In luna ianuarie 2012 lucram ca ofiter de politie in cadrul Ministerului Adminitratiei si Internelor. Ca urmare a reducerilor salariale din sistemul bugetar, am decis sa imi suspend contractul de munca pe o perioada de maxim 3 ani, fapt permis de legislatia in vigoare, si in acel interval sa lucrez in strainatate. Speram ca intre timp se va termina si criza economica din Romania si apoi voi putea trai decent din salariul de ofiter de politie. Am primit oferte de lucru de la trei angajatori pentru a merge sa lucrez in Polonia, Cehia si respectiv Afghanistan. Considerand ca cea mai buna oferta este aceea de a lucra in Afghanistan, nu din prisma remuneratiei, ci mai ales pentru ca la dupa 75 de zile reveneam in tara pentru 25 de zile si chiar daca eram neplatit in zilele petrecute in tara, acest lucru am considerat eu ca ma ajuta sa pastrez vii legaturile cu familia, am facut tot ce mi-a solicitat acea companie: mi-am infiintat un PFA si am semnat in februarie 2012 un contract prin care, incepand din luna iunie 2012 sa incep lucrul in Afganistan. Angajatorul a depus solicitare la ORNISS pentru a mi se acorda certificat de securitate NATO Secret.
Contractul prevedea ca incepand din iunie 2012, sa lucrez in Afghanistan 4 rotatii de cate 75 de zile, cu pauze de 25 de zile intre rotatii, in total 274 zile de munca pe an. In cazul in care nu refuzam sa mai lucrez pentru ei, sau clinetul din Afganistan pentru care urma sa prestez servicii ma concedia din motive imputabile mie, in contract era stipulat ca trebuie sa platesc 10000 euro despagubiri firmei din Romania. In schimb, daca firma din Romania nu imi asigura loc de munca, nu erau prevazute masuri compensatorii. De aemenea au prevazut in contract ca prezenta mea in Afganistan poate fi modificata in functie de nevoile clientului.
Din pacate, ORNISS nu este o institutie tocmai trasparenta, asa ca nu stiam ca atata timp cat detin calitatea de ofiter de politie, doar MAI poate solicita eliberarea unui certificat de securitate pentru mine. Mai mult decat atat, ORNISS a instiintat Directia Generala de Informatii si Protectie Interna din cadrul MAI (cunoscuta din presa si ca doi si un sfert) asupra faptului ca eu am un angajament cu o alta firma, care a depus o solicitare de acordare a unui certificat de securitate NATO Secret pe numele meu. Acest fapt a determinat inceperea unei anchete interne privind activitatea mea profesionala, ancheta care a implicat directiile: Directia Generala pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei (directia pentru care lucram), Directia Generala de Informatii si Protectie Interna, Directia Juridica, Directia Generala Mamagent Resurse Umane si Corpul de Control. Ancheta a stabilit ca inca nu eram in situatie de incompatibilitate deoarece nu prestasem servicii catre acea companie si nu inregistrasem venituri, dar pentru a mai activa ca ofiter de politie ar trebui sa reziliez contractul pe care il semnasem pentru apleca in Afganistan, sa le prezint dovada acestui lucru si nu ma alegeam decat cu un avertisment la dosar.
Cum nu mi se parea o alternativa tocmai buna pentru mine, sa reziliez contractul, fapt care presupunea platirea unei daune de 10.000 euro si sa ma intorc la salariul mizerabil care m-a determinat de la bun inceput sa imi caut de lucru in alta parte si aflasem ca oricum in calitate de ofiter de politie, nu am cum sa primesc certificat de securitate si deci nici nu am cum sa plec in Afganistan, mi-am dat demisia de la MAI si m-am angajat in Bucuresti ca un provider de VoIP cu data 1 iunie 2012.
In primele zile ale lunii iunie 2012 am fost contactat de SRI pentru a mi se spune ca nu mi se poate acorda certificatul de securitate, dar le-am spus ca nu mai detin calitatea de politist, asa ca fara vreo alta solicitare din partea mea, sau depunerea vreunui nou document, SRI a demarat procesul de acordare a certificatului de securitate, iar in august 2012 am fost contactat de firma cu care incheiasem contractul pentru Afganistan, si mi-au spus ca au certificatul meu de securitate si urmeaza sa plec intr-o luna sau doua in Afganistan.
Intrucat era vara, perioada concediilor, iar eu eram in perioada de proba si puteam intrerupe relatiile de munca pe care le aveam cu noul angajator imediat, lucru care peste o luna de zile devenea mai complicat, presupunand acordarea unei perioade de preaviz de o luna de zile, am considerat ca cel mai bine este sa imi dau demisia chiar atunci de la noul loc de munca si sa beneficiez de o vacanta de o luna sau doua, pana cand voi incepe lucrul in Afganistan.
Mi-am dat demisia de la providerul de VoIP, lunile au trecut si in noiembrie 2012 m-au pus sa sustin un nou interviu cu specialistii din Franta, la sfarsitul lunii decembrie 2012 am fost trimis la pregatire in Franta, iar in ianuarie 2013 am fost trimis in Afganistan. Mentionez ca s-a semnat o noua anexa la contractul initial prin care se modifica data de incepere a rotatiei din Iuie in decebrie 2012, cat si tariful pe care-l primeam, cu o crestere nesemnificativa in favoarea mea. In aprilie 2013 s-a terminat prima rotatie, am venit acasa conform planificarii si cand am ajuns acasa mi s-a comunicat ca nu au mai stabilit alte rotatii pentru mine.
La acel moment nu am intreprins nimic deoarece consideram ca ar putea spune ca nu mi-am indepinit eu sarcinile corespunzator, ceea ce nu era cazul, si ma mai trezeam ca imi mai cer si 10000 euro despagubiri.
Numai ca in septembrie 2013 m-au rechemat in Afganistan doar pentru o luna de zile, semnandu-se o noua anexa la contract prin care se stabilea ca voi sta in Afganistan o luna de zile si un nou tarif semnificativ mai mare in favoarea mea.
Faptul ca m-au rechemat si mi-au marit tariful demonstreaza faptul ca nu incompetenta mea i-a determinat sa nu mai programeze alte rotatii pentru mine. Pot proba cu martori faptul ca din februarie 2012 cand au semnat contractul cu mine si pana in noiembrie 2012, in echipa de specialisti din care am facut parte in Afganistan nu a fost nicio pozitie libera, ba chiar membrii echipei auzeau zvonuri legate de reduceri de personal din cauza restrangerii operatiunilor, instabilitate care probabil a si determinat plecarea unuia dintre ei in noiembrie 2012 fapt ce a dus la aparitia primului gol in echipa de cand semnasem eu contractul in februarie 2012 si astfel m-au adus in Afganistan in ianuarie 2013. Nici dupa ce am plecat eu, nu au mai adus pe altcineva in locul meu, in schimb au reorganizat roatatiile, iar alte persoane din aceeasi echipa, aflate sub contract cu aceeasi firma ca si mine au inceput sa aiba rotatii mai lungi in Afganistan. Astfel mi-am dat seama ca de la bun inceput ei au mintit cand au prevazut o data de inceput si au specificat un numar de zile pe care urma sa le petrec in Afganistan. Daca ar fi spus adevarul ca nu au nimic disponibil in acel moment si ca vor o persoana care sa fie rezerva si sa munceasca doar careva zile pana reorganizeaza ei echipa, nu ari fi convins pe nimeni sa semneze cu ei. Mi-am dat seama ca ei aveau nevoie de o persoana pe care sa o tina neplatita, ca rezerva, in cazul in care cineva pleaca neasteptat din proiect, sau reorganizeaza rotatiile.
Trebuie sa precizez ca acolo se statea cu viza de turist, valabila pe o perioada de 3 luni de zile, fapt care duce la necesitatea parasirii Afganistanului si solicitarea unei noi vize. De aceea echipa are mai multi oameni, din care unii stau acasa, dar care se rotesc potrivit unui program care respecta conditiile din contractul incheiat cu mine.
As dori sa stiu care sunt sansele mele de a obtine urmatoarele:
1. Despagubiri: cel putin 10.000 euro asa cum ar fi trebuit sa le platesc eu lor, daca paraseam proiectul din motive imputabile mie, dar preferabil ar fi sa primesc contravaloarea zilelor pe care ar fi trebuit sa le lucrez conform contractului, dar pe care ei nu mi le-au mai programat, ca eu mi-am dat demisia de unde lucram si mi-am facut calculele contand ca voi lucra 274 zile. Nu stiu sub ce forma legala as putea solicita aceste despagubiri, cert este ca din cauza lor am lucrat doar 3 luni in aproape un an si jumatate, lucru care imi afecteaza CV-ul si pot spune ca s-a ales praful de cariera mea si nu ma mai angajeaza nimeni la ora actuala. Daca in 2012 am primit oferte pentru a lucra in Cehia, Polonia, Afganistan, plus ca mi-am gasit imediat de lucru in Bucuresti la providerul de VoIP, acum nu mi-am mai gasit nimic de lucru din aprilie 2013 de cand am revenit in tara. Nici macar nu mi-au oferit o alta pozitie acolo, care s-ar fi putut potrivi profilului meu, ci au preferat sa mareassca numarul de zile petrecute acolo de altii cand oameni din alte echipe paraseau proiectul si pe mine sa ma tina rezerva, in cazul in care cineva din echipa din care am facut parte ar fi plecat, fiind pozitie care necesita abilitati mai ridicate, iar specialistii cu aceste abilitati nu se gasesc foarte usor.
2. Dosar penal pentru inselaciune, sau oricum ceva penal pe numele administratorului societatii cu care am incheiat contractul, pentru ca m-a mintit cu buna stiinta cand a incheiat contracul cu mine. Stia ca nu va fi nicio pozitie disponibila pentru mine in iunie 2012, ci doar vroiau sa aibe o rezerva neplatita in proiect, care sa le serveasca in cazul in care aparea ceva neprevazut pentru ei, fapt care nu mi-a fost dezvaluit si m-au determinat sa imi dau demisia si sa imi distrug cariera. Scopul pentru care doresc sa se inceapa o urmarire penala este pentru a putea anunta SRI si ORNISS despre acest lucru ca sa-i retraga calitatea de detinator de certificate de securitate eliberata de ORNISS si astfel sa nu mai poata duce romani in Afganistan. Probabil ca vor numi pe altcineva ca ofiter de securitate, dar cel putin pentru o perioada ii vor scoate de pe aceasta piata in Romania, asa cum ei m-au scos pe mine de pe piata muncii, avand in prezent un profil cu care nu prea am sanse de angajare.
3. In cazul in care ajung la o intelegere amiabila cu firma respectiva vreau sa se faca totul pe cai legale, sa nu ma trezesc acuzat de santaj.
Apelez la acest forum in speranta ca voi gasi un avocat sau mediator (ca nici nu stiu la cine sa apelez) suficient de bun incat sa imi obtina macar unul din cele 3 obiective.