sunteti multumiti de firma, nu va chinuiti. nu e capatul lumii. inchidet/io la timp pentru nu va aduna multe penalitati fiscale.
10. Atentie! nu dati bani din firma la nimeni cu imprumut. Sunt multi tepari. Daca dati bani nu faceti contracte du dobanda. in instanta nu aveti castig de cauza pentru dobanda, sunteti considerati camatari si va alegeti si cu banii dati si cu proces penal. pentru banii vostrii fitii rai ca concurenta e mare. mult succes!