Multumesc. Nu dovada platii sau operatiunea de plata era problema. Ci operatiunea de emitere.
Intreb direct: Nota de plata se emite catre proprietar, si astfel se respecta paragraful din lege prin care proprietarul recupereaza de la beneficiar, sau se emite direct catre chirias si astfel proprietarul nu mai are ce sa recupereze, si deci "incalc" prevederile acestui paragraf de lege? Daca se poate emite catre chirias un document denumit "factura", este o alta discutie, nu vreau sa discutam asta.
Am pornit aceasta discutie pentru ca:
In cazul unor contracte de inchiriere proprietar PF - chirias PJ este prevazut in contract (in mod normal) ca: "cheltuielile cu utilitatile, intretinerea, etc, cad in sarcina chiriasului". Urmare fiind ca facturile Enel, Engie, Apa Nova, samd, avand la client "proprietar PF" si aferente spatiului inchiriat, sunt acceptate la plata de contabilitatea chiriasului PJ. in schimb, daca asociatia emite o nota de plata (sau vreo alta denumire) catre "proprietar PF", nu e bine, trebuie "factura" pe chirias PJ!
De ce:
1. Nu poate fi acceptata si platita, in contabilitatea PJ, nota de plata (sau vreo alta denumire) catre "proprietar PF", in baza prevederilor contractului de inchiriere?
2. "Proprietarul PF" trimite catre chirias PJ si facturi emise de Enel, Engie, Apa Nova, samd, pentru spatiul respectiv. si acestea sunt acceptate la plata de catre contabilitatea PJ, desi pe ele client este "proprietar PF" (anumiti furnizori ofera facilitatea de transfer contract catre chirias, dar proprietarul nu o face, fiindca are diverse temeri, justificate sau nu). Si atunci de ce se considera ca transferul notei de plata catre chirias si denumirea ei "factura", e o solutie? Fiindca asa vrea chiriasul? Fiindca asa e "traditia"? Fiindca nu stie ca el este responsabil pentru plata in fata asociatiei si nu conteaza ca "factura"(nota de plata) e pe chirias?
PS1. Oricum prevederile privind obligatia de plata de catre proprietar sunt prevazute si in Art. 30, alin(6): "Raporturile juridice stabilite de comun acord între locator şi locatar, precum şi nerespectarea obligaţiilor contractuale de către locatar nu absolvă proprietarul, în calitate de locator, de obligaţiile sale faţă de asociaţia de proprietari sau faţă de furnizorii de utilităţi publice, prevăzute în prezenta lege."
PS2. Daca se va ajunge la concluzia ca "este corect factura catre chirias" urmeaza intrebarea: cum e cu E-factura pentru aceste facturi?
Multumesc, dvs mi-ati raspuns la partea "obligaţia de plată a cotelor de întreţinere revine proprietarului". Eu eram mai mult interesat de "acesta recuperând de la beneficiarii dreptului de folosinţă a spaţiilor respective contravaloarea acestora". Ca sa "recupereze" proprietarul, presupune ca asociatia nu emite nimic catre chirias? Am formulat un pic gresit mai sus, mai degraba intrebarea era: in baza acestei prevederi se poate emite "ceva" catre chirias din moment ce proprietarul trebuie sa "recupereze"?
Legat de factura emisa de Asociatie unui chirias persoan juridica.
In Art 33, alin (7) din Legea 196/2018 zice asa:
"(7) În cazul închirierii, constituirii unor drepturi reale de uz, uzufruct, abitaţie, precum şi în cazul unor contracte de comodat pentru spaţiile din condominiu, obligaţia de plată a cotelor de întreţinere revine proprietarului, acesta recuperând de la beneficiarii dreptului de folosinţă a spaţiilor respective contravaloarea acestora, în condiţiile stabilite prin contractul de închiriere/constituire/comodat"
Credeti ca se mai poate pune problema emiterii facturii catre chirias, indiferent de care tip este, PF sau PJ?