avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 952 soluții astăzi
Forum Activitate silviu_p_cj

Activitate silviu_p_cj

Răspuns la discuția taxa poluare
asa cum spuneam; nici aceasta varianta absurda de taxa de poluare nu este acceptata de UE. Astfel, din cauza incompetentei celor din guvern si parlament Romania intra pe procedura de infringement. Si nu numai pe poluare
davideg a scris:

asta nu inseamna ca trebuie sa fugim toti sa ne facem pfa-uri, pentru ca eu cred ca vor avea si ele surprize.


si eu cred dar totusi speranta ramane
- surpirza pt cei care au fugit la orc sa suspende activitatea firmei este ca finantele de la 1 mai le vor include automat ca platitoare de impozit minim (forfetar)- fapt ce mi a fost confirmat de finante-
- surpiza pt cei de la finante a fost cand am intrebat ce se intampla cu cei care au deja activitatea suspendata si au si obtinut ordine derogatorii de la depunerea de declaratii (acestia depun o data pe an o declaratie cu "0" ) la aceasta intrebare au ramas blocati si cei de la finante
- norme metodologice cred ca vor apare dar tarziu ca asa e frumos in romania (e imperios necesar sa apara)
- declaratiile lui pogea nu valoreaza "0"-ul acela pt ca e inginer metalurgist iar la finante nu se prelucreaza metale; din pacate trebuie sa mai si votam
- oug pogea e data clar ca masura protectionista pt marii contribuabili cu scopul de a scoate de pe piata micii intreprinzatori (daca statul ar incasa -teoretic ca practic de unde atata bucurie- impozit forfetar de la toti cei 200 000 cu srl-uri aceasta suma ar echivala cu suma datorata de un singur mare contribuabil deci ceea ce motiveaza pogea e un mare bullshit
- singura varianta pe moment ar fi desfiintarea srl ului (pt cei care nu vor sa plateasca prostia lui pogea) si nu suspendarea activitatii pe 3 ani din punctul de vedere al finantelor, din punctul meu de vedere ca jurist cred ca e discutabil si ar trebui incadrata si suspendarea activitatii de vreme ce institutia echivaleaza intr un fel cu desfiintarea societatii (o singura data in existenta societatii si pe o perioada de maxim 3 ani) de aceea ne vedem in instanta dar procesele "dureaza"
Răspuns la discuția taxa poluare
Textul O.U.G. nr.7 publicata in MOf nr.103 din 19 feb 2009 :


[ link extern ]
Răspuns la discuția taxa poluare
taxa de poluare sufera o noua modificare (adica alt ministru alta taxa de poluare) . Nu se tripleaza, dar se dubleaza. Consider ca aceasta a 321 a varianta NU v a fi acceptata de UE.
Răspuns la discuția taxa poluare
carlatomaro a scris:

nu trebuie sa ceri restituirea la finante a diferentei , trebuie sa ceri restituirea in totalitate a taxei de prima inmatriculare daca ai platit-o pana la 01.07.2008 si finantele iti vor raspunde ca iti erstituie doar diferenta apoi dai in judecata finantele si ceri restituirea in totalitate a taxei de prima inmatriculare actualizata cu dobinda legala . Actiunea se va face la Tribunalul de unde apartine Anfp unde ai platit taxa si instanta va admite actiunea si-ti vei primi toata taxa pe care ai platit-o inapoi actualizata cu dobinda legala d e la data platii pana la erstituirea efectiva . Sunt avocat Toma Carla Nicoleta , in Baroul Alba , si am castigat peste 50 de cauze in acest mod.

se poate un raspuns la o intrebare? cum stai cu solutiile pe obligatia de "a face" ? adica a acelora care nici nu s au gandit sa plateasca vreo taxa fie ea de poluare sau de inmatriculare.
Răspuns la discuția taxa poluare
pt gaby gunter :

"2008-12-08 18:13
Avocatnet.ro

Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 208/2008 pentru stabilirea unor masuri privind taxa pe poluare pentru autovehicule a fost publicata luni, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 825. "

cred ca o gasesti pe site

pt. remus 39 : premierul este numit de presedinte si nu ales (din pacate). taricenu nu este "un ales" si cu atat mai mult "al nostru" .O tara fara taxe? Cu un buget format din ce? Oricat de mult ar merita injurat individul tariceanu totusi haideti sa discutam subiecte de natura juridca si sa incercam impreuna sa gasim solutii sau raspunsuri binenteles tot juridice.
Răspuns la discuția taxa poluare
va spun inca o data celor interesati pe subiectul taxa auto. Protestati. Pe totate caile. Public. In media. Etc. DAR, mergeti luati un avocat, si deschideti actiune in instanta. Si dup aia protestati. E mai bine sa deschideti fiecare individual o actiune decat colectiv (adica o asociatie sa deschida o singura actiune). Imposibil sa nu gasiti un judecator care sa va dea castig de cauza.
Răspuns la discuția taxa poluare
Nu am reusit inca sa citesc textul ordonantei tariceanu. Dar din televiziune si presa am aflat ca se tripleaza. Astfel daca pt un autoturism sh de sa zicem 2500 cmc trebuia sa achitati o taxa de 1200 euro (E 1) acum guvernul vrea 3600. Sub pretextul "salvarii" unor locuri de munca tariceanu pe final de mandat isi pune la adapost afacerile pe care le patroneaza in domeniul auto. Sigur ca CE nu v a accepta nicodata aceasta varianta indiferent cat de cosmetizata o va prezenta tariceanu. Din cele ce am prezentat mai sus din surse copy paste de pe internet si coroborat cu noile idiotenii prevazute in noua (a treia) ordonanta rezulta ca toate aceste taxe sunt ILEGALE.
Guvernul nu are nevoie de acceptul CE, si putin ii pasa lui tariceanu de CE interesul de grup primeaza cu toate riscurile ce presupune aceasta prostie de ordonanta ("amenda" CE).

Sfatul meu: cei care aveti un interes (sunteti nevoiti a inmatricula un auto sh) actionati statul roman in instantele de judecata (Ministerul de Finante in solidar cu Ministerul Mediului, Ministerul Administratiei si Internelor). Aveti sanse mari.
Răspuns la discuția taxa poluare
Un avocat din Targu Mures spune ca si varianta impusa prin ordonanta de urgenta e discriminatorie.
Un avocat din Targu Mures crede ca si a patra varianta de taxa auto incalca legile UE. Nu pot exista deosebiri in functie de locul unde a fost inmatriculata masina. Avocatul Daniel Salcudean spune ca taxa de poluare se percepe pentru o masina second-hand inmatriculata in UE si reinmatriculata in Romania. Dar aceasta regula nu este valabila si pentru o masina identica ce a fost inmatriculata in Romania, care este vanduta din nou.
UE interzice discriminarea
Salcudean considera ca Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 50/2008 privind instituirea taxei de poluare pentru autovehicule implica o discriminare intre masini identice, in functie de locul unde a avut loc prima inmatriculare, semnaleaza GreenReport.
Potrivit avocatului, nici noua ordonanta nu tine cont de jurisprudenta Curtii Europene. Astfel, aceasta ordonanta consacra interzicerea taxelor cu efect echivalent iar taxa de poluare introdusa in Romania incalca articolele 23 CE si 25 CE.
„Din jurisprudenta Curtii rezulta incompatibilitatea acestui sistem de taxare cu articolul 90 CE. O taxa, ca sa fie legala, trebuie sa fie conceputa astfel incat sa excluda discriminarea. Produsele importate nu trebuie sa fie supuse unor taxe mai mari decat produsele similare nationale. Daca nu respecta acest principiu, se cheama ca «produce efecte discriminatorii»”, explica Salcudean, citat de editia online a Green Report.
Prin noua taxa se incalca principiul nediscriminarii produselor importate fata de cele interne. „Alegem doua masini acelasi model, la fel de vechi, dar una provenind din Romania, alta din oricare alta tara membra UE. Atunci diferenta se vede imediat. Acest fapt incalca principiul egalitatii in drepturi prevazut de art. 16 alin. (1) din Constitutie, privind tratamentul discriminatoriu”, a spus avocatul.
Celebra „taxa de prima inmatriculare” (in fapt, acciza prevazuta in art. 2141 - 2143 Cod fiscal sub denumirea de „taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule”) intra, cu incepere de la 1 iulie 2008, intr-o noua faza a existentei sale, ca urmare a adoptarii de catre Guvern a OUG nr. 50/2008 privind instituirea taxei de poluare pentru autovehicule.
In cele ce urmeaza, ne ingaduim cateva observatii asupra efectelor juridice ale OUG nr. 50/2008.

1. Ordonanta de urgenta nr. 50/2008 nu a intrat in vigoare in ceea ce priveste modificarea Codului fiscal (abrogarea art. 2141 - 2143 C. fisc.)

Potrivit art. 14 din OUG nr. 50/2008, la data intrarii in vigoare a acestui act normativ (1 iulie 2008) se abroga art. 2141 - 2143 C. fisc., texte ce reglementeaza taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule.

Conform art. 4 alin. 1 din Codul fiscal, orice modificare sau completare a Codului se face numai prin lege, iar in sensul art. 4 alin. 2 din acelasi act normativ, modificarile sau completarile intra in vigoare cu incepere din prima zi a anului urmator celui in care a fost adoptata prin lege.
Din analiza acestor texte, rezulta cu certitudine ca:
• Nicio ordonanta de urgenta nu poate modifica Codul fiscal, pentru ca acesta se modifica numai prin lege, in sensul strict al termenului.
• Efecte juridice produc eventual doar ordonantele de urgenta aprobate prin lege. Din moment ce OUG nr. 50/2008 nu a fost inca aprobata prin lege, ea nu produce niciun fel de efecte juridice de la 1 iulie 2008.
• Avand in vedere textul art. 4 alin. 2 din Codul fiscal, oricum modificarile aduse Codului fiscal (abrogarea art. 2141 - 2143) nu pot produce efecte juridice mai devreme de 1 ianuarie 2009.

In opinia noastra, aceasta din urma concluzie este sustinuta de un argument suplimentar: legiuitorul (Guvernul) nu a prevazut expres in textul OUG nr. 50/2008 ca acest act normativ va intra in vigoare mai devreme, prin derogare de la art. 4 alin. 2 din Codul fiscal. O asemenea formula a fost folosita de legiuitor in cazul altor acte normative care au modificat Codul fiscal (de pilda, Legea nr. 163/2005, OUG nr. 24/2005), nu insa si in cazul OUG nr. 50/2008. Pornind de aici si avand in vedere si textul art. 1 alin. 3 din Codul fiscal, potrivit caruia Codul prevaleaza fata de orice alte acte normative (deci inclusiv fata de art. 14 din OUG nr. 50/2008), rezulta ca la 1 iulie 2008 nu au fost abrogate dispozitiile art. 2141 - 2143 din Codul fiscal, care continua sa produca efecte juridice. Guvernul a instituit doar, suplimentar, si o taxa de poluare. Evident ca aceasta solutie nu il avantajeaza pe contribuabil, dar ea este solutia juridica corecta ce decurge din aplicarea riguroasa a dispozitiilor legale in vigoare.

2. Art. 11 din Ordonanta de urgenta nr. 50/2008 este inaplicabil litigiilor in curs de solutionare si care au ca obiect restituirea integrala a sumelor colectate in perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008

Pretinzand, in mod eronat, ca de la 1 iulie 2008 au fost abrogate dispozitiile art. 2141 - 2143 C. fisc., organul fiscal ar putea fi tentat sa invoce faptul ca solutiile instantelor, in litigiiile ce au ca obiect restituirea integrala a sumelor colectate in perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008, ar trebui influentata de art. 11 din OUG nr. 50/2008, care stabileste ca se va restitui contribuabilului suma rezultata ca diferenta intre suma achitata in perioada 1 ianuarie 2007-30 iunie 2008, cu titlu de taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, si cuantumul rezultat din aplicarea OUG nr. 50/2008 privind taxa pe poluare pentru autovehicule.

In opinia noastra, o asemenea solutie nu este aplicabila pentru cel putin urmatoarele motive:
• Incasarea taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule s-a facut fara temei legal in perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008, o reglementare contrara dreptului comunitar neputand produce vreun efect juridic fara a se aduce atingere chiar fundamentelor Comunitatii Europene. Acesta este motivul pentru care instantele judecatoresti din Romania, intelegand faptul ca au obligatia de a aplica cu prioritate dreptul comunitar (potrivit art. 148 din Constitutia Romaniei), au dispus restituirea integrala a taxelor incasate cu incalcarea dreptului comunitar, precum si acordarea unor despagubiri pentru perioada in care sumele in cauza s-au aflat la dispozitia statului roman. Decurge de aici ca statul roman nu este in drept sa pastreze nimic din sumele incasate nelegal in intreaga perioada cuprinsa intre 1 ianuarie 2007 si 30 iunie 2008.
• Pe de alta parte, toate persoanele care si-au inmatriculat autoturismele sau autovehiculele in perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008 au facut acest lucru in temeiul reglementarilor in vigoare in aceasta perioada, achitand taxa stabilita potrivit art. 2141 - 2143 C. fisc. Pe cale de consecinta, ei sunt indreptatiti la restituirea integrala a unei taxe incasate cu incalcarea dreptului comunitar.
• Tinand cont de principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. 2 din Constitutie, rezulta ca noua ordonanta de urgenta nu se poate aplica situatiilor juridice nascute anterior. Iata de ce contribuabilii care si-au inmatriculat autoturismele in aceasta perioada, achitand taxa speciala corespunzatoare, nu pot fi obligati sa achite o alta taxa in temeiul noii reglementari, din moment ce ei si-au inmatriculat autoturismul anterior datei de 1 iulie 2008.
• Nu poate opera o compensare intre sumele achitate anterior in contul bugetui statului (taxa de prima inmatriculare) si sumele care ar fi ipotetic datorate in temeiul OUG nr. 50/2008 la Fondul de mediu (taxa de poluare), intrucat cele doua prelevari au naturi juridice diferite (acciza, respectiv taxa de mediu) si se fac venit la doua componente distincte ale sistemului bugetar (bugetul de stat, respectiv bugetul Fondului de mediu).

Luand in considerare toate cele prezentate mai sus, rezulta ca solutia propusa de art. 11 din OUG nr. 50/2008 este nelegala si inaplicabila intrucat:
- statul roman nu poate sustine ca este indreptatit sa pastreze o taxa sau o parte dintr-o taxa prelevata nelegal;
- statul roman nu poate aplica retroactiv o norma juridica, nici macar pentru a determina ipotetic taxa care ar fi fost datorata;
- pe cale de consecinta, nu este posibila nicio “compensare” intre sumele deja achitate (conform art. 2141 - 2143 C. fisc.) si sumele ipotetic datorate (in temeiul OUG nr. 50/2008).

3. Noua taxa de poluare instituita prin OUG nr. 50/2008 este discriminatorie

Dupa cum se poate cu usurinta observa, noua taxa introdusa prin OUG nr. 50/2008 are o sfera de aplicabilitate restransa si taxeaza poluarea produsa de autoturismele inmatriculate in Romania dupa data de 1 iulie 2008, potrivit criteriilor alese pentru determinarea acestei taxe. Daca instituirea unei taxe de mediu reprezinta un aspect cu siguranta pozitiv, in masura in care fondurile colectate sunt destinate protejarii mediului inconjurator, modalitatea in care se aplica aceasta taxa este cu siguranta criticabila.

Din pacate, taxa de poluare are un caracter discriminatoriu, ea aplicandu-se diferit unor situatii juridice identice, fara a exista vreo justificare obiectiva pentru acest lucru. De pilda, trebuie comparata situatia juridica a unei persoane care detine un autoturism inmatriculat in Romania in anul 2006 si situatia juridica a unei persoane care inmatriculeaza un autoturism identic in Romania dupa data de 1 iulie 2008. Ambele masini circula in Romania si este evident ca, in principiu, avand aceleasi caractieristici, ambele masini polueaza in egala masura. Potrivit OUG nr. 50/2008 insa, principiul “poluatorul plateste” este aplicat doar in cazul autoturismului inmatriculat dupa 1 iulie 2008, al carui proprietar datoreaza taxa de poluare. In schimb, desi autoturismul sau polueaza, proprietarul autoturismului inmatriculat in 2006 nu plateste nimic.

S-ar putea replica ca pentru autoturismul inmatriculat in anul 2006 s-au achitat TVA, accize si taxe vamale. Acest argument nu este pertinent insa din moment ce renuntarea la asemenea impozite indirecte s-a produs, cu incepere de la 1 ianuarie 2007, ca urmare a aderarii Romaniei la Uniunea Europeana si nu ca urmare a vreunei modificari legislative interne, in sensul inlocuirii acestor prevederi cu taxa de prima inmatriculare si apoi cu taxa de poluare.

4. Concluzii

Sintetic, la intrebarea “Ce aduce data de 1 iulie 2008 in domeniul taxelor datorate cu ocazia primei inmatriculari a unui autoturism sau autovehicul in Romania?” se poate raspunde in felul urmator:
- o noua taxa de poluare, discriminatorie, care cel putin pana la 1 ianuarie 2009 se va aplica in paralel, alaturi de taxa de prima inmatriculare;
- incalcarea principiului neretroactivitatii legii;
- o procedura de despagubire a contribuabililor carora li s-a prelevat o taxa contrara dreptului comunitar inaplicabila, inclusiv din punct de vedere administrativ (ANAF se gandeste acum sa reglementeze asa-zisa “procedura de restituire”, desi procedura ar fi trebuit sa se aplice efectiv de la 1 iulie).
Care este evidenta conformitatii noii "taxe de poluare" cu prevederile art.90 TCE, in conditiile in care cimpul de aplicare al disp art4. OUG 58/2008 (Art. 4. - Obliga?ia de plat? a taxei intervine:a) cu ocazia primei înmatricul?ri a unui autovehicul în România;) este SIMILAR cu cel din art.214 Cod fiscal(Potrivit art. 2141 - 2143 din Codul Fiscal si pct.311 – 312 din Normele Metodologice de aplicare a Codului fiscal, taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule se plateste cu ocazia primei inmatricularii in Romania).
O veritabila "taxa de poluare", asa cum se regaseste in legislatiile altor state comunitare, ar fi trebuit sa ia in considerare totalitatea autovehiculelor aflate in circulatie, indiferent de momentul inmatricularii, pentru a evita o noua situatie de DISCRIMINARE intre autovehiculele deja inmatriculate in Romania, pe de o parte, si de autovehiculele noi care urmeaza a fi inmatriculate+autovehiculele second hand importate din spatiul comunitar, pe de alta parte.
Nestiinta guvernantilor, prin impunerea aceleasi situatii discriminatorii instituite de OUG 58/2008, releva o chestiune politicianista manifestata de un deficit bugetar imens care justifica aceste taxe aberante, platite de un contribuabil ROMAN docil si neobisnuit cu apararea drepturilor individuale.
Este esentiala recurgerea la procedura preliminara in fata CEJ pentru a infirma sau nu presupusa "conformitate" stabilita de guvernanti in baza "discutiilor" cu Comisia Europeana.
In conditiile in care, jurisprudenta a confirmat ca art.213-214 Cod fiscal ca fiind contrare dispozitiilor comunitare prevazute de art.90 TCE, este fireasca solutionarea actiunilor in justitie asupra restituirii taxei speciale platite de contribuabili in perioada 1.01.2007-30.06.2008, de
aceeasi maniera, ca si pina in prezent.
In ceea ce priveste solutionarea actiunilor in justitie asupra restituirii taxei de poluare, platite de contribuabili de la data de 1.07.2008, in conditiile in care cimpul de aplicare al disp OUG 58 este similar cu cel din art.213-214 Cod fiscal - nu cred ca se impun aspecte care sa determine aplicarea unui tratament juridic distinct, situatia discriminatorie mentinindu se si in OUG 50/2008, in raport de normele comunitare...
In concluzie, in conditiile in care cimpul de aplicare a noului act normativ -OUG 50/2008-care instituie "taxa de poluare" e similar celui prevazut de art. 2141 - 2143 din Codul Fiscal si pct.311 – 312 din Normele Metodologice de aplicare a Codului fiscal.
De aceea e o conditie sine qua non ca instantele nationale sa recurga la procedura preliminara in fata CEJ pentru a elimina orice dubiu de contrarietate cu normele comunitare.
Ministerul Economiei si Finantelor a renuntat, ieri, la taxa de prima inmatriculare, propunand, in schimb, "taxa de poluare pentru autovehicule". In proiectul ordonantei de urgenta de modificare a taxei auto apare o lista cu cei ce beneficiaza de scutiri de taxa: vehiculele de colectie, donatiile pentru institutii de invatamant, sanatate, cultura, ministere, fundatii, asociatii patronale si sindicale si organizatiile non-profit. Masinile cu motoare diesel echipate cu filtru de particule vor fi taxate cu o reducere de 25%. Valoarea taxei de prima inmatriculare va creste de doua-trei ori la masinile noi Euro 4, respectiv 420 de euro la capacitati de 1.400 centimetri cubi, 480 de euro la 1.600 cmc si 950 de euro la 1.900 cmc, dar scade de zece ori la masinile Euro 1 vechi de 14-15 ani pana la valori cuprinse intre 323 euro si 652 de euro.
Cu putin timp in urma, o societate comerciala din orasul de pe Bega a primit castig de cauza in instanta dupa ce un complet de judecata de la Tribunalul Timis a decis ca taxa de prima inmatriculare pe care agentul economic a fost obligat sa o achite este ilegala. "Sentinta este o premiera judiciara pentru Timis", a declarat, in exclusivitate pentru "Romania libera", avocatul Lucian Bojin, de la "Valentin&Asociatii". Potrivit acestuia, in iulie 2007, reclamantul, SC Cara SRL Timisoara, a adus din Germania un autoturism Mercedes, fabricat in 2005, pentru care a fost obligat sa plateasca suma de 5.100 RON, cu titlu de "taxa de prima inmatriculare".

» Pentru o masina noua Euro 4 cu motor de cel mult 1.400 centimetri cubi, taxa auto va creste de 2,6 ori, de la 161
la 420 euro.


sursa: Internet