avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 588 soluții astăzi
Forum Activitate MateiMelinte

Activitate MateiMelinte

Bună ziua!

Sunt un adolescent de 17 ani din Piatra-Neamț, pasionat de transport public, în special de troleibuze. Anul acesta am inițiat împreună cu alți pasionați campania #SalvămTroleibuzul(www.facebook.com/salvamtroleibuzul), pe fondul deciziei abuzive a CJ Neamț de a retrage troleibuzele. Toate bune şi frumoase, troleibuzele încă circulă. Pe parcursul acestei veri am am colaborat cu SC Troleibuzul SA(şi încă colaborez) pentru a eficientiza şi îmbunătăți serviciul de transport public oferit de această societate.

În Piatra-Neamț, primăria a creat împreună cu CJ o societate(Asociația de Dezvoltare Intercomunitară "Urbtrans") ce delegă activitatea de transport public prin oferirea de licențe operatorilor interesați. În acest moment, în oraşul Piatra-Neamț operează 6 firme private(7, cu tot cu Troleibuzul). Licențele acordate operatorilor privați sunt pentru trasee menite să "câpuşeze" Troleibuzul, operatorii nerespectând atât clauzele contractuale cu ADI Urbtrans, cât şi Legile 92/2007 şi OG 109/2006 privind standardele de transport(operează cu aşa-zise microbuze, transformate din dube de marfă), principiul nesuprapunerii traseelor sau concurența neloială.

Situația aceasta persistă din 2010, iar tensiunile se amplifică pe zi ce trece.

În prezent, subvenția în Piatra Neamț este o minciună numai bună pentru politicienii care își fac imagine. În același timp, ea creează reale probleme societăților care prestează servicii de transport. Până în luna martie 2017, gratuitățile acordate de Primărie pentru transportul pensionarilor cu venituri mici, al veteranilor, al elevilor care se încadrau în anumite criterii, nu costa municipiul Piatra Neamț niciun leu, pentru că așa s-a hotărât, la un moment dat. S-a stabilit costul per abonament, după care s-a conchis, sec, că plata se face de Urbtrans, asociație din care municipiul Piatra Neamț face parte. În acest moment, potrivit unei HCL din martie 2017, plata subvenției se face de la bugetul local, la valoarea de 15 lei/abonament. Prețul unui abonament pe troleu este de 60 de lei. Diferența de 45 de lei/abonament se pierde undeva în calculele economiștilor. Întrebarea simplă este cine plătește această diferență.


Răspunsul, până acum, venea firesc: plătește Consiliul Județean!

De ce plătește județul diferențele de cost pentru niște gratuități acordate de Consiliul Local Piatra Neamț? Răspunsul nu-l are nimeni, iar o justificare economică nu există, de niciun fel.

* 60 LEI – COSTUL UNUI ABONAMENT LA TROLEIBUZUL.

15 LEI PLĂTEȘTE PRIMĂRIA PIATRA NEAMȚ PENTRU GRATUITĂȚILE ACORDATE.

45 LEI AR TREBUI SĂ PLĂTEASCĂ URBTRANS, CA DIFERENȚĂ.

1,3 MILIOANE LEI ESTE DIFERENȚA PENTRU 1.800 DE GRATUITĂȚI.

CINE ÎȘI ASUMĂ SUMA?

La un moment dat, în vremuri galben-oranj, s-a găsit această modalitate de a da bani de la județ, pentru că șeful de la municipiu era șeful celui de la județ, din punct de vedere politic. Și lucrurile au rămas așa, pentru că bravii funcționari cu răspunderi de la CJ Neamț nu au avut curajul de a protesta. Ca de fiecare dată, au căutat să-și mulțumească șefii și să caute scăpări în lege, care să le satisfacă dorințele. În felul acesta, în timp, milioane de lei au plecat de la Consiliul Județean spre Troleibuzul.

* Consecințele unei gândiri antieconomice

Pentru Troleibuzul SA, principalul transportator care are povara gratuităților pe raza muncipiului Piatra Neamț, problemele de finanțare apar și din cauza golului produs de diferența dintre costul real al abonamentului și costul suportat de Primăria Piatra Neamț.

Potrivit unui răspuns oficial al Primăriei Piatra Neamț, în perioada aprilie-septembrie 2017, Troleibuzul a facturat 229.845 lei. Un calcul simplu arată că diferența până la prețul real al abonamentului este de 690.000 lei!

Întinzând perioada la un an, se ajunge la peste 1,4 milioane lei noi, sumă imensă pentru orice societate. Făcând o echivalență, vorbim despre 14 rate de leasing pentru autobuzele noi de la Troleibuzul, care circulă acum în oraș și care sunt apreciate de toată lumea.

De ce acceptă o societate comercială o asemenea situație?

În primul rând, pentru că, ani de-a rândul, nimeni nu și-a pus problema rentabilității, după cum am mai spus. În al doilea rând, pentru că, pe linie politică, se dădeau bani de la județ și lucrurile mergeau înainte.

Anul acesta, Troleibuzul se află sub o dublă presiune. Pe de o parte, s-a confruntat cu scăderea subvențiilor de la Consiliul Județean, care-și dorește eficientizarea activității și scăderea cheltuielilor, iar pe de altă parte intervine necesitatea de a încheia anul obligatoriu cu profit, pentru a fi eligibil eventualul proiect propus pentru reabilitarea și modernizarea transportului ecologic în zona Piatra Neamț. Poate societatea să termine anul măcar cu 1 (un) leu profit? Este greu de spus, în condițiile în care numai pe gratuități gaura este de peste 1,4 milioane lei și când, practic, a fost obligată să accepte aceste pierderi, prin contractul pe care îl are semnat cu ADI Urbtrans.

* Bâlbâielile de la Urbtrans – cauza tuturor problemelor

Pentru Troleibuzul, Urbtrans reprezintă un coșmar administrativ. Anul trecut, s-a ajuns la un adevărat conflict, generat de nesemnarea contractului de gestiune în forma veche, apoi de semnarea lui și de neaplicarea tuturor prevederilor. S-a ajuns chiar în instanță, deoarece, în luna ianuarie, nu a existat un act adițional care să permită plata subvenției. O să vă întrebați din nou de ce. Simplu: pentru că nimeni de la Urbtrans nu s-a uitat pe contract, că vedea, atunci, prevederile care-i obligă să achite lunar diferențele de tarif acordate.

Este incredibil cum cei din Adunarea Generală de la ADI Urbtrans a fost de acord ca asociația să plătească în locul unităților teritorial-administrative sumele prinse în contractul cu Troleibuzul. Logica elementară arată că ori n-au citit contractul – lucru care nu este de mirare -, ori nu au fost conștienți de ce au citit. ADI Urbtrans stă, în acest moment, în trei oameni – un director, un director adjunct și un director economic – și cu greu încasează bani suficienți pentru a le plăti salariile.

Singura soluție pentru Troleibuzul este să denunțe contractul cu Urbtrans privitor la diferențele de tarif pentru abonamentele ”gratuite” și să ceară plata acestor diferențe, potrivit articolului 8, punctul 6, unde asociația se obligă să achite lunar aceste sume.

Această problemă vine în contextul în care, dacă se pune în practică "Revoluția Fiscală" a lui 'nea Tudose, Troleibuzul va avea de mărit salarii, şi implicit de redus din cheltuieli, adică de renunțat, din nou, la troleibuze. Paradoxal, datorită vechimii rețelei de troleibuz si a troleelor în sine, la Piatra-Neamț troleibuzul este aparent nerentabil, în timp ce în vest este introdus şi reintrodus în cât mai multe oraşe, pentru cât de eficient este(a se vedea exemple: Praga, Salzburg, Budapesta, Laussane, Obonne, Lyon, Milano, Roma şi multe altele)

Ca pasionat, şi apoi ca colaborator al Troleibuzul, întreb: Ce este de făcut în această situație? Cine se face responsabil de actuala stare de comă a transportului public din Piatra-Neamț?

Cu respect,
Matei Melinte
Elev în clasa a XII-a, inițiatorul campaniei #SalvămTroleibuzul
Salutare!

Am o intrebare: Pot pune o placuta de inmatriculare pe bicicleta?
M-am gandit sa imi pun o placuta de inmatriculare artizanala(dar cu text asemanator uneia reale) pe spatele bicicletei. Am voie?